وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه شغل خود را تغییر دهیم؟

شما برای تبدیل شدن به فردی موفق در حیطه‌ای مانند حسابداری به دانشگاه می‌روید، اما بعد از مدتی متوجه می‌شوید که کار کردن با اعداد و شمارش آنها آن چیزی نیست که شما از خود و شغل‌تان انتظار داشتید. در عوض، به این نتیجه می‌رسید که علاقه و انتظار شما از شغل آینده‌تان رشته هنر و کار کردن در زمینه هنر است و این یعنی یک تغییر ۱۸۰ درجه‌ای که مسیر شغلی شما را به کلی دچار تحول می‌کند.

مطمئنا از قرار گرفتن در چنین موقعیتی متعجب و همچنین عصبی خواهید شد و با خود فکر می‌کنید که آیا می‌توان این تغییر را ایجاد کرد و حتی آیا زمان تغییر شغل رسیده است. ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم نه تنها امکان پذیر است، بلکه اگر هم مایل باشید می‌توانید با اقدامات صحیحی این مسیر تغییر را در خود به وجود آورید و سراغ شغلی بروید که عمیقا علاقه شما در آن است. در این مقاله نحوه تغییر شغل و شکل دادن شغلی جدید را با شما عنوان خواهیم کرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

دنباله روی عزم راسخ خود باشید

شما از زمینه فعالیت و همچنین شغل فعلی خود رضایت ندارید و حتی با این اوصاف به تغییر شغل نیز رضایت شغلی ندارید و نمی‌خواهید این تغییر را تجربه کنید. به جای غرق شدن در مشکلات و گرفتاری‌های خود، باید خطر و ریسک این کار را بپذیرید و برای شغل جدید اقدام کنید. اینکه بدانید از شغل خود رضایت ندارید و حال خوبی را در این زمینه تجربه نمی‌کنید ممکن است ناامید کننده باشد، اما تا زمانی که این کار را انجام ندهید احتمالاً حس خوب را نخواهید نداشت، بلاتکلیف خواهید بود و همچنین نمی‌دانید که چگونه باید به موفقیت شغلی برسید. شما باید عزم خود را جزم کنید که باید کار دیگری انجام دهید و سپس سعی کنید کار متفاوتی انجام دهید، شکست بخورید، دوباره انتخاب جدیدی داشته باشید و دوباره امتحان کنید تا زمانی که به بهترین انتخاب برسید.

ممکن است تا زمانی که به شغل دلخواه خود برسید از نظر روحی حال خوبی نداشته باشید، اما وقتی سرانجام شغل مناسب خود را پیدا کنید متوجه خواهید شد که تلاشی که کردید نتیجه خوبی داشته و شما نیز در حال حاضر راضی هستید.

تغییر شغل

جستجوی شغل خود را متمرکز کنید

اکنون که می‌دانید آماده تغییر شغل هستید و آماده‌اید که هدف خود را پیگیری کنید، زمان شروع جستجوی شغلی فرا رسیده است. اما مطمئنا هدف شما این نیست که برای هر حرفه و شغلی اقدام کنید و یا حتی به زمینه شغلی خود برگردید که زمانی در آن ناراضی بودید و باز هم تغییری دیگر را تجربه کنید. بدون داشتن شفافیت از همان ابتدای تغییر شغل، تقریباً هر محله‌ای را که طی کنید باز هم به خانه‌ی اول خود باز می‌گردید و این یک روند بسیار شکننده برای تغییر شغل خواهد بود.

جستجوی کار شما باید شامل نوعی خودارزیابی باشد. این روند می‌تواند شامل استفاده از یک ابزار ارزیابی شخصی و همچنین یک تست ارزیابی شخصیت مانند تست MBTI باشد، یا صحبت با افرادی باشد که برای مشاوره و توصیه گرفتن آنها را قبول دارید مانند دوستان، خانواده یا مشاوره شغلی. هدف از این کار، دستیابی به خودآگاهی در قالب یک هدف شغلی است. پس از آن، گامی که به اندازه گام قبلی مهم است، بررسی واقعیت‌ها است. اینجا جایی است که شما تعیین می‌کنید هدفی که انتخاب کرده‌اید منطقی است. آیا برای شما مناسب است و آیا قابل دستیابی است یا خیر؟

تغییر شغل

رزومه خود را به درستی آماده کنید

گرچه ممکن است شما در زمینه‌ای که می‌خواهید وارد شوید تجربه نداشته باشید؛ هر کس دارای مهارت‌های قابل انتقال است و این مهارت‌ها، همان مهارت‌هایی هستند که هر مدیری می‌خواهد کارمندانش داشته باشند. طبق گفته افراد حرفه‌ای در این زمینه، برجسته کردن این مهارت‌ها می‌تواند برای تغییر شغل و به دست آوردن شغل جدید بسیار به شما کمک کنند. در حقیقت، بعد از گذشت چند سال از زمان شروع کار کردن شما، آموزش و تحصیلات، به مهارت‌هایی مانند موارد زیر دست پیدا خواهید کرد:

  • مدیریت تغییر، یعنی آیا می‌توانید تغییرات را به خوبی کنترل کنید؟
  • ارتباطات، یعنی آیا می‌توانید رابطه ایجاد کنید، درگیری‌ها را مدیریت کنید و از راه‌های مثبت بر مردم تأثیر بگذارید؟
  • رهبری، به عنوان مثال، آیا می‌توانید افراد را با توجه به چشم اندازی در آینده در تیم‌های درست قرار دهید؟
  • حل مسئله، یعنی آیا می‌توانید از سختی‌ها فرصتی خوب به وجود آورید؟

به رشته شغلی و شغلی جدیدی که می‌خواهید وارد آن شوید، نگاهی بیندازید و مشخص کنید کدام مشاغل به این مهارت‌ها بیشتر نیاز دارند. سپس، آنها را در رزومه خود برجسته کنید.

در به روز کردن و نوشتن رزومه خود این مهارت‌ها را بیاورید و به آنها اشاره کنید. به اعداد و آنچه در مشاغل قبلی به دست آوردید نیز اشاره کنید. به عنوان مثال، اگر در گذشته به خوبی موفق به تغییر شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم چیزی شبیه به این را در رزومه بیاورید، “کسری درآمد ۴۲ میلیون دلاری را در نتیجه تلاش‌ها و تصمیمات بازاریابی خود کاهش دادم و یک کمپین بازاریابی دیجیتال را هدایت کردم که طی هشت ماه ۴۲ میلیون دلار ضرر و زیان را کاهش داد و سودآوری برای شرکت نیز به همراه داشت.”

تغییر شغل

شبکه سازی، شبکه سازی و شبکه سازی

حضور در همایش‌ها و دورهمی‌ها که با هدف شبکه سازی برگزار می‌شوند، می‌تواند شما را در مورد ترندها، استخدام شرکت‌ها و اتفاقات فعلی صنایع باخبر کند و فرصتی را برای شما فراهم کند تا با افراد این صنایع هم صحبت شوید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا قصد خود را برای تغییر شغل بیان کنید.

اینکه تنها برای تغییر شغل اقدام کنید کافی نیست، باید خودتان صحبت کنید و به افراد داخل شبکه خود بگویید که به طور فعال به دنبال شغل جدیدی هستید و برای آن قدم‌هایی نیز برداشته‌اید (یعنی شرکت در کلاس‌ها، یادگیری مهارت‌های جدید، و غیره).

بسیاری از کارهایی که در حین تغییر شغل نباید انجام دهید را می‌توانید در این شبکه سازی‌ها به دست آورید. مطمئناً برای شبکه سازی ممکن است مشتاق باشید، اما برای ارتباط برقرار کردن با افراد خیلی عجله نکنید و با صبر برای این کار اقدام کنید. در حالی که صحبت مستقیم در تجارت مهم است، این مستقیم بودن کاملاً بی ادبانه و غیر حرفه‌ای نیز به نظر می‌رسد. هنگام شبکه سازی، درخواست کار از فردی که تازه با او آشنا شدید کاری بسیار غیر حرفه‌ای خواهد بود. درخواست معرفی فردی برای پیدا کردن کار نیز به همان اندازه غیر حرفه‌ای خواهد بود، به خصوص اگر تازه آن شخص را ملاقات کرده باشید. شبکه سازی باید یک رابطه سودمند باشد، نه پیدا کردن چراغ جادو برای پیدا کردن کار.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در آخر، به یاد داشته باشید که فراتر از صنعت مورد نظر خود فکر کنید. صنایع و مشاغل بسیاری در حال حاضر وجود دارد که می‌توانید در آنها نیز شانس خود را امتحان کنید؛ بنابراین داشتن یک شبکه بزرگ فراتر از توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارید، می‌تواند مسیر شغلی آینده شما را تنها محدود به مشاغل خاصی نکند.

به جای اینکه به طور خاص به دنبال پرورش شبکه خود باشید، سعی کنید راهی برای ملاقات افرادی مناسب با زمینه کاری و تحصیلی خود نیز پیدا کنید. حتی شما می‌توانید هنگام ورزش‌های صبحگاهی با افراد معاشرت داشته باشید و یا با همکلاسی‌های یوگای خود صحبت کنید و شبکه سازی را انجام دهید. شما حتی می‌توانید برای حضور در کارهای خیرخواهانه نیز داوطلب شوید. هدف این نیست که تنها با افراد صحبت کنید و آنها را برای پیدا کردن کار دور خود جمع کنیم – هدف تنها گسترش دایره افرادی است که در اطراف خود داریم.

تغییر شغل

مصاحبه‌های اطلاعاتی را در نظر بگیرید

مصاحبه‌های اطلاعاتی به گفتگوهایی گفته می‌شود که شما با افراد حرفه‌ای و باتجربه در هر شغلی می‌توانید داشته باشید و می‌توانید از آنها مشاوره بگیرید. این مصاحبه به هیچ عنوان مصاحبه شغلی به حساب نمی‌آید و تنها گفتگویی برای به دست آوردن اطلاعات است.

همان‌طور که شغل جدید خود را انتخاب می‌کنید و متقاضی مشاغل جدید در زمینه انتخابی خود هستید – در برنامه خود صحبت با افراد حرفه‌ای در مشاغل مورد نظر خود را نیز قرار دهید. آنها می‌توانند در مورد چگونگی ورود به این حوزه و تحت تأثیر قرار دادن مصاحبه کنندگان، به شما مشاوره دهند و شما را بابت صنعت و شغل جدید آگاه کنند.

شما می‌توانید از این افراد درخواست مصاحبه‌های اطلاعاتی را بدهید و از آنها درباره آنچه به شغل آنها ارتباط دارد، سؤال کنید. در این مکالمه به هیچ عنوان سؤالی را از قلم نیندازید و هر آنچه در ذهن دارید را بیان کنید. افرادی که از کار خود راضی هستند، معمولاً دوست دارند در مورد آنچه که باعث موفقیت آنها شده صحبت کنند، بنابراین اگر با این افراد باتجربه تماس می‌گیرید و از آنها درخواست مصاحبه‌های اطلاعاتی می‌کنید، مطمئن باشید که می‌توانید اطلاعات مفید و به درد به خوری را بعد از جلسه کسب کنید.

تغییر شغل

از درخواست دادن نترسید

شغل رؤیایی خود را پیدا کرده‌اید. رزومه خود را به شکل درست تدوین کردید. در زمینه شغلی جدید خود با افراد باتجربه و حرفه‌ای صحبت کرده‌اید. اما با این حال، هنوز می‌ترسید که برای شغل جدید درخواست همکاری بدهید زیرا ممکن است رد شوید. این طرز تفکر اشتباه است چرا که هر فردی نمی‌توانید با اولین درخواست و ارسال رزومه به شغل مورد نظر خود برسد.

اگر در محل کار فعلی خود دچار نارضایتی شدید، کاری را انجام دهید که احساس خوبی از آن خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در یک شرکت خاص کار کنید، یک رزومه به آنجا ارسال کنید. حتی دریافت ایمیل رد شدن رزومه از دست روی دست گذاشتن و کاری انجام ندادن بهتر است. به عبارت دیگر، انرژی که از این کار به دست خواهید آورد، بسیار بیشتر از زمانی است که کاری را برای هدف خود انجام نمی‌دهید. هنگام نوشتن رزومه بیشترین تلاش خود را روی نوشتن مهارت‌ها و موفقیت‌های خود قرار دهید تا بتوانید مصاحبه کنندگان و کارشناسان استخدام را تحت تأثیر قرار دهید.

سخن پایانی

برای تغییر شغل آماده هستید، اما نمی‌دانید چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید یا از کجا شروع کنید؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که هدف خود را در وهله اول مشخص کنید و طبق هدفی که دارید،‌ قدم‌ها را بردارید. شما ممکن است از میزان حقوق دریافتی خود رضایت نداشته باشید و به دنبال درخواست افزایش حقوق باشید. حتی ممکن است کار کردن در یک صنعت با روحیه شما سازگاری نداشته باشد. تمام این موارد شما را مجاب به تغییر شغل می‌کند و باید آن را جدی بگیرید.

منبع glassdoor
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.