وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا در محیط کار باید زمانی برای بازی کردن اختصاص داد؟

در دنیای امروز و با عوض شدن فرم شرکت‌ها و سازمان‌ها، اختصاص دادن زمان برای بازی در محل کار یکی از جدی‌ترین مواردی است که کارفرمایان باید به آن اهمیت دهند. ممکن است برای بسیاری از افراد خصوصا کارفرمایان، بازی کردن تنها به بچه‌ها اختصاص داشته باشد و انجام آن در سن فردی شاغل کار مسخره و بی معنی به نظر برسد.

اما تحقیقات و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که بازی برای بزرگ‌سالان در هر زمان و هر مکان، اثرات مثبتی دارد و از آن در جلسات روان درمانی گرفته تا زندگی شخصی و محل کار در جهت مثبت استفاده می‌شود.

 

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

اهمیت بازی در محل کار

مطمئنا شرکت بزرگی مانند گوگل، بدون هیچ تحقیق و پیش زمینه‌ای سراغ این امکان برای کارمندان خود نمی‌رود تا امکان بازی در محل کار (از والیبال ساحلی، بولینگ و سایر فعالیت‌ها در پردیس بزرگ فناوری گوگل) را در اختیار کارمندان خود قرار دهد. همچنین اگر این کار کودکانه بود و اثر مثبتی نداشت، سازمان بزرگ دیگری مانند لینکدین نیز، برای کارمندان خود امکان بازی‌هایی مانند فوتبال دستی و پینگ‌پنگ را قرار نمی‌داد.

شرکت‌های کوچک و بزرگ دیگری نیز در حال کشف روش‌هایی برای زمان آزاد کارمندان برای تشویق و توانمندسازی کارکنان هستند و همچنین به دنبال راهی هستند که این زمان آزاد را با زمان بازی کارکنان ادغام کنند. تمام این شرکت‌ها دلایل خوبی برای این کار دارند و آن را برای تیم و شرکت خود مثبت ارزیابی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره این دلایل صحبت کنیم و به شما بگوییم که چرا باید در شرکت خود زمانی را برای بازی کارکنان اختصاص دهید.

 

بازی عملکرد شناختی کارکنان را بهبود می‌دهد

به طور مداوم در بررسی‌ها مشخص شده است که بازی‌هایی که مستقیماً به مهارت‌های شناختی نیاز دارند، مانند شطرنج، سودوکو یا بازی‌های کلمه‌ای مانند اسم فامیل، باعث تقویت عملکرد مغز می‌شوند. مهارت کارکنان در حل مسئله، به خاطر سپردن اطلاعات آموخته شده و خلاقیت و تفکر خلاقانه، همگی با این‌گونه بازی‌ها بهبود پیدا می‌کنند.

 

بازی بهره وری کارکنان را افزایش می‌دهد

بازی در محل کار

ممکن است برای بسیاری از کارفرمایان این جمله کاملا بی معنی به نظر برسد، اما استراحت و انجام آزادانه بازی در محل کار می‌تواند باعث افزایش بهره وری کارکنان شود. از طرف دیگر، کار کردن مداوم در شرکت و عدم وجود وقفه مابین وظایف، می‌تواند باعث کاهش بهره وری و خستگی مداوم در کارکنان شود.

نکته مهم در برقراری شرایط بازی برای کارکنان این است که این زمان به هیچ عنوان نباید قوانین سخت و داخل چارچوبی داشته باشد؛ زمانی که برای بازی کردن کارکنان شرایط سختی می‌گذارید و قوانین سختی برای آن وضع می‌کنید، مطمئنا نباید انتظار دریافت اثر مثبت از آنها داشته باشید.

 

بازی میزان جذب استعداد را افزایش می‌دهد

بیشتر افراد جویای کار به دنبال محیط کاری هستند که در آن زمان برای تفریح و بازی وجود داشته باشد. همچنین نسل جدید نیروی کار برخلاف نسل قدیم اعتقاد دارند که، داشتن سرگرمی در محل کار می‌تواند استرس را کاهش دهد و عملکرد و بهره وری هر کارمند را نیز بهبود بخشد. بنابراین گنجاندن زمان بازی و جا انداختن آن در فرهنگ سازمانی، می‌تواند روشی مؤثر برای جذب نیروهای زبده بازار کار باشد.

با توجه به اینکه نسل جوان و با استعداد امروزی بیشترین سهم را از بازار کار حال حاضر دارند، بنابراین جذب و نگهداری آنها در محیط کار امری حیاتی و مهم برای هر کارفرمایی است.

 

بازی استرس و فرسودگی کارکنان را کاهش می‌دهد

بازی به کارمندان اجازه می‌دهد تنش را از خود دور کنند و از نظر روحی و روانی خود را دوباره بازیابی کنند. شاید این موضوع به خاطر این است که بازی، باعث آزاد شدن اندورفین در بدن می‌شود که این ماده به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک می‌کند و باعث به وجود آمدن حس و حال خوب در کارمندان می‌شود.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

با ایجاد فضا و زمانی برای بازی در محل کار برای کارکنان، می‌توانید فشار روانی کارکنان را کاهش دهید و آنها را برای انجام دوباره کارها شارژ کنید. همچنین، این موضوع باعث کاهش میزان درخواست مرخصی به دلیل بیماری یا فرسودگی شغلی از سمت کارمندان می‌شود.

 

بازی رضایت از محل کار را افزایش می‌دهد

بازی در محل کار

کارکنانی که در محل کار خود علاوه بر کار سرگرمی نیز دارند، بیشتر مایل به درگیر شدن با کارها و وظایف مختلف در شرکت هستند. این موضوع تا حدی به این دلیل است که این افراد اثرات مخرب استرس را کمتر در خود حس می‌کنند و با بازی در محل کار، فشار کار و استرس ناشی از آن را کمتر و کمتر می‌کنند.

یکی از دلایل رضایت شغلی داشتن رابطه خوب با دیگر افراد در شرکت‌ها است. زمانی که کارکنان در محیطی گرم زمانی را برای بازی در کنار یکدیگر می‌گذارند، به احتمال زیاد روابط مثبتی نیز دارند و این بدان معناست که آنها همکاری بهتری خواهند داشت و حمایت از یکدیگر در محل کار را تجربه خواهند کرد.

اختصاص دادن زمانی برای بازی در محل کار بر تمام جوانب شرکت تاثیر مثبت می‌گذارد؛ این تاثیر را می‌توانید از عوض شدن روحیه کارمندان تا روند انجام کارها ببینید و از آن سود ببرید. قرار دادن زمان بازی در فرهنگ سازمانی نه تنها جنبه سرگرم کننده دارد – بلکه روشی هوشمندانه و موثر برای اطمینان از موفقیت تجارت و کسب و کار شماست.

 

درصد بروز خطا و اشتباه در شرکت کاهش پیدا می‌کند

مطمئنا وقتی کارمندی در محیط کار سالم، فکر و ذهن آرام‌تری داشته باشد و مشکلات و تنش‌ها را در زمان بازی از خود دور کرده باشد، درصد خطا این فرد در انجام کارها کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهترین گزینه شما این است که به جای آوردن یک جعبه دونات و امیدوار بودن برای کاهش استرس کارمندان، همه را جمع کنید تا اوقات خوشی را در کنار هم در زمان بازی بگذارنید.

در حال حاضر و با خواندن این مقاله، مطمئناً آماده‌اید که از اتاق خود بیرون بیایید و زمانی را برای بازی با دیگر کارمندان بگذارید. باید بگوییم که شما الگوی مناسبی را انتخاب کردید و مطمئنا کارمندان شرکت از این تصمیم شما استقبال خواهند کرد و خوشحال خواهند شد. با این تصمیم، استرس خود و کارمندان خود را کاهش می‌دهید، می‌توانید از بازی‌هایی استفاده کنید که برای سلامت نیز مفید هستند و سلامت خود را بهبود بخشید و محل کار خود را به مکانی بهتر و شاد تبدیل کنید. شما و تیمتان ارزش این را دارید.

بیشتر بخوانید: مدیران موفق چگونه به پرسنل خود انگیزه می‌دهند؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.