وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

محیط کار سالم چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان آن را به وجود آورد؟

تقریبا تعریف هر کدام از ما از محیط کار سالم با دیگری متفاوت است. برای برخی از ما محیط کاری سالم محیطی است که از نظر ظاهری تمیز و راحت باشد، حقوق ماهیانه در آن به موقع پرداخت شود و از مزایایی مثل بیمه و ساعت کاری منعطف برخوردار باشد. برای برخی دیگر از ما نیز ارزش‌هایی مثل همکاری تیمی و روابط سالم، هموار بودن مسیر پیشرفت، مسئولیت‌پذری کارمندان و … مهم است.

عدم وجود هریکی از این ارزش‌ها و مزایا به نوبه خود تاثیرات منفی‌ای را به همراه دارد؛ سلامت روانی افراد را به مخاطره می‌اندازد و شرکت یا سازمان مورد نظر را به محیط نامناسبی برای کار کردن تبدیل می‌کند. در چنین محیطی نه تنها کارکنان خوشحال نیستند و بهره‌وری لازم را ندارند که نارضایتی آنها برند سازمانی را هم با چالش مواجه می‌کند.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

در محیط کار سالم فرایند مصاحبه هموار است

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال جذب بهترین نیروها هستند. این دسته از شرکت‌ها که معمولا در زمینه پرسنل برندینگ نیز فعالیت می‌کنند برای جذب بهترین استعدادها باید محیط کار سالمی را به وجود آورند. اما یک لحظه صبر کنید، حتی اگر سازمانی در زمینه پرسنل برندینگ هم فعالیت نکند باید در اولین قدم چهره مثبت و معقولی را از خود به نمایش بگذارد. بخشی از این تصویر در روز مصاحبه برای کارجویان ایجاد می‌شود و بخشی از آن به تدریج.

معمولا کارجویان در روز مصاحبه با شرکت شما و محیط آن آشنا می‌شوند و برای آنکه جذبش شوند باید حس خوبی نیز دریافت کنند. برای ایجاد این حس مثبت نیز باید در اولین قدم بازنگری‌ای در فرآیندهای مصاحبه خود داشته باشید. بهترین سوالات مصاحبه چیست؟ آیا مسیر پیشرفت کارمندان هموار است؟ مزایای کار کردن در شرکت شما چیست؟ آیا رفتار شما در روز مصاحبه گرم و دوستانه است؟ آیا شخص مصاحبه‌کننده از آمادگی لازم برخوردار است؟

اینها همه مواردی است که می‌تواند در ایجاد حس مثبت در اولین قدم نقش داشته باشد و به کارجویان نشان دهد که با محیط کار سالمی مواجه هستند.

برای پیشرفت کارمندان سرمایه‌گذاری می‌شود

پرداخت حقوق به موقع و برخورداری از مزایایی مثل بیمه، ساعت کاری شناور، حق مسکن و …جزو بدیهی‌ترین حقوق یک کارمند یا کارگر است. شرکت یا سازمانی که دارای فرهنگ و ساختاری کارآمد است پا را فراتر می‌گذارد و در جهت رشد و توسعه کارکنانش گام برمی‌دارد.

برگزاری برنامه‌های آموزشی برای به روز نگه داشتن مهارت کارمندان و ارتقای شغلی آنها از رتبه‌ای به رتبه دیگری می‌تواند در ایجاد محیط کار سالم موثر باشد. در چنین محیطی مسیر پیشرفت کارمندان روشن است و آنها برای رسیدن به بهترین‌ها تشویق می‌شوند. در صورت وجود دیگر شرایط، چنین جایی بهترین محیط برای کار کردن است.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

بازخوردها شنیده می‌شود

آیا شرکت شما برای مشارکت دادن کارمندان و علاقه‌مند کردن آنها به فعالیت‌های در جریان قدم مثبت یا رو به جلویی برداشته است یا تصمیم‌گیری‌ها بدون حضور آنها و به صورت ناگهانی انجام می‌شود؟

باید بگوییم هیچ شرکتی کامل نیست، اما شرکتی که از ایده‌های کارکنانش برای بهبود محیط کار یا محصولات تولید شده استفاده می‌کند، نقطه نظرات آنها را درباره موضوعات مختلف می‌شنود و کارکنانش را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل می‌کند، بهترین جا برای کار کردن خواهد بود.

روابط کاری مستحکم است

رسیدن به اهداف و انجام کارها بدون انجام کار تیمی میسر نیست. شما لازم نیست برای همه افراد بهترین دوست باشید، اما حداقل باید از همکاری با یک تیم لذت ببرید. اگرچه بیشتر این ویژگی‌ها به عادت‌های کاری و ویژگی‌های شخصی شما وابسته است، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که یک تیم خوب شامل مجموعه‌ای از افراد است که در کنار هم کار می‌کنند و سعی در پیشبرد کارها دارند. یک سازمان یا شرکت می‌تواند در جهت تقویت و ایجاد مناسبات کاری گام بردارد و رضایت کارکنانش را بالا ببرد. در راستای این هدف انجام فعالیت‌های تیم‌سازی می‌تواند موثر واقع شود.

محیط کار پر جنب‌و‌جوش است

بیشتر کارمندان به طور معمول ۸ ساعت را در محیط کار می‌گذرانند. بودن در فضایی که که دکوراسیون داخلی آن از رنگ‌های خاکستری و یکنواخت تشکیل شده، محیط خسته‌کننده‌ای را برای افراد ایجاد می‌کند. در عوض، بودن در محیطی که فضای شادی دارد، در تغییر حال‌و‌هوای جمعی و بالا رفتن کارایی نقش دارد.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

یک محیط کاری پرجنب‌و‌جوش، محیطی نیست که تنها به دکوراسیون آن توجه شده باشد. محیط کاری سالم، محیطی است که افراد در آن خوشحال‌اند و موفقیت‌ها را باهم جشن می‌گیرند.

امروزه بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها در تلاش هستند تا کارمندانشان تجربه‌ای مثبت و جذاب را در محیط کار تجربه کنند. این دسته از شرکت‌ها با انجام نظرسنجی‌های مختلف و فراهم کردن محیطی سرگرم‌کننده تلاش می‌کنند تا شوخ‌طبعی و سرگرمی را به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی جا بیاندازند.

موانع از روبروی کارکنان برداشته می‌شود

یکی از مهمترین وظایف مدیر، برداشتن موانع از سر راه کارمندان است. در محیط کار سالم مدیرانی وجود دارند که حرف کارکنانشان را می‌شنوند و شرایط را برای بهتر شدن عملکرد آنها فراهم می‌کنند. این همدلی یا مدیریت دلسوزانه، به کارمندان کمک می‌کند که در هنگام مواجه شدن با مشکلات خود را در تنگنا نبینند.

امنیت شغلی وجود دارد

امنیت شغلی یکی از کلیدی‌ترین راه‌ها برای داشتن محیط کار سالم است. حالتی را در نظر بگیرید که افراد مدام از بیکار شدن می‌ترسند و انواع استرس‌ها را در محیط کار تحمل می‌کنند. در حالی که شرایط بهتری هم وجود دارد که با ایجاد آن کارکنان احساس آرامش خاطر خواهند داشت. حال این احساس چه طور به وجود می‌آید؟ بخش زیادی از آن از طریق ارتباط برقرار کردن با تیم‌ها اتفاق می‌افتد. با این ارتباط می‌توانید حس وفاداری‌ کارکنان را بیشتر کنید و در نتیجه میزان سخت‌کوشی آنها را بالا ببرید.

اعضا به یکدیگر اعتماد دارند

بسیاری از کارشناسان منابع انسانی، وجود اعتماد را رمز موفقیت شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ می‌دانند. در یک محیط کار سالم افراد به هم اعتماد دارند و به یکدیگر فرصت آزمون و خطا می‌دهند. در چنین محیطی اشتباه کردن به معنی از دست رفتن فرصت‌ها برای یک تیم یا فرد نیست. این احساس، برقراری ارتباط با دیگران را تسهیل می‌کند. همچنین ابتکار و امکان انجام کارهای هیجان‌انگیز را بالا می‌برد.

فراهم کردن شرایطی که کارکنان به خود اعتماد دارند و از خطا یا بیان ایده‌های خود نمی‌ترسند در به وجود آمدن این حس نقش بسیاری دارد.

به نظر شما چه عواملی یک شرکت را به جای خوبی برای کار کردن تبدیل می‌کند؟ شما از محیط کارتان لذت می‌برید؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.