وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مساعده حقوق چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از کسب و کارها مطابق قانون کار، موظف هستند تا حقوق، مزایا و سایر پاداش‌های مشخص در قراردادهای کاری را در پایان ماه به حساب کارکنان خود واریز کنند. اما کارکنان زمانی که دچار مشکل مالی می‌شوند، قبل از موعد رسمی پرداخت حقوق، تقاضای مساعده می‌کنند.
کارفرمایان با پرداخت مساعده حقوق به کارکنان سعی می‌کنند تا مشکلات مالی آنان را کاهش داده تا با دغدغه کمتری به انجام وظایف روزمره خود بپردازند و عملکرد و بهره‌وری آنان در کارشان کاهش نیابد.

مساعده حقوق چیست؟

مساعده مبلغی است که کارکنان، کارگران، پرسنل سازمان‌ها یا پیمان‌کاران از یک سازمان دریافت می‌کنند. در حقیقت مساعده بخشی از حقوق و مزایای کارکنان محسوب می‌شود که با تقاضای رسمی کارمند و موافقت کارفرما کمی زودتر از موعد همیشگی به حساب آنان واریز می‌شود.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

به‌طور معمول کارکنان در موارد خاصی نظیر بیماری، خرید مسکن، تعویق پرداخت اقساط یا… که موضوعی ضروری باشد از کارفرمایان تقاضای مساعدت در پرداخت زودتر حقوق خود را می‌نمایند. موافقت یا عدم موافقت کارفرما با پرداخت مساعده بستگی به شرایط مالی سازمان، عملکرد قبلی کارمند، نحوه انجام وظایف و تعداد دریافت مساعده در سازمان دارد.

کارمندان باید توجه داشته باشند مبالغی که به‌عنوان مساعده از کارفرما دریافت کرده‌اند، در زمان محاسبه حقوق در انتهای همان ماه از حساب آنان کسر خواهد شد و بالطبع مبلغ حقوق کمتری دریافت خواهند کرد.

چرا کارفرمایان مساعده حقوق به کارکنان پرداخت می‌کنند؟

مساعده یک امتیاز و از مزایای یک کسب و کار محسوب می‌شود که با پرداخت آن به کارکنان سعی در افزایش رضایتمندی کارکنان از سازمان دارند. مساعده باید در پایان ماه از مبلغ پرداختی حقوق کسر شود و امکان تعویق انداختن آن برای ماه‌های بعدی وجود ندارد.

مزایای پرداخت مساعده برای کارفرمایان چیست؟

پرداخت مساعده  برای کارفرمایان مزایایی دارد:

  1. با رفع نیاز مالی کارمند، وی تمرکز بیشتری بر روی کارش خواهد داشت.
  2. کارمندان با دریافت مساعده، اعتماد بیشتری به کارفرمایان می‌کنند و متوجه می‌شوند که زندگی و مسائل شخصی آنان برای مدیران ارشد شرکت مهم است.
  3. مساعده حقوق، امتیازی ویژه در کسب و کار است که تمایز یک شرکت را با دیگر شرکت‌ها نشان می‌دهد.
  4. پرداخت مساعدات حقوق به کارکنان موجب افزایش رضایت شغلی می‌شود.
  5. در کسب و کارهای بزرگ که با مبالغ پرداختی بالای حقوق کارکنان در انتهای ماه روبه‌رو هستند، پرداخت مساعده در نیمه ماه موجب می‌شود که رقم تراکنش‌های مالی در پایان ماه کاهش یابد.

مبلغ مساعده پرداختی به کارکنان چقدر است؟

مساعده حقوق توافقی بین کارفرما با کارمندان است و پرداخت آن بستگی به وضعیت کارمند، سوابق او و توانایی کسب و کار در پرداخت دارد. اما به‌طور معمول مبلغ پرداختی برای مساعده باید از متوسط حقوق دریافتی کارمند کمتر باشد.
بسیاری از کسب و کارها تنها با پرداخت ۳۰ تا ۵۰ درصد از مبلغ خالص دریافتی حقوق برای مساعده موافقت می‌کنند تا احتمال ترک کار کارمند کاهش یابد و از سویی دیگر کارمند برای امرار معاش خود در ماه بعد دچار مشکل نشود.

اکثر کسب و کارها مساعده را در اواسط ماه پرداخت می‌کنند تا کارمند امکان پیش بردن امور زندگی و پرداخت هزینه‌های زندگی را داشته باشند. البته دریافت مساعده توسط کارکنان نباید تبدیل به یک عادت شود و آن‌ها فقط از این امتیاز باید برای شرایط خاصی استفاده کنند که مجبور باشند هزینه‌ای را خارج از پیش‌بینی‌های خود متحمل شوند.

قانون پرداخت مساعده به کارکنان

امور مالی در شرکت‌ها دارای قوانین خاصی برای پرداخت مساعده هستند. همانطور که گفته شده به‌طور معمول مساعده حقوق بعد از کسریات قانونی مانند حق بیمه، بدهی، وام و مالیات حقوق تا سقف ۵۰ درصد از حقوق خالص قابل پرداخت است. کارفرمایان با توجه به شرایط مالی کارکنان به آن‌ها مساعده می‌دهند تا امکان پرداخت بدهی، هزینه زندگی، تکمیل پیش پرداخت خرید یا اجاره خانه، ماشین و… را داشته باشند.

شرایط مالی کسب و کار نیز در پرداخت مساعده تاثیر دارد. استارتاپ‌ها، شرکت‌های کوچک یا کسب و کارهایی که زیرساخت‌های مالی قدرتمندی ندارند و با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند، امکان پرداخت مساعده حقوق را ندارند. کارمندان باید توجه کنند که تقاضای مساعده را حداقل یک هفته زودتر به کارفرمایان اعلام کنند تا آن‌ها فرصت کافی برای بررسی تقاضا و واریز مبلغ مورد تقاضای کارمندان را داشته باشند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مساعده در قانون کار

در قانون کار پرداخت مساعده به کارکنان توسط کارفرمایان مطرح شده است. اما اجباری برای کارفرمایان قرار داده نشده است. باید توجه داشت که مساعده حقوق موضوعی توافقی است که پرداخت آن قانونی و بخشی از حقوق کارمند محسوب می‌شود و کارفرمایان برای رفاه حال کارکنان آن را در نظر می‌گیرند.

البته کارمندان یا کارگران حق ندارند کارفرمایان را برای دریافت مساعده حقوق تحت فشار قرار دهند. درک متقابل کارمند و کارفرما از شرایط یکدیگر، احتمال ایجاد مشکل در زمینه دریافت مساعده را کاهش می‌دهد.

فرم رسمی ثبت مساعده حقوق

بسیاری از کسب و کارها برای اینکه پرداخت مساعدت حقوق را به‌صورت رسمی ثبت کنند و به آن نظم دهند، فرم‌های مخصوصی را تدوین می‌کنند. در این فرم ابتدا کارگر یا کارمند تقاضای دریافت بخشی از حقوق خود را پیش از موعد رسمی مطرح می‌کند. این فرم به مدیر منابع انسانی ارائه می‌شود. مدیر منابع انسانی با تایید عملکرد مثبت کارمند در انجام وظایفش، تقاضای پرداخت را به مدیر مالی یا حسابداری می‌فرستد.

در صورت وجود نقدینگی، واحد مالی با گرفتن تاییدیه مدیرعامل نسبت به پرداخت مساعده به حساب کارمند اقدام می‌کند. هم زمان با پرداخت مساعده حقوق به کارمند، امور مالی یک سند بدهکاری در فیش حقوق کارمند ایجاد می‌کند تا مبلغ پرداخت شده از حقوق پایان ماه مساعده‌گیرنده کسر شود.

آشنایی با تفاوت علی‌الحساب حقوق با مساعده

کسب و کارها در شرایطی که حقوق فردی به‌طور دقیق مشخص نباشد یا فرد به علتی وظایف خود را به‌صورت کامل انجام نداده باشند، مبلغی را به‌عنوان علی‌الحساب حقوق به حساب کارمند واریز می‌کنند تا بعد از مشخص شدن جزئیات، الباقی مبلغ حقوق واریز شود. در علی‌الحساب حقوق، بنابر علتی هنوز مبلغ قابل پرداخت نیست، در حالی که مساعده حقوق، پرداخت زودتر بخشی از حقوق قانونی کارمند است.

سخن پایانی

کسب کارهای نوآور و پیشرو با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های قانونی به دنبال افزایش رضایت شغلی کارکنان خود هستند. مساعده یکی از مزایای قانونی است که به حل مشکلات مالی کارکنان کمک می‌کند. کسب و کارها باید برای پرداخت مساعده حقوق، ضوابط مشخصی را تدوین کنند تا تقاضای کارکنان دارای شفافیت کافی باشد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.