وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه بهترین کارمندان را استخدام کنیم؟

استخدام شخص نامناسب زمان‌بر و پر هزینه است و به محیط کارتان آسیب می‌رساند. از طرف دیگر، استخدام بهترین کارمند بهره‌وری تیم شما را افزایش می‌دهد و بر روی محیط کاری شما تاثیر می‌گذارد. با این حال نباید فراموش کنیم که یافتن یک کارمند خوب فرآیندی چالش برانگیز است.

استخدام بهترین کارمندان باعث ارتقای فرهنگ شغلی، تقویت روحیه سایر کارمندان، برنامه‌ریزی دقیق و دست‌یابی به اهداف خواهد شد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

ما در این مقاله سعی داریم مهم‌ترین نکات برای استخدام بهترین کارمندان را بازگو کنیم، البته توجه داشته باشید که مقاله پیش رو راهنمای استخدامی نیست و صرفاً جهت افزایش آگاهی کارفرمایان نوشته شده است.

پیش از شروع فرایند استخدام، شرح شغل را بنویسید

اولین قدم برای استخدام بهترین کارمندان تحلیل موقعیت شغلی است. تحلیل شغلی به شما امکان می‌دهد تا شرح وظایف کارمند، مهارت‌های لازم، نتایج مورد انتظار و ابزارهای مورد نیاز آن موقعیت شغلی را بشناسید.

اطلاعات به دست آمده از تحلیل موقعیت شغلی برای نوشتن شرح شغل کاملاً حیاتی است. نوشتن شرح شغل به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را برای استخدام بهترین کارمند برنامه‌ریزی کنید.

استراتژی استخدامی خود را برنامه‌ریزی کنید

زمانی که شرح وظایف شغل مورد نظر را به دست آوردید، باید ترتیبی اثر دهید که کارمندان اصلی مجموعه که وظیفه استخدام کارمندان جدید را دارند، کارجویان را ملاقات کنند. حضور مدیر استخدامی برای این برنامه‌ریزی ضروری است. طی این ملاقات، استراتژی استخدامی شما از قبل برنامه‌ریزی شده و زمان اجرای آن فرا رسیده است. معمولاً اعضای یک تیم که قبلاً با یکدیگر در فرایند استخدام یک شخص همکاری داشته‌اند می‌توانند این مرحله را از طریق ارسال ایمیل به سرانجام برسانند.

استخدام نیروهای متخصص

برای استخدام کارمندان از چک‌لیست استفاده کنید

داشتن چک لیست برای استخدام بهترین کارمندان به شما کمک خواهد کرد فرایند استخدامی خود را نظام مند کنید. فرقی نمی‌کند در حال استخدام اولین کارمند خود هستید یا می‌خواهید هزارمین کارمند را به استخدام خود درآورید، این چک‌لیست به شما کمک می‌کند تا فرایند استخدامی خود را با دقت تحت نظر بگیرید و در صورت نیاز، تغییراتی را در آن اعمال کنید.

در زمان استخدام، بهترین‌ها را جذب کنید

شما می‌توانید خیلی پیش‌تر از زمانی که نیاز به استخدام نیروی جدید دارید با متخصصانی که پتانسیل همکاری با شما را دارند ارتباط برقرار کنید. انجام این کار باعث می‌شود زمانی که موقعیتی شغلی در شرکت‌تان خالی شد، فهرست بلندی از افراد متخصص برای آن موقعیت شغلی در اختیارتان باشد. مطمئناً هر چه بتوانید با  متخصصان بیشتری در تماس باشید، شانس استخدام یک کارمند خوب برای شما افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای که پیش‌تر درباره سبد استعدادها یا Talent Pool منتشر کرده‌ایم را مطالعه فرمایید.

رزومه و گواهینامه‌ها را به دقت مطالعه کنید

بررسی درخواست شغل، رزومه و نامه پوششی با یک توصیف شغلی دقیق و شیوا آغاز می‌شود. در این مرحله، شما باید فهرستی از ویژگی‌های کارمند مورد نیازتان را نشانه‌‎گذاری کنید.

همچنین، باید مهارت‌ها و قابلیت‎های مورد نظرتان را با رزومه تک‌تک کاندیداها مقایسه کنید چرا که در زمان استخدام مجبورید زمان بیشتری را به صحبت و آشنایی با کارجویان واجد شرایط اختصاص دهید.

پیش از مصاحبه اصلی، یک مصاحبه تلفنی داشته باشید

مهم‌ترین دلیل برای مصاحبه تلفنی با یک کاندیدای شغلی این است که وقت مصاحبه‌کنندگان را هدر ندهید. درحالیکه ممکن است رزومه یک کارجو در اولین نگاه جذاب باشد، انجام یک مصاحبه تلفنی مشخص می‌کند که آیا کارجوی مورد نظر ویژگی‌های مورد نیاز شما را در خود دارد یا خیر.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

همچنین، طی مصاحبه تلفنی با کارجو متوجه خواهید شد میزان حقوق و دستمزد مدنظر وی تا چه حد با شرایط شغلی هماهنگ است. قابل ذکر است که یک مصاحبه‌کنندۀ خبره طی مصاحبه تلفنی متوجه خواهد شد که شخصیت کارجو با فرهنگ سازمانی موجود مطابقت دارد یا خیر.

طی مصاحبه، دقیق سوال بپرسید

مصاحبه حضوری مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری برای استخدام یک فرد است. در واقع مصاحبه شغلی، اصلی‌ترین ابزاری است که کارفرما بوسیله آن برای استخدام یک شخص تصمیم می‌گیرد. سوالاتی که در مصاحبه شغلی پرسیده می‌شوند و پاسخ‌هایی که کارجو می‌دهند، بهترین راهنما برای استخدام یک فرد متخصص هستند.

سوالات استخدامی به شما کمک می‌کنند تا کاندیداهای مطلوب را از بین سایرین جدا کرده و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید در مصاحبه شغلی باید چه سوالاتی بپرسید، مقاله‌ای که درباره رایج‌ترین سوالات استخدامی منتشر کرده‌ایم را از دست ندهید.

سابقه شغلی کاندیداها را بررسی کنید

اگر قصد استخدام بهترین کارمندان را دارید باید بدانید که بررسی سوابق شغلی یکی از مراحل مهم برای رسیدن به این هدف می‌باشد. شما باید مطمئن شوید که کاندیدای مورد نظرتان تمامی مهارت‌ها و تجارب مذکور در رزومه‌اش را دارد.

برای انجام این مرحله شما باید با یکی از مدیران کاندیدای مورد نظر گفتگو کنید تا از صحت مهارت‌ها، تحصیلات و موقعیت شغلی پیشین وی مطمئن شوید. همچنین، بررسی عدم سوء پیشینه یکی از موارد مهم در این مرحله از استخدام است.

انتخاب خودتان را زیر سوال ببرید

زمانی که قصد استخدام یک کارجو را دارید، این احتمال وجود دارد شخصی را استخدام کنید که بیشترین شباهت شخصیتی را به شما دارد. در این شرایط، شما با کاندیدای مورد نظر احساس راحتی می‌کنید و از ارائه پیشنهاد شغلی به او خرسند خواهید بود.

با این حال باید از خودتان بپرسید که چرا سازمان یا شرکت شما به شخص دیگری مانند شما نیاز دارد؟ اگر پاسخ قانع کننده‌ای برای این پرسش نیافتید، بهتر است در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

در ارائه پیشنهاد شغلی منعطف باشید

پیشنهاد شغلی برای شخصی ارسال می‌شود که شما برای موقعیت شغلی خالی در سازمان‌تان انتخاب کرده‌اید. در بیشتر مواقع، آنچه در پیشنهاد شغلی به کاربر ارائه می‌شود دقیقاً همان چیزی است که کارجو و مدیران شرکت، طی مصاحبه به صورت شفاهی بر روی آن توافق کرده‌اند.

با این اوصاف اگر موقعیت شغلی برای رده‌های بالایی سازمان باشد، احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات برای حقوق و مزایا بیشتر افزایش می‌یابد. در چنین موقعیتی برای آنکه بتوانید در فرایند استخدام موفق عمل کنید، باید کمی انعطاف‌پذیر باشید.منبع: the balance

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.