وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۶ دلیل تاثیرگذاری تیم کاری در رشد کسب و کارها

کار تیمی (Team Work) مفهومی است که در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآور نقش مهمی در رشد سریع آنها دارد. انجام کارها و وظایف در شرکت‌ها با کمک کار گروهی آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. در بسیاری از پروژه‌های بزرگ، برای دستیابی به اهداف باید چندین تیم کاری در کنار یکدیگر فعالیت کنند تا امکان رسیدن به چشم‌اندازهای جسورانه به‌وجود آید.

ایجاد مشارکت جمعی در تیم کاری موجب می‌شود تا کارهای پیچیده‌ای انجام شوند که جلو بردن آن‌ها به‌صورت انفرادی ممکن نیست. ارزش‌ها و مزایایی که یک تیم کاری برای اعضا فراهم می‌آورد، هرگز در کار فردی قابل دستیابی نیستند.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

کار تیمی چیست؟

کار تیمی زمانی اتفاق می‌افتد که مجموعه‌ای از افراد با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند. اهداف در تیم کاری شامل موضوعات ساده و پیش پا افتاده تا موضوعات پیچیده و چند وجه‌ای می‌شوند.
به‌عنوان مثال ممکن است:

  1. چندین نفر با یکدیگر همکاری کنند تا کاناپه‌ای را از پله‌ها بالا برده و در طبقه سوم ساختمانی مستقر کنند.
  2. کار تیمی در بازی‌های گروهی مانند فوتبال به خوبی مشخص است.
  3. در پروژه‌های برنامه‌نویسی بزرگ، چند برنامه‌نویس برای دستیابی به هدفی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
  4. و…

تعریف کار تیمی در ظاهر ساده است و مفهوم آن را همه متوجه می‌شوند. اما درک اینکه چکونه یک تیم کاری خوب عمل می‌کند، پیچیده است. شکست بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ، تنها به علت عدم همکاری مناسب اعضای تیم با یکدیگر است.
زمانی افراد به انجام کارها به‌صورت تیمی راغب می‌شوند که احساس کنند، فعالیت گروهی از کار انفرادی برای آنان منفعت بیشتری به همراه خواهد آورد و دستیابی به اهداف را آسان‌تر خواهد کرد.

چرا باید یک تیم کاری داشته باشیم؟ آشنایی با مزایای کار تیمی

اعضایی که در تیم یا گروه به دور هم جمع می‌شوند هر کدام دانش، مهارت و توانایی‌هایی دارند. اگر این مهارت‌ها در قالب نقش‌های مختلف (Role) در تیم به‌درستی استفاده شوند، نتایج متفاوتی رقم خواهند زد. درباره مزایای تیم کاری توسط کارآفرینان بزرگ، زیاد صحبت شده است. اما به‌طور ساده باید بگوییم که همیشه دو دست، کارایی بهتری از یک دست خواهد داشت.
دلایل زیر نشان‌دهنده نیاز کسب و کارها یه یک تیم کاری برای دستیابی به اهداف هستند:

۱-کار تیمی خلاقیت و یادگیری را تقویت می‌کند

مهارت‌های فردی و توانایی‌هایی که هر یک از اعضای تیم دارند دارای ارزش بسیاری است. اما هر عضو تیم نقاط ضعفی نیز دارد یا در زمینه‌های خاصی اطلاعات کمی دارد. کار تیمی کمک زیادی به یادگیری و رشد فردی خواهد کرد. خلاقیت (Creativity) زمانی رشد می‌کند که افراد در یک تیم با هم به‌صورت جمعی کار کنند. ایجاد اتاق‌های فکر و یافتن ایده‌های جدید در جلسات طوفان فکری کمک زیادی به خلق فرصت‌های نوآورانه خواهد کرد.

هر کدام از اعضای تیم دارای تجربیات ارزشمندی هستند که ترکیب آن‌ها با یکدیگر راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را برای مواجه با چالش‌های پیش‌رو ایجاد می‌کند. کار تیمی کمک زیادی به تقویت دانش مشترک بین اعضا خواهد کرد و علاوه‌بر تقویت مهارت‌های بین فردی، نقش مهمی در بهبود مهارت‌های فنی اعضای تیم خواهد داشت.

همکاری در یک پروژه مشترک، انگیزه را برای یادگیری و بهتر شدن اعضای گروه تقویت خواهد کرد. رقابت مفید و سازنده در تیم‌های کاری در کنار همکاری متقابل، موجب می‌شود تا برایند تلاش‌ها متفاوت از کار انفرادی باشد.

۲-برطرف کردن نقاط ضعف و استفاده حداکثری از نقاط قوت

کار با اعضای تیم موجب می‌شود تا استعدادهای هم‌تیمی‌ها تقویت شود. ممکن است یکی از اعضای تیم کاری قدرت منحصربه‌فردی در تفکر خلاق (Creative Thinking) داشته باشد، در حالی که دیگر عضو در سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی توانمند باشد.

اشتراک‌گذاری توانایی‌ها در کار تیمی موجب می‌شود تا حداکثر استفاده از استعدادهای فردی در جهت دستیابی به اهداف صورت پذیرد. در یک گروه، زمانی که اعضا مشاهده می‌کنند که عضو دیگر چگونه از مهارتش برای بهبود بخشی از کارها استفاده می‌کند، آن‌ها نیز ترغیب می‌شوند تا تلاش بیشتری برای استفاده از توانمندی‌های‌شان داشته باشند.

۳-تیم کاری اعتماد را تقویت می‌کند

کار گروهی روابط قوی با همکاران ایجاد می‌کند و باعث افزایش اعتماد بین اعضای تیم می‌شود. اگر چه ممکن است در کار تیمی شاهد اختلاف و تعارض منافع باشیم، اما همکاری اعضای تیم با یکدیگر و ایجاد پیوند قوی بین آنان موجب می‌شود تا در چالش‌ها احساس تنهایی نکنند و با اعتماد به یکدیگر به سراغ حل مشکلات بروند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

اعتماد به هم‌تیمی‌ها حس امنیت را در بین کارکنان ایجاد خواهد کرد که باعث ایده‌پروری بیشتر خواهد شد. تشویق اعضای تیم توسط یکدیگر باعث می‌شود تا با ارائه راه‌حل‌های موثر در پروژه‌هایی که سخت و پیچیده هستند، امکان پیش بردن کارها تا حدود زیادی فراهم شود.

باید توجه داشت که بدون اعتماد، یک تیم شکننده خواهد بود و امکان انجام وظایف توسط افراد وجود نخواهد داشت. تیم‌های بزرگ به رشد یکدیگر کمک می‌کنند تا تیم کاری منسجم‌تری داشته باشند.. کار تیمی به تمامی اعضا یاد می‌دهد که پیروزی یا شکست بر همۀ اعضای تیم اثر می‌گذارد. بنابراین آن‌ها باید به توانایی‌های متمایز یکدیگر اعتماد کنند.

۴-مهارت حل تعارض را در کار تیمی یاد می‌گیرید

وقتی افرادی با ویژگی‌های متفاوت را در یک تیم کاری در کنار یکدیگر قرار می‌دهید، ایجاد درگیری و تعارض اجتناب‌ناپذیر است. هر کدام از کارمندان پیشینه و سوابقی دارند. آن‌ها سبک‌ها و عادات رفتاری و کاری متفاوتی دارند که ممکن است باعث ایجاد رنجش در دیگران شود.

یکی از مزایای کار تیمی این است که کارکنان برای حل کوچکترین مشکلات‌شان به سراغ مدیریت سازمان نمی‌روند، بلکه خودشان راهکارهایی برای حل تعارضات می‌یابند. تیم‌های کاری، اعضا را به توانایی‌های مدیریتی مجهز می‌کند.

۵-تیم کاری حس مالکیت را در اعضا تقویت می‌کند

کارمندان در سازمان‌های بزرگ حس حقوق‌بگیرانی را دارند که به‌ازای کاری که انجام می‌دهند، دستمزد دریافت می‌کنند. اما اعضای تیم‌ها در کار تیمی، حس متفاوتی خواهند داشت. آن‌ها خود را عضوی از تیم و مالک موفقیت یا شکست‌های تیم می‌دانند و انگیزۀ بیشتری برای فعالیت خواهند داشت.

به‌طور معمول میزان وفاداری کارکنان در کار تیمی بیشتر است و رضایت شغلی بالاتری دارند. کار تیمی تنها برای کارکنان مفید نیست. بلکه در درازمدت منافع بیشتری برای کارفرما نیز به همراه می‌آورد. ترک کار در اعضای تیم‌ها به شدت نسبت به کارکنان معمولی کمتر است، زیرا آن‌ها حس مالکیت بیشتری بر فعالیت‌های کاری خود دارند.

۶-کار تیمی زمینه را برای ریسک‌پذیری بیشتر فراهم می‌کند

کارمندی که به تنهایی بر روی یک پروژه کار می‌کند، به احتمال زیاد جرات پذیرش تغییر و اجرای ایده‌های نوآورانه را نخواهد داشت. زیرا اگر در پروژه شکست بخورد، پذیرش تمام مسئولیت بر عهدۀ او خواهد بود و باید هزینه زیادی برای جبران بپردازد (هزینه زمانی و مالی).

اما در کار تیمی اعضا با تقسیم مسئولیت‌ها، با شجاعت و ریسک‌پذیری بیشتری به اجرای ایده‌های نوآورانه می‌پردازند. زیرا در صورت عدم موفقیت در ایدۀ جدید، امکان جبران و برگشت به مسیر درست را با همکاری سایر اعضا خواهند داشت. همیشه در جلسات طوفان فکری عنوان می‌شود که مخاطره‌آمیزترین ایده به احتمال زیاد یکی از بهترین ایده‌ها است. کار تیمی امکان اجرای این ایده‌های مشکل را فراهم می‌آورد.

سخن پایانی

ارزش کار تیمی بر کسی پوشیده نیست. اما برای ساخت تیم کاری مقتدر باید به سراغ افرادی رفت که با اصول کارِ گروهی آشنایی داشته و توانایی مدیریت تعارضات را در خود تقویت کرده باشند. اگر تیم‌ها در کارشان درست عمل کنند، نتایج شگفت‌انگیزی به‌دست می‌آید.
اما درگیر شدن اعضا در مسائل جانبی مانع رشد شخصی آنان و اجرای ایده‌های نوآورانه خواهد شد. برای داشتن بهترین تیم کاری، استفاده از مدیران توانمند، مشاوران حرفه‌ای یا منتورهای با تجربه ضروری است.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.