وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چه زمانی باید از شغل‌تان استعفا دهید بدون اینکه پیشنهاد کاری داشته باشید

بیشتر مردم از اینکه پیشنهاد کار نداشته باشند و استعفا بدهند، متنفر هستند. دلیل آنها هم تنها این نیست که کارفرمایان معمولا ترجیح می‌دهند شخصی را استخدام کنند که در حال حاضر مشغول به کار است، بلکه به این دلیل است که این استعفا را برای خود عدم موفقیت تلقی می‌کنند. این چیزی است که بسیاری نمی‌توانند تحمل کنند، اما باید بدانید که در برخی موارد رها کردن و آزاد شدن بسیار برای شما مفیدتر خواهد بود و از استعفای عاطفی جلوگیری خواهد کرد.

حتی شما این مورد را می‌توانید در زندگی شخصی نیز تجربه کنید. برخی مواقع رها کردن و جدا شدن از موقعیتی که برای شما ناخوشایند است، می‌تواند برای شما بسیار بهتر باشد تا اینکه بمانید و به اصطلاح بسوزید و بسازید. اگر رها نکنید، می‌توانید به راحتی شغل و پیشینه خود را نابود کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

چه زمانی باید از کار خود استعفا دهیم؟

در دو موقعیت شما باید استعفا دهید، حتی اگر شغل دیگری یا پیشنهاد شغلی دیگری نداشته باشید:

  • وقتی فکر می‌کنید چیزی غیرقانونی یا غیراخلاقی در محل کار در حال انجام است و نگران هستید، بر شما تأثیر منفی بگذارد.
  • وقتی شغل فعلی شما بر سلامت و زندگی شخصی شما تأثیر منفی می‌گذارد.

با این حال، قبل از ترک شغل و محل کار فعلی خود، باید طرحی را تهیه کنید که شامل زمان و نحوه استعفا باشد، که از او به‌عنوان مرجع استفاده کنید و از همه مهم‌تر در مورد دلیل استعفا هر آنچه قرار است بگویید را عنوان کنید. برای اینکه بدانیم چگونه نامه استعفا بنویسیم؟ و در آن دلیل استعفای خود را بیاوریم، در ادامه چند مثال آورده شده است.

نمونه‌هایی از استعفا بدون داشتن پیشنهاد کار

بث، شرکتی را با دو نفر از دوستان خود تأسیس کرد. وقتی چند سال بعد به این پی برد که شرکایش در حال فریب دادن مشتریان هستند، فهمید که وقت آن رسیده است که خودش را از شرکت خارج کند، حتی اگر مجبور شود هم شغل و هم سرمایه گذاری خود در آن شرکت را از دست بدهد. وقتی چیز با ارزش‌تری در معرض خطر باشد، شهرت او و ماندن در شرکت گزینه‌ی انتخابی او نبود.

او برای اینکه روند استعفا و کناره گیری از حضور خود در شرکت را اعلام کند، برنامه ریزی خوبی کرد. اولین قدمی که برداشت این بود که یک وکیل استخدام کرد، تاریخی را برای استعفا تعیین کرد و نامه استعفا نوشت که دلیل دقیق استعفا را نیز در آن ذکر کرد. در این نامه بیان کرد که: “کار با هر دوی شما در این استارتاپ بسیار هیجان انگیز بود. اما نمی‌توانستم کار را با دنیای خود معامله کنم. اما اکنون به این دید رسیده‌ام که، نبود ساختار و سازمان دهی درست در شرکت با آنچه من به دنبالش بودن همخوانی ندارد.”

سپس او به دنبال جمع آوری مدارک و شواهدی برای دلیل استعفا و کناره گیری خود رفت که آنها شامل کارفرمای سابق، یکی از مشتری‌های فعلی و یک همکار فعلی بود، که همه دلیل او را برای ترک اثبات می‌کردند. او سوء‌ظن خود در مورد شرکای خود را با هیچ یک از این افراد در میان نگذاشت، زیرا سوء‌ظن او ثابت نشده بود. در نهایت توانست از شرکت استعفا دهد و از شراکت نیز کناره گیری کند و پس از ۴ ماه نیز توانست کار پیدا کند.

استعفا بدون داشتن پیشنهاد کار

پل یک معاون سخت کوش در شرکتی بود که دچار ادغام شده بود. وی دارای سه فرزند بود که یکی از آنها کودکی با نیازهای ویژه بود. قبل از ادغام، او در شرکت خود به عنوان فردی محوری شناخته می‌شد، اما پس از ادغام، به نظر نمی‌رسید که کارفرما از کاری که او انجام می‌دهد خیلی رضایت داشته باشد. او متوجه شده بود که یکی یکی همکارانش بعد از ادغام از شرکت استعفا دادند، اما او به خاطر فرزندان و خانواده خود این کار را نکرد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

اما این کار در نهایت باعث لطمه خوردن پل شد. کار به این روش باعث اضافه وزن در او شده بود و هر روز صبح که سر کار می‌رسید، احساس بیماری می‌کرد. او چنان مضطرب بود که خانواده و دوستانش نگران او شده بودند. زمانی که به پزشک مراجعه کرد، فهمید که زمان جدایی از شرکت فرا رسیده است و باید بین سلامت و خانواده خود و شغل یکی را انتخاب کند. از آنجایی که در شرکت زیر ذره بین قرار داشت بسیار کار می‌کرد و اضافه کاری می‌کرد تا بتواند شغل جدیدی پیدا کند. او آنقدر استرس داشت که نمی‌توانست در مصاحبه‌ها نیز خوب عمل کند.

در این حال بود که پل تصمیم نهایی خود را گرفت. او هر آنچه برای استعفا لازم داشت را جمع آوری کرد. تاریخی را برای استعفا تعیین کرد و نامه استعفا را نیز نوشت که در مورد سلامتی خود چیزی در آن نگفته بود، اما از روسای خود بخاطر نگهداشت وی بعد از ادغام تشکر کرده بود؛ از آنها به خاطر همه چیزهایی که آموخته بود تشکر کرده بود، اما در نامه استعفای خود بیان کرده بود که علاقه دارد تا شغل و حرفه خود را به سمت فروش و بازاریابی ببرد و وارد این حیطه وارد شود.

پل به معنای واقعی کلمه پاسخ سوال چگونه به بهترین شکل ممکن استعفا دهیم؟ را داد و در نامه استعفای خود هرگز نگفت، “شما مرا به معنای واقعی کلمه بیمار کردید!” او می‌دانست که اگر قرار باشد شغل جدیدی پیدا کند، از طرف کارفرمایان جدید ممکن است با کارفرمایان و مدیران سابق وی تماس گرفته شود و حداقل کاری که می‌توانست انجام دهد این بود که کارفرمای سابق خود را از گفتار خود آزرده نکند. نقشه او جواب داد. تماس‌های کارفرمایان جدید با کارفرمایان قبلی او باعث شد که او کار پیدا کند و استخدام شود.

برای استعفا بدون پیشنهاد شغلی چه کارهایی انجام دهیم؟

استعفا بدون داشتن پیشنهاد کار

چه نتیجه گیری در انتقال موفقیت آمیز و همچنین استعفای به موقع بت و پل وجود دارد؟ اگر تصمیم گرفتید کار خود را بدون اینکه پیشنهاد شغلی داشته باشید ترک کنید و استعفا دهید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای نوشتن نامه استعفا، اینکه برای استعفا نزد چه کسی و دقیقاً چه زمانی باید بروید، برنامه ریزی کنید. با مشخص شدن تاریخ آن را رو تقویم خود ثبت کنید. اینکه بعد از استعفا باید چه کاری انجام دهید و حتی استعفای خود را به چه کسانی بگویید را نیز باید به برنامه خود اضافه کنید.
  2. سه فرد مناسب برای مراجعه به آنها در زمان استعفا مشخص کنید. شما برای اثبات دلیل استعفای خود باید شخص یا اشخاصی را داشته باشید که بتوانید به آنها مراجعه کنید. این شخص می‌تواند مدیر فعلی و یا همکاران شما باشند.
  3. یک نامه استعفا کوتاه بنویسید. نامه استعفا باید شامل تعریف و قدردانی از کارفرمای فعلی باشد تا بتوانید مسیر کاریابی آینده خود را هموار سازید. نام استعفا را به صورت شخصی به فرد مورد نظر تحویل دهید و آن را با واسطه به دست مدیر و کارفرما نرسانید. هرگز خودتان و دیگر افراد را در این استعفا سرزنش نکنید. این کار می‌توانید مسیر تازه‌ای برای شما باشد.
  4. تا آخر این کار را دنبال کنید. روز بعد از استعفا، اولین روز شما برای پیدا کردن کار جدید و وارد شدن به محیطی جدید است. ناامید نشوید و به این راه ادامه دهید.
  5. بیشتر بخوانید: چرا کارکنان خوب استعفا می دهند؟

 

منبع hbr
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.