وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه پس از اخراج شدن به دنبال شغلی جدید باشیم؟

مطمئناً پس از اخراج شدن از شغل فعلی، بازگشت به بازار کار امری دشوار خواهد بود. در چنین شرایطی، رزومه شما به چه شکلی باید به شغل قبلی‌تان اشاره کند؟ آیا باید این موقعیت شغلی را در رزومه خود قرار دهید؟ در مصاحبه‌های شغلی بعدی خود چگونه باید درباره این موضوع صحبت کنید؟ اصلاً چگونه می‌توانید با احساسی خوب نسبت به آینده شغلی خود اقدام به یافتن شغلی جدید کنید؟

متخصصان درباره این موضوع چه می‌گویند؟

جستجو و پیدا کردن شغل، کار آسانی نیست و مطمئناً زمانی که اعتماد به نفس شما خدشه‌دار شود، سختی آن دوچندان خواهد شد. جان لیز، استراتژیست شغلی و نویسنده کتاب Success Code، می‌گوید:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در چنین شرایطی، طبیعی است که کمی دچار اضطراب یا پارانویا شوید زیرا نمی‌دانید چه حجم از اطلاعاتی درباره شما و شرایطتان، جز آنچه خودتان به دیگران می‌گویید، پخش شده است.

احتمالاً از اینکه دیگران اخراج شدن شما را لکه‌ای در سوابق شغلی‌تان بپندارند، واهمه دارید. درست است که گذر از این شرایط دشوار و یافتن یک شغل جدید چالش برانگیز است، اما باید نسبت به این موضوع خوشبین باشید زیرا همین موضوع باعث می‌شود که در بازه زمانی طولانی، کارمند بهتری شوید.

در ادامه چند استراتژی که باید پس از اخراج شدن از محل کارتان اتخاذ کنید را به شما معرفی خواهیم کرد.

دلیل اخراجتان را بدانید

پیش از آنکه برای شغل جدید جستجو کنید، بهتر است در اولین قدم دلیل اخراج خود را بدانید. این موضوع به شما کمک می‌کند میزان جدی بودن مشکل را درک کنید و به دنبال راهکارهای برطرف کردن آن باشید. داشتن درک درست از دلیل اخراج به شما کمک خواهد کرد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و به مرور روش‌های ممکن برای بهتر کردن خود را به کار بگیرید.

شاید به دلیل عدم سازگاری با فرهنگ آن شرکت اخراج شده‌اید یا به دلیل اشتباهی که انجام داده‌اید عذرتان را خواسته‌اند. جان لیز پیشنهاد می‌کند که این موضوع را با یکی از همکاران قبلی‌تان در میان بگذارید یا از شخصی که با چنین شرایطی آشنایی دارد مشورت بخواهید. هدف این است که نگاهی کلی از این اتفاق به دست آورید و بدانید آیا اخراج شدنتان تقصیر شما بوده یا عواملی دیگری نیز در این تصمیم‌گیری موثر بوده‌اند؟

همچنین، شما می‌توانید پس از امضا کردن تمام فرم‌های مورد نیاز با برخی از اعضای تیم منابع انسانی شرکت گفتگو کنید و دلایل اخراج خود را از ایشان جویا شوید. یک تیم منابع انسانی خوب به شما کمک می‌کند بدانید در آینده در چه نوع فعالیتی موفق خواهید بود.

چگونه پس از اخراج شدن به دنبال شغلی جدید باشیم؟

صبور باشید

جان لیز معتقد است کارجویان به دلیل اضطراب بیش از حد، از چنین نصیحتی استقبال نمی‌کنند و عموماً خیلی زود به دنبال کار می‌گردند. وی هشدار می‌دهد یافتن شغل جدید پیش از آمادگی روحی، هزینه سنگینی به دنبال خواهد داشت.

اگر پیش از آنکه با غم، خشم یا تلخی اخراج شدن خود کنار بیایید به مصاحبه‌های شغلی بروید، ممکن است احساسات‌تان باعث شود اطلاعات حیاتی از محل کار پیشین‌تان را در اختیار دیگران قرار دهید که این کار به شهرت شما آسیب خواهد رساند.

در زمان جستجوی شغل جدید، شما فرصت‌های طلایی چندانی در اختیار ندارید و مطمئناً نمی‌خواهید بهترین ارتباطات خود را در بدترین شرایط روحی‌تان هدر دهید. به همین دلیل بهتر است پس از اخراج شدن کمی به خودتان فرصت دهید.

به دنبال جایگاه مناسب باشید

پس از آنکه مدت زمانی از اخراج‌تان گذشت، آنچه در این موقعیت آموخته‌اید را بررسی کنید. فرض کنیم اخراج شما به علت آشنا نبودن با فرهنگ سازمانی یا مشاجره با مدیرتان اتفاق افتاده است. در چنین شرایطی باید محیط کاری و نوع همکارانی که دوست دارید با آن‌ها همکاری کنید را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که چیزی به نام “شخصیت بد” وجود ندارد و همه چیز به شرایط بستگی دارد. اگر عاشق رقابت کردن هستید، احتمالاً در شرکتی که رویکردی مبتنی بر همکاری دارد نمی‌توانید بدرخشید. با این حال، شرکت‌های بسیاری وجود دارند که شما را به چشم یک سرمایه بزرگ نگاه می‌کنند. شما باید بدانید که چه نوع شرکتی مناسب شخصیت شماست.

اگر به دلیل برخی مسائل جدی اخراج شده‌اید – برای مثال به اتهام دروغگویی یا دزدی – پیشنهاد می‌کنیم با برنامه‌ریزی دقیق به دنبال شغل باشید. شرکت‌هایی را انتخاب کنید که با کارجویانی با موقعیت شما مشکلی نداشته باشند یا سابقه استخدام افرادی مانند شما را دارند.

چگونه پس از اخراج شدن به دنبال شغلی جدید باشیم؟

به شبکه ارتباطی خود روی بیاورید

پیش از آنکه شروع به ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی مختلف کنید، ابتدا فهرستی از افرادی که سابقه شغلی‌تان را تایید می‌کنند، تهیه کنید. اعتبار و مورد اعتماد بودن شما اولین چیزی است که مدیران منابع انسانی به آن توجه می‌کنند.

در تهیه این فهرست تنها به دوستان و همکاران خود اکتفا نکنید. اشخاصی را به یاد بیاورید که در دایره همکاران نزدیکانتان نیستند، اما مدت طولانی است که شما را به عنوان یک متخصص می‌شناسند. این اشخاص نه تنها می‌توانند سابقه شما را تایید کنند، بلکه حتی می‌توانند شغل جدیدی را برای شما پیدا کنند. بیشتر افراد از طریق روابط غیررسمی شغل پیدا می‌کنند.

مدیران و همکاران قدیمی خود را به یاد بیاورید. آیا این اشخاص می‌توانند در یافتن شغل جدید به شما کمک کنند؟ ممکن است سایر همکاران قدیمی مانند حسابداران، مشاوران و وکلا که طی این سال‌ها با ایشان همکار بوده‌اید بتوانند مشتریانی را به شما معرفی کنند. زمانی که مردم بفهمند به دنبال چه چیزی هستند، بهتر می‌توانند به شما کمک کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در زمان نوشتن رزومه، بر روی نکات مثبت تمرکز کنید

جان لیز معتقد است حذف شغل قبلی از رزومه‌ حرکت عاقلانه‌ای نیست زیرا باعث ایجاد یک خلاء در سال‌های استخدامی شما خواهد شد. بهتر است که بر روی مهارت‌ها، مسئولیت‌ها یا دیگر بخش‌های سوابق شغلی‌تان که در آن‌ها مهارت دارید تمرکز کنید. درست است که شما باید سِمَت شغلی پیشین خود را ذکر کنید، اما باید در ادامه ذکر کنید که به دنبال فرصت‌های جدیدی هستید.

داستان خود را آماده کنید

مطمئناً مصاحبه‌های شغلی پیش رویتان کمی دشوار هستند و نیاز به تفکر دارند. با این تصور که موضوع اخراجتان مطرح نمی‌شود خودتان را دلداری ندهید. شما باید برای پاسخ دادن به انواع سوالات آماده باشید. قانون خوبی وجود دارد که می‌گوید هیچ‌وقت دروغ نگویید، اما داوطلب هم نشوید!

این موقعیت خاص را می‌توانید با دوستان نزدیک خود یا مدیران منابع انسانی شرکت‌هایی که در اولویت شغلی‌تان نیستند، تمرین کنید. هدف از این کار این است که بتوانید داستان خود را به آرامی تعریف کنید.

کنترل موقعیت را به دست بگیرید

زمانی که با مسئول استخدامی رو در رو شدید، بهتر است با نمایش اهداف و توانایی‌های خود کنترل موقعیت را به دست بگیرید. این استراتژی زمانی کاربرد دارد که شما می‌خواهید از صحبت درباره موضوعی خاص اجتناب کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مسئولان استخدام در ۳ تا ۵ دقیقه ابتدایی مصاحبه، تصمیم خود را می‌گیرند. هر آنچه که پس از ۵ دقیقه ابتدایی اتفاق می‌افتد، استدلال و توضیح موضوعات پیشین است.

جان لیز معتقد است زمانی که داستان خود را بازگو کردید، بهتر است به روند عادی مصاحبه ادامه دهید. بیشتر مصاحبه‌کنندگان در صورتی که متوجه شوند با موضوع اخراج شدن خود به خوبی کنار آمده‌اید، موضوع را در همان مرحله رها خواهند کرد. بیش از انداز درباره گذشته صحبت نکنید زیرا در غیر این صورت، این تصور در مصاحبه‌کننده به وجود می‌آید که شخصی غیر قابل استخدام هستید.

مثبت باشید

شما می‌توانید با خوردن غذاهای خوب، ورزش و خواب مناسب، اضطراب و نگرانیِ یافتن شغل جدید پس از اخراج را کاهش دهید. سعی کنید در کنار دوستان خود باشید و خود را سرگرم کنید.

بهتر است زمانی که به دنبال شغل جدیدی هستید، خودتان را مشغول کارهای دیگر کنید. همچنین می‌توانید در حین جستجو برای کار به شکل فریلنسری کار کنید یا به شرکت‌های دیگر مشاوره دهید. به این ترتیب می‌توانید این گزینه‌ها را نیز به رزومه خود اضافه کنید.

چگونه پس از اخراج شدن به دنبال شغلی جدید باشیم؟

آنچه پس از اخراج برای یافتن شغل جدید باید انجام دهید:

  • آنچه درباره خود آموخته‌اید را به سرعت بازتاب دهید و نتایج آن را با نوع محیط کاری که علاقمندید در آن مشغول شوید مقایسه کنید
  • برای یافتن شغل جدید یا گرفتن تاییدیه سوابق شغلی با افرادی که در گذشته همکاری داشته‌اید ارتباط برقرار کنید
  • خودتان را برای پاسخ دادن به سوالاتی مانند “چرا محل کار قبلی‌تان را ترک کرده‌اید؟” آماده کنید. سعی کنید کوتاه، با اعتماد به نفس و صادقانه به این سوالات پاسخ دهید

 آنچه پس از اخراج برای یافتن شغل جدید نباید انجام دهید:

  • با مدیر منابع انسانی پیشین خود درباره اخراجتان مشاجره نکنید. مدتی صبر کنید تا احساسات‌تان فروکش کنند. سپس، جلسه‌ای را برای دریافت توضیحات مرتبط هماهنگ کنید
  • حذف شغل پیشین از رزومه‌ اشتباه است. همچنین، تلاش نکنید توجه را به سمت آن هدایت کنید
  • نسبت به آینده شغلی خود نگرشی منفی نداشته باشید. در زمان جستجو برای شغل جدید، بهتر است از خودتان مراقبت کنید و وقت خود را با دوستانتان بگذرانید
منبع hbr
مطالب پیشنهادی
3 دیدگاه
  1. حمید می‌گوید

    عالی بود. ممنون از ایران تلنت

    1. ایران تلنت می‌گوید

      بسیار خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده

  2. حسن زاده می‌گوید

    سلام.من یه شغل فوق العاده داشتم که اتفاقا مدیرانم ازم راضی بودن ولی بعلت تعدیل نیرو و مشکل مالی پروژه بیکار شدم.
    دچار افسردگی شدید شدم و مشکلات خانوادگی زیادی برام پیش اومده.
    اما مطالب شما خوبه.
    ممنون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.