وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

همه چیز درباره بیمه خویش فرما تامین اجتماعی؛ شرایط و حق بیمه

ممکن است در خانه کار کنیم یا کسب و کار شخصی خودمان را داشته باشیم. ممکن است دورکاری کنیم یا در جایی مشغول به کار باشیم که امکان بیمه کردن ما را نداشته باشد. در همه این حالت‌ها می‌توانیم از بیمه خویش فرما استفاده کنیم. در حقیقت بیمه خویش فرما، بیمه‌ای است که شما خودتان، خودتان را بیمه و حق بیمه را هرماه به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کنید.

بیمه خویش فرما یا همان بیمه اختیاری چیست؟

طبق قانون کار وقتی در جایی کار ‌می‌کنید، کارفرما موظف است شما را بیمه کند و همه کارمندان و کارگرانی که در واحدهای قانونی کار می‌کنند و ۱۸سال سن دارند، مشمول قانون حق بیمه می‌شوند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

اما شرایطی هم هست که در آن شما کسب و کار خودتان را دارید یا در خانه کار می‌کنید و تحت پوشش بیمه از جای خاصی نیستید. در این حالت می‌توانید از بیمه خویش فرما یا اختیاری استفاده کنید.

براساس آمار اعلام شده توسط سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۳ میلیون ایرانی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که از این تعداد ۷۸۰هزار نفر تحت پوشش بیمه اختیاری هستند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم بیمه خویش فرما، بیمه‌ای است که شما خودتان، خودتان را بیمه و حق بیمه را هرماه به حساب تامین اجتماعی واریز می‌کنید.

جدیدترین فرصت های شغلی را در ایران تلنت مشاهده کنید

بیمه اجباری با بیمه خویش فرما چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی بیمه اجباری و بیمه اختیاری یا بیمه خویش فرما با هم تفاوت‌هایی دارند:

  • در طرح بیمه اجباری، بیمه بیکاری به کارگران و کارمندانی که به طور ناخواسته از کار بیکار می‌شوند، تعلق می‌گیرد.
  • در طرح بیمه اجباری همچنین ۷ درصد از تعرفه بیمه از کارگران دریافت می‌شود، در صورتی که در بیمه اختیاری همه هزینه را خود فرد باید پرداخت کند.
  • در طرح اجباری، تسهیلات درمانی بیشتری به کارگران تعلق می‌گیرد؛ در صورتی که در مورد بیمه اختیاری این ضرایب به ۱۴ تا ۱۸ درصد برای دریافت تعرفه‌های خدماتی و درمانی می‌رسد.
  • هیچ فرقی برای بازنشستگی کارگران در طرح اختیاری یا اجباری وجود ندارد؛ اما تفاوت‌هایی برای دریافت تسهیلات مستمری‌بگیری و از کارافتادگی بین این دو طرح وجود دارد.

بیمه خویش فرما چند نوع است؟

به طور خلاصه دو نوع بیمه خویش فرما داریم؛ یکی بیمه اختیاری و دیگری بیمه خویش فرمای صاحبان حِرف و مشاغل آزاد.

اگر تحت پوشش بیمه خاصی نیستید، می‌توانید به یکی از شعبه‌های تامین اجتماعی مراجعه کنید و بعد از پرکردن فرم درخواست و ارائه مدارک، شماره بیمه دریافت و براساس آن هرماه مبلغ مشخص شده را به حساب بیمه بریزید.

مبلغ مشخص شده باید حتما در زمان مشخص شده به حساب بیمه واریز شود. کوتاهی در پرداخت باعث جریمه شدن یا قطع قراردادتان با بیمه خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی، ۶۰ روز بعد از درخواست، صلاحیت شما برای داشتن بیمه خویش فرما را به صورت کتبی اعلام می‌کند. اگر ۶۰ روز شده و خبری از بیمه نیست، باید به سازمان بازرسی کل کشور یا بخش بازرسی اداره کل تامین اجتماعی شهر محل سکوننتان مراجعه کنید.

اگر در ۹ ماه گذشته حق بیمه پرداخت کرده باشید از هرگونه معاینه پزشکی معاف هستید؛ مگر اینکه خود سازمان تشخیص دهد که باید معاینه شوید. آزمایش‌های پزشکی شامل آزمایش خون و ادرار است.

درصد حق بیمه خویش فرما چقدر است؟

درصد حق بیمه خویش فرما، بر اساس حداقل و حداکثر حقوق و دستمزدی است که هر سال، شورای عالی کار تعیین و توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابلاغ می‌کند. مبنای پرداخت حق بیمه ماهانه خویش فرما، براساس میزان حقوق و مزایای سال ۱۴۰۰ اعلام شده تعیین می‌شود و هر ۲۴ ماه یک بار، ۱۰ درصد قابل افزایش است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در جدول زیر حق بیمه خویش فرما به تفکیک نوشته شده است. براساس آخرین بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی، مبلغ حق بیمه‌ها براساس حرفه و شغل متفاوت است.

جدول درصد حق بیمه خویش فرما

درصورت استفاده از خدمات درمانی، مبلغ حق سرانه درمان به ازای هر نفر، ماهانه ۴۴۰،۰۰۰ ریال به حق بیمه‌های نوشته شده در بالا اضافه می‌شود. همچنین، مبلغ حق بیمه اختیاری برای ماه‌های ۳۱ روزه ۵۰۷۸۵۱۸ ریال و برای ماه‌های ۳۰ روزه ۴۹۱۴۶۹۴ ریال است.

شرایط لازم برای دریافت بیمه اختیاری 

حداکثر سن برای بیمه اختیاری شدن ۵۰ سال است. اگر قبلاً سابقه پرداخت حق بیمه برای ۱۰ سال را داشته باشید و سنتان هم از ۵۰ سال بیشتر باشد، می‌توانید بدون شرط سنی بیمه شوید.

مدارک لازم برای بیمه خویش فرمای اختیاری

  • اصل شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت (فقط آقایان). برای اطمینان بیشتر برای آگاهی از بخشنامه‌های سال ۱۳۹۸ به واحد نام‌نویسی شعبه مراجعه کنید.
  • سه قطعه عکس ۴×۳ جدید برای انجام معاینات. قبل از انعقاد قرارداد و درصورتی ‌که دو شرط زیر را هم‌زمان داشته باشید از اعزام به معاینه معاف می‌شوید.
  • در زمان تقاضا کمتر از ۹ ماه از تاریخ آخرین قطع بیمه گذشته باشد.
  • قبل از آخرین قطع بیمه، ۳۶۵ روز پیوسته دارای سابقه باشد.
  • احراز هویت و تکمیل درخواست بیمه اختیاری و برگه‌های مربوطه.
  • ثبت درخواست در روز مراجعه. این به آن معناست که پس از عقد قرارداد و پرداخت به‌موقع، سابقه بیمه شما از روز اول مراجعه ثبت می‌شود.
  • درصورتی‌که پرونده شما در شعبه موجود باشد و نیاز به معاینه نداشته باشید، در همان روز قرارداد منعقد می‌شود.

مدارک لازم برای بیمه خویش فرمای صاحبان حرف و مشاغل آزاد

  • مراجعه حضوری شخص متقاضی به کارگزاری بیمه
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی و کارت پایان خدمت یا معافی
  • پنج قطعه عکس ۴*۳ جدید برای ارسال به معاینات و گرفتن شماره بیمه.

چه تسهیلاتی به بیمه‌شدگان خویش فرما تعلق می‌گیرد؟

تسهیلات بیمه شدگان خویش فرما

مطالب پیشنهادی
7 دیدگاه
  1. رضا می‌گوید

    لعنت به تامین اجتماعی،چرا خویش فرما که همون حق بیمه رو پرداخت میکنه ونمیتون یک روز بیکار باشه ولی بیمه بیکاری بهش تعلق نمیگیره

  2. علیرضا می‌گوید

    با سلام، آیا کسی میتونه بیمه خویش فرما را بر اساس حد اکثر حقوق پرداخت کنه؟ مثلا برای یک نفر ۲۵ سال بیمه اجباری با حقوق بالا پرداخت شده ولی حالا از کار برکنار شده و نمیخواد حقوق بازنشتگی پایینی بگیره.

  3. اندیشه می‌گوید

    با سلام واحترام
    یه سوال داشتم آیا درصورت داشتن ۱۵ سال سابقه بیمه و اقدام برای بیمه خویش فرما حقوق آن ۱۵ سال همزمان با پرداخت حق بیمه خویش فرما تا رسیدن به ۳۰ سال سابقه پرداخت میشود یا خیر؟ ممنون میشم پاسخ بدهید.

  4. مریم می‌گوید

    با سلام
    آیا دختر مجردی که بیمه اختیاری دارد، پس از فوت پدر می تواند بیمه اختیاری خود را قطع کرده و مستمری پدر را دریافت کند؟

  5. یک بدبخت ایرانی می‌گوید

    چرا در بیمه ی خویش فرما فرد نمیتونه از بیمه ی بیکاری در صورت بیماری حتی استفاده کنه . مثلا فردی رو پراید کار میکنه کمر درد میگیره و دکتر میگه سه ماه باید خونه استراحت کنی واقعا هم فرد نمیتونه کار کنه در صورتی که همین حق بیمه رو خودش داره میده
    باید تاسف خورد بحال مردم بدبخت

  6. ناصر می‌گوید

    باسلام، حدود ۸سال بیمه خوداشتغالی پرداخت کرده ام اما چند سال نتوانستم پرداخت کنم و بیمه قطع شده، و الآن بالای ۵۰سن دارم وطبق قانون نمی توانم دوباره بیمه شوم. لطفا بفرمایید حالا مبالغی که چند سال پرداخت کردم چه می شود؟

  7. علی مقدم می‌گوید

    با سلام قوانین بیمه نیاز به بازنگری دارد علاوه بر موارد اشاره شده دوستان —-دو نفر را در نظر بگیرید یکی با سابقه کم و دیگری با سابقه بالا در صورت نیاز به خدمات درمان برای هر دو یکسان لحاظ میشود در حالیکه فرد با سابقه بالا و لیست پرداخت بیشتر قطعا باید از مزایای درمانی بیشتری برخوردار باشد.
    حتی بیمه میتواند قوانینی وضع کند که افراد با رضایت یا توافق قادر باشند سوابق بیمه خود را به دیگری منتقل نمایند و معادل آن کار
    بیشتری انجام دهند.
    کسانی که از مزایای بیمه بیکاری در طول خدمت استفاده نکرده اند باید به همان میزان از سابقه ۳۰ سال ایشان کسر و بازنشسته شوند چون سهم انرا در طول خدمت پرداخت کرده اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.