وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا زمان تغییر شغل شما فرا رسیده است؟

تصمیم به تغییر شغل ایدۀ بسیار خوبی است که معمولاً یک شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه در گذر زمان اتخاذ می‌شود. هیچ وقت به دلیل بحث کاری یا یک بدرفتاری کوچک از شغل خود استعفا ندهید. در چنین شرایطی بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و این اتفاق را به فراموشی بسپارید.

با این حال، اگر در محیط کاری خود با یک یا چند مورد از شرایط زیر درگیر هستید، دلیل خوبی برای تغییر شغل دارید:

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

شغل‌تان کسالت‌آور شده است

اگر شغل‌تان تکراری شده و دیگر هیچ چالشی برای شما ایجاد نمی‌کند، بهتر است از مدیران خود بخواهید مسئولیت بیشتری را به عهده شما بگذارند. با این حال، اگر چنین چیزی امکان‌پذیر نبود، تغییر شغل گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

احتمالاً شما هم در بین دوستان و آشنایان خود اشخاصی را دارید که همیشه از “شغل رویایی” صحبت می‌کنند؛ شغلی که راحت است و تقریباً هیچ چالشی ایجاد نمی‌کند. در این شرایط، به نظر می‌رسد بابت چُرت زدن به شما پول می‌دهند و به اندازه‌ای به شما کار محول می‌کنند که همیشه مشغول به نظر برسید (در حالیکه کار چندانی برای انجام دادن ندارید). با تمام این اوصاف، واقعیت محیط کاری کاملاً متفاوت است. یک شغل واقعاً می‌تواند راحت و بدون چالش باشد و در عین حال، پیامدهای فاجعه‌باری برای سلامتی و پیشرفت شغلی‌تان به دنبال داشته باشد.

برخی منابع اذعان دارند که بهترین شغل در ۲۰% مواقع چالش‌برانگیز است و خارج از محدودۀ امن کارمندان انجام می‌شود. این مقدار چالش به قدری است که شما را سرگرم نگه دارد، بدون اینکه اضطراب کار شما را از پای دربیاورد.

شغلی که چالش‌برانگیز نباشد، مسیر شغلی شما را به خطر می‌اندازد. شغل راحت می‌تواند عادات بدی مانند بازی کردن آنلاین یا جستجوی بی‌هدف در اینترنت را در شما تقویت کند. این نوع کار، به روحیه شما آسیب می‌زند به طوری که دیگر از فرصت‌های جدید شغلی استقبال نخواهید کرد. در چنین شرایطی ممکن است سرپرست شما متوجه علاقمند نبودن شما به کار شود و آن را نشانه‌ای برای ارزشمند نبودنتان در نظر بگیرد.

اگر در شغل‌تان هیچ چالشی وجود ندارد یا اینکه به طور مداوم حوصله‌تان سر می‌رود، بهتر است که جستجو برای یک شغل جدید را آغاز کنید. اگر به دنبال موفقیت شغلی هستید، یادتان باشد اهداف بلند مدت همیشه باید به چالش کشیده شوند، پس شغلی پیدا کنید که چنین کاری را انجام می‌دهد.

بیش از حد کار می‌کنید

فشارِ کاری می‌تواند در طولانی‌مدت باعث اختلال در سلامتی شود. شاید بتوان در کوتاه‌مدت حجم کاری زیاد را مدیریت کرد، اما در بازه‌های زمانی طولانی این حجم از کار نه تنها سرگرم‌کننده و لذت‌بخش نیست، بلکه ممکن است شما را وادار به استعفا کند.

اگر کارمند خوبی هستید و ساعات زیادی را در محیط کاری خود صرف می‌کنید، اما تلاش‌هایتان توسط مدیرتان دیده نمی‌شود بهتر است به فکر پیدا کردن شغل جدید باشید. مطمئناً هر شخصی دوست دارد از زحماتش قدردانی شود. اگر زحمات شما دیده نمی‌شود حتماً یک جای کار ایراد دارد.

فرهنگ سازمانی شرکت تغییر کرده است

اگر روند تغییر برخی کارها تغییر کرده است، به خصوص اگر این تغییرات با ارزش‌های اخلاقی شما سازگار نیست، زمان آن رسیده که سایر فرصت‌های شغلی را نیز بررسی کنید.

گاهی اوقات ممکن است که تغییرات در ساختار نیروی انسانی یک مجموعه باعث ایجاد تغییر در اهداف، ابزارها و فرهنگ سازمانی آن مجموعه شود. اگر در چنین مجموعه‌ای فعالیت می‌کنید و فرهنگ سازمانی جدید را مخرب می‌دانید، بهتر است با مدیران خود درباره این موضوع گفتگو کنید.

اگر پاسخ شفاف و روشنی دریافت نکردید یا به نظرات‌تان اهمیتی داده نشد، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال شغلی جدید باشید.

آینده شغلی وجود ندارد

شاید به تازگی ترفیع شغلی نگرفته‌اید یا شرکتی که در آن کار می‌کنید آنقدر کوچک است که نمی‌تواند به شما پیشنهاد ترفیع دهد. حتی ممکن است شرکتی که در آن مشغول فعالیت هستید دچار مشکلات مالی شده و یا با خطر ورشکستگی روبرو باشد.

خوشبختانه، تشخیص چنین موقعیت‌هایی از درون شرکت بسیار آسان است. اگر در شغل فعلی‌تان هیچ نشانه‌ای از پیشرفت مشاهده نمی‌کنید یا نمی‌توانید در آنجا آینده‌ای برای خود متصور شوید، بهتر است به فرصت‌های شغلی دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز نگاهی بیاندازید.

مهارت‌های شما با وظایفتان همخوانی ندارد

ممکن است مهارت‌ها و تجاربی که دارید در شغل فعلی‌تان استفاده نشوند. شاید با این تصور که شغل فعلی‌تان به شما اجازه استفاده از مهارت‌هایتان را می‌دهد، آن را پذیرفتید؛ و زمانی که کار خود را شروع کردید متوجه شدید به جای تمرکز بر نقاط قوت‌تان، این موقعیت شغلی نیازمند مهارت‌هایی است که با شخصیت شما سازگاری ندارد.

اگر شغل فعلی‌تان به جای تمرکز بر نقاط قوت‌تان بر نقاط ضعف‌تان تکیه دارد، آیا راهی برای تغییر این موقعیت وجود دارد؟ شاید با یادگیری برخی مهارت‌ها بتوانید در جایگاه شغلی فعلی‌تان بدرخشید. شاید در شرکت‌تان موقعیت شغلی وجود دارد که دقیقاً با شخصیت و مهارت‌های شما سازگاری دارد و شما بتوانید برای به دست آوردن آن موقعیت برنامه‌ریزی کنید. با این حال، اگر تفاوت بین آنچه انجام می‌دهید با آنچه می‌خواهید انجام دهید زیاد است، بهتر است با مافوق خود صحبت کنید.

مسافت بین خانه و محل کارتان زیاد است

اگر هر روز مسیری طولانی را برای رسیدن به محل کار طی می‌کنید یا به دلایل شخصی باید محل زندگی‌تان را از محل کارتان دور کنید، فکر کردن به تغییر شغل و یافتن محل کاری نزدیک‌تر به محل زندگی‌تان تصمیمی عاقلانه است.

مطمئناً طی کردن رفت و آمدهای طولانی نه تنها برای سلامتی شما زیان دارد، بلکه بازدهی کارتان را نیز کم می‌کند. سعی کنید کارفرمای خود را قانع کنید که این موضوع برای هیچ کدام‌تان سودآوری ندارد.

تصمیم به تغییر سبک زندگی خود دارید

گاهی اوقت انتخاب یک سبک زندگی جدید دلیل تغییر شغل خواهد بود.

فرض کنید با فردی که در شهر دیگری کار می‌کند ازدواج می‌کنید یا پیشنهاد شغلی بسیار خوبی به همسرتان شده است و مجبور به جابه‌جایی به شهر دیگری هستید. شاید می‌خواهید بچه دار شوید یا مجبور هستید از والدین پیرتان مراقبت کنید. شاید قصد دارید زمان بیشتری در کنار خانواده خود باشید و شغل فعلی‌تان اجازه چنین کاری را به شما نمی‌دهد.

کارمندان باهوش از قبل کارفرمای خود را نسبت به تغییرات و نیازهایشان مطلع می‌کنند. این کار نه تنها حُسن نیت شما را ثابت می‌کند، بلکه باعث می‌شود بتوانید خودتان را با تغییر شرایط تطبیق دهید. اطلاع‌رسانی پیش از موعد باعث می‌شود تا کارفرمایتان زمان کافی برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز شما را داشته باشد یا موقعیت شغلی دیگری را برای شما در نظر بگیرد. حتی اگر امکان ادامه همکاری با شرکت فعلی‌تان وجود نداشت، شاید کارفرمایتان علاقمند باشد شغل جدیدی برایتان پیدا کند و روابطش با شما را مستحکم نگه دارد تا در آینده فرصت همکاری مجدد با شما را به دست بیاورد.

سوال اینجاست اگر کارفرمایتان در مقابل تغییرات زندگی شما مقاومت کند و به تصمیم شما احترام نگذارد، باید چه تصمیمی درباره وضعیت شغلی‌تان بگیرید؟ شاید بهتر باشد سختی و اضطراب یک شغل جدید را تحمل کنید.

حقوق و دستمزدتان کم است

ممکن است تصور کنید در قبال کاری که انجام می‌دهید باید پول بیشتری دریافت کنید یا احساس کنید می‌توانید در دیگر شرکت‌ها شغلی با درآمدی بالاتر به دست آورید. در هر صورت، تمایل به کسب درآمد بیشتر، دلیل خوبی برای تغییر یک شغل است.

با کارفرمایتان کنار نمی‌آیید

هر فردی گاهی اوقات با کارفرمای خود به مشکل برمی‌خورد، اما اگر این مشکلات به چالشی همیشگی تبدیل شود ممکن است به تغییر شغلی منجر شود.

شاید احساس کنید کارفرمایتان به خوبی شما وظایفش را انجام نمی‌دهد یا مسیری که برای هدایت تیم شما در نظر گرفته است را نمی‌پسندید. در این شرایط، هر کاری که انجام می‌دهید می‌تواند به دلخوری و پشیمانی منجر شود.

اگر در چنین شرایطی قرار دارید، به آن چیزی که شما را نسبت به او خشمگین می‌کند فکر کنید. اگر به دلایل رفتارهای شخصی تصمیم به ترک شغل خود دارید، آیا راهکاری وجود دارد تا این مشکلات را در مصاحبه‌های شغلی آینده شناسایی کنید تا از یک موقعیت بد به موقعیت بدتر نروید؟ اگر مشکل به وجود آمده به نوع رهبری و تصمیم‌گیری کارفرما مرتبط بوده است، آیا راهکاری می‌شناسید تا به کارفرمای جدید ثابت کنید که هدایتگر بهتری هستید؟ پیش از آنکه تصمیم به انتخاب شغل جدید بگیرید به این سوالات پاسخ دهید تا به قول معروف از چاله به چاه نیافتید.

در قراردادتان مشکلی وجود دارد

گاهی اوقات پایانِ مدت زمان قرارداد، دلیل خوبی برای قطع همکاری با یک مجموعه است. همچنین، گاهی ممکن است کارفرما بخواهد برخی از شرایط قرارداد را به نفع خود تغییر دهد. بروز مشکل در قرارداد نیز دلیل خوبی برای جدایی از یک مجموعه خواهد بود.

زمان‌بندی تغییر شغل

هنگامی که زمان تصمیم‌گیری فرا می‌رسد، سوالی که مطرح می‌شود این است که چه زمانی برای تغییر شغل مناسب است؟ خب، هیچ کس بهتر از شما نمی‌تواند مناسب‌ترین زمان را تشخیص دهد. ممکن است علی‌رغم مشکلات موجود، بهتر باشد پس از اتمام یک پروژه از آن مجموعه جدا شوید. همه چیز به خودتان بستگی دارد.

زمانی که قصد قطع همکاری با یک مجموعه را دارید، بهتر است این کار را دوستانه انجام دهید. به این ترتیب، زمانی که از طرف محل کار جدید برای بررسی سوابق شغلی‌تان تماس بگیرند، مطمئن خواهید بود که همه کارها به خوبی انجام خواهد شد.

آیا شما دلایل دیگری برای تغییر شغل می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. محمود عباس ابادی می‌گوید

    به نظر اینجانب یکی از دلایل تغییر شغل این می تونه باشه که احساس کنی که شغلت باعث گرفتن ازادی ات شده و عمر داره می گذره و هیچ استفاده ای نکردی و یه جورایی زندانی شغلت شدی.

  2. علیرضا می‌گوید

    زمانی است که احساس میکنی دیگر هیچ پیشرفتی نداری و درجا میزنی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.