وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه نامه استعفا بنویسیم؟ (نمونه نامه استعفا)

شاید شما هم در دوران کاری‌تان در موقعیتی قرار گرفته‌اید که بخواهید بنا به دلایل مختلف از کارتان استعفا دهید. چه طور این کار را انجام داده‌اید؟ استعفا دادن هم مانند هرکاری قواعدی دارد که یکی از آنها نوشتن نامه استعفا است. چرا و چطور باید این نامه را نوشت؟

چرا باید نامه استعفا نوشت؟

خب، پس از آنکه مطمئن شدید می‌خواهید استعفا دهید و کارتان را ترک کنید، باید این موضوع را به کارفرمایتان هم اطلاع دهید. نامه استعفا، نامه‌ای کاربردی است که شما براساس آن خروجتان از شرکت را رسمی می‌کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

ممکن است وسوسه شوید که به سرعت یک نامه استعفا بنویسید و سریع کارتان را ترک کنید، اما استعفا دادن هم اصولی دارد که در ادامه بیشتر درباره‌ آن می‌خوانید.

هدف از نوشتن استعفانامه یا نامه استعفا این نیست که فقط کارفرمایتان را آگاه کنید. شما می‌توانید از این نامه به عنوان فرصتی برای ایجاد روابط و نوشتن یادداشتی مثبت استفاده کنید. نوشتن استعفا نامه، کاری حرفه‌ای است. شما با این کار به طور رسمی مدیر یا مجموعه را در جریان قرار می‌دهید که قرار است به زودی کارتان را ترک کنید و آنها بر این اساس فرصت خواهند داشت جایگزینی برای انجام مسئولیت‌هایتان پیدا کنند.

قبل از نوشتن نامه و برای اینکه مدیرتان از استعفای شما شوکه نشود، می‌توانید یک جلسه خصوصی با او بگذارید. اگر راحت هستید دلایلتان را برای او توضیح دهید و بعد به وسیله نامه یا ایمیل قصدتان را رسمی کنید.

مشاهده آخرین فرصت های شغلی در ایران تلنت

یادداشت «دو هفته» چیست؟

نامه اخطار دو هفته در اصل همان نامه استعفاست. این نامه مهر تاییدی برای قصد ترک کار است و شما به وسیله آن می‌گویید که تنها دو هفته دیگر در سمت‌تان باقی هستید. دو هفته، زمان استانداردی است که براساس آن اعلام می‌کنید، روز آخر کاری شما حداقل دو هفته دیگر و حداکثر یک ماه دیگر است.

چطور نامه استعفا بنویسیم؟

برمی‌گردیم به موضوع اصلی این نوشته. نامه‌ای که می‌نویسید باید مودبانه و صریح باشد. ممکن است حتی به وسیله این نامه بتوانید مدیر یا منابع انسانی شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهید و این کار مزایایی برایتان به همراه داشته باشد. مثلا به شما پیشنهاد کاری دیگری داده شود یا بتوانید در آینده دوباره به شرکت برگردید.

شما نه تنها باید موقع نوشتن استعفانامه، مدیرتان را در جریان زمان خروجتان قرار دهید، بلکه در صورت نیاز باید در نامه‌ای که می‌نویسید، منابع انسانی را هم در جریان بگذارید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

نامه استعفا باید خلاصه، مختصر و مفید باشد و موارد زیر را شامل شود:

  1. موضوع نامه: نامه شما باید عنوان داشته باشد، عنوانی مثل درخواست استعفا یا درخواست قطع همکاری.
  2. مخاطب: نام و سِمَت گیرنده نام باید مشخص باشد و در ابتدا نوشته شود. مخاطب نامه معمولاً مدیر شماست؛ اما نامه شما می‌تواند مخاطب دیگری مثل واحد منابع انسانی یا تیم هم باشد. این روزها معمولاً ابتدا با مدیر به طور شفاهی صحبت می‌کنند و در نامه‌ یا ایمیلی رسمی، منابع انسانی را مخاطب قرار می‌دهند. اگر اقتضائات به شما اجازه می‌دهد برای دوستانه‌تر شدن درخواست‌تان، در ابتدای ایمیل یا نامه اسم کوچک مخاطب را بنویسید.
  3. اعلامیه استعفا: باید تعارف را کنار بگذارید و از اولین جمله روشن باشد که می‌خواهید استعفا دهید.
  4. تاریخ ترک کار: نوشتن تاریخ خروج از شرکت ضروری است، زیرا به مدیر منابع انسانی اجازه می‌دهد برای آینده زودتر تصمیم بگیرند.
  5. دلایل استعفا: نوشتن این بخش اختیاری است و می‌تواند شامل دلایل شخصی، پیدا کردن کار جدید و نارضایتی از محل کار فعلی باشد. نامه استعفا معمولاً روش خوبی برای بیان ابراز نارضایتی نیست و بهتر است نارضایتی خود را به طور شفاهی به مدیرتان ابراز کنید.
  6. تشکر: استعفانامه را با تشکر از فرصتی که در اختیار شما برای کار کردن در شرکت مذکور قرار داده شده و همچنین آرزوی موفقیت برای آینده شرکت به پایان برسانید.
  7. امضا: در آخر، نام و نام خانوادگی و تاریخ روزی که می‌خواهید نامه را ارسال کنید، بنویسید و امضا کنید.

نمونه نامه استعفا – شماره ۱

سرکار خانم/جناب آقای … عزیز

با سلام

خیلی خوشحالم که در مدت سه سال فرصت همکاری با شما را داشتم. از تاریخ … بنا به دلایل شخصی دیگر نمی‌توانم به همکاریم به عنوان …. ادامه بدهم.

از شما چیزهای خیلی زیادی یاد گرفتم و امیدوارم در نبود من شرکت به رشد خودش همچنان ادامه بدهد.

با احترام

نام و نام خانوادگی

تاریخ

نمونه نامه استعفا – شماره ۲

جناب آقای/ سرکار خانم …..

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می‌رسانم اینجانب …. که از تاریخ … در واحد … مشغول به کار بودم، از تاریخ … و بنا به پاره‌ای دلایل قادر به ادامه همکاری نیستم.

از اینکه فرصت همکاری با جنابعالی و شرکت … را در این مدت داشتم بسیار خوشحالم و امیدوارم حضور من در سازمان مثمر ثمر بوده باشد.

خواهشمند است دستورات لازم را در صورت موافقت با درخواست اینجانب اتخاذ کنید.

پیشاپیش از حسن نیت و توجه شما کمال تشکر را دارم و برای شما آرزوی توفیق روزافزون می‌کنم.

با تشکر

نام و نام خانوادگی

تاریخ

شما چه تجربه‌ای از نوشتن نامه استعفا دارید. خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی
9 دیدگاه
  1. محسن می‌گوید

    سلام ممنون خیلی عالی بود

  2. حسن مقدم می‌گوید

    آیا باید به اداره کار نیز رونوشت بزنیم؟

    1. بهزادی می‌گوید

      چه توضیحی برای استعفا لازم است؟

  3. محسن می‌گوید

    آیا باید به اداره کار نیز رونوشت بزنیم؟

  4. نادر دوکوهه می‌گوید

    خوبه ولی بنظر متن نامه ضعیف است .بنظر من همانطور که فرد در ابتدای استخدام دعوا ندارد و با متانت است رفتار در هنگام خروجش حال به هر علت نیز باید توام با ادب و انسانیت باشد .

  5. عسکری می‌گوید

    سلام قواعد استعفا به دو بخش احباری و اختیاری تقسبم میشود احباری شامل نامه مخاطب داشته باشد و حتما نام‌سمت مخاطب درج گردد و تاریخ اسعفا در نامه قید گردد و حتما در دبیرخانه شرکت شماره و تاریخ درج شود و حتما درخواست موفقت یا عذم موافقت مدیرعامل نوشته و به مستعفی اعلام گردد و در اخر نام و نام خانوادگی و امضا شود
    اختیاری نامه در سربرگ باشد ترجیحا تایپ شده باشد و با کمال احترام باشد

  6. سینا می‌گوید

    خب اگه کارفرما استعفارو پاره کنه بگه نه استعفا ندادی و بزنه زیرش چی ؟

    1. sepi می‌گوید

      نامرو بده امضا کنه و ازش کپی بگیر

  7. فهیم می‌گوید

    اگردلمون شکسته بودن چطور بنویسیم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.