وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

نحوه نوشتن شرح شغلی در آگهی استخدام

یکی از مهم‌ترین عوامل در جذب افراد با استعداد و متخصص بازار کار، نوشتن شرح شغلی‌ای قانع کننده و البته جامع و کامل است. با بیش از هزاران آگهی استخدامی در وب‌سایت‌های کاریابی مانند ایران تلنت، شرح شغلی درست می‌تواند به کمک شرکت‌ها بیاید و آنها را در میان انبوهی از آگهی استخدامی متمایز می‌کند. در واقع شرح شغلی ابزاری است که شما از طریق آن می‌توانید شرکت، مشاغل و البته برند کارفرمایی خود را بازاریابی کنید و روند استخدام در شرکت خود را، به شکلی اصولی پیش ببرید.

نکته کلیدی برای نوشتن شرح شغلی، ارائه جزئیات آن هم به اندازه‌ کافی است تا کارجویان بتوانند به راحتی موقعیت شغلی و کارِ شرکت شما را درک کنند. برای اینکه بتوانید شرح شغلی قانع کننده‌ای بنویسید و با کمک آن افراد را جذب موقعیت‌های شغلی خود کنید، نکات موجود در این مقاله را دنبال کنید.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

شرح شغلی چیست؟

شرح شغلی محتوایی است که در آگهی‌های استخدامی مشاهده می‌کنید و شامل مسئولیت‌ها، نیازمندی‌ها و مهارت‌های ضروری یک موقعیت شغلی می‌شود. شرکت‌ها از این محتوا برای مشخص کردن نوع کاری که کارجو قرار است انجام دهد، استفاده می‌کنند.

شرح شغلی همچنین باید شامل جزئیات مهم شرکت باشد، مانند ماموریت شرکت، فرهنگ و هر گونه مزایایی که برای کارمندان در این شرکت وجود دارد. علاوه بر این در برخی از شرح شغلی‌ها، رنج حقوق و دستمزد و همچنین پاره وقت بودن و تمام وقت بودن موقعیت شغلی مشخص می‌شود.

یک شرح شغلی موثر دارای اطلاعات کافی برای کارجویان است و به آنها کمک می‌کند تا به این نتیجه برسند که آیا برای این موقعیت شغلی واجد شرایط هستند یا خیر. طبق یک نظرسنجی در وب‌سایت Indeed، ۵۲ درصد از کارجویان عنوان کردند که کیفیت شرح شغلی بر تصمیم آنها برای درخواست شغلی بسیار یا به شدت تأثیرگذار بوده است.

نحوه نوشتن شرح شغلی

عنوان شغلی

برای نوشتن شرح شغلی، اولین کاری که انجام می‌دهید این است که عنوان شغلی را مشخص کنید. عناوین شغلیِ هدفمند، مؤثرتر از عناوین عمومی هستند،؛ بنابراین با قرار دادن عبارات کلیدی که به صورت دقیق موقعیت شغلی را توصیف می‌کنند، سعی کنید دقت کار خود را افزایش دهید. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ در وب‌سایت Indeed نشان داد که ۳۶ درصد از کارجویان از سایت‌های کاریابی برای جستجوی شغل بر اساس عنوان شغلی مد نظر خود استفاده می‌کنند.

نحوه نوشتن شرح شغلی

هنگام آماده کردن عنوان شغلی، از کلمات خارجی و بیگانه که ممکن است کارجو را گمراه کند، استفاده نکنید. به عنوان مثال، از کلمه سنیور استفاده نکنید و به جای آن، از کلماتی مانند کارشناس یا کارشناس ارشد استفاده کنید. در مورد شرح شغلی نیز، سعی کنید آن را کامل و جامع آماده کنید. پس از نوشتن شرح شغلی، باید آن را مرور کنید و در صورتی که عبارات و جملات گنگ و مبهم در آن وجود داشت، دوباره‌نویسی کنید تا محتوای شما برای تمام کارجویان قابل درک باشد.

خلاصه شرح شغلی

بخش خلاصه در شرح شغلی شما باید جذاب و در عین حال گیرا باشد. خلاصه شرح شغلی شما باید نمای کلی از شرکت و انتظارات شما از موقعیت شغلی را ارائه دهد.

در این بخش می‌تواند خواننده را با ارائه جزئیاتی در مورد آنچه شرکت شما را منحصربه‌فرد می‌کند، جذب کنید. خلاصه شرح شغلی شما باید مقدمه‌ای برای معرفی شرکت و برند کارفرمای شما باشد. جزئیات مربوط به فرهنگ سازمانی خود را که باعث می‌شود کارجویان شرکت شما را برای کار انتخاب کنند، در این بخش وارد کنید. یک نظرسنجی در Indeed نشان داده که ۷۲٪ از کارجویان عنوان کردند دیدن جزئیات مربوط به فرهنگ سازمانی در شرح شغلی، برای آنها بسیار مهم است.

نحوه نوشتن شرح شغلی

در شرح شغلی، حتما موقعیت جغرافیایی را ذکر کنید. با این کار، جستجوی کارجویان هدفمند می‌شود و راحت‌تر می‌توانند به آگهی استخدامی شما در وب‌سایت‌های کاریابی و یا حتی در موتورهای جستجو برسند.

مسئولیت‌ها و وظایف

در این بخش از شرح شغلی، باید تمام وظایف و مسئولیت‌های اصلی آن موقعیت شغلی را ذکر کنید. لیست وظایف و مسئولیت‌ها را مفصل و در عین حال مفید و مختصر نگه دارید. به وظایفی که در سازمان شما به‌طور خاص انجام می‌شود، اشاره کنید. برای مثال، اگر برای موقعیت شغلی «مدیریت رویداد» استخدام می‌کنید و فرد استخدام شده در این موقعیت شغلی برای تبلیغ رویدادها به تخصص در شبکه‌های اجتماعی نیاز دارد، این جزئیات را در این بخش درج کنید تا به کارجویان کمک کنید موقعیت شغلی را با توانایی‌ها و مهارت‌های خود بسنجند و ببیند که برای این موقعیت شغلی مناسب هستند یا خیر.

فعالیت‌های روزانه این موقعیت شغلی را بیان کنید. این به کارجویان کمک می‌کند تا محیط کار و فعالیت‌هایی را که روزانه باید انجام دهند را، درک کنند. این سطح از جزئیات به کارجو کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا نقش و شرکت مناسب او است یا خیر و به شما کمک می‌کند تا فرد مناسب برای موقعیت شغلی خود را پیدا کنید.

موقعیت این شغل در سازمان را توضیح دهید. بیان کنید که فرد استخدام شده در این موقعیت شغلی قرار است به چه کسی گزارش کار بدهد و عملکرد آن شخص در سازمان به چه صورت است. این کار به کارجویان کمک می‌کند تا دید بزرگتری از سازمان شما و نحوه انجام کارها در آن به‌دست آورند و به این درک برسند که این موقعیت شغلی چه تاثیری در کسب‌وکار دارد.

الزامات و مهارت‌ها

فهرستی از مهارت‌های سخت و نرم را برای این بخش در نظر بگیرید. شرح شغلی باید تحصیلات، سابقه کاری قبلی، گواهینامه‌ها و مهارت‌های فنی مورد نیاز برای این موقعیت شغلی را مشخص کند. علاوه بر این، باید مهارت‌های نرم، مانند مهارت در برقراری ارتباط و حل مسئله و همچنین، ویژگی‌های شخصیتی فرد مد نظرتان را نیز، برای این بخش در نظر داشته باشید.

لیست الزامات و مهارت‌ها را مفید و مختصر نگه دارید. بسیاری دوست دارند تا در مورد الزامات و مهارت‌ها، تمام موارد را بیان کنند که حتی برای این موقعیت شغلی مناسب نیستند؛ حتما از این کار خودداری کنید. بر اساس یک نظرسنجی Indeed در سال ۲۰۱۸، ۶۳ درصد از کارجویان گفتند که خود را از درخواست برای یک شغل منع کرده‌اند، زیرا از ابزارها یا مهارت‌هایی که در شرح شغلی آمده بود آگاهی نداشتند. ۴۷ درصد دیگر گفتند که به دلیل نداشتن میزان سابقه کاری ذکر شده در آگهی استخدامی، برای آن آگهی‌ها درخواست ندادند.

به همین دلیل مهم است که مهارت‌ها و الزاماتی که کارجو باید داشته باشد را در مقابل لیست مهارت‌ها و الزاماتی که خوب است داشته باشد، قرار دهید و مهارت‌ها را تنها به مواردی محدود کنید که برای آن موقعیت شغلی نیاز هستند تا بتوانید افراد بیشتری را جذب آگهی استخدامی کنید. در نظرسنجی Indeed، ۷۱٪ از کارفرماها عنوان کردند که لیست مهارت‌ها و الزامات را به دو لیست مهارت‌هایی که باید داشته باشند و لیست مهارت‌هایی که خوب است داشته باشند، تقسیم کردند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

نحوه نوشتن شرح شغلی

حقوق و مزایا

این بخش از شرح شغلی شامل محدوده حقوق و دستمزد می‌شود. کارجویان به دنبال فرصت‌های شغلی‌ای هستند که نیازهای حقوقی آنها را برآورده کند. با این حال، طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹، تقریبا ۷۰ درصد از کارجویان گفتند که هرگز یا فقط گاهی اوقات شرح شغلی‌ای را که شامل اطلاعات حقوق و دستمزد می‌شود، مشاهده نکرده‌اند. به این معنا که، با افزودن بخش مربوط به حقوق و دستمزد می‌توانید توجه به شرح شغلی خود را بیشتر کنید و در پی آن، افراد با استعداد را جذب سازمان خود کنید و در میان دیگر شرکت‌ها متمایز شوید.

امتیازات و مزایای منحصربه‌فرد در سازمان خود را نیز لیست کنید. شرکت شما چه سودی برای کارجو دارد؟ اکثر کارجویان (۸۳٪) موافق هستند که مزایای یک شرکت تأثیر قابل توجهی بر تصمیم آنها برای پذیرش یا عدم پذیرش یک پیشنهاد شغلی دارد. برخی از این امتیازات عبارت‌اند از:

  • مرخصی همراه با حقوقِ نامحدود
  • ساعت کاری منعطف
  • بیمه سلامت
  • غذا و خوراکی در محل کار
  • بازپرداخت شهریه

نحوه نوشتن شرح شغلی

نمونه شرح شغلی

با تمام نکات برای نوشتن شرح شغلی آشنا شدیم. وقت آن رسیده که نمونه یک شرح شغلی را با هم مرور کنیم. در ادامه شرح شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ را مشاهده خواهید کرد:

شرح شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ: وظایف و الزامات شغلی

کارشناس دیجیتال مارکتینگ مسئول هماهنگی با سایر متخصصان بازاریابی و فروش برای اجرای کمپین‌های نوآورانه برای برندسازی یا معرفی محصول است. وظایف آنها شامل تحقیق در مورد مخاطبان هدف، ثبت داده‌ها از نتایج کمپین‌ها برای گزارش‌دهی و نظارت بر کانال‌های تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی شرکت برای اطمینان از انتشار محتوای یکنواخت در تمام این کانال‌ها است.

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند وظایف و مسئولیت‌های مختلفی را انجام دهد. برخی از وظایف و مسئولیت‌هایی که یک متخصص بازاریابی باید بتواند انجام دهد به شرح زیر است:

  • تحقیقات بازار برای شناسایی ترندهای بازار و تحلیل رقبا
  • همکاری با دیگر افراد در تیم برای ایده‌پردازی در مورد برندسازی، طرح‌های گرافیکی و کارهای تبلیغاتی
  • بررسی کانال‌های بازاریابی و تبلیغاتی مؤثر
  • بررسی عملکرد کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی
  • مدیریت کمپین‌های بازاریابی نوآورانه
  • ایجاد و حفظ روابط با مشتریان جدید و موجود از طریق شبکه‌سازی و جستجو
  • اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی
  • ترتیب دادن جلساتی برای طوفان فکری
  • مقایسه کمپین‌ها برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه
  • تحقیق در مورد قیمت و محصولات رقبا
  • تصمیم‌گیری در مورد بهترین رسانه برای تبلیغات
  • تعیین اینکه چه محتوایی بیشترین اثرگذاری را بر مخاطب دارد
  • نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و گوگل آنالیتیکس

الزامات و مهارت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مهارت‌ها و الزامات زیر را داشته باشد:

  • مهارت بالا در تجزیه و تحلیل
  • مهارت بالا در برقراری ارتباط
  • توجه به جزئیات برای تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها
  • تفکر انتقادی
  • مهارت حل مسئله
  • توانایی کار تحت فشار و انگیزه‌ بالا برای موفقیت در یک محیط رقابتی
  • توانایی کار با تیم و دیگر همکاران
  • مهارت بالا در مدیریت
  • مدیریت زمان و توانایی اولویت‌بندی کارها

انتظارات حقوق و دستمزد کارشناس دیجیتال مارکتینگ

بر اساس داده‌های وب‌سایت ایران‌سلری میانگین حقوق هر کارشناس مارکتینگ در سال گذشته ۶.۳۰۰.۰۰۰ میلیون تومان بوده است که این حقوق ممکن است بسته به جغرافیا، اندازه شرکت و تجربه یک نامزد متفاوت باشد.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.