وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

قبل از استعفای کاری حتما این سؤالات را از خود بپرسید

آیا زمان آن رسیده که کارم را ترک کنم و استعفا دهم؟ این سؤالی است که همه ما در یک مقطع زمانی از خود پرسیده‌ایم. اکثر افراد زمانی که حس کنند که زمان خداحافظی با سازمانی فرا رسیده، اقدام به استعفا می‌کنند و این می‌توانند برای آنها ضرر داشته باشد. آنها با این کار، خارج شدن از یک موقعیت شغلی را به پا گذاشتن به مرحله بعدی شغلی خود و شاید پیشرفت شغلی ترجیح می‌دهند، که چه بسا ممکن است برای آنها خوب نباشد.

اگر به دنبال موفقیت در شغل خود هستید، اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد و به جای آن، فعال باشید و حداقل سالی یک بار از این فرصت برای ارزیابی سازمان و موقعیت خود در آن استفاده کنید. سوالات کلیدی قبل از استعفا دادن زیر به شما کمک می‌کند تا موقعیت خود در سازمان را بررسی کنید تا به جواب درست برسید. در مقالات قبلی نیز می توانید درباره فاکتورهای تاثیرگذار قبل از استعفای کاری بیشتر بخوانید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

آیا در سازمانی درست کار می‌کنید؟

شما در این موقعیت باید مطمئن شوید که در مکانی درست مشغول به کار هستید. در ادامه هفت نشانه را بیان خواهیم کرد که در صورت مواجهه با آنها باید نگران سازمان محل کار خود شوید:

  • در سازمان ادغام، تغییر مالکیت و قدرت صورت گرفته است و شما بخشی از تغییرات جدید نیستید.
  • مدیریت بارها و بارها در نشریات و رسانه‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد.
  • سازمان روی محصولات یا خدمات جدید سرمایه گذاری نمی‌کند و تمرکز خود را بر روش‌های قدیمی انجام کارها گذاشته است.
  • افرادی که احترام زیادی برای آنها قائل هستید، شرکت را ترک می‌کنند.
  • سود سازمان کاهش یافته است، یا اگر غیرانتفاعی است، سود مشارکت در آن کاهش دارد.
  • افراد نامناسب در پست‌های مدیریتی استخدام می‌شوند و شروع به آوردن دوستان و آشنایان خود می‌کنند.
  • کارهایی برای کاهش هزینه، آن هم به صورت غیرمنطقی و غیر اصولی انجام می‌شود.

اگر چهار یا پنج مورد از نکات بالا در سازمان شما وجود دارد، می‌توانید روی جدایی فکر کنید و مطمئن شوید که زمان استعفا فرا رسیده ست. اما قبل از هر اقدامی، با افرادی که می‌شناسید و شرکت را ترک کرده‌اند صحبت کنید. به دنبال این موارد و اعتبار سازمان در رسانه‌ها بروید. آیا سازمان شما در بحران به سر می‌برد و یا مشکلاتی دارد؟ مواقعی وجود دارد که ممکن است بخواهید برای سازمانی که مشکل دارد کار کنید، اما فقط در صورتی که یک مزیت شغلی در آن برای شما وجود داشته باشد، مانند یادگیری مهارت‌هایی جدید و یا ترفیع شغلی.

آیا در موقعیت شغلی مناسبی هستید؟

سوالات کلیدی قبل از استعفا دادن

شغلی که در حال حاضر دارید، ممکن است در سال گذشته موقعیت شغلی مناسبی به شمار می‌آمد؛ اما آیا در حال حاضر نیز مناسب شما است؟ یک شغل عالی شغلی است که به رشد و یادگیری شما کمک کند. این شغل باید چیزی باشد که مردم شما را به واسطه آن بشناسند و برای شما ارزش آفرینی و هیجان داشته باشد و به شما اعتبار دهد. به محض اینکه متوجه شدید بخش سیاسی شغل شما بسیار مهم‌تر از کاری است که انجام می‌دهید، زمان آن رسیده که نگاه دقیق‌تری به موقعیت شغلی خود بیندازید. نشانه‌های زیر را برای شناسایی مناسب بودن شغل خود در نظر داشته باشید و به محض مواجه با آن به کار خود بیشتر فکر کنید:

  • پاداش و یا افزایش حقوق شما حتی بیشتر از حد متوسط هم نیست.
  • مدیر شما مدام در حال دور زدن شما است و بیشتر با همکاران و هم رده‌های شما در ارتباط است.
  • دیگر به جلسات مهم یا دورهمی‌های همکاران دعوت نمی‌شوید.
  • کارهایی را انجام می‌دهید که با آنها مخالف هستید، یا باید در مورد هر آنچه که فکر می‌کنید درست است پنهان کاری کنید و صحبتی نکنید.
  • در کار خود مدام دچار اشتباهات عجیب می‌شوید و نمی‌توانید بفهمید که منشا این اشتباهات چیست.
  • تمامی منتورها شرکت را ترک کرده‌اند و یا اینکه عملا هیچ کارایی در شرکت ندارند.
  • دیگر نمی‌توانید پیش بینی کنید که چه کسی در شرکت بهترین عملکرد را دارد و در واقع کارمند نمونه کیست.

اگر در سازمانی عالی کار می‌کنید اما شغل فعلی مناسب شما نیست، به دنبال یافتن موقعیت دیگری در بخش دیگری از سازمان خود باشید. افرادی که می‌توانند بیشتر به شما کمک کنند، افرادی هستند که اخیراً در سازمان نقل مکان کرده‌اند یا کسانی که در شرکت در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند؛ مانند حسابرسان یا افراد شاغل در بخش منابع انسانی. در غیر این صورت وقت آن است که رزومه خود را به روز کنید و شروع به نوشتن نامه استعفا کنید. اگر راه حلی دیگر در این زمینه پیدا نمی‌کنید، وقت آن رسیده که شرکت را ترک کنید.

موقعیت شما آینده شغلی را تضمین می‌کند؟

سوالات کلیدی قبل از استعفا دادن

برخلاف دو سؤال اول که بر کارفرما، سازمان و یا موقعیت شغلی فعلی شما تمرکز دارند، این سؤال آخر به شما فرصتی می‌دهد تا وضعیت خود را از جنبه‌ای دیگر بررسی کنید. برای رسیدن به پاسخ این سؤال تمام جوانب شغل خود را بررسی کنید و به دنبال ارزش‌هایی باشید که موقعیت شغلی شما دارد. بررسی کنید که آیا گفته‌های زیر در مورد شغل شما صدق می‌کند:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • در سازمان و خارج از سازمان به واسطه شغلی که دارید، دارای وجهه و شهرت خوبی هستید.
  • مردم از شما کمک و مشاوره می‌خواهند و شما نیز به آنها کمک می‌کنید.
  • به خوبی می‌دانید که در آینده چه چیزی می‌خواهید و پول خود را برای ارتقاء شغل خود یا گسترش دانش خود در سال گذشته خرج کرده‌اید.
  • به خوبی می‌دانید که موضوعات و ترندهای شغلی شما چیست.
  • از چالش‌های آتی شغل خود باخبر هستید.
  • اطراف خود مجموعه‌ای حرفه‌ای از افراد شاغل در موقعیت شغلی خود دارید که می‌توانید در مواقع مهم برای کمک گرفتن و مشاوره، سراغ آنها بروید.
  • وقت خود را برای کارهای مثبت صرف می‌کنید.

اگر پاسخ شما به پنج یا شش عبارت بالا مثبت باشد، لازم نیست نگران باشید. شما موقعیت خوبی برای مدیریت حرفه و شغل خود دارید. ارزش شغلی شما به اندازه‌ای است که بتوانید دو سؤال قبلی را نادیده بگیرید. اگر تعداد خیلی کمی از موارد بالا برای شما صدق می‌کند، به راحتی می‌توانید شرایط را تغییر دهید. می‌توانید خیلی سریع رویه را عوض کنید و هفت مورد بالا را در شغل خود انجام دهید. با کمک به همکاران شروع کنید و ارزش شغلی خود را دو چندان کنید.

سوالات کلیدی قبل از استعفا دادن

بنابراین، اگر به ترک شغل خود فکر می‌کنید، یک تحلیل سریع انجام دهید. آیا سازمانی که برای آن کار می‌کنید باعث نگرانی شما شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، می‌توانید به دنبال شغل مشابهی با کارفرمای دیگری باشید. آیا کار یا شغل فعلی برای شما مناسب نیست؟ اگر پاسخ مثبت است، قبل از اینکه تصمیم به ترک شرکت بگیرید، باید حرکتی را در داخل شرکت انجام دهید. و در نهایت، آیا برای انجام حرکت بعدی خود آماده هستید؟ هر آنچه شغل شما برای شما دارد و ارزشی که به شما می‌دهد را بررسی کنید تا بتوانید بهترین راه را برای آینده‌ای روشن در نظر بگیرید.

منبع hbr
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.