وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

مبلغ عیدی یکی از مزایایی است که هر کارمند و کارگر که زیر نظر وزارت کار می‌کند، دریافت می‌کند. این مبلغ معمولا در پایان سال  با نزدیک شدن به فصل بهار پرداخت می‌شود، اما مقدار آن معمولا در ماه‌های دی و اوایل بهمن اعلام می‌شود.

اگر در میان افرادی هستید که در شرکت و سازمان خود طبق قوانین وزارت کار حقوق دریافت می‌کنید، باید منتظر اعلام این مبلغ باشید. در این مقاله قصد داریم تا درباره مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ صحبت کنیم و به شما سرنخی درباره میزان آن ارائه کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اما قبل از آن باید بگوییم که، میزان پایه عیدی برای کارمندان دولت توسط هیأت دولت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سال ۱۴۰۰ مشخص شده است. به این ترتیب میزان عیدی سال آینده با توجه به جدول زیر می‌باشد که نحوه محاسبه حداقل و حداکثر آن را برای شما خواهیم گفت.

عیدی کارمندان دولت حداقل عیدی کارگران حداکثر عیدی کارگران
۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان ۳,۸۲۰,۸۰۰ تومان ۵,۷۳۱,۲۰۰ تومان

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۰

هر کارفرما در هر شرکتی می‌بایست طبق قوانین میزان عیدی را به کارکنان خود پرداخت کند و مبلغ عیدی حتی در مورد کارکنانی که حداقل یک سال سابقه کار در هر شرکت را دارند، نیز می‌شود. هر کارفرما باید طبق قوانین، حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی سالانه بدهد. دو برابر میزان حقوق و همچنین سه برابر میزان حقوق می‌تواند دو نوع معادله برای تعیین و محاسبه عیدی مشخص کند.

در این مقاله و در ادامه نحوه محاسبه کلی میزان عیدی را مشاهده خواهید کرد که در واقع به شما کمک می‌کند تا قبل از اعلام رسمی از مراجع مربوطه، بتوانید میزان عیدی را محاسبه کنید.

این مطلب عیدی سال گذشته (۱۴۰۰) میباشد، برای مشاهده عیدی سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

همان‌طور که عنوان کردیم، نحوه محاسبه میزان عیدی همیشه یک فرمول دارد و اگر این فرمول را بشناسید به راحتی می‌توانید میزان عیدی خود را تخمین بزنید. بسیاری از شرکت‌ها از این فرمول برای محاسبه عیدی کارمندان خود استفاده می‌کنند و تا به امروز این فرمول تغییری نداشته است، مگر اینکه شرکتی بخواهد میزان عیدی را مطابق با میل خود پایین‌تر و بیشتر بدهد. در این مقاله قصد داریم تا میزان عیدی را با همین فرمول محاسبه کنیم.

برای آنکه بتوانید مبلغ عیدی سال ۱۴۰۰ را محاسبه کنید، ابتدا باید به میزان حداقل و حداکثر آن برسید. طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. این بیانیه شورای عالی کار این معنا را دارد که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

برای محاسبه میزان عیدی در سال ۱۴۰۰ باید میزان دستمزد روزانه خود را در ۶۰ ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۶۳,۶۸۰ تومان را در این فرمول قرار دهیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ به دست خواهد آمد:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ طبق فرمول‌هایی که از قبل ارائه شده است، ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

محاسبه آنلاین عیدی ۱۴۰۱

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

همان‌طور که اعلام کردیم میزان عیدی کارمندان یک حداکثر و یک حداقل دارد. در مورد حداکثر میزان عیدی گفتیم که نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود.

برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۰ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر مبلغ ۶۳,۶۸۰ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۹۹ است را در معادله زیر قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۰ خواهید رسید:

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ طبق همین فرمول، مبلغ آن ۵ میلیون ۷۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

 

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده دارد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

عیدی هر ماه در سال ۱۴۰۰ = حقوق ماهیانه ضرب در ۲ نتیجه تقسیم بر ۱۲

در این روش، اگر فردی به عنوان مثال ۶ ماه کار کرده باشد باید عدد به دست آمده از فرمول بالا را در ۶ ضرب کند. جدول زیر، مبلغ عیدی را بر اساس تعداد ماه‌های کارکرد نشان می‌دهد.

میزان کارکرد مبلغ عیدی
عیدی یک ماه کارکرد ۳۲۳,۶۲۴
عیدی دو ماه کارکرد ۶۴۷,۲۴۸
عیدی سه ماه کارکرد ۹۷۰,۸۷۲
عیدی چهار ماه کارکرد ۱,۲۹۴,۴۹۶
عیدی پنج ماه کارکرد ۱,۶۱۸,۱۲۱
عیدی شش ماه کارکرد ۱,۹۴۱,۷۴۵
عیدی هفت ماه کارکرد ۲,۲۵۴,۹۳۰
عیدی هشت ماه کارکرد ۲,۵۶۸,۱۱۴
عیدی نه ماه کارکرد ۲,۸۸۱,۲۹۹
عیدی ده ماه کارکرد ۳,۱۹۴,۴۸۴
عیدی یازده ماه کارکرد ۳,۵۰۷,۶۶۹

این مطلب عیدی سال گذشته (۱۴۰۰) میباشد، برای مشاهده عیدی سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

عیدی شما در پایان سال ۱۴۰۰ چقدر خواهد بود؟

تمام فرمول‌هایی که اعلام کردیم، فرمول‌های ثابت هر سال برای محاسبه میزان عیدی کارمندان دولتی و غیردولتی است که توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صحبت‌ها و زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش میزان عیدی امسال وجود دارد که هنوز هیچ منبع رسمی آن را تأیید و تکذیب نکرده است. به هر حال تا زمان اعلام رسمی مبلغ عیدی چیزی نمانده است و می‌توانید تا آن زمان از این فرمول‌ها استفاده کنید.

با توجه به اعدادی که عنوان کردیم، نظر شما درباره عیدی سال ۱۴۰۰ چیست. خوشحال می‌شویم که پیشنهاد و نظر خود را با در بخش نظرات در میان بگذارید.

برای محاسبه میزان عیدی در سال ۱۴۰۰ باید میزان دستمزد روزانه خود را در ۶۰ ضرب کنید.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۰ طبق همین فرمول، مبلغ آن ۵ میلیون ۷۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
35 دیدگاه
  1. هاشم می‌گوید

    با توجه به رشد قیمت ها حداقل به میزان ۵۰۰ درصد حداقل عیدی امسال کمتر از ۵ میلیون تومان برازنده نیست

  2. یک هموطن می‌گوید

    بهترین عیدی برای کارکنان دستگاه ها حذف شرکتهای واسطه پیمانکاری نیروی انسانی و ساماندهی است خودکار همه چیز درست خواهد شد .و در مورد بازنشستگان هم باید حقوق طبق سبد معیشت ماهانه خانوار اصلاح شود نه نرخ تورم زیرا سالها بر اساس نرخ تورم واقعی حقوق ها زیاد نشده و الان حداقل حقوق با سبد معیشت ماهانه اختلاف زیادی دارد

  3. محمد می‌گوید

    با سلام بنده از کار افتادگی کلی تامین اجتماعی هستم تو رو خدا به داد ما برسید نه توانایی کار داریم و نه دولت به داد ما میرسه آخه با ۲۲۰۰ با زن و پسر و دختر محصل و قسط و اجاره خونه و دوا درمان از کار افتادگی ۵۰۰تومن بیشتر نمیمونه برامون تو رو خدا شما بگید با ۵۰۰ تومن چه جور ماه و سر کنیم حتی قدرت رفتن و گدایی کردن رو ندارم وگر نه حتی حاضر بودم برم گدایی هم بکنم

  4. S.a می‌گوید

    با سلام،دولت هیچگونه نظارتی بر دریافت میزان حقوق و مزایای کارگران ندارد و تعدادی از کارفرمایان از این سو مدیریت استفاده میکنند و خیلی کمتر از میزان تایین شده پرداخت مینمایند،شرکت ما با اینکه فروش خوبی هرساله داره و صادر کننده نمونه میشه ولی فقط حداقل حقوق رو پرداخت میکنه و عیدی هم کمتر از یک حقوق پرداخت میکنه،پایان کار و مابقی مزایارو هم نمیده،واقعا ما شرمنده زن و بچه مون هستیم با اینکه اینهمه کار میکنیم،مسئولین محترم کمی انصاف و مروت لطفا

  5. مصطفی می‌گوید

    شما خودت انتخاب کردی اینطوری زندگی کنی

  6. مصطفی می‌گوید

    یکی از سریال های مهران مدیری درباره همین موضوع هست. اونا رو بشین نگاه کن لذت ببر

  7. ع،میر تبموری، می‌گوید

    وقتی دولت یک مبلغ یک نواخت برای همه در نظر می گیرد ،مگر کسانی که باید کمتر بگیرند،دیگر جدول و ضرب و تقسیم نمی خواهد،دولت طبق قانون با این پرداخت یک و پانصد ،در حق همه اجحاف می کند،

  8. حامد موسوی می‌گوید

    سلام. آقا سنوات با مبلغ عیدی حساب میشه؟ یا جداست و ربطی به عیدی نداره؟؟؟؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. تحریریه ایران تلنت می‌گوید

      سلام
      به صورت جداگانه محاسبه میشود.
      برای محاسبه سنوات و عیدی میتونید به ماشین حساب ایران سلری مراجعه کنید:
      محاسبه آنلاین سنوات
      محاسبه آنلاین عیدی

    2. پرنیان می‌گوید

      ربطی به عیدی نداره ، عیدی دو ماه پایه حقوق هست و سنوات یک ماه حقوق است که شب عید با حقوق اسفند ماه میشه چهار تا حقوق

    3. آراد می‌گوید

      سلام عیدی ۲یا۳برابرحقوق دریافتی شما می باشد.وسنوات جداگانه و برابر بایک ماه حقوق دریافتی شما می باشد.یعنی عیدی وسنوات ۳یا۴برابر حقوق دریافتی شما می باشد

  9. مهرداد می‌گوید

    این محاسبات عیدی واقعا وجود داره یا یک تخیل هست؟ تا حالا جایی ندیدم اینجوری عیدی بدهند چون معمولا همون حقوق ماهیانه رو هم بزور پرداخت میکنند. بعد اگر عیدی پرداخت بشه تکلیف حقوق فروردین ماه که نصفش تعطیلات هست چی میشه؟ اونم حقوق کامل ماه فروردین پرداخت میشه یا جزو همون عیدی از قبل حساب شده و دیگه پرداختی در فروردین انجام نمیشه؟

    1. پرنیان می‌گوید

      چه ربطی داره آقا ، عیدی و سنوات سال قبل چه ربطی به حقوق فروردین سال بعدش داره ، اگر هم ۱۴ روز تعطیلید ، ۶ روزش مرخصی سالیانه هست و بقیش تعطیل رسمیه و حقوق کامل باید بگیرید ، مگر اینکه روز مزد باشید و بیمه هم نباشید

  10. حقیقت می‌گوید

    سلام..میخواستم بدونم کسی که بیمه نیست تو شرکت ..بهش حق اولاد تعلق نمیگیره؟؟چرا میگن باید دوسال ازبیمت بگذره تاحق اولاد بگیری .ممنون میشم جواب بدید

    1. پرنیان می‌گوید

      دروغ میگن ،از لحظه ای که بیمه میشید ، حق همه چی بهتون تعلق میگیره مثل ، حق مسکن ،حق اولاد ، حق همسر ، حق خواربار

      1. محمدرضا می‌گوید

        سلام ، ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی شرط گذاشته برای حق اولاد . حداقل ۷۲۰روز باید سابقه بیمه داشته باشید

  11. Reza می‌گوید

    از ابتدا حق اولاد تعلق میگیره،بعضی شرکت ها خلاف قانون رفتار میکنن متاسفانه

    1. **** می‌گوید

      شما باید ۷۲۰روز پرداختی به بیمه داشته باشی تا حق اولاد بهت تعلق بگیره

  12. مجتبی می‌گوید

    سلام ما چه گناهی کردیم کارمندا که حقوق مان کارگری و عیدی مان کارمندی حقوق با بیمه و… ۷م

  13. آذری می‌گوید

    آقا ما کارمندان چه گناهی کردیم که عیدی ۱۵۰۰ تومنی باید بگیریم ۱۵۰۰ رو دم عیدی چی بخریم برا زن وبچه هامون ۴ نفر هستیم نفری یک پیراهن با این پول نمی شه خرید چرا مسئولین به داد ما نمی رسن مارو کارگری کار میکشن موقع عیدی دادن کارمندی عیدی میدن باید از این به بعد شروع کنیم به آشغال جمع کردن تورو خدا به پیر به پیغمبر به داد ما برسید

  14. سهیل می‌گوید

    من کلا در یک شرکت یک سال و یازده ماه کار کردم. اول برج ۹ امسال از اون شرکت اومدم بیرون
    الان عیدی من چطور محاسبه میشه

    1. پرنیان می‌گوید

      عیدی و پاداش و سنوات شما بر حسب حقوقتان محاسبه می شود تقسیم بر ۱۲ میشود و یک ماه بدست می اید ، چون شما یک ماه کمتر رفتید مبلغ کلی رو منهای این یک ماه میکنن

  15. نازنین می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر من کارمند یکی از دهیاری های بخش قلعه نو هستم تمام وقت کار میکنم یعنی هر روز تا آخر هفته پنج شنبه سر کار هستم ولی حقوق و بیمه نیمه وقت بهم میدن خدایی انصافه از دولت جدید عاجزانه تقاضا دارم ی کاری برای کارمندانی مثل ما کنن بخدا خرج زندگی خیلی بالاست با ماهی یک و پانصد نمیشه زندگی کرد ولی چون مجبور هستم دارم کار میکنم خواهش میکنم صدای من رو به رئیس جمهور برسونید از این وضع زندگی واقعا خسته شدم ی کاری واسه آدمهایی مثل من که در حقشون اجهاف میشه کنید لطفا 🙏

  16. علی می‌گوید

    واقعا چرا باید در یک مملکت ۲۰ مدل قانون برای کار داشته باشیم،چرا باید چند مدل استخدام ،کارمندان جدا کارگر جدا،عیدی یک کارگر چرا باید چند برابر کارمند باشه
    چرا سخت زیان آور فقط برای کارگران اجرا مبشه در یک محیط و یک نوع کار؟!
    این بی عدالتیها را به کی بگیم ،مگر وظیفه مجلس و دولت نیست ما سر پل صراط از حقمون نمی گذریم

    1. نامدارعلی می‌گوید

      چرا چرت میگی.اولا یاد بگیر حقوحقوق خودتو مثلا بگو کمه با فلان و بهمان.نگو مال فلان قشر زیاده.از حق خودت دفاع کن.ن حق دیگر انو ضایع کن.حقوق کارمندی خیلی بیشتر از کارگریه.پس چرا اونو نمیگی.ضمنا زورت ب الاغ ها نمیر سه پلاناشونو چوب میزنی

    2. پرنیان می‌گوید

      چون ساعت کاری کارمند و مزایایی که داره و نوع کارش به هیچ عنوان با یک کارگر قابل مقایسه نیست و کارگر در طل سال فقط همین عیدی رو به عنوان مزایا دریافت میکنه

    3. زینب می‌گوید

      واقعا دولت باید خجالت بکشه، با ۱۵۰۰ هزار چی میشه خرید؟؟؟ میشه برای یه خانواده حداقل دو الی سه نفر لباس خرید؟؟؟ برای یک نفر هم نمیشه

      1. صابر می‌گوید

        دقیقا درست میگی.باید بگم این مبلغ به کجامیرسه

  17. ترک آذربایجانی می‌گوید

    سلام خوش ب حالتون که کارمندی حقوق میگیری عیدی میگیری که از خانواده شرمنده نمیشی ، ما که حقوق نمیگیریم عیدی هم نمیدن خدا را شکر میکنیم .

  18. محمد می‌گوید

    اگ کارفرما عیدی نده باید ب کجا شکایت کرد 🙄😂؟!

  19. محمد می‌گوید

    سلام. محاسبات شما اشتباهه. حداقل حقوق در سال ۱۴۰۰ روزانه ۸۸۵.۱۶۵ ریاله که در ۶۰ ضربش کنیم میشه ۵۳.۱۰۹.۹۰۰. یعنی کسی کمتر از پنج و سیصد نمیگیره. البته یه مقدار کمی هم مالیات بهش میخوره.

    1. ایران تلنت می‌گوید

      دوست عزیز این مطلب برای عیدی سال گذشته میباشد.
      برای مشاهده عیدی ۱۴۰۱ اینجا را کلیک کنید.

  20. م می‌گوید

    سلام
    دارید اطلاعات غلط به مردم میدید
    حداقل دستمزد روزانه ۸۸/۵۰۰ هست
    حداقل عیدی سالانه میشه ۸۸۵۰۰*۶۰ = ۵/۳۱۰/۰۰۰

    1. ایران تلنت می‌گوید

      دوست عزیز این مطلب برای عیدی سال گذشته میباشد.
      برای مشاهده عیدی ۱۴۰۱ اینجا را کلیک کنید.

  21. محمد می‌گوید

    عیدی بر اساس پایه حقوق محاسبه میشه یا حقوق دریافتی؟ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.