وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مبلغ عیدی سال ۱۴۰۱ کارمندان و کارگران چقدر خواهد بود؟

مبلغ عیدی یکی از مبالغی است که کارفرما و شرکت‌ها باید آن را به کارمندان و کارگران پرداخت کنند و این مبلغ جدا از حقوق و دستمزد ماهانه است. مبلغ عیدی همیشه در ماه‌های پایان سال اعلام می‌شود، در این مقاله قصد داریم تا زودتر از زمان اعلام درباره مبلغ عیدی ۱۴۰۱ صحبت کنیم و رقم آن را با توجه به معادله محاسبه عیدی اعلام کنیم، تا در زمان مقرر از طرف هیأت دولت و مجلس رقم آن اعلام و تصویب شود.

از آنجایی که میزان حداقل عیدی برابر با دو برابر حداقل دستمزد و حداکثر رقم عیدی نیز برابر با سه برابر حداقل دستمزد خواهد بود، میزان عیدی ۱۴۰۱ برای کارمندان و کارگران با توجه به ارقام مطرح شده در مورد حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ به شرح زیر خواهد بود:

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.
  • مبلغ عیدی کارگران و کارمندان با پایه حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با کسر مالیات برابر با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.
  • مبلغ عیدی کارگران و کارمندان با پایه حقوق ۴ میلیون تومان برابر با ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان خواهد بود.

 

این مطلب عیدی سال گذشته (۱۴۰۱) میباشد، برای مشاهده عیدی سال ۱۴۰۲ اینجا را کلیک کنید.

نکته‌ای که درباره عیدی ۱۴۰۱ باید عنوان کنیم این است که، میزان عیدی ۱۴۰۱ بر اساس پایه حقوق ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱

نحوه محاسبه میزان عیدی کارمندان همیشه فرمول‌هایی ثابت داشته است و این فرمول‌ها معمولا برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حداقل یک سال سابقه کار داشته باشند. البته که برای افراد دارای کمتر از یک سال سابقه کار نیز فرمولی برای محاسبه عیدی مشخص شده است که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

مبلغ عیدی باید حتما در پایان سال به کارمندان داده شود و این وظیفه کارفرمایان است که این کار را انجام دهند. هر کارفرما طبق قوانین، باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی سالانه بدهد. این دو برابر و سه برابر میزان حقوق است که حداقل و حداکثر عیدی کارمندان را تعیین می‌کند.

در این مقاله و در ادامه نحوه محاسبه کلی میزان عیدی کارگران و کارمندان را مشاهده خواهید کرد که در واقع به شما کمک می‌کند تا قبل از اعلام رسمی از مراجع مربوطه، بتوانید میزان عیدی را محاسبه کنید. همچنین میتوانید برای محاسبه عیدی از ماشین حساب عیدی ایران سلری نیز استفاده کنید. 

محاسبه آنلاین عیدی ۱۴۰۱

 

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

بیشتر شرکت‌ها از این فرمول‌هایی که در ادامه آنها را عنوان خواهیم کرد، برای مشخص کردن میزان عیدی کارمندان خود استفاده می‌کنند، اما ممکن است در برخی مواقع کارفرمایی بیشتر از این میزان به کارمندان خود عیدی دهد و این کاملا بستگی به خواست او دارد.

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. به این معنا که میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد.

برای محاسبه حداقل میزان عیدی در سال ۱۴۰۱ باید میزان دستمزد روزانه خود را در ۶۰ ضرب کنید. فرمول این محاسبه به صورت زیر می‌باشد:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۸۸,۵۱۶ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ به دست خواهد آمد:

عیدی سال 1401
میزان عیدی ۱۴۰۱ بر اساس پایه حقوق ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ طبق فرمول‌هایی که از قبل ارائه شده است، ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۶۰ تومان خواهد بود.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۱ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول آن به صورت زیر می‌باشد:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۸۸,۵۱۶ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ است را در معادله زیر قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۱ خواهیم رسید:

عیدی سال 1401
میزان عیدی ۱۴۰۱ بر اساس پایه حقوق ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ طبق همین فرمول، مبلغ ۷ میلیون ۹۶۶ هزار و ۴۴۰ تومان خواهد بود.

برای محاسبه خودکار عیدی نیز میتوانید از ماشین حساب عیدی ایران سلری نیز استفاده کنید.

روش محاسبه عیدی برای سابقه کار کمتر از یک سال

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان کارکرد آنها در شرکت‌ها حداقل یک سال باشد. اما، هستند افرادی که سابقه کار آنها در شرکت‌ها به یک سال نمی‌رسد؛ برای این افراد روش محاسبه فرق می‌کند و فرمول آن به شکل زیر است:

مبلغ نهایی عیدی حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲
به عنوان مثال: عیدی برای کارگری با ۷ ماه کار ۳۵۰۰۰۰۰ * ۷ / ۱۲ = ۲,۰۴۱,۶۶۶
به عنوان مثال: عیدی برای کارگری با ۷ ماه کار ۴۵۰۰۰۰۰ * ۷ / ۱۲ = ۲,۶۲۵,۰۰۰

عیدی شما در پایان سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

مبلغ عیدی نیز مانند حقوق و دستمزد به صورت مستقیم تحت تأثیر میزان تورم و اوضاع اقتصادی است و ممکن است در زمان تصویب رقم نهایی، این موارد در عدد آن لحاظ شود. به هر حال تا زمان اعلام رسمی مبلغ عیدی چیزی نمانده است و می‌توانید تا آن زمان از این فرمول‌ها استفاده کنید.

با توجه به اعدادی که عنوان کردیم، نظر شما درباره عیدی سال ۱۴۰۱ چیست. خوشحال می‌شویم که پیشنهاد و نظر خود را با در بخش نظرات در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
35 دیدگاه
  1. Mahan می‌گوید

    سلام خسته نباشین
    کسی که ۹ ماه کارکرده باشه طبق فرمول شما حساب کردم ۳ میلیون تومن شد میخوام بدونم این ۳ تومن دوبرابر میشه یا همینه؟ممنون

    1. میثم می‌گوید

      داداش عیدی کامل شما دقیقا ۳۹۸۲۵۰۰ میشه
      اگه کارفرمات بخواد ۳ تا عیدی بده دقیقا ۵۹۷۳۷۵۰ تومن میشه
      خدایی حیف من که انقد ریاضیاتم خوبه و دارم حقوق اداره کار میگیرم، برام دعا کن و بگو ماشالله😂😂😐😐😐

      1. غلام مهرپویا دانسفانی می‌گوید

        ماشالله الهی به حق امام رضا روحم فداش بهترین انسان از طرف خدا تورو سر یه کار توپ ببره فقط خدا فقط بگو اُفَوِّضُ امری به لله(باالله) وللهُ سمیعُ‌ن علیم. تمام کارها و گرفتاریهایم رابخدا واگذار میکنم که خدا شنوا و داناست.تا میتونی بگو هروقت بیکاری چندبار نداره هرچی بیشتر التماس کنی دل دهنده بیشتر برحم میاد غلامرضامهرپویا

      2. ایلیا می‌گوید

        خیلیم دقیق نبودی عیدی ۹ ماه میشه ۳۹۸۳۲۴۲ تومان
        در ضمن سه تا عیدی نمیدن. برای یکسال کارکرد معادل دوماه حداقل دستمزد مصوب پرداخت میشه به شرطی که از سه ماه حداقل دسمزد ۷۹۶۶۰۰۰ت بیشتر نشه

        1. امین می‌گوید

          هر شرکت یه عیدی بیشترنمیده عزیزم عیدی کارگرفرق داره تاکارمند

    2. دادرس می‌گوید

      دوست عزیز واقعیت موضوع چیز دیگه است بنده حسابدار و مدیر مالی چند مجموعه بزگ بوده و هستم درصورتیکه عیدی بیشتر پرداخت شود هیچ ارگان و نهادی ایراد نخواهد گرفت چون محاسبه شده و پرداخت شده هیچ مشکلی هم پیش نیامده حقوق و مزایا بدون ایاب ذهاب و حق الامتیاز وووو ضربدر ۲ بشرط آنکه از سه برابر حداقل دستمزد بیشتر نشه تمام

  2. علی می‌گوید

    سلام
    میزان حداقل حقوق روزانه مگه ۸۸۵.۱۶۵ ریال نیست؟
    اشتباه نزدید توی سایت؟

    1. علیرضا می‌گوید

      سلام دوست عزیز شما به ریال نوشتید و ایشان به تومان در سایت حساب کردند

      1. محمد می‌گوید

        سلام اگر درست حساب کنند و واریز شو

  3. عباس اقابکلویی می‌گوید

    سلام من بیست وسه سال بیمه تامین اجتماعی دارم درحال حاضر بیمه ییکاری مبلغ دو وپانصد می گیرم همسرم سرطان داره بخداپول داروش نمیشه ازگناهان کبیره محسوب می شود. اگه مارا هم شب عیدخوشحال کنند بعضی ها حقوق نجومی برای یکماه دریافت می کنند برابر باسه سالحقوق منه عیدی هم که سرجاشه ترا بخدا کمی بدرد گرفتارها برسید

    1. علیرضا می‌گوید

      سلام دوست عزیز .نمیدونم این صحبته ا به موقع به شما میرسه یا نه ، اما میدونم برای کمک به هزینه درمان همسر گرامیتون میتونین از موسسه های خیریه و مخصوصا موسسه محک استفاده کنید. انشالله که زودتر شفای عاجل خدا عنایت کنه.
      بدرود

  4. مشهد می‌گوید

    عزیز تومان گفته خدایا ما با کی شدیم ۸۵میلیون

  5. هادی مظاهری می‌گوید

    سلام بنده عیدی وزارت کارم ۷۹۰۰۰۰۰ تومان است یعنی بالاترین مبلغ ولی شرکتی که کار میکنم مبلغ۶۵۰۰۰۰۰ تومان برایم واریز میکند.خوب این چه جور مالیاتی است ۱۴۰۰۰۰۰ تومن زیاد نیست برای مالیات؟

    1. david می‌گوید

      اشتباه برات حساب کردن..مالیات از ۴ میلیون تا ۸ میلیون ۱۰% محاسبه میشود مالیات شما برای عیدی تقریبا ۳۹۰.۰۰۰ تومان میباشد

    2. ایلیا می‌گوید

      تا ۴ میلیون تومان معاف از مالیات است، از بقیه‌ش ۱۰درصد مالیات بر درآمد کسر میشه. از عیدی شما که در اصل ۷٫۹۶۶٫۰۰۰تومان است مبلغ ۳۹۶٫۶۰۰ تومان کسر میشود بنابراین باید تقریباً ۷٫۵۷۰٫۰۰۰ به شما پرداخت کنند

  6. پدرام می‌گوید

    کسی که حقوقش ۴۷۰۰ هس
    عیدی چقد باید بگیره؟

    1. ایلیا می‌گوید

      تقریباً ۷٫۵۷۰٫۰۰۰ تومان

  7. بنده ی خدا می‌گوید

    آی آی آی داش بعضیها نشستن و این نوشته رو مثل جوک واسه همدیگه میگن و قه قه میخندند مثلا یکیش میگه گوش کنید گوش کنید این یکی ببینید هاهاها چی گفته آره داش اینا جوکه واسه …زاده ها یارو میگه یکسال حقوقش فقط آیینه بغلای ماشینمه یکیش میگه بابا گناه دارن انقدر …………..ووووو

  8. محمد می‌گوید

    باسلام من تازه ۳ماهه که تو ی شرکت مشغول شدم سابقه هم ندارم عیدی بهم تعلق میگیره اگه میگیره چقدروچطورمحاسبه میشه ممنون میشم جواب بدین

  9. امید می‌گوید

    سلام
    برای آنهایی که کمتر از یک سال سابقه کار دارن اون اعداد حقوقی که نوشتین ۳۵۰۰ و ۴۵۰۰ از کجا اومده؟
    و اگه بخوایم محاسبه کنیم حقوق پایه رو باید ضرب در تعداد ماه فعالیت و تقسیم بر ۱۲ کنیم یا کل دریافتی شخص رو؟
    ممنون میشم جواب بدین

  10. Esmaeal می‌گوید

    پایه حقوق ۵۰۰۰۰۰۰تومان ک ب همراه بن و مسکن ۶۲۰۰۰۰۰ دریافت میکنم.
    اضافه کار طبق پایه حقوق ۵تومن چقدر میشه.
    عیدی و سنوات چ مقدار میشه .
    کارفرما اضافه کار ساعتی ۳۳ تومن زده ک تقریبا ماهی ۱۵۰ساعت پرمیکنم .
    بی‌زحمت برام روشن کنید.

  11. علی می‌گوید

    سلام
    والا من نمیدونم منه کارمند که باید ۲برابر حقوق ماهیانه عیدی بگیرم !!!ولی ۱.۵۰۰.۰۰۰ت واریز می شود، مگه قانون نیست؟؟؟؟

    1. مهرداد می‌گوید

      سلام علی آقا شماکارمندان شرایط کاری بهتری دارید.امنیت شغلی دارید.درمشاغل سخت جسمی ویدی فعالیت نمیکنید وبعداز۳۰سال سنوات درخوری دریافت میکنید ما کارگران امنیت شغلی وجانی نداریم بعدااز۳۰سال هیچگونه سنواتی دریافت نمیکنیم کارگران تامین اجتماعی به جز عیدی هیچگونه برتری درامدی درطی سال ندارند که کل کارمندان نجومی بگیرمخالف اند.ازطرفی حقوق شما نجومی یا نزدیک خط فقر است وکارگران حقوقشان ۲۰تا ۳۰درصدخط فقراست

  12. ثریا می‌گوید

    سلام دوستان یادتون نره ک پیمانکار واجبتر از کارگر است اول باید جیب اون پر بشه اگه تهش چیزی موندمی مونه برا من و شما والا منم کارگرم عیدی ک میدن برای یک و نیک حقوق دستمزدمون هست اعتراضم می کنیم میگن خیلیا هستن که میخوان بیان جای شما بفرما بیرون یکی دیگه بیاد

  13. علی می‌گوید

    عیدی ی سال کار طبق وزارت کار چقد میشه ۳تا پایه حقوق میزنن ؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      لطفا اینجا را کلیک کنید.

  14. محمد رضا می‌گوید

    عیدی کارمندان دولت به غیر از نورچشمی ها میشه ۱۳۵۰۰۰۰تومان فرمول خاصی هم نداره هرچه هیئت دولت تصویب کنه

  15. رضا می‌گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی پرسنل این نرم‌افزار.واقعا به خاطر اطلاعاتی که در خصوص عیدی در اختیار ما کارگرها قرار دادید تشکر میکنم.ممنون میشم اگر جواب بنده رو ارسال کنید.اگر شخصی دو ماه به آخر سال وبا ۶ ماه سابقه کار از کار اخراج شود و کارفرما به شخص عیدی پرداخت نکند کارگر می‌تواند شکایت کند

  16. علی مخوف می‌گوید

    سلام عیدی کارمند و کارگر خیلی با هم فرق داره ،عیدی کارمند یک سوم عیدی کارگر هم نمیشه…من الله توفیق

  17. کهوری نژاد می‌گوید

    بهتر است این مبلغ بعنوان عیدی از طرف کارمندان به خود دولت برگردد تا نه منت شندرقاز آن سر کارمند بیچاره باشد و هم شاید دولت با جمع شدن این صدقه ها بتواند یک عیدی درشت به نورچشمی های خودش بدهد.
    وقتی حقوق ها بر اساس ریال باشد و هزینه ها بر اساس دلار ، همین می شود. نهایت بی شرمی و وقاحت و ظلم به کارمندان بی دفاع ، یک جای دنیا را مثال بزنید که با مردمشان اینگونه رفتار بشود.

    1. مهران می‌گوید

      کاملا درست میفرمایید. اگر عیدی ناچیز سالهای قبل را به دلار حساب کنید متوجه می شوید علی رغم تمام گرانی های اخیر، میزان عیدی امسال کارمندان را به یک سوم کاهش دادند. نخواستیم آقا….

  18. علی می‌گوید

    ولی عیدی امسال کارمندان ۱۸۰۰هزار به اضافه هر فرزند ۲۰۰ هزار محاسبه شده واین یعنی چی
    یک بی عدالتی کامل و منافات با دستور و عمل خودشان است

  19. مهدی می‌گوید

    برای نیروهای با سابقه کار بالاتر از ۲۰ سال چه مبلغ باید پرداخت کردحداقل حقوق روزانه ۳۵۰۰۰۰۰ ریال می باشد حداقل ضربدر ۶۰ وحداکثر ضربدر ۹۰ می باشد درسته

  20. هدی می‌گوید

    ببخشید دوست عزیز حداقل دستمزد روزانه ۱.۳۹۳.۸۵۰ ریال هستش عیدیش میشه ۸۳.۵۹۵.۰۰۰ ریال ، برای سال ۱۴۰۱ شما برای پارسال رو گذاشتید نوشتید ۱۴۰۱ درست نیست اشتباه مردم رو راهنمایی کنید .

  21. حامد می‌گوید

    سلام من یک ساله کار کردم فیکس یکسال پایه حقوقم ۵میلیون ۵۰۰
    عیدیم چقدره منم اخراج شدم کارم آزاده میشه دوباره برگردم سرکار شکایت ۶م کردم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.