وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

زبان های برنامه نویسی در کدام کشورها ساخته شدند؟

کامپیوتر و برنامه نویسی در کنار انقلاب سراسری شدن اینترنت، سبک زندگی مردم سراسر جهان را تغییر داد و امروزه تقریبا تمام مردم دنیا به شکلی از سامانه‌هایی که به زبان‌های مختلف نوشته شده‌اند استفاده می‌کنند. برنامه نویسان تعصب خاصی روی زبان های برنامه نویسی آینده دار که به آن مسلط هستند و بکار می‌برند دارند و گاهی ساعت‌ها بر سر برتری یک زبان بر دیگری با هم مباحثه می‌کنند. در این مطلب بررسی می‌کنیم تا ببینیم کشور ساخت زبان های برنامه نویسی چه کشورهایی هستند تا ضمن کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، از زاویه جدیدی به زبان‌های برنامه نویسی نگاه کنیم. ترتیب زبان‌ها در اینجا به معنی رتبه بندی آن‌ها نیست، پس به ما خرده نگیرید که چرا یک نام را پیش از دیگری آورده‌ایم.

پایتون

هلند کشوری است که زبان سطح بالای پایتون در آن متولد شد. خودو فان روسوم در موسسه ملی تحقیقات ریاضی و رایانه موفق شد این زبان تفسیری و همه منظوره را ابداع کند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

(Python) سرعت رشد بسیار بالایی دارد و در ایران هر روز به طرفداران آن افزوده می‌شود و در زمان مشاهده فرصت‌های استخدام برنامه نویس با تقاضا برای پایتون زیاد برخورد می‌کنیم. این زبان برنامه نویسی اوپن سورس است و در هوش مصنوعی و دیتا کاربرد بسیاری دارد. استفاده از این زبان بسیار ساده است و فلسفه اصل آن «خوانایی بالای کد» است.

امکان نوشتن کد به صورت واضح در این زبان برای اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ، باعث شده برنامه نویسان استفاده زیادی از آن بکنند. این زبان از انواع مختلف مدل‌های برنامه نویسی مثل شی‌گرا و برنامه‌نویسی دستوری و تابع محور پشتیبانی کرده و نسخه‌های متعددی از آن ارائه شده است. آخرین آگهی های استخدام برنامه نویس پایتون

 

جاوا اسکریپت

خاستگاه جاوا اسکریپت کشور آمریکا و ایالت کالیفرنیا است. شرکت نت‌اسکیپ در شهر مانتین ویو جایی است که برندان ایچ، این زبان را نخستین بار با نام Mocha به دنیای فناوری معرفی کرد؛ این زبان بعدها به جاوا اسکریپت تغییر نام داد. از این زبان برنامه نویسی می‌توان در ساخت صفحات مختلف وب استفاده کرد. تعاملی کردن صفحات به کمک این زبان امکان پذیر است و دست برنامه نویس را برای انجام کارهای مختلف باز می‌گذارد. از جاوا اسکریپت برای ساخت بازی‌های زیادی استفاده شده است.

قدرت بالای جاوا در کنار انعطاف پذیری و سبکی، باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. این زبان برنامه نویسی سطح بالا و چند الگویی به همراه HTML و CSS هسته اصلی وب جهان گستر به ‌شمار می‌آیند.

برخی تصور می‌کنند جاوا اسکریپت و جاوا با یکدیگر ارتباطی دارند، اما حقیقت این است که تنها وجه شباهت آن‌ها نامشان است که به دلیل محبوبیت بالای جاوا در زمان ارائه جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار گرفت، در عمل این دو هیچ رابطه‌ای با یکدیگر ندارند.

 

جاوا

جاوا هم یک زبان آمریکایی است که جیمز گاسلینگ آن را در شرکت سان‌مایکروسیستمز ایجاد کرد. این شرکت نرم افزاری در خلیج سانفرانسیسکو فعالیت می‌کرد و توانست این زبان برنامه نویسی ساده و کاربردی را به جهان ارائه کند.

شرکت اوراکل بعد از مدتی این زبان برنامه نویسی را خریداری کرد و تحت مالکیت خود درآورد.  این برنامه اوپن سورس این روزها در بسیاری از کمپانی‌های بین المللی مطرح جهان مثل نت فلیکس و توییتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از زبان برنامه نویسی جاوا برای ساخت بازی‌های موبایلی، بازی‌های کامپیوتری، اپلیکیشن‌های بر پایه وب و نرم افزارهای بر پایه وب استفاده می‌شود.

این زبان به سی شارپ و سی پلاس پلاس، شباهت زیادی دارد و به همین دلیل می‌توان از جاوا به این زبان‌ها سوئیچ کرد.

مدیریت حافظه در این زبان برنامه نویسی به صورت خودکار انجام می‌شود و به همین دلیل نسبت به C سطح بالاتری دارد. برای مشاهده آخرین فرصت های شغلی استخدام برنامه نویس جاوا کلیک کنید.

 

PHP

این زبان برنامه نویسی توسط یک دانمارکی که تابعیت کانادایی دارد، به نام راسموس لردورف نوشته شد و بعدها توسعه پیدا کرد و نسخه‌های پیشرفته آن ارائه شد. یاهو و فیس‌بوک از پی اچ پی استفاده می‌کنند.

مزیت این زبان برنامه نویسی آن است که با دیتابیس تعامل دارد، ولی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب برنامه نویسان به حساب نمی‌آید. این زبان برنامه نویسی (Open Source) است و مانند بسیاری دیگر از زبان‌های برنامه نویسی استفاده از آن کاملا رایگان است. کد‌های آن باید روی یک سرور اجرا شوند که می‌تواند حقیقی یا مجازی باشد. از این زبان برنامه نویسی می‌توان برای طراحی و ساخت صفحات وب داینامیک استفاده کرد. نوشتن سایت و اپلیکیشن‌های تحت وب نیز از طریق پی اچ پی امکان پذیر است. مشاهده آخرین فرصت های شغلی برنامه نویس php

 

#C

این زبان که از گروه زبان‌های C است، توسط شرکت آمریکایی مایکروسافت به سرپرستی «اندرس هلزبرگ» به جهان معرفی شد. سی شارپ و جاوا شباهت زیادی با یکدیگر دارند و معمولا کسی که یکی از این دو را بشناسد قادر است از دیگری هم سر در بیاورد.

دلیل این شباهت اجازه‌ای است که شرکت سان به مایکروسافت داد تا از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده کند. در بسیاری از نرم افزارهای شرکتی، اپلیکیشن‌های موبایلی و بازی‌ها از زبان برنامه نویسی سی شارپ استفاده می‌شود.

 

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

C++

این زبان توسط بی‌یارنه استراس‌تروپ پروفسور دانشگاه A&M تگزاس زمانی که روی پایان‌نامه PHP خود کار می‌کرد، ابداع شد. سی پلاس پلاس بر پایه زبان برنامه نویسی C طراحی شده است. هدف از ابداع این زبان افزودن برخی قابلیت‌ها به زبان برنامه نویسی سی بود. بسیاری مرورگرها، بازی‌ها و سیستم عامل‌ها از این زبان استفاده می‌کنند.

 

تایپ اسکریپت

این زبان برنامه نویسی توسط شرکت آمریکایی مایکروسافت که ماهیت چند ملیتی دارد، توسعه داده می‌شود. این زبان برنامه نویسی پیشرفت یافته جاوا اسکریپت است که برخی مشخصات را مثل شئ‌گرایی واقعی را به آن اضافه می‌کند.

آندرس هجلزبرگ پدر سی‌شارپ که یک مهندس برجسته نرم افزار دانمارکی است در توسعه آن نقش داشته است. شباهت این زبان برنامه نویسی به جاوا اسکریپت سبب محبوبیت آن شده و امکان ساخت اپلیکیشن‌های سنگین‌تر و وسیع‌تر را به برنامه نویسان می‌دهد.

 

C

این زبان توسط دنیس مک‌آلیستر ریچی که متولد برونکس ویل نیویورک است، در سراسر دنیا گسترش یافت. این زبان برنامه نویسی با وجود عمر نسبتا طولانی همچنان مورد استفاده بسیاری از برنامه نویسان است.

این زبان برنامه نویسی یکی از پایه‌ای‌ترین و تأثیرگذارترین زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن به شمار می‌آید که انقلابی را در دنیای کامپیوتر ایجاد کرد. زبان برنامه نویسی C پایه و اساس سیستم‌عامل یونیکس هم به‌ شمار می‌آید. همچنین در بسیاری اپلیکیشن‌ها تا سیستم عامل‌ها و توسعه‌ی سیستم‌های‌ نهفته (امبدد)، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

روبی

روبی توسط یک دانشمند ژاپنی به اسم یوکیهیرو ماتسوموتو معرفی شد. Ruby بسیار انعطاف پذیر است و به صورت (Open Source) ارائه شده است. استفاده از این زبان برنامه نویسی بسیار ساده است و به همین دلیل از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. مهندس ژاپنی مبدع روبی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب قبلی خود برای ابداع و طراحی این زبان جدید استفاده کرد. «روبی» و «کورال» اسم‌های برگزیده شده برای این زبان برنامه نویسی بود که چون قبلا انگلیسی‌ها از کورال استفاده کرده بودند، روبی توسط ماتسوموتو برگزیده شد.

نسخه ابتدایی این زبان برنامه نویسی روی یکی از شبکه‌های تخصصی اینترنتی کشور ژاپن پیاده شد و بعدها چندین رویداد تخصصی کامپیوتری در مورد آن در جهان برگزار شد و در بسیاری از نقاط مورد استفاده برنامه نویسان قرار گرفت. روبی را می‌توان یکی از معدود زبان‌های برنامه نویسی که از شرق به غرب معرفی شد نامگذاری کرد و از این جهت با سایر زبان‌های برنامه نویسی ذکر شده در این لیست متفاوت است.

همان‌طور که از این مطلب بر می‌آید محل تولد اغلب زبان‌های برنامه نویسی پرکاربرد و محبوب امروزی کشور آمریکا بوده است، اما در این بین اروپایی‌ها و مردم آسیا هم بیکار ننشسته‌اند و با طراحی زبان‌های برنامه نویسی مثل روبی، پایتون و پی اچ پی سعی کرده‌اند توانایی و تخصص خود را به مردم جهان ارائه کنند. درست است که کشور ابداع کننده مهم است اما زبان‌های برنامه نویسی حقیقتا توسط تمام برنامه نویسان جهان که از آن استفاده می‌کنند، توسعه داده شده‌اند.

دانستن کشور ساخت زبان های برنامه نویسی و تاریخ آن، ضمن آشنا کردن شما با تاریخچه این زبان‌ها، کمک می‌کند بیشتر با فلسفه وجودی آن‌ها و اهدافی که از ابتدا داشته‌اند آشنا شوید. فراموش نکنید که فراگیری زبان‌های برنامه نویسی به دانش، تمرین و تجربه نیاز دارد و باید بدانید که آینده برنامه نویسی روشن با همین تمرین‌ها رقم می‌خورد. هرچه بیشتر از گذشته آن‌ها بدانید بکار بردنشان هم ساده‌تر می‌شود و در نتیجه حقوق برنامه نویس است که بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید:

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.