وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه با استرس در محل کار در دوران کرونا کنار بیاییم؟

یک مشکل که تقریباً هر انسانی روی کره زمین با آن روبرو است، دانستن نحوه کنار آمدن با استرس در محل کار است که حتی از استخدام شدن هم سخت‌تر است.

موضوعِ مربوط به استرس از قبل بسیار چالش برانگیز بود، اما در حال حاضر و با همه گیر شدن کرونا و همچنین ماندگار شدنش، پویایی و تحرک در محیط کار‌ کاملاً کم شده است و استرس نیز زیاد شده است. علاوه بر افزایش فشار کار و فشار روحی روی کارمندان، کل ساختار و سیستم کاری نیز تغییر کرده است.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

برخی از افراد برای اولین بار در زندگی خود مجبورند از خانه کار کنند. باقی افراد نیز مجبور هستند تا در شرکت پروتکل‌ها را رعایت کنند. همه اینها در حالی است که خطر سلامتی هم وجود دارد.

همه در تمام کشورهای درگیر این بیماری، قربانی این بحران هستند. بنابراین، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید تا دریابید که چگونه می‌توانید در چنین زمانی با استرس در محل کار کنار بیایید.

علت افزایش استرس

استرس را نمی‌توان مقوله‌ای جدا از کار و محیط کار دانست. اما چرا در حال حاضر این موضوع شدت یافته است؟

بگذارید ابتدا علل را بشناسیم، تا بتوانیم به راحتی راه حل‌های کنار آمدن با این معضل را بیان و درک کنیم.

اولین دلیل، وحشتی است که سراسر جهان را در بر گرفته دارد. این سبک زندگی و حتی این بیماری برای همه جدید است. هیچ کس نمی‌داند دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد، این روند چه مدت ادامه خواهد داشت و آینده چگونه خواهد شد. تمام این سؤالات ذهنی به تنهایی می‌توانند باعث آسیب به سلامت روان در محیط کار شوند.

از آنجایی که ذهن به طور مداوم درگیر این سؤالات و مسئله است، تمرکز بر کار دشوار می‌شود. علاوه بر این، فکر کردن و استرس داشتن برای ابتلا به این بیماری نیز خود باعث حواس پرتی می‌شود.

بزرگترین نگرانی برای همه افراد در سراسر جهان ایمن ماندن و محافظت از عزیزانشان است. در این حالت وظایف کاری شاید درجه اهمیت کمتری نسبت به خانواده و سلامت آن داشته باشد.

اگرچه ممکن است خیلی به این موضوعات فکر نکنید، اما به هر حال و به صورت ناخودآگاه استرس را از این وضعیت دریافت خواهید کرد. اگر امروز نتوانم کارها را انجام دهم، فردا باید همه کارها را تمام کنم. تمام کارها روی هم انباشته شده است، در حالی که تمرکز شما روی کار به شدت کاهش پیدا کرده است.

این وضعیت برای افرادی که مجبورند از خانه کار کنند، بدتر نیز است. تغییر در محیط کار، حواس پرتی‌های بیشتر و حالِ بد از خانه ماندن‌های طولانی مدت، این استرس‌ها را بیشتر می‌کند.

همه اینها ترسناک و غیر قابل کنترل به نظر می‌رسند. با این حال، چند کار است که با انجام آنها می‌توان بهره‌وری، توجه و انگیزه شما برای کار را بیشتر کند. هنگامی که با این عوامل مقابله کنید، می‌توانید استرس خود در محیط کار را کاهش دهید.

چگونه استرس را به طور طبیعی در مواقع بحرانی کاهش دهیم؟

برخی کارها و تکنیک‌های آسان وجود دارد که به طور کلی استرس را به حداقل می‌رسانند. علاوه بر این، استفاده از نکات زیر باعث می‌شود که فرد این دوران بحرانی را پشت سر بگذارد و به مسیر سابق خود بازگردد.

این نکات به شما کمک می‌کند تا وارد جریان عادی کار شوید و بهره وری خود را افزایش دهید. هنگامی که ذهن شما شروع به تمرکز روی موارد “عادی” زندگیِ کاری می‌کند، مطمئنا احساس راحتی خواهید کرد.

این کارها آرامش را به شما بر می‌گرداند و در پی آن بدن شما را آرام می‌کند و از این رو هورمون‌های استرس کمتری در بدن شما ترشح می‌شود.

بله، این تمام چیزی است که برای خلاص شدن از استرس در محیط کار لازم است انجام دهید‍‍!

۱. کارها را اولویت بندی کنید

همه ما هفته‌ها و ماه‌ها قرنطینه بودن را پشت سر گذاشتیم. در بیشتر مواقع کارهای ما به تعویق افتاده است. ساعت کار دچار بی نظمی شده است. این تغییرات بزرگ و عادت کردن به فرهنگ جدی کاری باعث آشفتگی و تشویش درونی شده است.

بنابراین، در حال حاضر و بیشتر از هر زمان دیگری کارهای رو هم انباشته وجود دارد. با گوش دادن به اخبارهایی که پر از استرس هستند، کار را برای خود سخت‌تر می‌کنید و مطمئنا نمی‌توانید روی کارها تمرکز کنید.

بنابراین، برای کنترل امور باید اولویت بندی کنید. یک لیست وظایف کاملاً منظم می‌تواند شما را به دوران بدون استرس برگرداند. از این لیست برای برنامه ریزی روز، هفته و حتی ماه خود استفاده کنید.

غیر از سازماندهی تمام کارهای خود، می‌توانید توجه به کارهای مثبت به جای نکات منفی را در اولویت بندی خود قرار دهید. اخبار را برای مدتی کنار بگذارید. خود را در معرض مواردی قرار ندهید که باعث ناراحتی و استرس شما شوند.

۲. کارها و وظایف را به صورت واضح و شفاف برای خود شرح دهید

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، در این دروان بحرانی ذهن همه دچار تشویش می‌شود. بنابراین، طبیعی است که وظایف کاری خود را مانند قبل درک نکنید.

اگر به خوبی و شفاف وظایف و کارهای خود را در اولویت بندی شرح دهید، دیگر دچار تشویش نخواهید شد. اگر یادآوری اطلاعات برای شما دشوار است، از سرپرست خود بخواهید یک سند آموزشی مکتوب برای شما ارسال کنند. هر کاری که باعث راحتی بیشتر شما می‌شود را انجام دهید.

با داشتن یک برنامه‌ی روشن، یک مسیر مشخص برای دنبال کردن خواهید داشت. این شما را از احساس سردرگمی دور می‌کند و شما در نهایت می‌توانید با استرس مقابله کنید.

۳. خود را به چالش بکشید اما زیاده روی نکنید

در این زمان، شما نباید سستی را در برنامه خود قرار دهید. تنها به این دلیل که این بحران بر شما غلبه کرده است و توانایی شما برای انجام کارها کم شده، از تجربه چالش و کارهای سخت دست بکشید. در این زمان به یادگیری و رشد خود ادامه دهید تا از این همه گیری به شکلی مفید استفاده کنید و دانش خود را نیز افزایش دهید.

اما اگر می‌ترسید که قرار گرفتن در معرض چالش‌های گوناگون استرس شما را بیشتر می‌کند یا بر آرامش روانی شما تأثیر می‌گذارد، آن را رها کنید. تعادل را همیشه حفظ کنید.

۴. تغذیه متعادل و چرخه خواب مناسب داشته باشید

خواب و تغذیه مناسب نه تنها ذهن شما برای انجام وظایف را باز نگه می‌دارد، بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

در این مدت باید به سلامت خود بیشتر از قبل اهمیت دهید. یک سیستم ایمنی قوی، شما را در برابر ویروس مقاوم نگه می‌دارد؛ به همین خاطر نگرانی بابت ابتلا به این بیماری نخواهید داشت و می‌توانید بیشتر روی کار خود تمرکز کنید.

چگونه می‌توان بهره وری را هنگام دورکاری افزایش داد

یک چالش بزرگ در این دوران این است که باید خود را از نظر جسمی و روحی به محیط کار جدید عادت دهید. اگر بتوانید احساسی مشابه به محیط کار خود در خانه داشته باشید، تفاوت آنچنانی احساس نخواهید کرد و این خیال شما را راحت می‌کند.

در اینجا چند کار ساده وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا به طور طبیعی ذهنیت کار را حتی وقتی در خانه هستید در خود ایجاد کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۱. محیط کار خود را از فضای خانه جدا کنید

قبلاً از نظر جسمی وارد فضای متفاوتی برای کار می‌شدید. رفت و آمد به شرکت و سپس قرار گرفتن پشت میز کار، به طور طبیعی باعث تمیز قائل شدن بین محیط کار و خانه می‌شد. این به طور خودکار باعث می‌شد که آن بعد فعال و پویای شما به طرف تنبل غلبه کند و کار را ترجیح دهد.

شما باید فضای کار خود را در خانه خود نیز متمایز و جدا کنید تا ذهنیت مشابه از محل کار خود در خانه به وجود آورید. گوشه‌ای از خانه را برای کار کردن اختصاص دهید که در آنجا نمی‌خوابید، استراحت نمی‌کنید و غذا نمی‌خورید. حتی اگر در یک آپارتمان یک اتاق خوابه زندگی می‌کنید، صندلی خود را از اتاق خواب خارج کنید و آن را در محلی دیگر قرار دهید.

۲. لباس بپوشید

درست مانند زمانی که مغز شما برای خارج شدن از خانه و وارد شدن به شرکت فرمان تغییر لباس می‌دهد، وقتی در خانه هستید نیز این کار را انجام دهید تا ذهن خود را برای شبیه سازی محل کار آماده کنید.

همان روندی که برای پوشش خود در محیط کار استفاده می‌کنید را تکرار کنید و حتما لازم نیست که لباس بسیار رسمی بپوشید. با این حال، لباس خواب خود را عوض کنید. دوش بگیرید. اگر قبلا نیز خود را برای محل کار آراسته می‌کردید، الان نیز انجام دهید.

نیازی نیست که خیلی خود را درگیر قوانین سخت کنید. فقط کافی است کاری را انجام دهید که به ذهن شما این ایده را بدهد که زمان رفتن به محل کار است.

۳. به اندازه کافی به خود استراحت بین کار بدهید

در محل کار معمولا کنترلی بر استراحت‌های بین کار ندارید. اما با این حال، شما در خانه می‌توانید به راحتی در هر زمانی به استراحت بپردازید. با توجه به اینکه در این دوران سطح استرس بالاتر است، باید در طول روز به اندازه کافی وقفه و استراحت داشته باشید.

عدم انجام این کار برای شما ضرر خواهد داشت و باعث می‌شود که از کار خسته شوید.

اما با این حال، در انتخاب زمان استراحت زیاده روی نکنید و خوب است که پس از یک ساعت کار و تماشای صفحه نمایش لپتاپ، ۵ دقیقه به خود استراحت دهید. بعد از چند ساعت، یک استراحت برای خوردن میان وعده داشته باشید. در زمان استراحت هر کاری که مناسب شماست انجام دهید، اما در نهایت باید بدانید که باید تعادل بین ار و زندگی را حفظ کنید.

۴. ارتباط‌ها را حفظ کنید

همه گیری کرونا بر روابط اجتماعی به بدترین شکل ممکن تأثیر گذاشته است. یک نکته جالب در مورد محیط کار سالم این است که ارتباط شما با همکاران برقرار است. اکنون که امکان برقراری ارتباط فیزیکی وجود ندارد، برای معاشرت آنلاین وقت بگذارید.

خواه یک جلسه آنلاین باشد یا پیام دادن از طریق پیام رسان‌ها، باید تلاش کنید که ارتباط خود را با همکاران خود همچنان حفظ کنید. این کار استرس شما را از بین می‌برد.

۵- حواس پرتی را به حداقل برسانید

اگر با خانواده خود زندگی می‌کنید و در خانه بچه دارید، کار در خانه می‌تواند برای شما یک کابوس باشد. اما باید سختگیر باشید. اجازه ندهید در حین کار کسی وارد فضای کار شما شود.

تمام ملزومات کار خود را در اتاق خود داشته باشید، تا در حین کار مجبور به ترک فضای کار نشوید. وسایل، اینترنت و شارژر خود را در دسترس قرار دهید. آب و تنقلات هم در نزدیکی خود داشته باشید.

اگر تلفنتان برای کار لازم نیست، آن را کنار بگذارید. در غیر این صورت، صدای پیام‌های شبکه‌های اجتماعی خود در تلفن همراه و لپ تاپ را در طول روز قطع کنید تا صدای آنها باعث حواس پرتی شما نشوند.

اگر فضای بیرون از منزل حواس شما را پرت می‌کند، از پنجره دور بنشینید یا اگر دوست دارید نور خورشید داشته باشید، نزدیک پنجره بنشینید. سر و صدای اطراف خود را کاهش دهید، روی یک صندلی راحت بنشینید و هر کاری که لازم است انجام دهید تا توجه خود را متمرکز نگه دارید.

سخن پایانی

این روزها همه در دنیا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. در این زمان شما نباید احساس بد یا تنهایی داشته باشید. برای افراد زیادی این دوران برابر با افزایش استرس در محیط کار و خانه است.

شرایط پیش بینی نشده همه را مجبور کرده است که برای مقابله با استرس در محل کار راه حل های غیرمعمولی پیدا کنند. شما باید کار مشابه آنها را انجام دهید.

از همه مهم‌تر، خودتان را نگران نکنید. مانند هر زمان هر چیز دیگری، انسان‌ها به خوبی می‌توانند با هر شرایطی کنار بیایند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که قوی باشید، ایمن بمانید و برای حل این مشکل کمی وقت بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.