وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۴ فاکتور تاثیرگذار که قبل از استعفای کاری باید آن‌ها را بررسی کنید

رئیس جمهور آمریکا کیست؟ جذر عدد ۶۴ چیست؟ فرانسوی‌ها به پنیر چه می‌گویند؟ این پرسش‌ها یک وجه اشتراک دارند. این وجه اشتراک چیست؟ این‌که تمامشان پرسش‌های واضحی هستند و پاسخ‌های مشخصی دارند. اما مهم‌ترین سوال زندگی کاری هر فرد این است که آیا از کارش استعفا بدهد یا خیر! ممکن است دائما با خودتان این پرسش را مطرح کنید و در پاسخ به آن نه بگویید. اما این نه هیچ وقت قطعی نیست.

هر چند در یک دهه گذشته ما با افزایش ترک کار و استعفا مواجه بودیم اما از زمان شیوع کرونا در بسیاری از پوزیشن‌ها و گرایش‌های شغلی نرخ استعفا دادن به شدت افزایش پیدا کرده، به طوری که این دوران را دوران استعفای بزرگ می‌نامند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

می‌توان گفت به دلایل شرایط اقتصادی بدی که در اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱ در سطح جهان رخ داده بود، بسیاری از افراد کارشان را با تاب‌آوری و پذیرش ادامه می‌دادند؛ اما حالا که شرایط اقتصادی رو به بهبود است. با رشد تمایل افراد به جدایی از شرکت‌ها، چیزی حدود ۱/۸ میلیون نفر، به نوشتن نامه استعفا یا بررسی فرصت‌های شغلی دیگر پرداخته‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر اصلی‌ترین انگیزه هر فرد برای ادامه همکاری انعطاف‌پذیری موقعیت شغلی او مشخص شده است.

نظرسنجی اخیر شرکت EY، بین ۱۵۰۰۰ نفر در ۱۶ کشور جهان نشان داده بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (۵۴%) در صورت عدم امکان نظردهی در رابطه با شرایط کاری خود بعد از کوید ۱۹، استعفا خواهند داد.

نسل جوان به دلیل مزایای کاری مثل عدم رفت و آمد، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کمتر قرار گرفتن نیروهای انسانی در معرض ویروس، بیشتر از هم‌نسل‌های قدیمی مورد استقبال نیروهای کاری قرار گرفته‌اند. البته که این وضعیت یک تغییر بزرگ از سال ۲۰۱۹ است.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که امسال قصد ترک کار را دارید، پیش از هر اقدامی چند عامل دیگر را نیز در نظر بگیرید. بهترین راه برای ارزیابی تصمیم شما در نظر گرفتن این عوامل رضایت شغلی است.

پول

عوامل اثرگذار در استعفای کاری

در گذشته پول به عنوان یک عامل ضعیف در تعیین رضایت شغلی افراد نشان داده می‌شد و اعتقاد بر این بود که با افزایش مبلغ پرداختی به نیروی انسانی، انگیزه او کاهش می‌یابد. اما یک مطالعه اخیر این مفروضات را به چالش کشیده و نشان می‌دهد که مشوق‌های مالی به عنوان یک محرک در زمینه‌ها و محیط‌های مختلف، از جمله در مشاغلی که ذاتاً انگیزه دهنده یا لذت بخش هستند، عمل می‌کنند. مهم‌تر از همه این است که، تحقیقات نشان داده که حتی وقتی افراد صرفاً انگیزه مالی برای یک شغل ندارند، باز هم تصمیمات شغلی بزرگ را بر اساس عوامل مالی اتخاذ می‌کنند.

به عنوان مثال اگر دو موقعیت پیش روی افراد باشد که در موقعیت اول، ۲۰ دقیقه‌ کاهش ساعت کاری داشته باشند و در موقعیت دوم حقوقشان افزایش پیدا کند، آن‌ها ترجیح می‌دهند گزینه اول را انتخاب کنند. بنابراین حتی اگر پول یک عامل اصلی برای ترک شغل نباشد، یک انگیزه بزرگ است. البته که تنها دستمزد نمی‌تواند دلیل خوبی برای استعفا و بهترین زمان برای استعفا باشد و باید به ۳ عامل دیگر نیز توجه داشت.

سرگرم کنندگی یا جذابیت

سرگرمی در نقطه مقابل طیف پول است. چرا؟ معمولا مشاغل خسته‌کننده و بدون جذابیت، درآمدهای بالاتری نیز دارند. تصور کنید که بانکداران یا کارمندان به اندازه یک نوازنده معمولی درآمد دارند. در چنین شرایطی تعداد کارمندان شرکت‌ها و بانک بسیار کمتر خواهد بود. اکثر مشاغلی که به نظر می‌رسد ذاتا پاداش‌دهنده هستند، توجه کمتری به پردازش سرگرمی، ورزش، صنایع‌دستی و هنر دارند.

بنابراین سوالی که باید در نظر بگیرید این است که آیا شغل فعلی من سرگرم کننده است؟ اگر از بیدار شدن و شروع کار روزانه می‌ترسید (حتی اگر شامل کار در خانه باشد)، و اگر نمی‌توانید بر وظایف کاری تمرکز کنید یا ارتباط موثری با همکاران و رئیس خود ندارید، بهتر است که شغل در سازمانی را در نظر بگیرید که این شادی و جذابیت را به شما بازگرداند.

تحقیقات نشان می‌دهند که مشاغل خلاق با انگیزه ذاتی افراد در ارتباط هستند. در واقع هر چه شغلی خلاق‌تر باشد، شادی فرد و انگیزه او نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه اگر شما به عنوان یک نیروی کاری در محیط کاری احساس بی‌انگیزگی می‌کنید، شغلی را انتخاب کنید که روی خلاقیت شما اثر می‌گذارد. این بعد سرگرم‌کنندگی از کار همچنین می‌تواند در ارتباط‌های کاری نیز، ارضا شود. پس اگر در تیمی هستید که سطح صمیمیت زیادی در آن وجود دارد، نیاز احساس رضایت شغلی تا حدی برای شما برآورده خواهد شد.

یکی از راه‌هایی که بعد سرگرم‌کنندگی و جذابیت کار را افزایش می‌دهد این است که افراد کار را برای خودشان انجام دهند. در صورتی‌که روی کار خودتان زمان بگذارید، انگیزه و رضایت شغلی بیشتری نیز به دلیل استقلال کاری خواهید داشت.

رشد

عوامل اثرگذار در استعفای کاری

همه ما شغل‌هایی را دوست داریم که حقوق خوبی داشته باشند و با مهارت‌های ما منطبق باشند. اما مهم‌تر از همه موارد این است که در نقشی باشید که به شما امکان استفاده از ظرفیت‌هایتان را داده و به شما فرصت رشد و توسعه‌ مهارت‌هایتان را ارائه می‌دهد. عامل دیگر برای یک فرصت شغلی مناسب یادگیری است. فرصت‌های شغلی خوب به شما این امکان را می‌دهند که بیشتر یاد بگیرید و در آینده فرصت‌های شغلی بهتری نیز داشته باشید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در شغل فعلی خود، آیا می‌توانید مهارت‌ها و تخصص مورد نیاز برای موفقیت در صنعت خود را توسعه دهید؟

برای اتخاذ بهترین تصمیم در اینجا، شما باید انتخاب‌های شغلی خود را در میان فرصت‌های چالش‌دار انتخاب کنید. فرصت‌های شغلی بدون چالش و ساده نه تنها امکان یادگیری را به صفر می‌رساند، بلکه باعث رکود می‌شود. این موضوع درست مثل این که در باشگاه ورزشی تنها روی یکی از عضلات کار بکنید و سایر اعضای بدنتان را رها کنید.

بنابراین، اگر در شغل فعلی شما چیز جدیدی یاد نمی‌گیرید، یا احساس می‌کنید هیچ فرصت پیشرفت شغلی وجود ندارد که تجربیات لازم را برای شما فراهم کند تا به نسخه کامل‌تر و بهتری از خودتان تبدیل شوید، بهتر است که به تغییر کارتان فکر کنید. این چالش‌ها شامل ارتباط با افراد مرتبط، کار در صنایع مختلف، تغییر نقش یا تغییر صنایع می‌شوند. هرچند چنین چالش‌هایی نیاز به توانایی شما در پرورش خودتان و انعظاف‌پذیری‌تان دارد.

تأثیرگذاری

عوامل اثرگذار در استعفای کاری

تاثیرگذاری به این برمی‌گردد که آیا شما نقش مهم، معنادار و خوبی در سازمانتان دارید یا خیر. شرکت در اجتماعات، تاثیرگذار بودن در موفقیت‌ها، عامل بودن در رسیدن‌ها از عوامل تاثیرگذاری محسوب می‌شوند. ممکن است در کار فعلی حقوق خوبی داشته باشید، دائما در حال تفریح باشید و پیشرفت کنید اما اگر کاری که انجام می‌دهید تاثیرگذاری پایینی داشته باشد، میزان رضایت شغلی شما کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط شما به یک ماموریت یا دستاورد بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت.

نیاز به تاثیرگذاری گاهی باعث می‌شود افراد در اواخر دوران فعالیت کاری خود به فعالیت‌های بشردوستانه یا خیریه یا مشاغل انسانی‌تر مثل تدریس روی آورند.

هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که آیا ماجراجویی بعدی شما بهتر از قبلی خواهد بود یا نه. اما تنها راه این است که تلاش کنید و کاریابی را به عنوان امری لذت‌بخش بپذیرید. اگر از حقوق خوبی برخوردار هستید، از کارتان لذت می‌برید، یاد می‌گیرید و روی چیزی معنادار کار می‌کنید، خود را خوش شانس بدانید. اما اگر برخی یا بیشتر از این موارد مفقود شده‌اند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که جایگزین‌های بهتری را در نظر بگیرید.

منبع fastcompany
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.