وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه در دوران رکود اقتصادی کار پیدا کنیم؟

اقتصادها همیشه با دوره‌های رونق و رکود روبرو بوده‌اند. وقتی اقتصاد یک کشور وارد دوران رکود می‌شود از آن به عنوان بحران اقتصادی یاد می‌شود. وقتی درآمد‌های یک سازمان کاهش پیدا می‌کند، آن سازمان تلاش می‌کند تا هزینه‌های خود را با محدود کردن پرداختی‌ها و حتی تعدیل نیرو، کاهش دهد.

بدیهی است که در این دوران بیکاری افزایش می‌یابد و تعداد افراد بیشتری به جستجوی فرصت‌های کاری مشغول می‌شوند. بنابراین رقابت برای هر موقعیت شغلی به صورت پایدار افزایش می‌یابد. طبیعتاً با افزایش رقابت برای هر موقعیت شغلی، استخدام افراد از همیشه دشوارتر می‌شود.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه در دوران رکود اقتصادی کار پیدا کنیم؟ یافتن شغل در دوران رکود اقتصادی چگونه ممکن خواهد شد؟ برای موفقیت در یافتن شغل در دوران رکود اقتصادی باید استراتژی خاصی در جستجوی شغل به کار بگیرید که در ادامه به تشریح این استراتژی خواهیم پرداخت.

از ارسال بی‌هدف رزومه پرهیز کنید

بعضی افراد در دوران رکود اقتصادی هم با همان روش همیشگی رزومه استاندارد خود را بدون هیچ‌گونه تغییری به تمام سازمان‎ها ارسال می‌کنند، اما این رویکرد به هیچ وجه درست نیست. این افراد تنها عنوان شغلی را بررسی می‌کنند و اگر این عنوان برایشان جذاب باشد، رزومه خود را ارسال خواهند کرد. با این الگو هر هفته به ده‌ها سازمان رزومه ارسال می‌کنند.

هرچه ترس افراد از یافتن شغل در دوران رکود اقتصادی بیشتر می‌شود، ارسال بی‌هدف رزومه توسط آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. واقعیت این است که در دوران رکود اقتصادی این رویکرد در ارسال رزومه کارآمد و مفید نخواهد بود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم این استراتژی در نهایت به ضررتان تمام می‌شود زیرا باعث می‌شود اطلاعات‌تان در اختیار تمام شرکت‌ها قرار بگیرد.

بهترین راه حل این است که آگهی‌های شغلی مناسب با توانایی و روحیه خود را انتخاب کنید و رزومه خود را بر اساس نیاز هر شرکت بازنویسی کنید. به این ترتیب، فرآیند جستجوی شغلی‌تان هدفمندتر خواهد بود.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

به دنبال صنایعی پر رونق بگردید

اگرچه وضعیت اقتصادی به طور کلی در رکود است، اما هنوز هم استثنائاتی وجود دارد. زمانی که به دنبال یافتن شغل در دوران رکود اقتصادی هستید، تلاش کنید صنایعی را هدف بگیرید که در رونق هستند.

باید بدانید هر صنعتی نیازمند توانمندی‌ها و مهارت‌های خاص خودش است. از همین رو، سعی کنید از صنایعی که در آن تجربه دارید فاصله نگیرید. یافتن شغل در دوران رکود اقتصادی بسیار دشوار و خطرپذیر است، بنابراین صنعتی را انتخاب کنید که رکود بر روی آن موثر نبوده است تا ضمانتی برای اشتغال طولانی مدت‌تان باشد.

ابتدا شرکت درست را انتخاب کنید و پس از آن به فکر عنوان شغلی باشید

در بند قبل گفته شد که باید در صنایع در حال رشد و رونق به دنبال کار بگردید، بنابراین باید به دنبال شرکت‌های خاصی در این صنایع باشید. زیرا هرکس نیازها و انتظارات خودش را دارد؛ باید در نظر بگیرید که چه چیزی از یک سازمان می‌خواهید و آن شرکت چه چیزهای ویژه‌ای برای ارائه به شما دارد؟

برای مثال اگر به دنبال ثبات و امنیت شغلی هستید باید به دنبال شرکت‌های بزرگ و سرآمد در آن صنعت بگردید و اگر می‌خواهید به سرعت در موقعیت شغلی خود پیشرفت کنید، استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌های در حال رشد را هدف خود قرار دهید.

رزومه خود را برای هر فرصت شغلی طراحی و تنظیم کنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که کارجویان مرتکب می‌شوند داشتن تنها یک رزومه و ارسال آن به تمام شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که فرصت شغلی در دسترس دارند. با این حال، ارتکاب این اشتباه در پیدا کردن کار در دوران رکود اقتصادی بسیار مهلک‌تر از شرایط عادی است چرا که شرکت‌هایی که در این دوران استخدام دارند، خود را منحصربه‌فرد، ویژه و خاص می‌دانند. بنابراین اگر قصد دارید در این شرکت‌ها مشغول به کار شوید باید رزومه شما در میان دیگر رزومه‌ها خودنمایی کند و به چشم کارفرما خاص باشد.

برای مثال اگر رزومه خود را برای شرکت بزرگی می‌فرستید که ساختارهای سازمانی خاص و پیچیده‌ای دارد، باید در رزومه خود توانایی کار تیمی و مورد اعتماد بودن را بیش از قبل زیر ذره‌بین قرار دهید. اما یک استارت‌آپ به دنبال همکاری خلاق، مستعد و انعطاف‌پذیر است.

بنابراین باید آگاه باشید که در دوران رکود اقتصادی با دقت کامل گزینه‌های خود را بررسی کرده و پس از آن رزومه خاص هر سازمان را برای آن بفرستید تا فرصت‌های اندک خود برای پیدا کردن شغلی مناسب را از دست ندهید.

دید خود را تنها به محیط چند کسب و کار محدود نکنید

محیط‌های کسب و کار به همین شرکت‌ها و صنایع بزرگی که شما می‌شناسید، محدود نیستند. فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد که شما از آن‌ها آگاه نیستید. در زمان پیدا کردن کار در دوران رکود اقتصادی سعی داشته باشید تمام صنایع، شرکت‌ها، بازارها، و محیط‌های کسب و کار را مجدد در ذهن خود مرور کنید. سعی کنید هیچ چیز از قلم نیفتد، بی‌دقتی در این مرحله می‌تواند شانس یافتن شغل را پایین و پایین‌تر بیاورد.

حتی اگر عنوان شغلی شما به فروش ارتباطی ندارد، در رزومۀ خود بر کسب درآمد تمرکز کنید

در دوران رکود اقتصادی، شرکت‌ها به دنبال فروش بیشتر هستند تا بتوانند هزینه‌های خود را پوشش داده و زنده بمانند. اگر می‌خواهید در دوران رکود اقتصادی کار پیدا کنید باید این موضوع را در نظر بگیرید:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

حتی اگر در بخش فروش هم کار نمی‌کنید باید بخشی را در فعالیت خود پررنگ نشان دهید که به طور آشکار میزان فروش را بهبود می‌بخشد، بر توسعه کسب و کار و درآمد ناشی از آن تمرکز دارد، خدمات پیش و پس از فروش را بهینه می‌کند و بر فعالیت‌هایی مانند بیش فروشی و فروش مکمل و جانبی توجه می‎کند.

توجه به افزایش درآمد سازمان علاوه بر اینکه شما را از قافله دیگر کارجویان به عنوان یک شخص درآمدزا جدا می‌کند، هر سازمانی را مجاب می‌کند در دوران رکود اقتصادی به استخدام چنین فردی علاق‌مند شود.

رزومه شما ابزاری است برای یافتن شغل، نه زندگی‌نامه شما!

نوشتن رزومه حرفه‌ای کار بسیار مشکلی است. در رزومه خود نباید زیاده‌گویی کنید. شما باید تا اندازه‌ای بنویسید که کارفرما علاقه‌مند شود تا بیشتر راجع به شما بداند. اما اگر در رزومه خود بیش از حد بنویسید، این اتفاق نمی‌افتد.

نویسندگان حرفه‌ای رزومه بر این باورند که برای یافتن شغل در دوران رکود اقتصادی، هر فرد باید حداقل سه تا چهار ساعت برای آماده‌سازی یک رزومه برای هر فرصت شغلی وقت بگذارد و آن رزومه را مطابق با آن شغل تنظیم کند.

برای اطمینان از اینکه رزومه شما به نفع شماست و نه علیه‌تان، توصیه می‌کنیم رزومه را بیشتر شبیه به یک پروپوزال برای حل مشکلات و ارائه راهکار برای آن فرصت شغلی تهیه و طراحی نمایید، نه اینکه تنها مهارت‌ها و سوابق شغلی خود را در آن قرار دهید.

تلاش کنید هم بر راه‌حل‌های زود بازده و هم بر مزیت‌های بلند مدتی که به سازمان می‌آورید تمرکز داشته باشید. نشان دهید چطور با دانشی که دارید می‌توانید فرصت‌ها و چالش‌های آن سازمان را بشناسید و چطور نتایج خارق‌العاده‌ای رقم بزنید.

کارفرمایان در دوران رکود اقتصادی به دنبال متخصصانی هستند که راهکارهایی خلاقانه، دقیق و شخصی ارائه کند، نه فردی که مهارت‌های گوناگونی را با ایده‌های مبهم و عمومی ارائه می‌دهد.

برنامه‌ای بلند مدت داشته باشید

توصیه ما به شما این است: ۳۰ تا ۹۰ روز پس از استخدام در شغل جدید خود به ارسال رزومه ادامه دهید. همه ما افرادی را دیده‌ایم که پس از یافتن شغل در دوران رکود اقتصادی نه به دلایل عملکردی، بلکه به دلیل مسائل اقتصادی مجبور به ترک کار خود شده‌اند. با این حال، اگر صنعت و سازمانی درست را انتخاب کنید امکان این اتفاق کمتر خواهد بود.

به یاد داشته باشید، افراد زیادی نیستند که توان اثرگذاری بر هر کسب و کار را داشته باشند، این افراد تنها ۱۰ درصد از بازار کار را به خود اختصاص می‌دهند. در تمام دوران، از جمله دوران رکود اقتصادی آن‌ها استخدام خواهند شد زیرا بازار و اقتصاد به وجود آن‌ها نیاز خواهد داشت. سعی کنید خود را عضوی از این جمعیت ۱۰ درصدی کنید.

امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم که تجربیات کاریابی و استخدامی خود در دوران رکود اقتصادی را با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.