وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه درخواست افزایش حقوق بدهیم؟

درخواست افزایش حقوق

همه ما به خوبی می‌دانیم که ارائه درخواست افزایش حقوق به مافوق امری دشوار است. شما باید ارزش‌هایی که به محل کارتان افزوده‌اید را به نمایش بگذارید و نشان دهید که باعث ایجاد چه تحولاتی شده‌اید. با این حال، هر کاری آداب و منشی دارد.

در واقع درخواست افزایش حقوق نیز نوعی مذاکره تجاری است. شما باید تلاش کنید خود را جای طرف مقابل قرار دهید و درخواست خود را بر اساس آن مطرح کنید. پیش از هر چیزی به این فکر کنید که چرا مافوق شما باید به درخواست افزایش حقوقتان پاسخ مثبت دهد. اگر بتوانید دستاوردهای خود را با اهداف و سلیقه مدیران همراستا کنید، احتمال پذیرش درخواست شما افزایش می‌یابد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مدیران خوب می‌دانند چه زمانی باید حقوق کارمندان خود را افزایش دهند. با این حال، اگر مدت زیادی است که افزایش حقوق نداشته‌اید، تکلیف چیست؟ شاید شرکت‌تان مدتی با چالش‌های مالی متعددی روبرو بوده است.

شاید حتی به دلایل مالی حقوقتان نه تنها افزایش پیدا نکرده، بلکه کاهش نیز داشته است. اما حالا که این چالش‌ها را پشت سر گذاشته‌اید چطور؟ چگونه خود را برای ارائه درخواست افزایش حقوق آماده می‌کنید؟ خب، اگر پاسخ به این سوالات را نمی‌دانید در این مقاله با ما همراه باشید.

 

تحقیق و بررسی کنید

در اولین قدم باید بدانید وضعیت شرکت‌تان از لحاظ مالی چگونه است. آیا شرکت شما به اهداف مالی‌اش دست می‌یابد؟ آیا می‌دانید شخصی با موقعیت شغلی شما در شرکتی مشابه چقدر درآمد دارد؟ آیا به تازگی شخصی در شرکت شما افزایش حقوق داشته است؟ دست یافتن به این اطلاعات می‌تواند در نوع بیان درخواست افزایش حقوق موثر باشد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که جایگاه خود را نزد تیم مدیریت بشناسید. اگر متوجه شدید مدیران شرکت وجود شما را برای پیشرفت مجموعه‌شان ضروری می‌دانند، احتمال پذیرش درخواست افزایش حقوق شما چند برابر خواهد شد.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

بهترین زمان را انتخاب کنید

همانطور که در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره عملکرد شرکت خود هستید، متوجه زمان مناسب برای ارائه درخواست افزایش حقوق خواهید شد.

برای مثال زمانی که شرکت شما در حال ضرردهی است، درخواست افزایش حقوق حرکتی عاقلانه محسوب نمی‌شود زیرا کارفرمایان این برداشت را خواهند داشت که شما اصلاً با وضعیت تجاری شرکت آشنایی ندارید. همچنین، اگر شرکت‌تان به طور مداوم در حال کاهش بودجه است نشان می‌دهد که وضعیت مالی چندان مطلوب نیست.

کاترین مک گین، پروفسور هاروارد، معتقد است بهترین زمان برای درخواست افزایش حقوق، پیش از پذیرش مسئولیت‌های جدید یا پس از اتمام یک پروژه است. اگر به تازگی سود قابل توجهی به شرکت رسانده‌اید، از کارفرمای خود بپرسید که آیا می‌توانید سهمی در این سود داشته باشید. چنانچه مافوق شما از درخواست‌تان استقبال نکرد، پیشنهاد دهید که چند ماه بعد بار دیگر درخواست‌تان را بررسی کند.

 

جمله‌بندی درست را انتخاب کنید

کارشناسان منابع انسانی معتقدند درخواست افزایش حقوق خود را در دو بخش ارائه کنید به طوری که درخواست‌تان نشان‌دهنده آگاهی شما از وظایفتان و شرایط شرکت باشد. برای مثال می‌توانید بگویید:

“من متوجه هستم که شرایط اقتصادی شرکت در حال پیشرفت است. در این مدت، دپارتمان ما به سختی مشغول کار بوده و من در آخرین کمپین، عملکردی منحصربه‌فرد داشتم. آیا این امکان وجود دارد حقوقم ۵% افزایش یابد؟”

قبل از ارائه درخواست افزایش حقوق تمرین کنید

آنچه می‌خواهید به مافوق‌تان بگویید را نه تنها در ذهن خود، بلکه با صدای بلند تمرین کنید. صدای خود را ضبط کنید و دوباره پخش کنید. در صحبت‌های خود به دنبال نقطه ضعف باشید. اگر به نظرتان خیلی سریع درخواست افزایش حقوق را مطرح می‌کنید بهتر است با لحن دیگری آن را در میان بگذارید.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم جملات خود را از دیدگاه کارفرما بررسی کنید. واکنش او در برابر درخواست‌تان چه خواهد بود؟ سعی کنید تمام واکنش‌های او را در ذهن خود تجسم کنید و برای هر یک پاسخی در نظر بگیرید.

 

 

اعتماد به نفس داشته باشید

وقتی درخواست خود را مطرح می‌کنید، با لحن محترمانه وارد مذاکره شوید. شما باید در حین مذاکره آرام باشید، با لحنی خوش صحبت کنید و حس‌و‌حال همکاری ایجاد کنید. از جملاتی که موضعی بالا دارند استفاده نکنید. برای مثال از به کار بردن عباراتی مانند “آیا موافق هستید که زمان افزایش حقوق من رسیده است؟” استفاده نکنید.

همچنین، در حین مذاکره از خودتان بیش از حد تعریف نکنید. بیان عبارتی مانند “از آنجایی که کار من از همه بهتر است …” تاثیر خوبی در پذیرش درخواست‌تان ندارد. در عوض سعی کنید با اعتماد به نفس استدلال‌های خود را بیان کنید.

از تهدید و شکایت پرهیز کنید

هرگز مکالمه خود را با تهدید و شکایت آغاز نکنید. این کار باعث می‌شود کارفرمایتان حالت دفاعی به خود بگیرد که چندان وضعیت جالبی نیست. هیچ‌وقت در طول مذاکره خودتان را با سایر همکاران مقایسه نکنید یا از اینکه درآمدتان از آنها کمتر است گلایه نکنید. مثبت باشید و سعی کنید بر روی تاثیراتی که در شرکت‌تان داشته‌اید تمرکز کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

همچنین، به هیچ عنوان کارفرمای خود را به طور ضمنی یا عینی تهدید به استعفا نکنید. این کار در بهترین حالت، جو جلسه را متشنج می‌کند؛ در بدترین حالت اگر کارفرما با درخواست شما موافق نباشد، تمام پل‌های پشت سرتان خراب می‌شود.

به آینده بیاندیشید، نه گذشته!

درخواست افزایش حقوق‌تان را طوری مطرح کنید که نه تنها دستاورهای گذشته‌تان برجسته شود، بلکه کارفرمایتان متوجه شود شخصی هستید که به کار گروهی تعهد دارد و می‌خواهد همراه با شرکت رشد کند.

به دستاوردهایی که تاکنون در شرکت به دست آورده‌اید، اشاره کنید و از علاقه خود برای رویارویی با چالش‌های روبرو بگویید. به کارفرمای خود اطمینان دهید اهداف و فشار کاری او را درک می‌کنید و می‌خواهید در این باره کمک کنید. شما باید بدانید شرکت‌تان به چه چیز اهمیت می‌دهد و شما چگونه می‌توانید در آن حوزه مفید باشید.

برای پاسخ منفی آماده باشید

برای دریافت پاسخ منفی، نقشه داشته باشید. اگر در حال حاضر امکان افزایش حقوق وجود ندارد، زمینه آن را برای آینده آماده کنید. از کارفرمای خود بخواهید ایرادات کارتان را گوشزد کند تا بتوانید آن‌ها را رفع کنید.

آیا حاضر هستید به جای افزایش حقوق، پاداش و مزایا دریافت کنید؟ آیا علاقه دارید در ساعات کاری‌تان تغییری ایجاد شود؟ اگر با مطرح کردن این موارد باز هم جواب کارفرمایتان منفی بود، از او بخواهید شرایط لازم برای افزایش حقوق را بازگو کند.

به این ترتیب، کارفرمای شما متوجه می‌شود که سرسختانه قصد دارید همراستا با اهداف شرکت پیشرفت کنید.

نتیجه‌گیری

ارائه درخواست افزایش حقوق طبیعتاً با فشار روحی و اضطراب همراه است. شما باید درخواست خود را به شکلی مطرح نمایید که رابطه بین شما و مدیرتان متشنج نشود و او افزایش حقوق را حق مسلم شما بداند. طبیعتاً اگر نتوانید به درستی درخواست خود را مطرح کنید ممکن است شاهد نتیجه عکس باشید.

با رعایت نکات بالا خواهید توانست که روند مذاکره برای افزایش حقوق را به شکل صحیحی پیش ببرید. به این ترتیب، حتی اگر مافوق شما با درخواستتان مواففت نکرد مطمئن هستید که پل‌های پشت سرتان را خراب نکرده‌اید.

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. خانم ایوبی می‌گوید

    سلام.ممنون برای این مطلب مفید .من ۲۸ سالمه برای تایم دو شیفت ۷ تا ۱۲ و ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب همراه با بیمه ۲۵۰۰ میگیرم برای آموزشگاه رانندگی اهواز کار میکنم الان ۷ ماه این جا هستم .قبلا یه آموزشگاه دیگه کار میکردم ۱ میلیون بهم حقوق میداد به اون آموزشگاه یه سال فرصت دادم تغییر نکرد…میخوام اینجا یه سال کار کنم بعد درخواست بدم . آموزشگاه حداقل ماهی ۱۰۰ میلیون الی ۱۵۰ درامد دار.شایدم بیشتر.به نظر شما چکار کنم؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.