وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آسیه حاتمی از قصه خلق ایران ‌تلنت می‌گوید

در سالی که گذشت ایران تلنت بیستمین سال فعالیت خود را جشن گرفت و وارد دهه سوم فعالیت‌هایش شد؛ این مجموعه به عنوان اولین سایت و مرجع رسمی کاریابی و استخدام در ایران، در این سال‌ها از فراز و نشیب‌های بسیاری عبور کرده و به جایگاه امروزش در میان کسب‌وکارها و متخصصین ایرانی رسیده است.

ایران‌ تلنت در ابتدا تنها با هدف رفع نیازهای استخدامی شرکت‌های خارجی فعال در ایران کار خود را آغاز کرد اما رفته رفته تبدیل به اصلی‌ترین پلتفرم کاریابی و استخدام ایران شد. با آسیه حاتمی بنیان‌گذار و مدیرعامل ایران تلنت هم‌کلام شده‌ایم تا از زبان او قصه ایران‌تلنت را روایت کنیم:

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

داستان تولد ایران تلنت

ایران‌تلنت، بزرگترین و اولین پلتفرم استخدام و کاریابی آنلاین در ایران، رسما در تاریخ ۱۱ دی ۸۱ (ژانویه ۲۰۰۳) راه‌اندازی شد اما اصلا شبیه به ظاهر امروزی‌اش نبود. آسیه حاتمی درباره روزهای اول شروع به کار ایران تلنت می‌گوید: «وقتی تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم، وارد شرکتی شدم که تشکیل شده از چند برنامه‌نویس بود و کار اصلی‌اش تولید نرم‌افزار بر اساس سفارش مشتریان بود. در ادامه این مجموعه به راه‌اندازی یک سایت در حوزه کاریابی علاقه‌مند شد. مدیران این شرکت عمدتا افرادی بودند که خارج از ایران تحصیل و کار کرده بودند و به ایران بازگشته بودند و به همین خاطر تصمیم گرفتند یک سایت کاریابی برای ایرانیان مهاجری که علاقه‌مند به بازگشت بودند، راه‌اندازی کنند تا این افراد بتوانند پیش از اقدام به بازگشت به ایران از کار آینده خود مطمئن شوند.»

حاتمی در این مرحله وارد این شرکت می‌شود و فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش را رسما آغاز می‌کند: «از من خواسته شد روی پروژه سایت کاریابی کار کنم و مراحل ورود به بازار یا اصطلاحا go to market را برای این محصول انجام دهم. خب طبعا در آن زمان هیچ چیز درباره جذب و استخدام و صنعت منابع انسانی نمی‌دانستم. اما از آنجایی که به یادگیری و کشف دنیاهای ناشناخته علاقه‌مند بوده و هستم، این کار را پذیرفتم. در آن زمان بازار جذب و استخدام به شکل سنتی اداره میشد و شرکت‌های بزرگ بیشتر با تکیه بر مطبوعات و روزنامه‌هایی مانند همشهری امور جذب و استخدام را انجام می‌دادند. حتی در آن زمان مواردی مانند «رزومه» برای بسیاری ناشناخته بود و اساسا فرایندهای جذب و استخدام مدرن هنوز در ایران شکل نگرفته بود.»

حاتمی که به تازگی در رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر فارغ‌التحصیل شده این چالش را می‌پذیرد و وارد دنیای منابع انسانی می‌شود: «از آنجایی که در آن زمان تمرکز ما روی ایرانیان خارج از کشور بود، باید با شرکت‌های خارجی فعال در ایران وارد مذاکره می‌شدم. بر همین اساس به سختی از سفارت‌ خانه‌ها وقت می‌گرفتم و پروژه را برای آنها شرح می‌دادم و درخواست می‌کردم که لیست شرکت‌های فعال در ایران را در اختیارم بگذارند. بعد در ادامه با شرکت‌ها صحبت کردم و می‌گفتم که ما متخصصین باتجربه‌ای داریم که سابقه کار در شرکت‌های خارجی را دارند.

بعد از مدتی دیدیم که تعداد ایرانیانی که قصد بازگشت داشتند به حدی نبودند که پاسخگوی نیاز این شرکت‌ها باشند در نتیجه تصمیم گرفتم بخش از این نیاز را از طریق متخصصین داخل ایران برطرف کنم. از جایی به بعد روال کار من این بود که به شرکت‌ها مراجعه می‌کردم و فرصت‌های شغلی را می‌گرفتم و افراد و متخصصین مربوطه را پیدا می‌کردم و به آنها معرفی می‌کردم.»

شرکت‌ها حاضر نبودند برای استخدام هزینه کنند

چالش حاتمی برای به انجام رسیدن این پروژه بیش از آنکه پیدا کردن نیروهای متخصص باشد، مجاب کردن شرکت‌های ایرانی برای هزینه کردن در زمینه استخدام است: «از هر راهی که فکر می‌کردم مانند آگهی دادن در روزنامه یا حتی چسباندن اطلاعیه در برد برخی دانشگاه‌های مطرح، رزومه افراد را جمع‌آوری می‌کردم و بعد از انجام مصاحبه، آنها را به شرکت‌ها معرفی می‌کردم. خب در آن زمان اصلا بازار جذب و استخدام مانند امروز نبود. من وقتی به شرکت‌ها و کارفرمایان مراجعه می‌کردم و می‌گفتم که شما باید برای جذب و استخدام هزینه کنید، شُکه می‌شدند و می‌گفتند «از خدای‌شان هم باشد که می‌خواهند استخدام شرکت ما شوند ما چرا باید برای این کار هزینه کنیم؟»   این درحالی است که امروز بعد از گذشت سال‌ها، ایران تلنت چنان شناخته شده است که بیشتر کارفرمایان برای استخدام کارجو و درج آگهی‌های شغلی خود از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

اما ماجرای شرکت‌های خارجی متفاوت بود: «برای شرکت‌های خارجی مسائلی مانند هزینه‌های جذب و استخدام کاملا تعریف شده بود. و آنها می‌دانستند که حداقل برای جذب نیرو در برخی پوزیشن‌های تخصصی باید هزینه کنند تا بهترین نیرو را استخدام کنند. ضمن اینکه این شرکت‌ها واقعا برای جذب نیرو در سمت‌های تخصصی بسیار دچار مشکل بودند. مثلا شرکتی در نظر داشت برای پروژه‌ای در پارس جنوبی یک HSC manager استخدام کند اما در آن زمان افراد بسیار کمی با این سمت و شغل در ایران آشنایی داشتند. پس شرکت ناچار بود برای پیدا کردن متخصص مورد نظر هزینه کند و هر راهی را امتحان کند.»

آسیه حاتمی دو سال اول زندگی حرفه‌ای‌اش را به همین شکل می‌گذارند تا اینکه پروژه کاریابی به خاطر اختلاف‌نظر مدیرانش، برای همیشه تعطیل می‌شود: «فعالیت‌های این سایت کاریابی ادامه پیدا کرد و به نقطه‌ای رسیدیم که شرکت به درآمد رسید. اما شرکای این پروژه در ادامه با هم به اختلافاتی خوردند و این شرکت برای همیشه تعطیل شد. خب پذیرش این اتفاق برایم راحت نبود من ۲ سال از عمرم را برای این پروژه صرف کرده بودم و هر چه در توان داشتم برای رشد پروژه گذاشته بودم. اینکه می‌دیدم نتیجه تمام تلاش‌هایم نابود می‌شود، واقعا برایم سخت بود. در ادامه یکی از دوستانم وقتی ناراحتی من را دید گفت خب خودت چرا برای راه‌اندازی پروژه‌ای مشابه اقدام نمی‌کنی؟ گفتم من برنامه‌نویس نیستم و نمی‌دانم چطور باید یک سایت راه‌ انداخت. دوستم گفت برنامه‌نویس که با پول کار را انجام می‌دهد، مهم ورود به بازار پروژه و رسیدن به درآمد است که تو این کار را قبلا یک بار انجام دادی و این مسیر را قبلا یک بار طی کرده‌ای.»

فرهنگ رزومه‌نویسی با ایران تلنت، وارد ایران شد

و این چنین ایران تلنت متولد و اولین سایت کاریابی و استخدام ایران راه‌اندازی می‌شود. در حال حاضر سالانه ۲۵ هزار نفر از کارشناسان و مدیران از طریق سایت ایران تلنت استخدام می‌شوند: «بعد از برخی بررسی‌های اولیه تصمیم گرفتم سایت ایران تلنت را راه‌اندازی کنم. در ابتدا یک شرکت هندی پیدا کردم که با هزینه‌ای نسبتا مناسب کار راه‌اندازی سایت را انجام دهد و نهایتا ژانویه ۲۰۰۳ توانستم پروژه ایران‌تلنت را با سرمایه بسیار کوچک کاملا شخصی راه‌اندازی کنم. نمونه اولیه سایت ایران تلنت طبعا به کاملی امروز نبود. اما نکته مهمش امکان رزومه‌نویسی آنلاین بود که تا آن زمان در ایران انجام نشده بود. من برای اینکه نیروی مناسب را به شرکت‌ها معرفی کنم باید حتما رزومه افراد را جمع‌آوری و بررسی می‌کردم اما در آن زمان رزومه نوشتن اصلا متداول نبود و در واقع فرهنگ رزومه‌نویسی با ایران تلنت، وارد ایران شد. به کمک ایران تلنت متخصصان ایرانی برای اولین بار می‌توانستند به صورت آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و تمیز آماده کنند و به شرکت‌ها برای استخدام ارائه دهند. از طرفی شرکت‌ها هم با نوشتن شرح شغلی و آگهی استخدام حرفه‌ای چندان آشنا نبودند و من خودم بر اساس نیاز شرکت‌ها، یک آگهی استخدام حرفه‌ای آماده و در سایت منتشر می‌کردم.»

آسیه حاتمی تا یک سال تمام کارهای ایران تلنت را به تنهایی انجام می‌دهد و در ادامه تیم را کمی توسعه میدهد: «رفته رفته با بزرگ‌شدن پروژه، چند نفر را اضافه کردم و تا سالیان ایران تلنت با سه الی ۵ نیرو اداره میشد. بعد از دو سال فعالیت ایران تلنت را تبدیل به یک جاب سایت حرفه‌ای و پلتفرم جذب و استخدام شد. حالا کارفرمایان هم می‌توانستند در سایت شغل تعریف و رزومه دریافت کنند. در طول سالیان بعد سایت را توسعه دادیم و فیچرهای متعددی اضافه کردیم تا به نسخه امروز رسیدیم.»

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های رزومه‌ساز آنلاین ایران تلنت امکان تهیه رزومه ۲ زبانه برای کارجویان است. به آن دسته از کارجویانی که می‌خواهند یک رزومه حرفه‌ای داشته باشند، پیشنهاد می‌کنیم که حتما رزومه خود را دو زبانه کنند. با داشتن یک رزومه به زبان انگلیسی، احتمال موفقیت شما در موقعیت‌های شغلی مختلف بیشتر خواهد شد.

آسیه حاتمی

سرویس رزومه‌ساز هوشمند ایران تلنت

یکی از اولین و پرطرفدارترین سرویس‌هایی که ایران تلنت در ابتدای کار خود راه‌اندازی کرد، سرویس رزومه‌ساز آنلاین و رایگان بود. این سرویس برخلاف نسخه‌های ابتدایی آن، امروز یکی از کامل‌ترین پلتفرم‌های جمع‌آوری پیشینه شغلی است. متقاضیان کاریابی می‌توانند سوابق کاری خود را با جزئیات کامل و حتی به شکل ۲ زبانه بسازند و برای شرکت‌های مختلف ارسال کنند. برطبق آمار ایران تلنت تنها ۱۰% از رزومه‌های ارسالی به جلسه‌ی مصاحبه ختم می‌شود. یعنی بعد از ارسال هر ۵۰ رزومه، تنها ۵ جلسه مصاحبه با کارجو تشکیل می‌شود و از میان مصاحبه‌های صورت گرفته، ۲۰% احتمال قبولی کارجو در شرکت‌ها وجود دارد. همچنین می‌توانید با قراردادن لینک رزومه آنلاین خود در صفحه لینکدین، توسط کارفرمایان بیشتری شناخته شوید.

اولین بحران جدی ایران تلنت

ایران‌تلنت در سال‌های اول فعالیتش بیشتر بر روی مشتریان خارجی متمرکز است: «در سال‌های اول عمده مشتریان ما شرکت‌های خارجی بودند چون شرکت‌های ایرانی کمتر به یک وب‌سایت اعتماد می‌کردند و اساسا کمتر با فرایند استخدام تخصصی و مدرن آشنا بودند. به همین خاطر هم ایران‌تلنت با زبان انگلیسی فعالیت می‌کرد، چون ۹۵ درصد مشتریانش را شرکت‌های خارجی تشکیل می‌دادند. تا اینکه رسیدیم به سال ۲۰۰۸ که تحریم‌ها تشدید شد و همزمان بحران اقتصادی جهانی پیش آمد. به همین دلیل تعداد قابل توجهی از شرکت‌های اروپایی از ایران رفتند. و ما بخش مهمی از مشتریان‌مان را از دست دادیم. سال بسیار سختی برای ما بود اما تجربه به من نشان داده که بعد از یک دوره سخت، رشد اتفاق خواهد افتاد. من وقتی به کارنامه ۲۰ ساله ایران تلنت را بررسی می‌کنم، متوجه می‌شوم هر بار که سال سختی را پشت سر گذاشتیم با یک رشد و جهش مواجه شدیم.»

ایران تلنت در شرایطی قرار دارد که بیش از هشتاد درصد مشتریان را از دست داده و برای بقای خود با چالش‌های جدی مواجه شده است: «در سال ۲۰۰۸ واقعا نمی‌دانستم چکار باید کنم؛ ما حداقل ۸۰ درصد مشتریان‌مان را از دست داده بودیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم برای بقای کسب‌وکار خیلی جدی‌تر وارد بازار ایران شویم. فرم‌های سفارش و اساسا همه فرایندهای ما برای مخاطب غیر ایرانی طراحی شده بود؛ حتی سیستم قیمت‌گذاری ما هم دلاری بود. پس باید تغییرات جدی ایجاد می‌کردیم تا بتوانیم زمینه همکاری با شرکت‌های ایرانی را فراهم کنیم.»

چالش‌های ایران‌تلنت با ورود به بازار استخدام ایران

آسیه حاتمی در ادامه تصمیم می‌گیرد مجموعه ایران تلنت را بیشتر به شرکت‌های ایران معرفی کند: «ما در طول فعالیت‌مان با شرکت‌های خارجی، در برخی صنایع مانند نفت و گاز بسیار پررنگ عمل کرده بودیم. پس سعی کردیم با شرکت‌های این صنایع در ابتدا وارد گفتگو شویم و بگوییم که ما با شرکت‌های مشابه شما کار کرده‌ایم و تجربیات موفقی داشته‌ایم؛ به این ترتیب توانستیم نظر برخی از این شرکت‌ها را جلب می‌کردیم. یا در ادامه در کشور روی صنعت تلکام سرمایه‌گذاری شد و با رشد این صنعت شرکت‌های زیادی ایجاد یا توسعه پیدا کردند. خب همان‌طور که می‌دانید در هر بخشی که سرمایه‌گذاری شود، نیاز به نیروی انسانی بالاتر خواهد بود. مثلا وقتی ایرانسل وارد ایران شد ما توانستیم با این شرکت که در ابتدا بین‌المللی بود، همکاری کنیم. به این ترتیب سایر شرکت‌های این حوزه وقتی می‌دیدند که شرکت‌های مطرحی با ایران تلنت کار کرده و می‌کنند، ترغیب می‌شدند که از سرویس‌های سایت ما استفاده کنند و نیازهای جذب و استخدام‌شان را از این طریق ما برطرف کنند.»

در این سال‌ها فرهنگ خرید آنلاین و اعتماد به وب‌سایت در ایران برای ارائه خدمات هنوز جا نیفتاده و بسیاری از شرکت‌ها هنوز نمی‌توانند به وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین اعتماد کنند: «ما با ورود به بازار شرکت‌های ایرانی چالش‌های زیادی داشتیم. شرکت‌های ایرانی اصلا با فرایندهای مدرن جذب و استخدام آشنا نبودند و باید با بسیاری از فرایندهای به روز منابع انسانی آشنای‌شان می‌کردیم. خب مشتریان خارجی ما سال‌ها از نمونه‌های مشابه خارجی ایران‌تلنت استفاده می‌کردند و کاملا با فرایندها آشنا بودند اما شرکت‌های ایرانی برای اولین بار با چنین تجربه‌ای آشنا شده بودند. حتی در ابتدا یادم هست که شرکت‌ها تا ما را حضورا نمی‌دیدند اطمینان نمی‌کردند. آنچه من متوجه شده بودم این بود که شرکت‌های ایرانی بیشتر به «شخص» اطمینان می‌کنند اما شرکت‌های خارجی بیشتر به «محصول» اطمینان می‌کنند. یعنی تا زمانی که محصول نیازشان را برطرف کند، اهمیتی نمی‌دهند که چه کسی پشت محصول نشسته است.»

ایران‌تلنت به استخدام عادلانه کمک کرد

اما آسیه حاتمی و ایران تلنت در این مرحله تنها در حوزه کارفرمایان چالش ندارند، از طرفی کارجویان و متخصصین ایرانی نیز هنوز با فرایندهای مدرن استخدام آشنا نیستند: «چالشی که ما در ابتدا با جامعه کارجویان داشتیم اتفاقا رزومه ساختن و رزومه نوشتن نبود. چون فرایندی در سایت طراحی شده بود که به سادگی وقتی افراد تا انتهای فرم را تکمیل می‌کردند، یک رزومه استاندارد و تمیز دریافت می‌کردند. همانطور که شرکت‌ها اطمینان نداشتند که از طریق یک وب‌سایت افراد را استخدام کنند، کارجویان هم اطمینان نمی‌کردند که اطلاعات شخصی و دیتای خودشان را در فضایی آنلاین قرار دهند. این ذهنیت در کاربران ایرانی وجود داشت که من اطلاعاتم را نباید جایی قرار بدهم. حتی این مشکل شاید هنوز هم در نسل‌های قبل وجود داشته باشد و آنها راحتی اطلاعاتشان را حاضر نیستند در فضای آنلاین قرار دهند.»

از طرفی مشکل دیگر ایران‌تلنت در بخش کارجویان این بود که برخی متخصصین انگار فرایند رزومه ارسال کردن و اپلای را کسرشان می‌دانستند و باور داشتند که شرکت‌ها باید پیدای‌شان کند نه اینکه خودشان بگردند و برای شرکت‌ها رزومه ارسال کنند: «من چون در سالیان ابتدایی خودم مستقیما با متخصصین مصاحبه می‌کردم این جمله را زیاد می‌شنیدم که می‌گفتند: «این جز افتخارات من است که تا به حال برای کار پیدا کردن جایی رزومه نفرستادم و همیشه بقیه من را پیدا کرده‌اند.» اما داستان ایران تلنت برای خیلی از کارجویان متفاوت بود. ایران تلنت به واسطه همکاری با شرکت‌های مطرح بین‌الملی این ذهنیت را جا انداخته بود که این پلتفرم ویژه متخصصین برتر و افراد خاص است.»

حاتمی ادامه می‌دهد: «از طرفی بسیاری از فرصت‌های شغلی را فقط میشد در ایران تلنت پیدا کرد. مثلا ما واقعا مشاغلی داشتیم که شاید ۱۰ نفر متخصص در کل ایران توانایی انجامش را داشتند. حضور این مشاغل خاص هم به تقویت ذهنیت خاص بودن ایران تلنت کمک کرد. شاید به همین خاطر جامعه متخصصین به ما اعتماد می‌کردند و فقط حاضر بودند از طریق سایت ما برای شرکت‌ها رزومه ارسال کنند. ابتدایی‌ترین واکنشی که ما از جامعه متخصصین دریافت می‌کردم و من هیچگاه فراموش نمی‌کنم این بود که می‌گفتند ایران‌تلنت کمک کرده تا فرایند استخدام عادلانه شود. در حالی که من هیچ آشنا یا اصطلاحا پارتی نداشتم این فرصت را پیدا کردم که کار پیدا کنم و استخدام شوم.» یکی دیگر از اقداماتی که ایران تلنت در راستای عادلانه کردن شرایط استخدامی انجام داده است، پلتفرم تخمین و جمع‌آوری اطلاعات حقوق و دستمزد مشاغل مختلف است. شما هم اکنون با ورود به سایت ایران سلری می‌توانید جایگاه خود را بر حسب میزان حقوق دریافتی نسبت به سایر همکاران خود بسنجید. در ادامه درباره‌ی این پلتفرم بیشتر توضیح می‌دهیم.

ایران تلنت و فناوری‌های به‌روز منابع انسانی

ایران‌تلنت در ادامه کارش را ادامه می‌دهد و تا جایی رشد می‌کند که تبدیل به بزرگترین و اصلی‌ترین مرجع آنلاین استخدام در ایران می‌شود. با این وجود آسیه حاتمی و ایران تلنت در این مرحله متوقف نمی‌شوند و تصمیم می‌گیرند حتی بیش از بیش به حوزه فناوری‌های منابع انسانی ورود کنند: «من همیشه دوست داشتم چیزی که وجود ندارد را خلق کنم و این موضوع همواره یک از اشتیاقات اصلی زندگی حرفه‌ای من بوده است. وقتی می‌بینم نیازی در جامعه وجود دارد مشتاق برطرف کردن آن نیاز هستم. حال برای برطرف کردن نیاز شرکت‌ها، گاهی چیزی را از ابتدا طراحی و خلق می‌کنم یا در نمونه‌های خارجی جستجو می‌کنم تا ببینم دنیا چه راه‌حلی برای برطرف کردن آن مشکل خاص پیدا کرده است. به این خاطر به این موضوع اشاره کردم چون برخی فکر می‌کنند باید چرخ را از اول اختراع کنند. و حتما باید در همه چیز «اولین» باشند. ولی واقعیت این است که باید دنیا را دید و از تجربه‌های موفق ایده گرفت. به هر صورت هر کدام از محصولات ایران‌تلنت برآمده از یک نیاز در بازار کار بوده است.»

ایران تلنت در حال حاضر جامع‌ترین مرجع استخدام کارجو، هدایت شغلی و تخمین میزان دستمزد حقوق است. شما با نگاهی به آگهی‌های ایران تلنت، می‌توانید رزومه آنلاین خود را ارسال و در هر موقعیت شغلی که هستید، فرصت‌های استخدامی را بررسی کنید.

ابزار آنلاین و هوشمند حقوق و دستمزد

ایران‌تلنت در ادامه یک ابزار آنلاین متفاوت صرفا برای محاسبه و تخمین حقوق و دستمزد طراحی می‌کند: «در بحث حقوق و دستمزد ما شاهد بودیم که شرکت‌ها نمی‌دانستند چه حقوقی را باید به متخصصان پیشنهاد دهند تا بتوانند موافقت آنها را جلب کنند یا مثلا برای نگهداشت نیروی متخصص چه حقوقی را باید پیشنهاد دهند تا نیرو جذب شرکت‌های رقیب نشوند. از طرفی کارجویان و متخصصین نیز نمی‌دانستند که رنج حقوقی پرداختی با توجه به تخصص‌شان چقدر است. آیا حقوق دریافتی‌شان منصفانه است؟ دیگر شرکت‌ها برای مشاغل مشابه چقدر حقوق پرداخت می‌کنند؟ این موارد سوالات مهم و دغدغه بسیاری از کارجویان و متخصصان بود. ما این نیاز را شناسایی کردیم و دیدیم دیتای واقعی در زمینه حقوق و دستمزد در تخصص‌های مختلف اصلا وجود ندارد. پس تصمیم گرفتیم بر اساس این نیاز یک ابزار آنلاین حرفه‌ای برای محاسبه حقوق و دستمزد طراحی کنیم.»

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

ایران تلنت در ابتدا برای هر شرکت جداگانه کار تخمین حقوق و دستمزد یا همان salary benchmark را انجام می‌داد و بعد کمکم تبدیلش کرد به یک نظرسنجی سالانه از جامعه متخصصین و شروع به جمع‌آوری دیتاهای واقعی افراد از میزان حقوق و دستمزدشان کرد: «ما هر سال گزارش جامع حقوق و دستمزد را در صنایع و شغل‌های مختلف منتشر می‌کردیم. تا اینکه در سال ۹۷ این پروژه را در قالب یک پلتفرم آنلاین ارائه دادیم. ابزار آنلاین محاسبه حقوق و دستمزد به افراد کمک می‌کند که میزان حقوق و دستمزد را در مشاغل مشابه ببینند. ضمن اینکه سازمان‌ها هم می‌توانند بر اساس اطلاعات واقعی افراد، میزان حقوق و دستمزد کارشناسان و مدیرانشان را تخمین بزنند.»

اگر می‌خواهید بدانید دستمزد منصفانه‌ای از کارفرما دریافت می‌کنید، کافی است سری به سایت ایران سلری بزنید و با جستجوی گروه شغلی خود، میانگین، حداقل و حداکثر میزان حقوق دریافتی افراد هم‌رده خود را ببینید. در کامنت‌ها بنویسید که آیا حقوق دریافتی شما به میانگین دریافتی گروه شغلی‌تان نزدیک است؟ به کمک سرویس جامع حقوق و دستمزد و گزارش‌های سالیانه می‌توانید نسبت به درخواست افزایش حقوق خود در سازمانی که مشغول به کار هستید، اقدام کنید و یا به دنبال پیشنهادهای شغلی جدیدتر با دستمزد منصفانه‌تر بگردید. به کمک ابزار آنلاین حقوق و دستمزد می‌توانید حقوق درخواستی خود در متن رزومه کاری قرار دهید. پیشنهاد حقوق ماهیانه از سمت کارجو، باعث هدفمندتر شدن رزومه کاری می‌شود.

داستان خلق سرویس کوچینگ ایران تلنت

افرادی که دستی بر آتش منابع انسانی داشته‌‌اند می‌دانند که جذب نیروی خوب کار سختی است و به اصلا به سادگی که به نظر می‌رسد، نیست: «سوال بزرگ این بود که چرا جذب نیروی متخصص انقدر سخت است؟ خب ما قاعدتا با کشور بزرگ و جمعیت زیادی که داریم نباید زیاد برای جذب نیروی متخصص کار سختی داشته باشیم. اما متاسفانه اینطور نیست. این موضوع را آسیب‌شناسی کردیم و طبق انتظار رسیدیم به مشکل سیستم آموزشی. برخی مهارت‌ها لزوما فنی نیست و مهارت‌های نرم هم جایی آموزش داده نمی‌شود. مشکل اصلی که ما مشاهده می‌کردیم نبود و ضعف در مهارت‌های نرم افراد بود. یعنی خیلی از افراد به خاطر مهارت‌های نرم است که استخدام نمی‌شوند یا در شرکتی زیاد ماندگار نمی‌شوند. مثلا فرد در کار خودش بسیار توانمند است و مهارت‌های تخصصی بالایی دارد اما نمی‌تواند با «تیم» کار کند و با افراد دیگر به درستی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. یا مثلا فردی در تخصصی بسیار خوب است و می‌خواهد ارتقا پیدا کند و مدیر شود اما توانایی مدیریت و رهبری را ندارد.»

متاسفانه در کشور ما افراد در بهترین حالت ممکن بعد از فارغ‌التحصیل شدن دنبال کار می‌گردند. بگذریم که بسیاری از آنها نمی‌دانند که چطور باید به دنبال کار بگردند: «من وقتی به دانشگاه‌ها می‌روم یا در وبیناری شرکت می‌کنم بسیار با این پرسش مواجه می‌شوم که چطور کار پیدا کنیم؟ یا از من درخواست می‌کنند که برای‌شان کار پیدا کنم. اما وقتی از آنها می‌پرسی که تا الان چه مسیری را پیش رفته‌ای؟ متوجه می‌شوی که حتی رزومه هم درست نکرده است. اینکه باید رزومه داشته باشی و برای ۵۰ شرکت رزومه بفرستی تا به ۵ مصاحبه دعوت شوی، هنوز برای بچه‌های دانشجو و فارغ‌التحصیل تعریف نشده است. یا مثلا موضوع مهم دیگر مسئله انتخاب رشته است. هنوز خیلی از بچه‌های ما نمی‌دانند برای چه هدفی درس می‌خوانند و قبل از انتخاب رشته هیچ ایده‌ای درباره بازار شغلی آن ندارند. یعنی اصلا بر اساس شغل، رشته را انتخاب نمی‌کنند. بنابراین وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند مشاغل مربوط به رشته‌شان را چندان نمی‌شناسند، با فرایندهای کاریابی آشنا نیستند و مهارت‌های فنی و نرم شغل مورد نظر را به درستی نمی‌شناسند.»

آسیه حاتمی

با اینکه ساخت رزومه آنلاین بسیار ساده است و هر کارجویی می‌تواند در کمترین زمان ممکن با گوشی موبایل یا لپ‌تاپ رزومه خود را ساخته و ارسال کند، اما بسیاری از افراد درباره‌ی جزئیاتی که باید در رزومه‌شان قرار دهند، پرسش‌هایی دارند. ایران تلنت برای این دسته از کارجویان، سرویس مشاوره شغلی را راه‌اندازی کرده است که به کمک آن می‌توانید در زمینه نگارش محتوای رزومه، استعدادیابی و کشف مسیر شغلی مناسب و دستیابی به موقعیت شغلی دلخواهتان مشاوره دریافت کنید. این سرویس توسط مشاورین خبره و باتجربه ایران‌تلنت اداره می‌شود که بعد از انجام مصاحبه عمیق با کارجویان آن‌ها بهترین مسیرهای شغلی پیش رو را به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند. پیشنهاد مشاوران شغلی ما به کارجویان این است که پیش از شرکت در جلسات مشاوره از سرویس‌های شخصیت‌شناسی و آزمون‌های مهارتی ایران تلنت استفاده کنند. به همراه داشتن نتایج این تست‌ها در جلسات کوچینگ، مشاوران را در ارائه خدمات بهتر هدایت شغلی کمک خواهید کرد.

دانشجویان فرایندهای کاریابی را نمی‌شناسند

در ادامه آسیه حاتمی و ایران تلنت تلاش می‌کنند تا راه‌حلی برای این خلا پیدا کنند: «ما بررسی کردیم تا ببینیم دنیا این مشکل را چطور حل کرده است؟ دیدیم در دانشگاه‌ها بخش‌هایی تحت عنوان «Career Center»  را راه‌اندازی کرده‌اند که پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است و همه کمبود‌هایشان را از این طریق جبران می‌کنند. یعنی دانشجو تا در دانشگاه‌ است با مشاغل رشته مورد نظر خود در دنیای واقعی آشنا می‌شود. تا در دانشگاه است فرایند رزومه نوشتن و کاریابی را یاد می‌گیرد و در ادامه وارد دوره‌های کارآموزی می‌شود. در واقع دانشجو تا فارغ‌التحصیل شود هم مشاغل مربوط به رشته خود را یاد گرفته، هم فرایندهای کاریابی را آموخته و هم با گذراندن دوره کارآموزی با مسیر شغلی‌اش در دنیای حرفه‌ای آشنا شده است.»

حاتمی ادامه می‌دهد: «متاسفانه هیچ جایی در ایران وجود نداشت که این امکان را برای دانشجویان فراهم کند و پلی بین صنعت و دانشگاه بسازد. به همین خاطر ما دست به کار شدیم و تصمیم گرفتیم در این زمینه کاری انجام دهیم. بر همین اساس با دانشگاه‌ها وارد مذاکره شدیم تا موافقت آنها را برای راه‌اندازی چیزی مشابه  «career center»  جلب کنیم. خب در ابتدا دانشگاه‌ها استقبال نکردند چون این باور را داشتند که وظیفه دانشگاه فقط آموزش است و مسئله ورود دانشجو به بازار کار، وظیفه دانشگاه نیست. ضمن اینکه با توجه به کمبود منابع شاید هم حوصله انجام تعریف کار و ماموریت جدید را نداشتند. چند سالی سعی کردیم موافقت دانشگاه را جلب کنیم اما نهایتا چیزی که دانشگاه به ما می‌گفت این بود که با برگزاری سمینار این مشکل حل خواهد شد! اما واقعیت این است که کار «career center»  تنها برگزار کردن یک سمینار نیست بلکه کارش همراهی با دانشجویان تا انتهای مسیر شغل پیدا کردن است. وقتی ما دیدیم نمی‌توانیم همراهی دانشگاه‌ها را در این پروژه داشته باشیم. تصمیم گرفتیم همین طرح را در بیرون دانشگاه راه بیاندازیم تا بتوانیم به دانشجویان و تازه فارغ‌التحصیلان مشاوره شغلی بدهیم و تا کار پیدا کردن هم‌گام‌شان باشیم.»

تلاش‌های حاتمی در این زمینه حالا به راه‌اندازی سرویس مشاوره شغلی منجر شده است: «البته سرویس کوچینگ ما محدود به دانشجویان نمی‌شود. ما شاهدیم که بسیاری از افرادی که در بازار کار هستند هم با چالش‌های فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ چالش‌هایی مثل ارتقا شغلی، ضعف مهارت‌های نرم، فرایندهای کاریابی مثل نحوه انجام مصاحبه و … در نتیجه ما پروژه مشاوره شغلی را تحت عنوان کوچینگ راه‌اندازی کردیم تا این خلا را پوشش دهد و این نیاز مهم را نیز برطرف کند.»

ابزار ATS ایران تلنت

ابزارهای تخصصی ایران تلنت فقط به مواردی چون حقوق و دستمزد و کوچینگ محدود نمی‌شود. یکی دیگر از ابزارهایی که آسیه حاتمی در این سال‌ها توسعه داده یک سیستم ATS بوده است: «تا سالیان سال فقط وب‌سایت ایران تلنت به طور جدی در زمینه جذب و استخدام فعالیت می‌کرد اما رفته رفته با شناخته‌تر شدن این صنعت، بازیکنان دیگری نیز اضافه شدند. حالا شرکت‌ها از چند طریق رزومه دریافت می‌کردند که همین کار جمع‌آوری و بررسی و غربال رزومه‌ها را سخت‌تر می‌کرد. خب در روش سنتی شرکت‌ها تمام رزومه‌ها و اطلاعات را پرینت می‌کردند و در شرکت نگهداری می‌کردند.»

مدیرعامل ایران تلنت ادامه می‌دهد: «از طرفی برخی از شرکت‌هایی که شناخته‌شده‌تر بودند تصمیم گرفتند به طور مستقیم از طریق وب‌سایت‌های خودشان هم آگهی‌های استخدام منتشر کنند. همین هم باز کار غربال و جمع‌آوری رزومه‌ها را سخت‌تر می‌کرد. بر اساس این نیاز و تحقیقات مفصلی که در این زمینه انجام دادیم تصمیم گرفتیم ابزار ATS را به جامعه منابع انسانی ایران ارائه دهیم. این ابزار تمام مشکلات یاد شده را برای کارشناسان و مدیران سازمان حل می‌کند. یعنی افراد به جای اینکه هزاران رزومه را در زونکن یا دسکتاپ خود ذخیره کنند، می‌توانند در این فضای ابری تمام فایل‌ها و رزومه‌ها خود را ذخیره کنند و براساس نیاز خود فیلترهایی تعریف کرده و رزومه‌های برتر را غربال کنند.»

تست‌های متنوع شخصیتی، مهارتی و فنی

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های رزومه که در موفقیت شغلی کارجویان اثرگذار است، ارائه مستنداتی است که نشان دهد هر متقاضی در چه زمینه‌هایی مهارت و توانمندی دارد. این مهارت‌ها و توانمندی‌ها دید کاملی از شخصیت متقاضی به کارفرما می‌دهد و ضریب موفقیت کارجو را افزایش می‌دهد. به دلیل نیاز بسیاری از متقاضیان به دریافت مدرک، ایران تلنت تست‌های متنوعی را طراحی کرده است که متقاضیان می‌توانند نتیجه آن‌ها را در قالب مدرک در رزومه آنلاین، رزومه شخصی و حتی صفحه لینکدین خود قرار دهند. از جمله مهم‌ترین و محبوب‌ترین این تست‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پیشنهاد ما به کلیه‌ی افراد جویای کار این است که حداقل یکی از تست‌های شخصیت شناسی مثل تست MBTI را انجام داده و نتایج آن را در رزومه خود منعکس کنید. این روزها بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند تیم کارشناسان خود را با افرادی با روحیات خاص تکمیل کنند. قرار دادن نتایج تست در فایل رزومه‌تان پیش از حضور در جلسه مصاحبه، شناخت بیشتری به کارفرما می‌دهد و شانس موفقیت شما در جلسه مصاحبه را بالاتر می‌برد.

پلتفرمی حرفه‌ای برای فریلنسرهای ایران

یکی دیگر از فعالیت‌های ایران تلنت در سالیان اخیر تمرکز بر روی فریلنسرهای ایرانی برای انجام پروژه‌های خارجی بوده است: «یکی دیگری از ذهنیت‌هایی که در جامعه متخصصان از ایران‌تلنت شکل گرفت این بود که احساس می‌کردند از طریق ایران‌تلنت می‌توانند در خارج از ایران نیز شغل پیدا کنند. این ذهنیت شاید به خاطر انگلیسی‌زبان بودن سایت یا همکاری ایران تلنت با شرکت‌های بین‌المللی شکل گرفته بود. اما واقعیت این بود که از یک سالی به بعد شرکت‌های خارجی به خاطر مسائل سیاسی و اقتصادی کمتر حاضر بودند نیروی ایرانی جذب کنند. بر همین اساس ما همیشه تمرکزمان به استخدام نیروها در ایران بود. از طرفی دیگر وضعیت اقتصاد ایران و نرخ ارز به گونه‌ای بوده که افراد احساس می‌کنند برای بقا نیاز دارند که با شرکت‌های خارجی کار کنند تا درامد دلاری و یورویی داشته باشند.»

بر همین اساس ایران تلنت تصمیم می‌گیرد دایره خدماتش را به فریلنسرهای ایرانی نیز گسترش دهد و تلاش کند تا برای آنان پروژه خارجی بگیرد و آنها را به درآمد ارزی برساند: «ما تصمیم گرفتیم به جای اینکه دفتر مهاجرت بزنیم و افراد را به سمت مهاجرت سوق بدهیم، پروژه‌های بین‌المللی بگیریم و برای انجام در اختیار فریلنسرهای ایرانی قرار دهیم تا درآمد ارزی داشته باشند. در نتیجه با شرکت بین‌المللی winAtalent که یک شرکت ثبت شده در استونی است همکاری خود را شروع کردیم. این شرکت در واقع پروژه‌های بین‌المللی را می‌گیرد و ما به عنوان همکار، فریلنسرهای ایرانی را برای انجام پروژه‌ها معرفی می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.