وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

رشته حسابداری دولتی چیست؟

رشته حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری جزء مشاغلی به شمار می‌آید که هیچ شرکتی نمی‌تواند ادعا کند به آن نیاز ندارد. حساب و کتاب‌های مالی، بودجه بندی‌ها، مالیات و پرداخت آن، مسائل مربوط به پرداختی‌ها و موارد مهم دیگر، همگی به بخش حسابداری مربوط می‌شوند. در مقاله شغل های رشته حسابداری به طور مفصل درباره شغل‌های این حیطه صحبت کردیم؛ اما در این مقاله قصد داریم تا رشته حسابداری دولتی را بررسی کنیم و ببینم این رشته چه جایگاهی در اقتصاد و سازمان‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: میانگین حقوق یک حسابدار در ایران چقدر است؟

استخدام حسابدار
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام حسابدار هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی حسابداری به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

حسابداری دولتی چیست؟

حسابداری دولتی به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که در آن، حسابدار دولتی اسناد مالی را برای ارائه به دولت بررسی می‌کند. کارهایی که حسابداران دولتی انجام می‌دهند از بازرسی حساب‌های مالیاتی برای تأیید صحت و سقم اطلاعات آنها، تا تحقیق در مورد حساب‌های مالی سازمان‌های دولتی مختلف برای پیدا کردن نشانه‌هایی از کارهای متخلفانه یا بدهکاری‌های مالیاتی است. حسابداری دولتی بخشی جدایی ناپذیر سازمان‌ها در امور بودجه و روند اظهارنامه‌های مالیاتی است و هر شرکت به حداقل یک حسابدار دولتی برای این امور نیاز دارد.

سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها هنگام برنامه ریزی فعالیت‌های خود برای یک سال، سه ماهه یا سایر دوره مالی مشخص، به حسابداران دولتی وابسته هستند. قانون‌گذاران دولتی که مسئول تخصیص بودجه هستند، به گزارش سازمان‌ها و همین حسابداران دولتی وابسته هستند. بسیاری از این گزارش‌ها ممکن است در دسترس عموم قرار بگیرد تا مردم بدانند که دولت در چه زمینه‌هایی و در کجا هزینه کرده است، اما بخش اعظم آن محرمانه است و تنها در اختیار دولت و سازمان‌های وابسته به آن است.

الزامات شغلی رشته حسابداری دولتی

آموزش

بیشتر مشاغل در رشته حسابداری دولتی، مستلزم داشتن مدرک لیسانس در رشته حسابداری یا یک رشته مرتبط مانند امور مالی یا مدیریت دولتی هستند.

برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها ممکن است به جای مدرک حسابداری، به تجربه و داشتن علم در این رشته اهمیت دهند و در واقع مدرک برای آنها اهمیت چندانی نداشته باشد. از طرفی، ممکن است شرکت‌ها و سازمان‌ها از داوطلبان واجد شرایط بخواهند قبل از شروع همکاری خود به عنوان حسابدار دولتی، یک دوره کارآموزی ۱ تا ۲ ساله را پشت سر بگذارند و حتی در پایان کارآموزی از آنها آزمون نیز گرفته شود.

گواهی‌ها

اصلی‌ترین فاکتور هنگام استخدام در رشته حسابداری دولتی، این است که مدرک دانشگاهی در این رشته داشته باشید. تجربه در برخی شرکت‌های دولتی می‌تواند حرف اول را بزند، اما با این حال این تحصیلات است که مهم‌ترین نقش را در استخدام این موقعیت شغلی ایفا می‌کند.

حسابداران دولتی همچنین می‌توانند با در اختیار داشتن مدرک و گواهی گذراندن دوره حسابداری، شانس خود را برای استخدام افزایش دهند. انستیتوها و سازمان‌های معتبر برای گذراندن دوره‌های تخصصی، می‌تواند گزینه مناسبی برای حسابداران باشد و مدرک آنها نیز نزد شرکت‌ها از اعتبار بالایی برخوردار است.

رشته حسابداری دولتی چیست؟
رشته حسابداری دولتی چیست؟

فعالیت‌ها، وظایف و کارهای روزمره حسابدار دولتی

هر کدام از سازمان‌های دولتی، حسابداران را برای تهیه صورت‌های مالی و رسیدگی به پرداختی‌ها و دستمزد استخدام می‌کنند. قانون گذاران و سازمان‌ها همچنین می‌توانند درخواست حسابرسی مالی نیز بدهند. حسابرسی مالی شامل ارزیابی تمام اطلاعات مالی سازمان، صورت‌های بانکی، سوابق حسابداری و موارد دیگر می‌شود.

در نهایت این حسابداران دولتی هستند که اطلاعات مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها را از نظر درآمد، مالیات، حساب‌های مالی و غیره را جمع آوری، طبقه بندی، پردازش و گزارش می‌کنند تا هم شرکت‌ها و هم دولت بتوانند به خوبی تصمیم گیری‌های مالی و برنامه‌های مصوب بودجه سالانه را مدیریت کنند.

مشاغل مهم در رشته حسابداری دولتی

فارغ التحصیلان رشته‌های حسابداری (Accountant) معمولاً می‌دانند که وقت خود را برای کسب مدرک به خوبی صرف کرده‌اند، زیرا آنها برای مشاغل بسیار خوبی از جمله حسابداری دولتی واجد شرایط هستند. مشاغل مهم در رشته حسابداری دولتی کارهایی چالش برانگیز هستند، این مشاغل میزان استخدام بالایی دارند، حقوق رقابتی دارند و در نهایت پیشرفت شغلی و مزایای عالی به متقاضیان ارائه می‌دهند. نوع شغل حسابداری دولتی که متقاضی می‌تواند برای آن اقدام کند، ممکن است به سطح مدرک تحصیلی او بستگی داشته باشد. پنج شغل برتر حسابداری دولتی به شرخ زیر است که درباره مهم‌ترین آنها در ادامه صحبت خواهیم کرد.

  • حسابرس مالیاتی
  • حسابدار دولتی
  • نماینده اجرایی خزانه داری
  • حسابدار رسمی
  • مدیر مالی

۱. حسابرس مالیاتی

حسابرسان مالیاتی، همان‌طور که از نامشان پیداست، مسئول رسیدگی به امور و اظهارنامه‌های مالیاتی است. این افراد در طول سال به شدت مشغول به کارهای مالیاتی هستند، اما اوج کار آنها فصل پرداخت مالیات است. حسابرسان مالیاتی علاوه بر پردازش اظهارنامه‌های مالیات بر درآمد، مسئول کارهای دیگر نیز هستند. این افراد اظهارنامه‌های مالیاتی را بررسی می‌کنند و صحت آنها را بر اساس قوانین مالیاتی چک می‌کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

از دیگر وظایف آنها، جمع آوری و ارزیابی داده‌های مالی نیز است. متقاضیان این شغل باید حداقل مدرک لیسانس و یک سال تجربه در زمینه حسابرسی، امور انطباق مالیاتی، تجزیه و تحلیل مالیات و حسابداری باشند.

۲. مدیر مالی

مدیر مالی مسئول سلامت مالی یک سازمان یا یک بخش در یک شرکت یا نهاد دولتی است. آنها گزارش‌های مالی شرکت را بررسی می‌کنند، گزارش‌هایی از فعالیت‌های تجاری و صورت‌های مالی سازمان‌ها تهیه می‌کنند، به مدیریت در تصمیم گیری مالی کمک می‌کنند، روند بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند، بر کار سایر کارمندان نظارت می‌کنند و به مدیریت توصیه‌هایی در مورد مشکلات مالی و مالیاتی ارائه می‌دهند.

متقاضیان برای کار و استخدام در رشته مدیریت مالی باید حداقل مدرک کارشناسی و پنج سال تجربه کار در فرصت‌های شغلی مالی مانند تحلیلگر مالی، حسابدار یا نماینده اوراق بهادار را داشته باشند.

رشته حسابداری دولتی چیست؟
رشته حسابداری دولتی چیست؟

آینده شغلی حسابداری دولتی

طبق بررسی‌ها، انتظار می‌رود رشته حسابداری دولتی از سال ۲۰۱۶-۲۰۲۶ شاهد ده درصد افزایش شغلی و رشد باشد. با توجه به تقاضای بالا در مورد شغل حسابداری دولتی، متقاضیان این فرصت شغلی می‌توانند حتی انتظار رشد شغلی و افزایش دستمزد را نیز داشته باشند.

اصول حسابداری دولتی

حقیقت، مهم‌ترین اصل در حسابداری دولتی است و هر شخصی که در این رشته فعالیت می‌کند باید این اصل را در کار خود رعایت کند. گزارش‌های مالی که توسط حسابدار دولتی ارائه می‌شود، از سه منظر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند:

جامع باشد: گزارش‌های مالی باید تمام اطلاعات مالی را شامل شود. برای تهیه گزارش جامع باید موارد مختلف از جمله موارد زیر را اهمیت دهید:

  • مواردی که در زمان بودجه به آنها اشاره شد، در گزارش بیاورید.
  • مواردی که امکان انتشار دارند را در وب‌سایت‌های دولتی منتشر کنید.
  • اعداد مالی واقعی و اعداد تخمینی را با هم مقایسه کنید.

به موقع باشد: بسیاری از کارهای مالی و مالیاتی زمان زیادی برای اجرا، نیاز دارند. یک حسابدار دولتی باید تمام کارهای خود را به موقع انجام دهد تا بتواند گزارش‌های خود را به موقع تحویل دهد. به این ترتیب ما از حسابداران دولتی انتظار داریم تا:

  • از تیم‌های حسابداری درخواست شود، تا به موقع گزارش‌ها را ارائه دهند.
  • هر ماه گزارش‌های مالی مربوط به آن ماه را آماده و کارها را به روز آخر موکول نکنند.

قابل استفاده باشد:

  • گزارش به قدری جامع و کامل باشد که هم برای دولت و بودجه‌بندی‌های آینده قابل استفاده باشد و هم برای خود سازمان کاربردی باشد.
  • از روش‌های سازمان یافته و مختص حسابداری‌های مالی برای تهیه گزارش استفاده شود.

مسئولیت حسابدار در سازمان یا حسابرس دولتی، نگهداری و بررسی سوابق سازمان‌های دولتی خواهد بود. افرادی که مایل به کار در حسابداری دولتی هستند، باید استعداد ریاضی داشته باشند. آنها همچنین باید قادر به تفسیر، مقایسه و تجزیه و تحلیل سریع و دقیق اطلاعات مالی باشند. سرانجام، آنها باید مهارت‌های ارتباطی کتبی و کلامی بسیار خوبی داشته باشند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.