وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

استارت آپ چیست؟

همان‌طور که فناوری‌های جدید، انقلابی در نحوه نگرش و کار ما ایجاد کردند، کارآفرینی را نیز دچار تحول کرده‌اند و باعث به‌وجود آمدن مدل‌های جدید کاری و شرکت‌هایی شده که یکی از آنها «استارت‌آپ» است. مطمئنا این اسم تا به حال به گوش شما خورده و این سال‌ها بیشتر در مورد استارت‌آپ شنیده‌اید. اما معنی واقعی استارت‌آپ چیست و به چه شرکت‌هایی می‌توان استارت‌آپ گفت؟

استارت‌آپ چیست؟

اصطلاح استارت‌آپ به شرکتی اطلاق می‌شود که در مراحل اولیه فعالیت خود قرار دارد. استارت‌آپ‌ها توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس می‌شوند که هدف آنها ارائه محصول یا خدماتی است که معتقدند برای آنها تقاضا وجود دارد. این شرکت‌ها عموما با هزینه‌های بالا و درآمد محدود شروع به کار می‌کنند، به همین دلیل است که به دنبال سرمایه از منابع مختلفی مانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر هستند.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

درک معنا و مفهوم استارت‌آپ

استارت‌آپ‌ها شرکت‌هایی هستند که بر روی یک محصول یا خدمات واحد متمرکز شده‌اند و هدف بنیانگذاران آنها عرضه این خدمات و محصولات به بازار است. این شرکت‌ها معمولا دارای مدل تجاری توسعه‌یافته‌ نیستند و مهم‌تر از آن، فاقد سرمایه کافی برای پیشرفت و حرکت به سمت جلو هستند. بیشتر این شرکت‌ها‌، در ابتدای راه توسط بنیانگذارانشان تامین مالی می‌شوند.

از آنجایی که موضوع مالی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای بقای هر کسب‌وکاری است، به همین خاطر بنیانگذاران این استارت‌آپ‌ها برای افزایش بودجه خود سراغ دیگران از جمله خانواده، دوستان و سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌روند. یکی از بزرگترین جوامع در سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، سیلیکون ولی است و البته یکی از مهم‌ترین مکان‌های دنیا برای معرفی و شروع به‌کار استارت‌آپ‌ها نیز است.

استارت‌آپ‌ها می‌توانند از سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه طرح‌های تجاری خود استفاده کنند. علاوه بر این، برای تعیین تقاضا نیز سراغ تحقیقات بازار می‌روند. در حالی که با آماده کردن بیزینس پلن نیز ماموریت، چشم انداز و اهداف شرکت و همچنین استراتژی‌های مدیریت و بازاریابی را نیز مشخص می‌کنند.

استارت آپ چیست؟

نکته: چند سال اول برای استارت‌آپ‌ها بسیار مهم هستند و این سال‌ها، زمانی است که کارآفرینان باید برای تمرکز بر افزایش سرمایه و توسعه یک مدل کسب‌وکار استفاده کنند.

ملاحظات خاص استارت‌آپ‌ها

ملاحظات خاصی وجود دارد که کارآفرینان زمان راه‌اندازی استارت‌آپ خود و در زمان شروع فعالیت باید به آنها توجه کنند. برخی از مهم‌ترین آنها را در زیر لیست کرده‌ایم:

مکان راه‌اندازی استارت‌آپ

موقعیت مکانی می‌تواند هر کسب‌وکاری را به سمت موفقیت و یا شکست سوق دهد. به همین خاطر، اغلب موقعیت مکانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ملاحظات در زمان راه‌اندازی استارت‌آپ در نظر گرفته می‌شود. استارت‌آپ‌ها باید در مورد اینکه آیا قرار است کسب‌وکارشان به صورت آنلاین به فعالیت خود ادامه دهد، یا قرار است در ساختمان اداری یا دفتر خانگی یا در یک فروشگاه به فعالیت خود ادامه دهد، تصمیم‌گیری کنند. مکان و موقعیت جغرافیایی استارت‌آپ‌ها بستگی به محصول یا خدمات ارائه شده دارد.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

برای مثال، استارت‌آپی که قرار است در حوزه فناوری فعالیت کند و سخت‌افزار واقعیت مجازی بفروشد، ممکن است به یک فروشگاه فیزیکی نیاز داشته باشد تا بتواند محصول خود را به مشتریان نشان دهد و آنها نیز محصول آن شرکت را از نزدیک امتحان کنند.

ساختار قانونی استارت‌آپ

استارت‌آپ‌ها باید در نظر داشته باشند که کدام ساختار قانونی به بهترین وجه با نهاد آنها سازگار است. در زمان ثبت شرکت، گزینه‌ی شرکت با مسئولیت محدود می‌تواند بهترین گزینه برای ساختار قانونی استارت‌آپ‌ها باشد. در این روش، می‌توان مسئولیت شخصی را کاهش داد. در صورتی که استارت‌آپ با مدیریت چند نفر راه‌اندازی شده است، حتما باید در مورد شراکت نیز ساختار قانونی بادوامی داشت.

منابع مالی استارت‌آپ

استارت‌آپ‌ها اغلب برای جذب سرمایه سراغ خانواده و دوستان یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌روند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر، گروهی از سرمایه گذاران افراد یا شرکت‌هایی هستند که در تامین مالی استارت‌آپ‌ها تخصص دارند. جذب سرمایه به روشی متداول در راه‌اندازی استارت‌آپ تبدیل شده و به کارآفرینان کمک می‌کند تا به سمت جلو حرکت کنند.

علاوه بر این، اعتبارهای بانکی نیز گزینه بسیاری برای شروع فعالیت یک شرکت هستند. این گزینه بیشترین خطر را دارد، به خصوص اگر شرکت به موفقیت نرسد. سایر افراد نیز با کمک وام‌های بانکی، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند.

مزایا و معایب استارت‌آپ‌ها

استارت آپ چیست؟

کار کردن در استارت‌آپ‌ها مزایای مختلفی دارد. مسئولیت و فرصت بیشتر برای یادگیری، دو مورد از مهم‌ترین مزایای کار در استارت آپ هستند. از آنجایی که استارت‌آپ‌ها نسبت به شرکت‌های بزرگ، کارمندان کمتری دارند، کارمندان این فرصت را دارند تا در نقش‌های مختلفی کار کنند، که منجر به مسئولیت‌پذیری بیشتر و همچنین فضای یادگیری گسترده‌تر برای آنها می‌شود.

استارت‌آپ‌ها طبیعت آرام‌تری دارند و محیط کار را بیشتر شبیه به یک محیط اشتراکی و تعاملی، با ساعات کاری منعطف می‌کنند. در بسیاری از استارت‌آپ‌ها مزایای محل کار بیشتر است و این موارد شامل مهد کودک برای کودکان، غذای رایگان و روزهای کاری کوتاه‌تر می‌شوند.

علاوه بر این، کار در استارت‌آپ‌ها مفیدتر نیز است چرا که کارمندان می‌توانند نوآوری داشته باشند و مدیران از کارمندان با استعداد استقبال می‌کنند تا بتوانند با ایده‌های آنها، شرکت را به سمت موفقیت هدایت کنند.

یکی از معایب اولیه استارت‌آپ، افزایش ریسک است. احتمال موفق شدن یک کسب‌وکار و طول عمر یک استارت‌آپ، از جمله مهم‌ترین ریسک‌ها هستند. کسب‌وکارهای جدید باید قبل از شروع سودآوری، خود را ثابت کنند و سرمایه خود را افزایش دهند. یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت استارت‌آپ، راضی نگه داشتن سرمایه‌گذاران است. خطر تعطیل یا نداشتن سرمایه کافی برای ادامه فعالیت نیز، همیشه در استارت‌آپ‌ها وجود دارد.

یکی دیگر از معایب استارت‌آپ‌ها، ساعت کاری طولانی آنها است. در استارت‌آپ‌ها همه برای رسیدن به هدف یکسانی کار می‌کنند که این هدف، دیدن موفقیت استارت‌آپ است. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش استرس و گاهی اوقات مشکلاتی شود که قابل جبران نیستند. رقابت نیز همیشه در میان استارت‌آپ‌ها وجود دارد، زیرا تعداد انگشت شماری از استارت‌آپ‌ها هستند که روی یک ایده خاص کار می‌کنند.

مزایا معایب
فرصت‌های بیشتر برای یادگیری خطر شکست
تنوع در مسئولیت‌ها نیاز به افزایش سرمایه
انعطاف‌پذیری استرس بالا
مزایای محل کار محیط رقابتی در کسب‌وکار
تشویق به نوآوری خطر شکست
ساعت کاری منعطف

نمونه‌هایی ‌از استارت‌آپ‌ها

برخی از نوآورانه‌ترین محصولات و خدماتی که امروزه استفاده می‌کنید، احتمالا نتیجه راه‌اندازی یک استارت‌آپ هستند که در راه خود موفق شدند و به بازار جهانی راه پیدا کردند. در ادامه قصد داریم چند نمونه از استارت‌آپ‌های نوآورانه را نام ببریم و اینکه چگونه آنها توانستند به میلیون‌ها مشتری دست یابند و تأثیر مثبتی در جهان بگذارند.

فیس‌بوک

فیس‌بوک به عنوان یک شرکت استارت‌آپی کوچک شروع به کار کرد و قرار بود یک شبکه اجتماعی برای دانشجویان در دانشگاه باشد. با گذشت زمان، این شبکه اجتماعی به رشد خود ادامه داد، پلتفرم خود را توسعه داد و اکنون توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان برای حفظ ارتباط با عزیزانشان استفاده می‌شود.

Mailchimp

Mailchimp به عنوان یک استارت‌آپ کوچک شروع به کار کرد، اما به یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان خدمات ایمیلی در جهان تبدیل شد. کسب‌وکارهای کوچک در تمام نقاط دنیا به ارائه‌دهندگان خدمات ایمیلیِ قابل اعتماد نیاز دارند که قابلیت‌های بالایی داشته باشند و بتوانند به این اطمینان برسند که ایمیل‌ها بدون ارسال به هرزنامه به دست مشتریان می‌رسد. Mailchimp توانست پلتفرمی ایجاد کند که استفاده از آن آسان و همچنین لذت‌بخش است.

Airbnb

صنعت گردشگری و میزبانی از گردشگران، توسط Airbnb کاملا متحول شد. اکنون مسافران می‌توانند به جای اقامت در هتل و رزرو هتل، خانه شخصی‌ای را اجاره کنند و از مزایای اقامت در یک فضای دنج و خانگی لذت ببرند. Airbnb اکنون در سراسر جهان رشد کرده و مسافران برای اقامت و میزبانان به عنوان منبع درآمد از آن استفاده می‌کنند.

چگونه یک استارت‌آپ راه‌اندازی کنیم؟

استارت آپ چیست؟

وقتی ایده‌ای در ذهن دارید و می‌خواهید با آن کسب‌وکار خود را راه بیندازید، بدانید که برای تحقق رویاهایتان هیچ وقت دیر نیست. در این بخش، شما را با مراحل راه‌اندازی یک استارت‌آپ آشنا می‌کنیم.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مهارت‌های خود در کارآفرینی را ارزیابی کنید. چه تجربه‌ای در راه‌اندازی یک کسب‌وکار دارید و در چه صنایع یا حوزه‌هایی مهارت دارید؟ اگر نیاز دارید که درباره ایده خود از افراد دیگر سوال کنید و نظر بخواهید، حتما این کار را انجام دهید چرا که بینش خوبی به شما خواهد داد. به طور کلی، کارآفرینان موفق دارای انگیزه، انرژی، استقلال، مهارت در سازماندهی، ذهن باز و مشتاق در راه‌اندازی کسب‌وکار و عملی کردن ایده‌های خود هستند.

اگر مصمم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستید و می‌دانید تمام الزامات راه انداختن آن را دارید، زمان آن رسیده است که با کمک تحقیقات بازار و دریافت بازخورد، ایده استارت‌آپ خود را اجرایی کنید. به این فکر کنید که برای ساخت محصول یا خدمات خود و برای توزیع محصولات خود به مشتریان، باید چه کاری انجام دهید.

وقتی نقشه راه شما کامل شد، شروع به تیم‌سازی کنید. تیم‌سازی اولیه می‌تواند شامل افرادی در حوزه فعالیت کسب‌وکار، فردی برای انجام امور مالی، یک وکیل برای کمک به درک الزامات قانونی و مشاوران یا مربیانی برای پشتیبانی از فعالیت‌های کسب‌وکار باشد.

یکی دیگر از بخش‌های ضروری راه‌اندازی یک استارت‌آپ، ثبت رسمی شرکت است. ثبت شرکت شامل، ثبت برند، انتخاب ساختار قانونی مناسب (به عنوان مثال، شرکت با مسئولیت محدود و غیره)، تصمیم‌گیری در مورد مکان، کسب مجوزها و غیره می‌شود.

هنگامی که همه این عناصر در جای خود قرار گرفتند، زمان آن رسیده که به دنبال بودجه و سرمایه‌گذار خارجی باشید. کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کنید و اگر آنها موافقت کردند که پول خود را در شرکت شما سرمایه‌گذاری کنند، تزریق این سرمایه بلافاصله باعث رشد شرکت شما خواهد شد.

چه چیزی یک استارت‌آپ را موفق می‌کند؟

راه‌های زیادی برای خلق یک استارت‌آپ موفق وجود دارد، اما دلایل اساسی موفقیت استارت‌آپ‌ها عبارت‌اند از: محصول یا خدمات قابل استفاده و منحصر‌به‌فرد، پشتوانه مالیِ کافی و تعهد بی‌وقفه برای موفقیت کسب‌وکار. علاوه بر این، کارآفرینان باید داستان‌های کارآفرینان موفق را بخوانند تا بتوانند از آنها در مسیر خود الهام بگیرند.

استارت آپ چیست؟

سخن پایانی

راه‌اندازی یک شرکت می‌تواند یک سرمایه‌گذاری با ریسک بالا اما سودآور باشد. داشتن یک ایده عالی و تلاش برای عرضه آن به بازار با چالش‌هایی مانند جذب سرمایه، جذب کارمند، بازاریابی، انجام روند قانونی و مدیریت امور مالی همراه است. البته به خاطر داشته باشید که استارت‌آپ‌ها همیشه در میان شرکت‌هایی قرار می‌گیرند که رضایت شغلی کارمندان در آن زیاد است و کارآفرینان می‌توانند میراثی به یاد ماندنی از خود به یادگار بگذارند.

منبع investopedia startupsavant sendpulse
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.