وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۲۰ بازی ساده برای تیم سازی

تیم‌ها کاری زمانی بهترین عملکرد را خواهند داشت که اعضا ارتباط و پیوندی قوی باهم داشته باشند. این پیوند به معنای ارتباط صحیح، اعتماد و شناخت کافی از یکدیگر است تا اعضای تیم احساس راحتی در کار با یکدیگر داشته باشید. تشویق تیم به شرکت در بازی‌ها و فعالیت‌های تیم‌سازی می‌تواند این پیوند را ایجاد کند و به تغییر شکل تیم شما برای بهتر شدن و پیشرفت  کمک کند. هدف از بازی‌های تیم‌سازی فقط گرد هم آوردن تیم شما نیست؛ این بازی‌ها می‌توانند یک گام ضروری برای اطمینان از داشتن روحیه بالا و ارتباطات کارآمد باشند. در مقاله ۲۰ مورد از بهترین بازی‌هایی که می‌توانند به تقویت پیوند تیم شما کمک کنند را معرفی کرده‌ایم:

۱. بازی حدس

این بازی ساده است و فقط به جمع‌آوری گروهی از اشیا تصادفی نیاز دارد. این اشیا می‌توانند از یک توپ تا یک تکه کاغذ متغیر باشند. در گروه‌ها، به هر فرد یک شی داده می‌شود و از بقیه پنهان می‌شود. فردی که شی را در اختیار دارد باید در حالی که اعضای تیم احتمالات را حدس می‌زنند، یک کاربرد جایگزین برای آن شی نشان دهد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۲. بازی اسم‌ها

تنها چیزی که برای این بازی لازم است تیم شما و یک توپ نرم است. توپ را به یکی از اعضای تیم بدهید و به گروه بگویید تا توپ را به حلقه‌های دایره که از اعضای تیم تشکیل شده، پرتاپ کنند. قبل از پرتاب، شخصی که توپ را در اختیار دارد باید نام شخصی را که به سمت او پرتاب می‌کند، بگوید. بازی را تا زمانی ادامه می‌دهیم که همه نام یکدیگر را بدانند.

۳. بازی توپ در آب

این بازی شامل کار تیمی عملی در طول کل فعالیت است. به هر گروه ابزاری مانند آجر، نی، گیره کاغذ، قیچی یا گیره کلاسور داده می‌شود. تیم‌ها باید از این مواد برای ایجاد ساختاری استفاده کنند که بادکنک باد شده را حداقل به مدت پنج ثانیه در یک سطل آب غوطه‌ور نگه دارد.

۴. بازی سلبریتی

بازی‌هایی برای تیم سازی

این بازی به تیم شما کمک می‌کند تا با ایجاد شباهت‌ها از طریق فرهنگ پاپ، یکدیگر را بشناسند. برای این بازی، شرکت‌کنندگان باید یک یادداشت با نام یک سلبریتی روی پیشانی خود (بدون نگاه کردن) بچسبانند. در یک بازه زمانی مشخص، شرکت‌کنندگان باید در میان یکدیگر قدم بزنند و سؤالاتی بپرسند که به آن‌ها کمک کند تا حدس بزنند یادداشت چسبان‌شان چه می‌گوید.

۵. بازی تیترها

خلاقیت و حس شوخ طبعی برای این بازی لازم است. در این بازی به هر تیم یک روزنامه داده می‌شود و باید تا حد امکان تیترهای جالب، خنده‌دار یا هوشمندانه را با بریده‌های روزنامه ایجاد کنند. برنده تیمی است که جذاب‌ترین تیترها را ساخته باشد.

۶. میدان مین

در این بازی تیم‌ها باید با هم کار کنند تا از یک طرف اتاق یا منطقه به سمت دیگر بروند. در ابتدا باید یک مسیر همواره با موانع برای بازی طراحی شود. در ادامه یکی از اعضا با چشم بسته باید با راهنمایی همکاران از بین موانع عبور کند و به مقصد برسد.

۷. گنج را پیدا کن

یک جایزه در جایی از دفتر پنهان کنید؛ به کارمندها ۲۰ دقیقه فرصت دهید تا جایزه را پیدا کنند؛ نفر اولی که جایزه را پیدا کند، برنده خواهد بود.

۸. نقاشی با چشم‌های بسته

یک تخته وایت برد بیاورید؛ چشم‌های شرکت‌کننده‌ها را ببنید و از آنها درخواست کنید که در ۲ دقیقه یک نقاشی بکشند؛ فردی که قشنگ‌‌ترین نقاشی را کشید، برنده خواهد بود.

۹. اسم فیلم را حدس بزن

بازی‌هایی برای تیم سازی

اسم چند فیلم معروف سینمایی را در چند کاغذ بنویسید و داخل یک ظرف بگذارید. در ادامه هر فرد یک کاغذ را از ظرف بر‌میدارد و باید یک بخشی از فیلم را اجرا کند و بقیه اسم فیلم را حدس بزنند.

۱۰. حدس زدن اشیا

چشم فرد را ببینید و یک شی که حدس زدنش چندان راحت نباشد را در اختیار او قرار دهید. فرد باید حدس بزند که آن شی چیست؛ فردی که توانست اشیا بیشتری را درست حدس بزند، برنده خواهد بود.

۱۱. مسابقه پازل

کارمندها را به چند گروه تقسیم کنید و چند پازل در اختیارشان بگذارید. گروهی که زودتر پازل را کامل کنند، برنده می‌شوند.

۱۲. دو حقیقت یک دروغ

این بازی به این شکل است که هر نفر سه چیز درمورد خودش می‌گوید که یکی از آن‌ها دروغ است. بقیه باید حدس بزنند کدام یک از آنها حقیقت و کدام یک دروغ است.

۱۳. بازی دستان بسته

این بازی شامل انجام یک کار ساده با دستان بسته است. تیم خود را گروه‌بندی کنید، سپس از همه آنها بخواهید دست‌های خود را ببندند. در ادامه به آنها بگویید تا کاری را با هم انجام دهند، مانند درست کردن یک ساندویچ یا بستن روبان و … .

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۱۴. بازی داستان سازی

این بازی کل تیم شما را تشویق می‌کند تا با هم یک داستان بسازند. برای انجام این کار، هر یک از اعضای تیم کلمه‌ای را بیان می‌کند و با هم باید یک داستان معنادار خلق کنند. هر یک از افراد در ادامه کلمه‌ای که توسط هم‌تیمی او بیان شده، کلمه دیگری اضافه می‌کند و پازل داستان را تکمیل می‌کند تا زمانی که همه مشارکت کنند، تیم داستان جالبی خلق کرده و با یکدیگر بیشتر آشنا می‌شوند.

۱۵. بازی بهترین و بدترین

بازی‌هایی برای تیم سازی

به اعضای تیم خودکار و کاغذ بدهید، سپس به آنها بگویید تا چیزهایی را که دوست دارند از گروه خود در مورد بهترین و بدترین آنها یاد بگیرند، یادداشت کنند. به عنوان مثال، ممکن است این سؤالات را بنویسید: «بهترین تعطیلاتی که در آن بوده‌اید کدام است؟» و «بدترین وعده غذایی که تا به حال خورده‌اید چیست؟» سپس، کاغذ را در یک ظرف قرار دهید و سؤالات را برای اعضای تیم بخوانید تا پاسخ دهند.

۱۶. از آنچه دارید استفاده کنید

اعضای تیم را به گروه‌های مساوی تقسیم کنید و بدون اینکه دلیل آن را بگویید، اشیایی را به صورت تصادفی در اختیار آنها قرار دهید. سپس، به آنها مشکلی بدهید تا حل کنند، با این شرط که آنها فقط می‌توانند از موارد ارائه شده برای ساختن چیزی استفاده کنند که به آنها در حل مشکل کمک کند.

۱۷. بازی میدان

این بازی نیازمند یک طناب مشترک بین کل گروه است. پس از بسته شدن چشم، اعضای تیم باید یک طناب را نگه دارند، سپس آن را روی زمین قرار دهند. سپس، آنها باید در سراسر اتاق پراکنده شوند. از به بعد، آنها باید با هم کار کنند تا راه بازگشت به طناب را پیدا کنند، آن را بردارند و یک مربع تشکیل دهند. برای این بازی می‌توانید یک محدودیت زمانی برای افزایش ریسک تعیین کنید.

۱۸. چالش ساخت لگو

اعضای تیم را به چند گروه تقسیم کنیدئ و لگو در اختیار آنها قرار دهید. سپس از آنها بخواهید که یک سازه بسازند اما اطلاعات محدودی در مورد ساختار سازه ارائه دهید. از این بازی می‌توان برای ایجاد مهارت‌های کار تیمی و حل مسئله استفاده کرد.

۱۹. بازی با کارت حیوانات

یک کارت با تصویر یک حیوان به هر شرکت کننده بدهید. حتما از هر کارت دو عدد (دو شیر، دو گربه و… ) را به بازیکنان بدهید. پس از اینکه شرکت کنندگان در اتاق پراکنده شدند، از آنها بخواهید که چشمان خود را ببندند و صدای حیوان روی کارت را از خود دربیاورند. هدف این بازی این است که هر شرکت کننده بتواند حیوان مشابه خود را پیدا کند.

۲۰. بازی خودنگاری

بازی‌هایی برای تیم سازی

مداد و کاغذ بیاورید و بعد از هر یک از اعضای تیم بخواهید یک پرتره از خود بکشند (بدون نگاه کردن به دیگران). پس از جمع‌آوری پرتره‌ها، آنها را به گروه نشان دهید و از آنها بخواهید حدس بزنند که پرتره چه کسی را به تصویر می‌کشد.

سخن پایانی

بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای افزایش نشاط و روحیه تیمی، بازی‌هایی را طراحی می‌کنند و هر چند روز یا هفته‌ای یک‌ بار در دفتر کار خود انجام می‌دهند. خیلی از دفاتر کار هم که کلا یک فضای اختصاصی را برای بازی در نظر می‌گیرند. بازی هم می‌تواند صمیمت و همدلی را بین اعضا تیم بیشتر کند و هم باعث می‌شود افرادی که تازه جذب شرکت شدند، خیلی زود فضای شرکت را بشناسند و با بقیه همکارها آشنا شوند.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.