وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

شغل حسابداری و نقش و مسئولیت حسابدار در سازمان چیست؟

مشاهده فرصت های شغلی حسابداری

در نگاه اول، شغل حسابداری ممکن است حرفه‌ای نسبتاً ساده به نظر برسد، و تنها اعداد را ضرب و تقسیم می‌کند، درست است؟ نه این درست نیست، چرا که حسابداری کار با داده‌های مالی است و این کار بخش مهمی از هر کسب و کار و سازمانی است و فرای سروکله زدن با ارقام است. شغل حسابداری یک فعالیت مهم اقتصادی است که بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، با حل مسئله سروکار دارد.

با این حساب، حسابدار یا Accountant روزانه چه کاری انجام می‌دهد؟ در این مقاله، در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌ها، مهارت‌های مهم و چشم انداز شغلی حسابداران و همچنین عوامل تأثیرگذار در این حیطه بحث خواهیم کرد.

 

استخدام حسابدار
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام حسابدار هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی حسابداری به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

شغل حسابداری چیست؟

شغل حسابداری حرفه‌ای است که وظیفه نگهداری و تجزیه تحلیل سوابق مالی را بر عهده دارد. بیشتر حسابداران وظایف مختلفی مربوط به امور مالی، چه برای مشتری‌های خاص و چه برای مشاغل و سازمان‌های بزرگتر را برعهده دارند و باید به آنها رسیدگی کنند.

به طور معمول، حداقل مدرک دانشگاهی برای حسابداران مدرک لیسانس است که برای کار در شرکت‌ها به عنوان حسابدار باید آن را کسب کنند. از طرف دیگر حسابدارانی که معمولاً حداقل لیسانس حسابداری را کسب کردند، سراغ مطالعه کتاب‌ها و مقالات مرتبط بیشتری می‌روند تا بتوانند علاوه بر جمع آوری اطلاعات، وظیفه تحلیل اطلاعات مالی شرکت‌ها را نیز به درستی انجام دهند.

در برخی شرکت‌ها به حسابداران، دفتردار نیز می‌گویند که، حسابداران می‌توانند دفتردار باشند اما همه دفتردارها حسابدار نیستند.

حسابداری یک اصطلاح گسترده است که شامل عناوین و نقش‌های شغلی مختلفی در سازمان‌‌ها می‌شود. سه نوع حسابدار اصلی وجود دارد – حسابداران عمومی ، حسابداران مدیریتی و حسابداران دولتی – که همه آنها روی جنبه‌های مختلف این حرفه تمرکز دارند و کار اصلی آنها رسیدگی به داده‌های مالی شرکت‌ها است. حسابداران علاوه بر اینکه باید در داخل شرکت بهترین خود را به نمایش بگذارند، باید در روابط عمومی و ارتباط برقرار کردن با حسابداران دیگر شرکت‌ها نیز قوی باشند.

شغل حسابداری
شغل حسابداری

 

نقش‌ها و مسئولیت‌ها حسابدار

اگرچه وظایف روزانه یک حسابدار بر حسب موقعیت و سازمان متفاوت خواهد بود، اما تمام حسابداران یک سری وظایف مشترک دارند که برخی از متداول‌ترین وظایف و مسئولیت‌های حسابداران عبارت‌اند از:

  • اطمینان از صحت اسناد مالی و همچنین همگام بودن آنها با قوانین و مقررات مرتبط
  • تهیه و نگهداری گزارش‌های مهم مالی
  • تهیه اظهارنامه مالیاتی و اطمینان از پرداخت درست و به موقع مالیات
  • ارزیابی فعالیت‌های مالی شرکت برای ارائه پیشنهاد در مورد بهترین شیوه‌ها، شناسایی موضوعات و راه حل‌های استراتژیک و همچنین کمک به سازمان‌ها برای قرار گرفتن در مسیر درست و کارآمد
  • ارائه پیشنهاد و راه حل در مورد کاهش هزینه، افزایش درآمد و میزان سود
  • پیش بینی و ارزیابی ریسک‌های احتمالی

علاوه بر این، حسابداران موظف به اجرای تمام و کمال قوانین و همچنین صادق بودن در کار و جلوگیری از سهل انگاری هستند. به همین ترتیب، آنها همچنین وظیفه دارند تا از قانونی بودن سوابق مالی مشتریان خود مطمئن شوند.

مهارت‌های مهم حسابدارن

مهارت‌های مختلفی وجود دارد که همه حسابداران برای موفقیت در شغل خود به آنها نیاز دارند. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های حسابداری عبارت‌اند از:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • توجه به جزئیات: به طور قطع هر حسابدار باید بسیار ریزبین و نکته سنج باشد، چرا که اعداد و ارقام ارتباط دارد. حسابداران باید توجه کافی به جزئیات داشته باشند، تا بتوانند اطلاعات را درست و منظم دسته بندی و نگهداری کنند. هر شرکت و سازمانی مقدار بسیار زیادی داده مالی دارد که تحلیل تمام آنها اگر با دقت نباشد، وقت تلف کردن است. هر حسابداری با مقدار داده‌های مالی که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، می‌تواند به راحتی مرتکب اشتباه شود؛ اگر این خطاهای ساده مورد توجه قرار نگیرند، می‌توانند به مشکلاتی بزرگ تبدیل شوند.
  • حسابداری کسب و کار: برای مؤثر بودن در این نقش، یک حسابدار باید تمام فعالیت‌ها و نوع کار کسب و کار را به منظور تحلیل دقیق و تفسیر داده‌های مالی، درک کند. داشتن اطلاعات کافی از آنچه کسب و کار انجام می‌دهد، زمینه‌ای برای حسابداران فراهم می‌کند تا بتوانند به راحتی اطلاعات مالی را بررسی کنند.
  • سواد رایانه: حسابداران باید بتوانند از نرم افزارهای پیشرفته حسابداری و سایر ابزارهای مبتنی بر رایانه استفاده کنند تا در شغل خود کارآمد باشند.
  • مهارت‌های تحلیلی: جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مالی هر شرکت، بخش بزرگی از وظیفه هر حسابداری است. در حقیقت، استفاده از تجزیه و تحلیل داده در حوزه حسابداری یک روند نوظهور در صنعت مالی شرکت‌ها است که تأثیر بسیار زیادی در رشد این شغل در آینده دارد.
  • مهارت‌های ارتباطی: حسابداران باید بتوانند با دقت گوش دهند تا بتوانند حقایق و ارقام مربوط به مشتریان، مدیران یا سایر ذینفعان را به دقت جمع آوری کنند. آنها همچنین باید بتوانند نتایج کار خود را به روشنی بیان کرده و یافته‌های خود را در گزارش های کتبی ارائه دهند.
  • مهارت در ریاضی: یک تصور غلط رایج این است که شما باید در ریاضی خوب باشید که حسابدار شوید. درست است که داشتن مهارت در ریاضی به منظور تجزیه و تحلیل، مقایسه و تفسیر داده‌ها و ارقام مهم است، اما با این حال، معمولا نیاز نیست که خیلی مهارت‌های پیچیده‌ای از ریاضی یاد بگیرید تا حسابدار شوید.
آینده حسابداری
آینده حسابداری

چشم انداز شغلی حسابداری

حسابداری شغلی پر تقاضا با حقوق چشمگیر و رشد شغلی بسیار خود در آینده است. داده‌ها نشان می‌دهند که حسابداری حدود ۱۰ درصد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ رشد می‌کند و این برای یک موقعیت شغلی بسیار خوب است.

طبق آنچه در مقاله میانگین حقوق حسابدار در ایران گفتیم، افرادی که به عنوان حسابدار در ایران کار می‌کنند به طور معمول حقوق تعریف شده‌ای دارند، که میانگین آن معمولاً هر ماه حدود ۳.۳۷۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق حسابدار در ایران از ۱.۶۵۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۵.۲۵۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است. این در حالی است که میانگین حقوق حسابدار در آمریکا در ماه می سال ۲۰۱۹ در آمریکا، معادل ۷۱،۵۵۰ دلار بوده است. حقوق متوسط، میزان درآمدی است که ممکن است برخی افراد بیش از این رقم و برخی افراد کمتر از این رقم را به دست آورده باشند. ۱۰ درصد کمتر از درآمد سالانه برابر است با ۴۴۴۸۰ دلار و ۱۰ درصد بیشتر از درآمد سالانه برابر است با ۱۲۴،۴۵۰ دلار.

موقعیت جغرافیایی تاثیر بسیار زیادی بر حقوق هر حسابدار می‌گذارد و به همین خاطر ممکن است میزان دستمزد هر حسابدار شهر به شهر فرق کند.

اکثر کارفرمایان ترجیح می‌دهند که حسابداری که استخدام می‌کنند، دارای حداقل مدرک لیسانس باشد. داشتن مدارک و همچنین گواهی‌های معتبر دیگر، شانس حسابدار برای استخدام در شرکت‌های بزرگتر را بیشتر می‌کند. اما با این حال، هستند شرکت‌هایی که به تجربه بیشتر از تحصیلات اهمیت می‌دهند و حسابداران خود را از افراد باتجربه انتخاب می‌کنند.

 

حسابدار شدن

واضح است که شغل حسابداری چیزی فراتر از چرتکه انداختن و حساب و کتاب ارقام است و موقعیت شغلی بسیار آینده‌داری است.

اگر دوست دارید در آینده وارد حیطه حسابداری شوید، ابتدا باید خود را با تحصیل در این رشته و یا رشته‌های مرتبط مانند علوم مالی و مدیریت حسابداری آماده کنید. شما می‌توانید با کسب تجربه در این رشته خود را در این شغل ثابت کنید و همچنین به کارفرمایان در برآورده کردن اهداف مالی سازمان کمک کنید.

تهیه شده در ایران تلنت
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.