وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

میزان حقوق را در آگهی استخدام مشخص کنیم یا خیر؟

ممکن است فکر کنید نوشتن محدوده حقوق در شرح شغل و آگهی استخدام ایده خوبی نیست. شاید می‌ترسید که عدد حقوق کارجویان زیادی را جذب نکند، شاید نگران نظرات کارمندان فعلی در صورت درخواست افزایش حقوق هستید. لینکدین که شبکه اجتماعی متخصصین است، مطالعه‌ای در مورد شرح شغل انجام داد تا ببینید چه عناصری از یک آگهی شغلی بیشتر در بین جویندگان کار مورد توجه است. در نظرسنجی لینکدین از پاسخ‌دهندگان خواسته شد تا قسمت‌هایی را که به نظرشان مفید و جذاب است و یا باعث می‌شود آنها بیشتر به ارسال رزومه ترغیب شوند، را مشخص کنند. نتایج مطالعه لینکدین مشخص کرد که «محدوده حقوق» مهمترین و برجسته‌ترین بخش در آگهی‌های استخدام برای کارجویان است.

در این مقاله، ما در مورد نگرانی‌های شما برای مشخص کردن میزان حقوق در شرح شغل صحبت می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چرا ممکن است برخی از این نگرانی‌ها بی‌اساس باشند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

آیا مشخص کردن حقوق، تعداد اپلای‌ها را کم می‌کند؟

وقتی یک کارفرما در مورد حقوق و دستمزد چیزی نمی‌گوید، افراد به طور خودکار تصور می‌کنند که این شرکت در تلاش است در پول خود صرفه‌جویی کند و حقوق کمتری به کارمندانش بدهد. بنابراین اگر با عدم درج محدوده حقوق در آگهی بخواهید کارجویان بیشتری را جذب کنید، احتمالا استراتژی اشتباهی را اتخاذ کرده‌اید و در واقع استعدادها را از دست خواهید داد. مطالعه‌ای از Paychex نشان می‌دهد که حقوق کم، دلیل اصلی است که افراد را وادار به ترک نقش فعلی خود می‌کند. بنابراین اکثر متقاضیان احتمالی اگر فکر کنند شما حقوق کمی به کارمندان خود می‌دهید، برای شما درخواستی ارسال نخواهند کرد. نکته دیگر اینجاست که اگر واقعا توانایی پرداخت هزینه بیشتر به کسی را ندارید، احتمالا نمی‌خواهید وقت خود را صرف مصاحبه با کارجویی کنید که خیلی گران است و به هر حال پیشنهاد شما را نمی‌پذیرد. پس با درج محدوده حقوق در زمان خود نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

اعلام حقوق در آگهی استخدام، سایر کارمندان را حساس می‌کند؟

میزان حقوق در آگهی استخدام

اگر شرکت‌ها حقوق پرداختی خود را در شرح شغل اعلام کنند و کارمندان قدیمی متوجه شوند که یک نیروی جدید بیشتر از آنها دستمزد می‌گیرد، می‌تواند یک مشکل واقعی ایجاد کند. این کارمندان ممکن است به مدیر خود یا منابع انسانی شرکت شکایت ‌کنند و تقاضای افزایش حقوق قابل توجهی کرده و یا حتی تهدید به ترک کار ‌کنند. البته بخش دولتی کاملا متفاوت است، چون به عنوان مثال معلمان و کارمندان دولت به اطلاعات حقوق و دستمزد دسترسی دارند.

دلیل بسیاری از کارفرمایان برای اینکه کارمندان نباید حقوق همکاران خود را بدانند، این است که از ایجاد حسادت در بین همکاران خود و ایجاد حاشیه می‌ترسند. اما در واقعیت، یک ساختار شفاف‌تر پرداخت می‌تواند از بسیاری از سوتفاهمات آینده جلوگیری کند. شما به عنوان کارفرما یا مسئول استخدام باید مطمئن شوید که کارمندان مسیر شفاف افزایش حقوق را می‌دانند و نسبت به فرایندهای رشد در سازمان کاملا آگاه هستند.

بسیاری از کارشناسان استخدام معتقدند اگر حقوق را پنهان می‌کنیم، خودمان می‌دانیم که کمتر از آنچه باید پرداخت می‌کنیم یا در داخل سازمان شفاف نیستیم. شفافیت یک جنبه حیاتی از یک تجارت خوب است. اگر همه در یک راستا باشند و به یکدیگر احترام بگذارند، بدون شک فرهنگ شرکت هم بهبود می‌یابد. با اعلام حقوق و دستمزد در همان ابتدای فرایند، شما در مسیر درست قرار می‌گیرید و با ایجاد اعتماد شروع می‌کنید.

شفافیت در اعلام حقوق

میزان حقوق در آگهی استخدام

جاناتان مک‌کی که یک استخدام کننده قدیمی و کارکشته است، می‌گوید: «به کارجویانی که می‌خواستیم فراتر از مرحله درخواست اولیه پیش برویم، ایمیل می‌زنیم تا در مورد حداقل انتظارات حقوق بپرسیم. قصد ما از این کار این بود که مطمئن باشیم که فقط با کارجویانی که در محدوده حقوق ما قرار می‌گیرند، به جلو حرکت کنیم. اگر می‌دانستیم نمی‌توانیم انتظارات آنها را برآورده کنیم، وقت یک کارجو را تلف نمی‌کردیم. اما با این حال بررسی‌های Glassdoor نشان می‌دهد که بسیاری از کارجویان احساس می‌کنند که ما این کار را انجام می‌دهیم تا حقوق آن‌ها را تا جایی که امکان دارد پایین بیاوریم. این نتیجه ما را تشویق کرد که تا در مورد حقوق در آگهی‌های شغلی به طور شفاف صحبت کنیم. جالب اینجا بود که بلافاصله بعد از این اقدام میزان درخواست کار به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد. با ایجاد ساختار حقوق و دستمزد شفاف‌تر، همه درک بهتری از ارزش مالی کار خود پیدا می‌کنند. در مجموع، اعلام حقوق اجازه می‌دهد تا زمینه بازی برابر و فرایند استخدام شفاف فراهم شود که به شما تضمین می‌کند زمان تلف نمی‌شود و فرصت‌های برابر، قابل دستیابی است.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

برخورد نسل جدید با مسئله حقوق

جنیفر دیل در کتاب بسیار موفق خود با عنوان «نسل جدید از کار چه می‌خواهند» می‌نویسد: نسل جدید به احتمال زیاد در مورد حقوق خود با والدین خود (۷۱٪) یا دوستانشان (۴۷٪) صحبت می‌کنند. در مقایسه، کارکنان مسن‌تر به طور قابل‌توجهی کمتر احتمال دارد که در مورد حقوق خود با همکاران (۱۹٪)، دوستان (۲۴٪) یا والدین (۳۱٪) صحبت کنند. با توجه به این واقعیت که تا سال ۲۰۲۵ نسل جدید ۷۵ درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دهند، حتما باید شفافیت در مورد حقوق را در نظر بگیرد. چون اعلام محدوده حقوق برای این نسل جذاب و مهم است، پس شاید منطقی باشد که آن را در آگهی های شغلی درج کنید.

متمایز شدن در بین سایر آگهی‌های استخدامی

میزان حقوق در آگهی استخدام

بر اساس آمارها حدود ۵۰ درصد از شرکت‌ها هنوز محدوده حقوق را در آگهی‌های شغلی وارد نمی‌کنند. بهترین کارجویان عموما برای ارسال رزومه بسیار گزینشی عمل می‌کنند، پس چرا سعی نکنید تا جایی که می‌توانید علاقه آنان را جلب کنید؟ پیشرو و صادق بودن در مورد یک موقعیت شغلی، از جمله میزان حقوق، می‌تواند به شما یک مزیت رقابتی بدهد. استدلال معکوس این موضوع نیز می‌تواند مطرح شود: اینکه محدوده حقوقی بسیار پایین می‌تواند کارجویان را از شما دور کند. اما آیا این بهتر نیست که به جای اتلاف وقت متقاضی و استخدام کننده، و همینطور تجربه بد کارجو از روند استخدام شما، از همان ابتدا محدوده حقوق را مشخص کرد؟

عاقلانه انتخاب کنید

در نهایت، انتخاب اینکه آیا حقوق و دستمزد را در آگهی استخدامی اعلام کنید یا نه به عهده شما و تیم استخدام‌کننده شما است. اما امیدواریم این مقاله به روشن کردن جوانب مثبت و منفی آن کمک کرده باشد. یک آگهی شغلی با حقوقی بالا مطمئنا می‌تواند کارجویان عالی را جذب کند، اما در ابتدا باید یک ساختار حقوق و دستمزد شفاف در سراسر شرکت ایجاد کنید. این امر از مسائل مربوط به پرداخت ناعادلانه، مشکلات روحی کارکنان و عدم ارتباط عمومی جلوگیری می‌کند.

اما اگر که می‌خواهید حقوق را ذکر نکنید، مطمئن شوید که به جای آن  از یک عامل جذاب دیگر استفاده می‌کنید که برای کارجویان مهم است. ارزش‌ها و جاه‌طلبی‌های شرکت خود را ارتقا دهید تا استعدادهای برتر قبل از اینکه حتی به حقوق و دستمزد فکر کنند، برای شما درخواست ارسال کنند. در دنیای مدرن استخدام، حقوق همه چیز نیست. مزایای دیگر می‌تواند برای کارجویان مهم‌تر شود. (به ویژه مسائلی مانند کار از راه دور یا ساعات کاری انعطاف پذیر و …)

دنیای استخدام به صورت پویا در حال تغییر است و برای هر شرکتی مهم است که نگاهی عمیق و درونگرا به نحوه استخدام داشته باشد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.