وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۵ راه برای افزایش میزان اثرگذاری رزومه بدون دروغ گفتن

آیا تا به حال وسوسه شده‌اید که در رزومه خود دروغ بگویید؟ داده‌ها نشان می‌دهند که ۸۰ درصد افراد در رزومه خود دروغ می‌گویند. اما برای اینکه خود را عالی نشان دهید، لازم نیست که به این کار روی بیاورید و در رزومه خود از دروغ استفاده کنید.

این روزها، تکنیک‌های زیادی وجود دارد که کارجویان می‌توانند از آنها برای افزایش میزان اثرگذاری رزومه خود استفاده کنند و این کار را بدون حتی یک دروغ گفتن، انجام دهند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در این مقاله به این تکنیک‌ها اشاره خواهیم کرد که می‌توانید از آنها در رزومه نویسی استفاده کنید و میزان باورپذیری سند بازاریابی خود را افزایش دهید.

۱. از فرمت و قالب ساده در ساخت رزومه استفاده کنید

ابتدا از یک قالب ساده استفاده کنید. انجام این کار، نشان می‌دهد که توانایی دسته‌بندی و سازماندهی اطلاعات برای مخاطب را دارید. در واقع، این مهارت می‌تواند شما را نسبت به ۹۹٪ از دیگر متقاضیان متمایز کند و اثرگذاری رزومه شما را نیز افزایش می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان استخدام از دیدن رزومه‌ای که خواندن آن آسان است و مخاطب (که خودشان هستند) در آن در نظر گرفته شده است، لذت می‌برند. با این کار باعث می‌شوید که رزومه شما با پورتفولیو اشتباه گرفته نشود و سادگی آن، خوانایی آن را بهبود دهد. بیشتر استخدام‌کنندگان می‌دانند که رزومه افراد در مشاغل مختلف الزامات متفاوتی دارند و برخی افراد در حوزه گرافیک و طراحی، می‌توانند از برخی المان‌ها بصری استفاده کنند. بنابراین اگر شغل شما ارتباطی به مشاغل خلاقانه ندارد، نیاز به بزرگ‌نمایی و استفاده‌ی بیش از حد از خلاقیت ندارید.

۲. کمتر اغراق کنید و بیشتر به حقایق بپردازید

افزایش اثرگذاری رزومه بدون دروغ گفتن

در مرحله بعد، در زمان ساخت رزومه به عنوان و خلاصه رزومه خود توجه کنید. بسیاری از کارجویان وقتی به درک درستی از میزان ارزش این دو بخش از رزومه خود نمی‌رسند، سراغ سخنرانی و اغراق در این بخش‌ها می‌روند. استخدام‌کنندگان تمام این رفتارها را تشخیص می‌دهند و به هیچ عنوان تحت تاثیر این گزاف‌گویی‌ها قرار نمی‌گیرند.

برخی از کلماتی که نباید در رزومه قرار دهید و توصیفات اغراق‌آمیز عبارت‌اند از: «حلال مشکلات»، «متخصص» و «رویاپرداز». برای آوردن هر کلمه‌ای در رزومه خود، باید سراغ تعریف آن بروید. اگر معنیِ آن کلمه با خصوصیات شما مطابقت ندارد، آن را از رزومه خود حذف کنید. سپس، سراغ کلماتی بروید که ارزش شما را برای کار در شرکت مد نظر ثابت کنند.

اما علاوه بر کلمات و عبارات، مراقب صفت‌های اغراق‌آمیز باشید. به این توجه داشته باشید که استخدام‌کنندگان اغلب تحت تأثیر صفت‌ها قرار نمی‌گیرند، چرا که صفات هر انسانی معمولا نظر شخصی هستند و هیچ ارتباطی با واقعیت‌ها ندارند. برخی از صفت‌های اغراق‌آمیز عبارت‌اند از: «برجسته»، «متمایز» و «بی‌نظیر».

لیست مربوط به این صفت‌ها جامع نیست. اما با این حال، می‌توانید با توجه به مثال‌هایی که آوردیم تشخیص بدهید که چه کلماتی در ظاهر تاثیرگذار هستند، اما در نهایت توجه استخدام‌کنندگان را جلب نمی‌کنند. در واقع استخدام‌کنندگان اغلب به دنبال این هستند که شما توانایی‌ها و ارزش‌های خود را به‌صورت واقعی به آنها نشان دهید، نه اینکه صفت‌هایی را برای آنها لیست کنید. بنابراین، اگر در رزومه خود چنین کلمات و صفاتی را قرار داده‌اید، آنها را حذف کنید تا بتوانید شانس دیده شدن و اثرگذاری رزومه خود را افزایش دهید.

۳. سوابق کاری خود را به شکلی متقاعدکننده در رزومه بیاورید

سوم، به سوابق کاری خود نگاه کنید و آنها را طوری در رزومه بیاورید که بتوانید کارفرما را برای دعوت شما به مصاحبه ترغیب کنید. برای این کار می‌توانید به مواردی در رزومه اشاره کنید که مطابق با خواسته‌های کارفرما است و موارد نامربوط یا منفی را، بدون خدشه‌دار کردن حقیقت حذف کنید.

اشاره به سوابق کاریِ منفی، اثربخشی رزومه را کاهش می‌دهد. از این رو، بسیاری از افراد از خود می‌پرسند که چگونه این سوابق کاری را در رزومه بیاوریم بدون اینکه تاثیری منفی روی رزومه خود داشته باشیم. برای این کار می‌توانید مانند مثال زیر عمل کنید:

  • برای بیانِ میزان نگه داشت اعضای تیم، می‌توانید به جای «کاهش میزان استعفاها به در درصد» به «افزایش ۹۰ درصدی نگه داشت تیم» اشاره کنید.
شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

کارفرمایان و مدیران استخدام به دنبال این هستند که نقاط قوتی در شما پیدا کنند، بنابراین واجب است که به علایق آنها توجه کنید. همچنین، هیچ‌کس از شما انتظار ندارد که به بزرگترین شکست کاری خود در رزومه اشاره کنید. علاوه بر این، استخدام‌کنندگان و مدیران استخدام اصلا دوست ندارند تا در دریایی از اطلاعات نامرتبط غرق شوند.

در زمان کاریابی و ساخت رزومه، هرگز نباید دروغ بگویید. برای اطمینان از درست بودن تمام اطلاعات موجود در رزومه، این سوال را از خود بپرسید: «آیا می‌توانم این رزومه را در لینکدین به اشتراک بگذارم؟» اگر همکاران من این مطلب را در لینکدین بخوانند، چه واکنشی نشان خواهند داد؟ «اگر فردی درباره محتوای این رزومه از من سوال کند، آمادگی پاسخگویی به سوالات او را دارم؟»

۴. نشان دهید که با چه کسانی کار کرده‌اید

افزایش اثرگذاری رزومه بدون دروغ گفتن

به جای اینکه وسوسه شوید و به دروغ‌گویی و گزاف‌گویی متوسل شوید، دستاوردهای خود و تأثیر آنها را به اشتراک بگذارید.

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای این کار، تکنیک «برندسازی وابسته» است. موقعیت شغلی‌ای را در نظر بگیرید که در شرح شغلی آن، شرط همکاری با هنرمندان ذکر شده است. فرض کنید شخصی این ویژگی را دارد، اما در رزومه خود به آن اشاره نکرده است. این شخص می‌تواند در رزومه خود لیستی از افرادی که با آنها کار کرده است را به صورت بولت بیاورد (برندسازی وابسته) و به دستاوردهای خود در همکاری با این افراد اشاره کند. این شکل از برندسازی به او کمک می‌کند که راحت‌تر برای آن فرصت شغلی درخواست کند و همچنین، به عنوان فرد متمایز برای استخدام انتخاب شود.

۵. حذف یا به‌روزرسانی اطلاعات قدیمی

فردی را تصور کنید که در شرکتی نوپا در حال کار است و پس از مدتی، به استخدام شرکتی معروف در می‌آید که از بد روزگار، آن شرکت در کار خود شکست می‌خورد. آیا آوردن چنین تجربه‌ی کاری‌ای در رزومه، درست است؟ مسلما آوردن تجربه‌ی کاری‌ای که از آن شرکت دیگر هیچ نام و نشانی باقی نمانده است، کار درستی نیست. بنابراین این سابقه کاری را از رزومه خود حذف کنید.

در موردی دیگر، تصور کنید فردی در یک کسب‌وکار مسئولیت طراحی محصول را بر عهده دارد. اولین محصول او به یک محصولِ نام آشنا تبدیل شد، اما محصولات جدیدتر او خیلی محبوبیتی به دست نیاوردند. اگر به مرور زمان، محصولات جدیدتر آوازه‌ی بیشتری به‌دست آورند، مسلما باید نام آنها را در رزومه آورد و به آنها به عنوان مهم‌ترین دستاوردها اشاره کرد.

برتریِ هر رزومه‌ی حرفه‌ای، حقایقی است که در آن آورده می‌شود، اطلاعات مرتبط و مثبتی است که در رزومه گنجانده می‌شود و در نهایت، ساختارِ قانع‌کننده‌ای است که دارد. در صورتی که اتمام کارهای این مقاله را انجام دهید، دیگر نیازی به دروغ گفتن در رزومه نخواهید داشت و برای این کار وسوسه نمی‌شوید.

منبع fastcompany
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.