وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا برای افزایش حقوق باید پیشنهاد شغلی دیگری دریافت کنید؟

افزایش حقوق از موضوعات مهمی است که بسیاری از افراد آن را بخشی از مسیر رشد شغلی خود می‌دانند. با اضافه شدن مهارت‌های فردی، تجربه کاری، مهارت‌های شغلی، تحصیلات، گذراندن دوره‌های آموزشی و… افراد انتظار دارند حقوق‌شان افزایش یابد؛ اما عدم موفقیت در مذاکره حقوق باعث می‌شود تا آن‌ها به سراغ یافتن آگهی شغلی برای پیدا کردن کار جدیدی بروند.

ترک کار و یافتن شغل جدید هم برای کارفرما هزینه‌های سنگینی دارد و هم کارکنان برای یافتن جایگاه شغلی در محل کار جدید باید انرژی زیادی را صرف کنند. از همین‌رو با انجام مذاکرات بین کارفرما و کارکنان، امکان دستیابی به راهکارهایی راضی‌کننده برای هر دو طرف فراهم می‌شود.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

ترک شغل بدترین راه‌حل برای تقاضای افزایش حقوق

برخی از کارکنان زمانی که در مذاکره حقوق با کارفرما به نتیجه مدنظرشان نمی‌رسند محل کار خود را ترک می‌کنند. آن‌ها از مدتی قبل با بررسی منابع آگهی شغلی مرتبط با مهارت‌شان به دنبال پیدا کردن کار جدیدی با حقوق بیشتر هستند. هر چند که کارکنان حق دارند برای دستیابی به رشد فردی و ارتقا شغلی، شرکت جدیدی را برای کار انتخاب کنند، اما عدم همکاری با کارفرمای سابق نباید به علت ضعف در مذاکره حقوق باشد.
کارفرما و کارکنان باید تضاد منافع در مذاکرات را به حداقل رسانده تا امکان توافق برد-برد برای طرفین به‌وجود آید.

مذاکره حقوق راهکاری مطمئن برای افزایش دستمزد

اگر به علت افزایش نیافتن حقوق خود به بررسی آگهی شغلی می‌پردازید، باید قبل از هر کاری به کسب اطلاعاتی درباره مذاکره حقوق بپردازید. پیدا کردن کار جدید، حق قانونی هر فردی است؛ اما قبل از هر اقدامی بهتر است تا با تقویت مهارت‌های خود در زمینه مذاکره، شانس حفظ شغل فعلی و ارتقا دستمزدتان را برای خود ایجاد کنید.

مذاکره برای دستمزد، فرصت بیشتری را برای افزایش حقوق کارکنان فراهم می‌آورد. بسیاری از کارفرمایان انتظار دارند تا افرادی که برای آنان کار می‌کنند یا به تکمیل آگهی شغلی و ارسال رزومه پرداخته‌اند، بعد از پذیرش اولیه به سراغ مذاکره حقوق بروند. این در حالی است که طبق آخرین تحقیقات تنها نیمی از افراد برای تعیین دستمزدشان به مذاکره با کارفرمایان می‌پردازند. متاسفانه سایر افراد هیچ گونه تلاشی را در این زمینه انجام نمی‌دهند.

بایدها و نبایدهای مذاکره حقوق

اگر فردی از حقوق دریافتی برای کاری که انجام می‌دهد، رضایت کافی نداشته باشد، بعد از مدتی طبیعی است که او را در حال جستجوی آگهی شغلی برای پیدا کردن کار دیگری مشاهده کنیم. حقوق نامتناسب و ناکافی، به اکثر کارمندان حس کم‌ارزشی داده و آن‌ها را از شغل‌شان ناراضی خواهد کرد. متقاضیان افزایش حقوق به بایدها و نبایدهای بسیاری در مذاکره حقوق توجه دارند:

باید‌های مذاکره حقوق

اگر به دنبال افزایش حقوق خود هستید در جلسه مذاکره با کارفرما یا مدیر منابع انسانی به نکات زیر توجه کنید:

  1. حقوق دریافتی در موقعیت‌های شغلی مشابه در کسب و کارهای دیگر را بررسی کنید؛
  2. اطمینان کافی درباره صحت و اعتبار تقاضای افزایش حقوق خود را به‌دست آورید؛
  3. در فرایند مذاکره حقوق از جملات مثبت استفاده کنید؛
  4. در زمان صحبت کارفرما سکوت کرده و فعالانه به نکاتی گوش کنید که کارفرما یا نماینده قانونی او می‌گویند؛
  5. قبل از جلسه مذاکره از یک مشاور کمک بگیرید؛
  6. نکات مهم در جلسه مذاکره حقوق را یادداشت کنید؛
  7. بعد از گذشت چند روز از جلسه، شرایط افزایش حقوق خود را از کارفرما پیگیری کنید؛
  8. همیشه در مذاکره به راهبردهای برد-برد توجه کنید. اگر تقاضای افزایش حقوق دارید، هم زمان به فکر ایجاد مزایایی متقابل برای کارفرما باشید.

نبایدهای مذاکره حقوق

پیدا کردن کار جدید فرایند سخت و پیچیده‌ای دارد. بررسی آگهی شغلی، ارسال رزومه، شرکت در جلسات مصاحبه آنلاین یا حضوری، مشکل بودن آشنایی با محیط کار جدید، احتمال بیکار ماندن و… اهمیت جلسه مذاکره حقوق را نشان می‌دهد:

  1. در جلسات مذاکره برای افزایش حقوق بدون آمادگی قبلی شرکت نکنید؛
  2. تقاضای افزایش دستمزد حق قانونی هر فردی است، پس برای تقاضای خود عذرخواهی نکنید؛
  3. از قبل چند آگهی شغلی را با توجه به مهارت‌تان برای پیدا کردن کار متناسب بررسی کنید تا ذهنیت مناسبی در جلسه مذاکره با کارفرما داشته باشید و آمادگی نه گفتن به پیشنهادات پایین را در خود به‌وجود آورید؛
  4. در جلسه مذاکره حقوق عجله نکنید؛
  5. بدون اطلاعات در جلسه مذاکره شرکت نکنید. اطلاعاتی درباره حقوق پرداختی به مشاغل مشابه جمع‌آوری کنید تا در صورت نیاز آن‌ها را در جلسه ارائه دهید؛
  6. نتیجه جلسه مذاکره حقوق هر چه باشد، از ادب خارج نشوید و با کمال احترام و نزاکت جلسه را ترک کنید.
شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

آیا همیشه باید در مورد افزایش حقوق و دستمزد با کارفرما مذاکره کنیم؟

پیدا کردن کار یا شغلی که حقوق متناسبی به فرد پرداخت شود، همیشه کار ساده‌ای نیست. طبیعی است که کارفرمایان برای پرداخت حقوق به چانه‌زنی بپردازند. از همین‌رو قبل از پذیرش پیشنهادات شغلی از سوی کارجو باید برای تعیین یا افزایش حقوق با کارفرما صحبت شود.

مذاکره برای حقوق فرایندی منطقی است که در آن کارفرما و کارجو بر سر دستمزد به توافق می‌رسند. افزایش منطقی میزان حقوق، نشان‌دهنده تعهد کارفرما به بهبود رضایت شغلی کارمند است. البته بسیاری از کارفرمایان تا این تقاضا به‌صورت رسمی مطرح نشود، نسبت به افزایش دستمزد اقدام نمی‌کنند.

چه زمانی باید به مذاکره درباره افزایش حقوق بپردازیم؟

اگر یک آگهی شغلی توجه شما را جلب کرده و رزومه ارسالی شما برای کارفرما مورد پذیرش آن‌ها قرار گرفته است، بالطبع در جلسه مصاحبه استخدامی شرکت می‌کنید. البته جلسه مصاحبه جای مناسبی برای مذاکره حقوق نیست، زیرا هنوز احتمال استخدام از سوی کارفرما مشخص نیست.
اما بعد از پذیرفته شدن در مصاحبه شغلی، بهترین زمان برای برگزاری جلسه مذاکره حقوق است. اگر حقوق درخواستی کارجو مورد پذیرش کارفرما قرار نگرفت، قرارداد همکاری بین طرفین امضا نخواهد شد.

نکاتی درباره افزایش حقوق

در ادامه چند نکته مهم را بررسی می‌کنیم که بعد از پیدا کردن کار و در زمان تعیین حقوق باید مورد توجه قرار گیرند:

  1. تعیین مولفه‌های مهم در افزایش حقوق: در مذاکره حقوق به تجارب، حقوق پرداختی در رقبای شرکت، پیشنهادات شغلی دیگر، مهارت‌ها و توانایی‌های فنی اشاره کنید. بیان ارزش‌های فردی همانطور که در مصاحبه استخدامی و پیدا کردن کار اهمیت دارد، در جلسه مذاکره نیز مهم‌اند؛
  2. مزایای جانبی: دستمزد انجام کار اهمیت زیادی دارد، اما به مزایایی هم توجه کنید که برخی از کسب‌وکارها به کارکنان خود می‌دهند؛
  3. عدم مذاکره درباره حقوق در جلسه مصاحبه: در طول مصاحبه، خیلی سریع به سراغ صحبت کردن درباره پول نروید، زیرا ذهنیت مصاحبه‌کننده را نسبت به شما تغییر خواهد داد. البته اگر در حال مصاحبه با شرکتی کوچک یا یک استارتاپ هستید، انتظارات حقوقی خود را بلافاصله مطرح کنید تا مدیران با توجه به منابع محدود خود، امکان تصمیم‌گیری داشته باشند؛
  4. صحبت کردن با اطمینان: برای داشتن مذاکره‌ای موفق باید با اطمینان صحبت کنید. اگر شما اطلاعات کاملی درباره آگهی شغلی، شرح شغلی و نیازهای کارفرما داشته باشید و از قبل داده‌هایی درباره میزان توانایی آن‌ها در پرداخت حقوق را به دست آورید، اطمینان‌خاطر کافی را در جلسه مذاکره حقوق خواهید داشت؛
  5. تمرین مذاکره حقوق بعد از پیدا کردن کار: با یکی از دوستان، همکاران سابق یا اعضای خانواده یک جلسه مذاکره نمایشی را اجرا کنید و با شبیه‌سازی سوالات یا شرایط جلسه، آمادگی خود را برای ارائه تقاضای افزایش حقوق تقویت کنید.

سخن پایانی

افزایش حقوق از موضوعات مهمی است که افراد در بررسی آگهی شغلی، پیدا کردن کار جدید یا ماندن در شغل قبلی مورد توجه قرار می‌دهند. جلسه مذاکره حقوق کمک زیادی به کارفرمایان و متقاضیان استخدام می‌کند تا به یک نتیجه برد-برد دست یابند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.