وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۱۸ مهارت که هر متخصص منابع انسانی به آن نیاز دارد

متخصصان منابع انسانی برای انجام درست کارهای خود به مهارت‌های مختلف زیادی نیاز دارند. به همین خاطر، تصمیم داریم تا در این مقاله این مهارت‌ها را بررسی و مهم‌ترین آنها را نام ببریم. این مقاله مروری بر مهارت‌های پرطرفدار در منابع انسانی (human resorce) است. قبل از اینکه مقاله را شروع به خواندن کنید، باید بگوییم که این مهارت‌ها بدون ترتیب خاصی فهرست شده‌اند و همه آنها از درجه اهمیت یکسانی برخوردار هستند!

۱. مهارت‌های ارتباطی

مهارتی که در زمان استخدام کارشناس منابع انسانی واجب به شمار می‌آید، مهارت ارتباطی است. مهارت‌های ارتباطی در مدیریت منابع انسانی ضروری است، چرا که متخصصان منابع انسانی به کمک این مهارت است که می‌توانند ارتباط خوبی میان کارمندان و کسب و کار به وجود آورند. متخصصان منابع انسانی از طرفی باید در کنار کارمندان باشند و از طرف دیگر نماینده کارفرما هستند و به همین خاطر، باید بتوانند کاملا ماهر میان این دو دسته کار خود را انجام دهند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

نحوه برقراری ارتباط متخصصان منابع انسانی با مدیر عامل شرکت و با کارکنان بسیار متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که توانایی برقراری ارتباط موثر با انواع افراد، نشان از حرفه‌ای بودن متخصصان منابع انسانی است.

یکی دیگر از مهارت‌های ارتباطی مهم در منابع انسانی، نحوه بیان و داستان‌سرایی است. از آنجایی که داده‌ها نقش مهمی در تمام جنبه‌های کسب و کار ایفا می‌کنند، متخصصان منابع انسانی باید بتوانند داده‌ها را کاملا واضح، متقاعدکننده، تاثیرگذار و متناسب با مخاطبان مختلف بیان کنند.

اما این نحوه بیان تنها در ارائه اطلاعات به مدیران شرکت‌ها نمی‌باشد و متخصصان منابع انسانی در مورد کارمندان نیز باید این شفافیت در بیان را داشته باشند. توانایی رسیدگی به سؤالات و شکایات کارمندان، یکی از مهم‌ترین وظایف متخصصان منابع انسانی است که نیاز به مهارت برقراری ارتباط کلامی دارد. توانایی برقراری ارتباط رسمی و غیررسمی و به روش‌های مختلف (مانند شفاهی، نوشتاری، حضوری و آنلاین) برای متخصصان منابع انسانی ضروری است.

۲. متخصص در امور اداری

مهارت‌های منابع انسانی

انجام امور اداری، بخش مهمی از کارهای منابع انسانی به شمار می‌آید. این وظایف شامل کارهایی مانند رسیدگی به مرخصی کارکنان، غیبت آنها، ورود و خروج کارکنان، حقوق و دستمزد و موضوعات دیگر می‌شود.

البته با وجود دیجیتالی شدن امور اداری شرکت‌ها و اتوماسیون شدن وظایف منابع انسانی، وظایف اداری کمی کم‌رنگ شده‌اند. اما با این حال، این مهارت به عنوان بخش جدایی ناپذیر از شرح شغلی متخصصان منابع انسانی در آگهی‌های استخدامی آورده می‌شود. به همین دلیل است که مهارت در امور اداری می‌تواند برای هر متخصص منابع انسانی یک مزیت بزرگ به شمار آید.

۳. دانش و تخصص در مدیریت منابع انسانی

دانش و مهارت در مدیریت منابع انسانی یا HRM نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های منابع انسانی به شمار می‌آید. تجربه کاری قبلی یا سوابق تحصیلی در مدیریت منابع انسانی یا روانشناسی صنعتی و سازمانی، به متخصصان این حوزه در موفقیت، بسیار کمک خواهد کرد.

مدیریت منابع انسانی، زیربنای بسیاری از مهارت‌های دیگرِ ذکر شده در این مقاله است. به عنوان مثال، این مهارت به متخصصان منابع انسانی در درک بهتر روند استخدام، انتخاب متقاضیان، رسیدگی به امور غیبت در محل کار و گزارش‌دهی کمک می‌کند.

پیشینه تحصیلی در روانشناسی یا مدیریت منابع انسانی حتی می‌تواند باعث توسعه مهارت‌های نرم یا همان سافت اسکیل در متخصصان منابع انسانی شود که توانایی‌های آنها را در برقراری ارتباط و منتورینگ افزایش می‌دهد.

۴. طراحی و اجرای استراتژی منابع انسانی

متخصصان منابع انسانی باید تفکر استراتژیک داشته باشند تا بتوانند استراتژی درستی برای روند منابع انسانی طراحی کنند. حتی اگر هنوز به سطحی نرسیده‌اید که بتوانید استراتژی بچینید، باز هم باید بتوانید اهداف استراتژیک سازمان را درک کنید و آن را به یک برنامه قابل اجرا تبدیل کنید.

توانایی تفسیر و اجرای یک استراتژی و همچنین، طراحی استراتژی منابع انسانی که بتواند از برنامه کلی سازمان پشتیبانی کند، به شما کمک می‌کند در سازمان مثمر ثمر باشید و خود را به عنوان فردی استراتژیک در سازمان نشان دهید.

۵. مدیریت اولویت‌ها

مهارت‌های منابع انسانی

برای اطمینان از موفقیت هر پروژه‌ای در سازمان، به چیزی بیشتر از تفکر استراتژیک و مهارت برقراری ارتباط نیاز دارید.

به هیچ عنوان مهم نیست که پرو‌ژه‌ای کوچک و یا بزرگ باشد و درجه اهمیت آن تا چه اندازه‌ای باشد، در هر پروژه‌ای ذینفعان هر کدام ایده‌ها و نظراتی دارند و این شما هستید که باید اولویت‌ها را درک و مدیریت کنید. توانایی مدیریت ایده‌ها و اولویت‌ها به شما کمک می‌کند که پروژه را از مسیر اشتباه دور کنید و چالشی پیش روی کار خود نداشته باشید.

۶. کنترل موقعیت

کنترل کردن موقعیت‌های مختلف، اغلب بیشتر به عنوان یک ویژگی شخصیتی در نظر گرفته می‌شود تا یک مهارت. اما با این حال، مطمئناً چیزی است که می‌توانید در طول زمان آن را توسعه دهید. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، شما رابط بین کارفرما و کارمند هستید. به این ترتیب، می‌تواند زودتر از دیگر افراد مشکلات احتمالی را تشخیص دهید و در پی آن، از شدت گرفتن آنها جلوگیری کنید.

در همین راستا، مدیریت منابع انسانی کنترل‌گر به مدیریت منابع انسانی کنش‌گرا ترجیح داده می‌شود. برای اینکه بتوانید این مهارت را در منابع انسانی به دست آورید، باید خود را به روز نگه دارید و از تمام اطلاعات جدید در این حوزه باخبر باشید. علاوه بر این، آموزش مهارت‌های منابع انسانی باید بخشی مداوم از پیشرفت شما در مسیر شغلی منابع انسانی باشد.

مدیریت منابع انسانی کنترلی و استراتژیک می‌تواند کمک کند تا در تیم منابع انسانی به خوبی وظایف تقسیم شوند و کارها به شکل درست و اصولی برنامه ریزی شوند، تا کسب و کار به هدف خود برسد.

۷. مشاوره دادن

یکی از مهارت‌های کلیدی منابع انسانی، داشتن مهارت مشاوره دادن و قابل اعتماد بودن برای ذینفعان یک کسب و کار است. شما به عنوان یک متخصص منابع انسانی باید بتوانید به خوبی به کارمندان، مدیران و مدیران ارشد در مورد مسائل پرسنلی مشاوره دهید.

این مهارت حتی می‌تواند به شکل عملیاتی نیز باشد؛ به عنوان مثال، ادغام و عملیاتی کردن آن در شرکت نیاز به این مهارت دارد. متخصصان منابع انسانی می‌توانند به مدیران شرکت‌ها در بهتر شدن روند کارها مشاوره بدهند. مشاوره استراتژیک شامل ارائه شیوه‌های نوین منابع انسانی برای هماهنگ شدن بیشتر کسب و کار با این علم است.

اما در این مشاوره دادن‌ها، مهم نیست که چه حرفی می‌زنید، مهم این است که آن را چگونه ارائه می‌دهید. برای اینکه خود را به عنوان یک مشاور قابل اعتماد معرفی کنید، باید به طور مداوم با تمام افراد در شرکت در ارتباط باشید و به گونه‌ای تعامل داشته باشید تا بتوانید اعتماد ایجاد کنید. اینجاست که مهارت شما در برقراری ارتباط وارد بازی می‌شود.

۸. کوچینگ

مهارت‌های منابع انسانی

زمانی که صحبت از آموزش گروهی و انفرادی در منابع انسانی می‌شود، کوچینگ بسیار اهمیت پیدا می‌کند. این مهارت می‌تواند در رشد و پیشرفت کارمندان بسیار مفید باشد، اما همچنین در زمان ورود کارمند جدید، ادغام بخش‌ها، حل مشکلات و کمک به مدیران برای حل مشکلات کارمندان نیز بسیار کارایی دارد.

۹. استخدام و گزینش

یکی دیگر از مهارت‌های منابع انسانی که اغلب به آن اشاره می‌شود، مهارت در استخدام و انتخاب افراد است. پیدا کردن کارجویان واجد شرایط و در نهایت پیدا کردن بهترین فرد و همسو با فرهنگ سازمانی، یکی از مهمترین وظایف منابع انسانی است.

یکی از مهم‌ترین کارها در استخدام و انتخاب افراد در شرکت‌ها، مصاحبه است. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تشخصی صلاحیت متخصصان منابع انسانی، داشتن مهارت در تصمیم گیری درست در مصاحبه‌ها و بی طرف بودن در این پروسه است.

۱۰. مدیریت تجربه کارکنان

در مواجهه با جنگ مداوم بین استعفای کارکنانِ با استعداد و جذب افراد با استعداد، تخصص در تجربه کارمندان بیش از همیشه نمود پیدا می‌کند. در واقع، ۹۲ درصد از مدیران منابع انسانی، تجربه کارمند یا EX را به عنوان اولویت اصلی در سال آینده معرفی کرده‌اند.

تجربه کارکنان در واقع به چیزی گفته می‌شود که یک کارمند از زمان ورود به یک سازمان تا پایان کار در آن مجموعه حس و تجربه می‌کند و در واقع، متخصصان منابع انسانی هستند که می‌توانند روی این تجربه اثر بسیار بزرگی داشته باشند. به لطف این مهارت، متخصصان منابع انسانی می‌توانند تجربه‌ای استثنایی برای کارکنان ایجاد کنند که به جذب کارکنان جدید و نگه داشت کارکنان فعلی بسیار کمک می‌کند.

۱۱. تسلط بر فناوری

مهارت‌های منابع انسانی

تسلط بالا بر فناوری تقریباً برای همه متخصصان امروزی ضروری است و متخصصان منابع انسانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در حالی که حتما نیاز نیست که متخصصان منابع انسانی فردی متخصص در فناوری اطلاعات باشند، اما آگاهی و مهارت در استفاده از مجموعه ابزارها و سیستم‌های موجود به آنها کمک می‌کند تا کار خود را به طور موثرتر و کارآمدتر پیش ببرند. این امر به ویژه در سازمان‌هایی با تیم‌های بین‌المللی یا دورکار، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

۱۲. تحلیلی و داده محور بودن

در پنج سال گذشته، مهارت‌هایی نظیر داده محور بودن و قدرت تجزیه و تحلیل بسیار اهمیت پیدا کرده‌اند. اکثر متخصصین منابع انسانی اکنون باید تحلیلی و داده محور باشند. یک مدیر منابع انسانی باید دارای توانایی درک معیارهای کلیدی منابع انسانی، مانند استخدام، جذب و حفظ کارمند و بررسی عملکرد کارکنان باشد. برای پیش‌برد این مهارت، دانش بالا در اکسل نیز بسیار ضروری است.

بخش منابع انسانی یکی از بخش‌های پرچالش در سازمان‌ها به شمار می‌آید و دانش در تجزیه و تحلیل، می‌تواند این چالش‌ها را کمتر کند. مهارت در تجزیه و تحلیل و داده محور بودن می‌تواند شامل تجزیه و تحلیل داده‌های منابع انسانی و استفاده از داده‌ها برای ارائه تصمیمات بهتر در سازمان شود.

۱۳. گزارش دهی

با افزایش اهمیت مهارت تجزیه و تحلیل در منابع انسانی، تقاضا برای مهارت گزارش دهی نیز افزایش می‌یابد. این مهارت شامل توانایی ایجاد، خواندن و تفسیر گزارش‌های منابع انسانی با استفاده از داده‌های سیستم‌های اطلاعاتی بخش‌های مختلف می‌شود.

متخصصان منابع انسانی با مهارت گزارش دهی نه تنها قادر به درک و تفسیر داده‌ها هستند، بلکه می‌توانند اطلاعات نامفهوم را با کمک فن بیان خود، به خوبی به دیگران منتقل کنند.

هنگامی که بتوانید به خوبی درباره معیارهای کلیدی منابع انسانی گزارش ارائه دهید، بهتر می‌توانید به مدیران و کارمندان مشاوره دهید، سیاست‌های سازمان را بهبود دهید و به طور کلی، تصمیماتی مبتنی بر اطلاعات بگیرید.

۱۴. آگاهی تجاری

مهارت‌های منابع انسانی

آگاهی تجاری توانایی درک چگونگی کسب درآمد از کسب و کار است. تنها زمانی که اولویت‌های تجاری سازمان خود را درک کردید، می‌توانید با استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مناسب، از آن‌ها به درستی پشتیبانی کنید و اطمینان حاصل کنید که منابع انسانی ارزشی را به سازمان اضافه می‌کند.

۱۵. آگاهی و حساسیت فرهنگی

این مهارت منابع انسانی به ویژگی‌های سازمان بستگی دارد. به خصوص برای شرکت‌های چند ملیتی، آگاهی و حساسیت فرهنگی بسیار ضروری است. وقتی با مدیران و کارمندان کشورها و شهرهای مختلف در تماس هستید، باید از تفاوت‌های فرهنگی آگاهی داشته باشید.

برای مثال، شیوه‌های مدیریت افراد در فرهنگ‌های مختلف، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در هند، مرسوم است که کارکنان هر سال ترفیع بگیرند، در حالی که در دنیای غرب این اتفاق به طور متوسط ​​هر ۳-۵ سال یکبار رخ می‌دهد.

این تفاوت‌های فرهنگی بر نحوه فعالیت شما برای استخدام، حفظ و ارتقای افراد تأثیر می‌گذارد. همچنین با آگاهی از فرهنگ‌های مختلف، می‌توانید با افراد به روش‌های مختلف رفتار کنید. روس‌ها و هلندی‌ها بسیار رک هستند، در حالی که ژاپنی‌ها و مردم کشورهای آسیای جنوب شرقی غیرمستقیم حرف خود را می‌زنند.

اگر این تفاوت فرهنگ‌ها را ندانید، مطمئنا برخورد اشتباه با افراد خواهید داشت و باعث سوء تفاهم خواهید شد. حتی در بدترین حالت، ممکن است رفتاری از خود نشان دهید که نژادپرستی تلقی شود.

۱۶. پشتیبانی از رفاه

حمایت از کارکنان برای متخصصان منابع انسانی چیز جدیدی نیست. اما امروزه، موضوع رفاه کارکنان بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است. این موضوع در دو سال گذشته و در زمان همه‌گیری کرونا بسیار بیشتر اهمیت پیدا کرد، چرا که کرونا و بر سلامت روان کارکنان و سالمت جسمی آنها فشار بسیاری وارد کرد.

اما حتی در خارج از حالت بحرانی، رفاه کارکنان برای سازمان‌ها بسیار اهمیت دارد. استرس در محل کار تأثیر نامطلوبی بر بهره‌وری کارکنان می‌گذارد، هزینه زیادی بابت استخدام‌های جدید و استعفای کارکنان تحمیل می‌کند و در نهایت هزینه صرف شده برای درمان کارکنان را افزایش می‌دهد.

از این رو، متخصصان منابع انسانی نقش مهمی در تضمین شادی، سلامت روان و جسم و بهره‌وری کارکنان دارند.

۱۷. شنونده بودن

مهارت‌های منابع انسانی

شنونده بودن یک مهارت حیاتی برای متخصصان منابع انسانی است که به بهبود بسیاری از مهارت‌های ضروری دیگر که در این مقاله عنوان شده، کمک می‌کند.

متخصصان منابع انسانی که شنونده‌های ماهری هستند، می‌توانند بدون تعصب یا قضاوت به صحبت‌های دیگران گوش دهند و فضایی امن برای به اشتراک گذاشتن حرف‌ها ایجاد کنند. بدون مهارت‌های گوش دادن، ارتباط با کارمند و همچنین رابط بودن بین کارمندان و مدیران چالش برانگیز می‌شود و همکاری حرفه‌ای منابع انسانی با دیگر تیم‌ها نیز دشوارتر خواهد شد.

۱۸. کار گروهی

کار گروهی یکی دیگر از مهارت‌های HR است که اتفاقا، بسیار ضروری است. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، از شما انتظار می‌رود که با همکاران خود در منابع انسانی و با مدیران سازمان همکاری خوبی داشته باشید. همکاری با تیم منابع انسانی برای پیش‌برد اهداف این تیم عالی است و همکاری با دیگر تیم‌ها و مدیران، باعث انجام درست کارها در کل سازمان می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله مهارت‌های منابع انسانی را مطرح کردیم که به هیچ عنوان نباید آنها را نادیده گرفت. برای اینکه در بالاترین سطح عملکرد خود باقی بمانید، باید به طور مداوم به دنبال بهبود مهارت‌های خود باشید. این کار باعث می‌شود که در تیم منابع انسانی همیشه بهترین خود را به نمایش بگذارید و در این حوزه به پیشرفت برسید.

منبع aihr
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.