وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

با سوالات رایج در مصاحبه های شغلی آشنا شوید

یکی از نگرانی‌های همیشگی کارجویان این است که نمی‌دانند در روز مصاحبه، قرار است چه سوالاتی از آن‌ها پرسیده شود. این نگرانی، زمانی بیشتر می‌شود که فرصت شغلی مورد نظر، در یک شرکت معتبر به دست آمده باشد. در چنین شرایطی، کارجو از صمیم قلب می‌خواهد بداند مسئول استخدام در روز مصاحبه، چه پرسش‌هایی را مطرح خواهد کرد؟

مطمئناً ما هم مانند شما از آینده خبر نداریم، اما همین موضوع باعث شد تا فهرستی از سوالات رایجی که معمولاً در تمام مصاحبه های شغلی پرسیده می‌شوند را برایتان جمع‌آوری کنیم.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

ما پیشنهاد نمی‌کنیم که پاسخ این سوالات را از قبل آماده کنید (به هیچ‌وجه این کار را انجام ندهید!). در عوض، پیشنهاد می‌کنیم که مدتی پیش از مصاحبه، این سوالات را از خودتان بپرسید. تکرار این کار به شما کمک می‌کند تا در جلسۀ مصاحبه راحت باشید و منظور مصاحبه‌کننده از این سوالات را بهتر درک کنید.

بهتر است که به این مقاله بیشتر به چشم یک راهنما نگاه کنید. البته باید گفت که الزاماً قرار نیست تمامی این سوالات در هر مصاحبه شغلی از شما پرسیده شود. گاهی‌اوقات حتی سوالات عجیب‌تری نیز از شما پرسیده خواهد شد، سوالی مانند “اگر می‌توانستید یک روز در بدن یک حیوان زندگی کنید، کدام حیوان را انتخاب می‌کردید؟!”

چنین سوالاتی برای بررسی سرعت تفکر و واکنش‌تان پرسیده خواهند شد تا نتوانید خود را کاملاً برای مصاحبه آماده کنید. در این مواقع، کاملاً خونسرد باشید و پاسخی معقول به پرسش پیش رویتان بدهید.

ساخت رزومه با رزومه ساز ایران تلنت

خب، حال سوالات رایج در مصاحبه های شغلی را بررسی کنیم:

۱. می‌توانید کمی از خودتان بگویید؟

یکی از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی این است که آیا می‌توانید خودتان را معرفی کنید. این سوال در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما بسیاری از افراد نمی‌توانند به درستی به این پرسش پاسخ دهند. یادتان باشد که پاسخ شما به این سوال بسیار مهم است زیرا روند مصاحبه را تعیین می‌کند.

اولین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که درباره‌ مسائل شخصی‌تان صحبت نکنید. شما در مصاحبه شغلی هستید و مطمئناً، مسئول استخدام علاقه‌ دارد درباره پیشینۀ شغلی‌تان بیشتر بداند.

سعی کنید مختصر و کوتاه صحبت کنید. نیازی نیست که سوابق کاری خود را جزء‌به‌جزء بیان کنید. سوابق کاری‌تان در رزومۀ شما وجود دارد. به همین دلیل سعی کنید نقاط عطف شغلی خود را به همراه تجربیاتی که از آن‌ها به دست آورده‌اید، بیان کنید.

همچنین، می‌توانید درباره اهداف شخصی‌تان صحبت کنید. به طور کلی، در طی پاسخ به این سوال باید به شکل غیرمستقیم به مصاحبه‌کننده بگویید که چرا کارمند خوبی خواهید بود.

۲. نقاط قوت خود را نام ببرید

سوالات رایج در مصاحبه های شغلی

برای پاسخ به این سوال، اگر قصد دارید فهرستی از صِفات مانند خونسرد و متفکر، دقیق و ریزبین، وقت‌شناس و … را برای مصاحبه‌کننده نام ببرید، بهتر است خودتان را خسته نکنید زیرا هر شخصی می‌تواند درباره خودش چنین ادعایی داشته باشد.

برای پاسخ به این سوال بهتر است درباره سه کاری که به خوبی از پسشان برمی‌آیید صحبت کنید و هر کدام را با ذکر یک نمونه توضیح دهید. برای مثال اگر فرد منظمی هستید، دربارۀ نحوه مدیریت پروژه‌هایتان صحبت کنید. اگر ریاضی‌تان خوب است، بهتر است از مهارت‌های مدیریت مالی خود بگویید.

۳. آیا نقاط ضعف خود را می‌شناسید؟

از به‌کار بردن عباراتی مانند “من نقطه ضعفی ندارم” یا “نمی‌توانم نقطه ضعف خود را به شما بگویم” پرهیز کنید. به‌کار بردن چنین جملاتی در مصاحبه شغلی نشان‌دهندۀ این است که برای مصاحبه آماده نیستید. از طرف دیگر، برای اشاره به یک نقطه ضعف، با جملۀ “من خیلی کار می‌کنم” از خودتان تعریف نکنید.

به یاد داشته باشید که توانایی شناساییِ نقطه ضعف، یک مهارت بزرگ است. بر روی نقاطی از کارتان تمرکز کنید که نیاز به تقویت دارند. برای مثال شاید علاقه دارید برای یکی از مهارت‌هایتان آموزش ببینید. از این مهارت به عنوان یک نقطه ضعف نام ببرید، اما راهکار تقویت آن را نیز ارائه کنید. مصاحبه‌کننده با مطرح کردن این سوال می‌خواهد بداند که آیا فردی صادق و به دنبال پیشرفت هستید یا خیر.

۴.چرا باید شما را استخدام کنیم؟

اگر فرد درستی برای موقعیت شغلی مورد نظر هستید، حتماً این نکته را بیان کنید. بااین‌حال، یادتان باشد ممکن است دیگر افرادی که برای این موقعیت شغلی اقدام کرده‌اند نیز مانند شما شرایط لازم را داشته باشند یا حتی در مواردی از شما بهتر باشند.

در چنین شرایطی، بهتر است به دیگر مهارت‌هایتان تکیه کنید. برای مثال روابط عمومی قوی و همکاری نزدیک با کارکنان فعلی شرکت می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای باشد.

اگر شرایط لازم برای شغل مورد نظر را ندارید از ادامۀ مصاحبه ناامید نشوید. از خودتان شور و اشتیاق نشان دهید. اگر در مهارتی ضعف دارید، بر روی علاقه و اشتیاق خود به یادگیری تاکید کنید. بر روی نکات مثبت کاری که قادر به انجامش هستید تاکید کنید و توضیح دهید که چگونه می‌توانید آنچه را که بلد نیستید با برنامه‌ریزی یاد بگیرید.

۵. در ۵ سال آینده خود را در چه موقعیتی می‌بینید؟

یکی دیگر از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی درباره آینده شغلی شماست. این سوال فرصت مناسبی است تا دربارۀ اهداف و آرزوهایتان صحبت کنید. اشکالی ندارد که درباره پیشرفت شغلی‌تان صحبت کنید، مدیران به‌دنبال استخدام افراد باانگیزه هستند. بنابراین از بیان اهداف شغلی خود خجالت نکشید.

سعی کنید اهداف خود را در چارچوب سازمان یا شرکتی که قصد استخدام شدن در آن دارید، به تصویر بکشید تا مدیران مجموعه نیز با اهدافتان بهتر آشنا شوند.

۶. چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟

سوالات رایج در مصاحبه های شغلی

مصاحبه کننده با مطرح کردن این پرسش می‌خواهد میزان آشنایی شما با فعالیت مجموعه را محک بزند. در پاسخ به این سوال، شما باید نشان دهید که به خوبی درباره شرکت موردنظر تحقیق کرده‌اید. معمولاً باید به آن‌ها بگویید که فعالیت شرکت دقیقاً همان چیزی است که به آن علاقمندید، از شهرت خوبشان اطلاع دارید و می‌دانید که با کار در آنجا پیشرفت خواهید کرد.

برای آنکه مصاحبه‌کننده را تحت تاثیر قرار دهید باید علاوه بر نام بردن نقاط قوت شرکت، به برخی از نقاط ضعفشان نیز اشاره کنید. اشاره کردن به چند نکته جزئی، باعث می‌شود مصاحبه‌کننده شما را به عنوان یک کارجوی ریزبین و نکته‌سنج بشناسد.

۷. حقوق درخواستی شما چقدر است؟

برای بسیاری از کارجویان، پاسخ به این سوال یکی از سخت‌ترین بخش‌های مصاحبه شغلی است. عده‌ای از افراد هستند که هیچ مشکلی برای صحبت کردن درباره حقوق و دستمزد خود ندارند. همه‌چیز به ویژگی‌های شخصیتی شما بستگی دارد.

اول از همه باید بدانید که هیچ مشکلی ندارد که یک رقم مشخص را بیان نکنید و دستمزد خود را بر اساس شرایط متفاوت تعریف کنید. همچنین صحبت کردن درباره مزایا، بیمه و مدت مرخصی هیچ ایرادی ندارد. قبل از هرچیزی بهتر است فرصت‌های شغلی مشابه در دیگر شرکت‌ها را بررسی کنید تا از نرخ دستمزدها مطلع شوید.

۸. چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟

انگیزه، موضوعی کاملاً شخصی است. بنابراین هیچ پاسخ نادرستی برای این سوال وجود ندارد. علاقه به پیشرفت و میل به موفقیت، مشوق‌های خوبی برای کار کردن هستند. همچنین توانایی فراهم کردن شرایط یک زندگی خوب برای اعضای خانواده نیز پاسخی بسیار معقول است.

۹. آیا شما به کارِ گروهی علاقمندید؟

تقریباً همۀ افراد در رزومه خود می‌نویسند که در کار تیمی عملکرد خوبی دارند، اما عده کمی واقعاً می‌دانند که کار تیمی به چه معناست. سعی کنید از تجربیات خود مثال بزنید، مثال‌هایی از برقراری ارتباط با دیگران یا ایجاد یک شبکه ارتباطی کافیست.

پاسخ به این سوال برای افرادی که قرار است هدایت یک تیم یا مدیریت یک دپارتمان در اختیارشان قرار بگیرد، اهمیت بالایی دارد.

۱۰. آیا شما سوالی دارید؟

همیشه یک سوال برای پرسیدن داشته باشید زیرا ممکن است این آخرین شانس شما برای اشاره به بخشی از کار باشد که فرصت صحبت دربارۀ آن در طول مصاحبه به‌وجود نیامده است. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید که نظرشان درباره عملکردتان در طول مصاحبه را بگویند.
یک حرکت حرفه‌ای این است که یکی از مواردی که مصاحبه‌کننده در طول مصاحبه به آن اشاره کرده است را یادآوری کنید و از او بخواهید کمی بیشتر درباره آن توضیح دهد. این کار نه تنها شما را علاقمند نشان می‌دهد، بلکه به مصاحبه‌کننده ثابت می‌کند که در طول مصاحبه با دقت به صحبت‌هایش گوش داده‌اید.

سوالات رایج در مصاحبه های شغلی

نتیجه‌گیری

مطمئناً این ۱۰ مورد تنها سوالات رایج در مصاحبه های شغلی نیستند که در طول مصاحبه از شما پرسیده می‌شوند، اما می‌توانند دیدگاه خوبی نسبت به آنچه قرار است اتفاق بیافتد در اختیارتان قرار دهند. دانستن این سوالات به موفقیت مصاحبه شما کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که اگر سوالات مطرح شده در طول مصاحبه، بسیار شخصی بودند می‌توانید به آنها پاسخ ندهید.

یکی از اشتباهات رایج کارجویان این است که تلاش می‌کنند پاسخ این سوالات را حفظ کنند. این روش کاملاً اشتباه است. بهترین راهکار این است که جان کلامِ پاسخ خود را به یاد داشته باشید و بر اساس آن، به پرسش‌های مصاحبه‌کننده پاسخ دهید. مطمئن باشید با استفاده از این روش، مصاحبه‌کننده را تحت تاثیر قرار خواهید داد.

منبع Monster
مطالب پیشنهادی
12 دیدگاه
  1. مجتبی می‌گوید

    How interesting

    1. ایران تلنت می‌گوید

      خیلی خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بوده

  2. فرهان می‌گوید

    مطالب مفید بود.واقعا ممنونم

  3. سراب می‌گوید

    بسیار مفید

  4. محمدرضاهرمزی می‌گوید

    سلام یک سوال ازحضورتان داشتم؟درمقابل سوال مدیرعامل که چه چیزی یاچه صحبتی برای اینکه بخواهی مرامتقاعدکنی شمارا درشرکتم استخدام کنم داری*چه بایدگفت؟؟؟

    1. ایران تلنت می‌گوید

      جناب آقای هرمزی،
      برای پاسخ به این سوال بهتر است از مهارت‌ها و توانایی های خودتان بگویید و به کارفرما توضیح دهید که چگونه با استفاده از آن‌ها می‌توانید مشکلات و چالش‌های مجموعه را مدیریت کنید.

  5. ستاری می‌گوید

    سلام خواهشمندم خواهشمندم خواهشمندم پاسخ این سوالات رو بزارید هفته اینده مصاحبه دارم و میدونم اینهارو میپرسند خواهشمندم پاسخ دقیق و در سایت قرار داده و از طریق ایمیل بهم اطلاع بدید :

    ۱- مهم ترین موفقیت کاری/شخصی شما چه بوده است؟ لطفا توضیح دهید
    ۲-بارزترین ارزش، توانایی یا قابلیتی که برای شرکت به همراه می آورید چیست؟
    ۳- درصورتی که نکته خاصی وجود دارد که احتمالا در استخدام شما موثر است، بیان نمائید.

  6. نمایندگی خانه هوشمند الفا می‌گوید

    این سوال ۵ سال اینده خودتون رو چجوری میبینید رو از من پرسید بودن. واقعا سوالاتی هست که پرسیده میشه.

  7. بنیامین خسروانی می‌گوید

    موضوعاتی که توی این مبحث مطرح کردید خیلی موثرند
    ممنونم از شما.

  8. Ali می‌گوید

    سلام بسیار سپاسگزارم بابت راهنمایی و کمک بزرگ تون برای رسیدن به اهدافم و این کارتون زندگی خیلی افراد رو میسازه زندگی ای که هر کس یک بار تجربش میکنه
    و باعث میشه تو این عمر و فرصت تکرار نشدنی بتونن به خواسته ها اهداف و رسالتشون برسن با خیال راحت آماده بدون اضطراب و نگرانی و مقتدرانه بازم کمال تشکر رو ازتون دارم همیشه بدرخشید خدا یاریتون کنه و به بهترین ها برسید🌹🙏💕

  9. میلاد صالحی می‌گوید

    خب حالا من درس ام تموم شده تا حالا جایی کار نکردم این سوالات بدرد من نمیخوره

  10. نسرین می‌گوید

    سپاس از شما بسیار عالی و کاربردی بود

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.