وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۹ نکته مهم برای نوشتن رزومه بدون سابقه کار

کاریابی و استخدام شدن زمانی که تجربه و سابقه کاری ندارید، فرایند آسانی نیست. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه بدون داشتن سابقه شغلی می‌توانید رزومه بسازید؟ این موقعیت را تصور کنید: «شما آگهی استخدامی را مشاهده کرده‌اید که به سابقه شغلی زیادی نیاز ندارد و شما فکر می‌کنید که گزینه مناسبی برای این موقعیت هستید. با توجه به این موضوع آیا برای این فرصت شغلی رزومه ارسال خواهید کرد و یا از کنار آن عبور می‌کنید؟ سابقه کار شانس پذیرش شما را افزایش خواهد داد اما برخی موقعیت‌های شغلی در سطوح کارشناسی نیازمند سابقه و تجربه کاری زیادی نیست و مهارت‌های نرم و استعداد کارجو تاثیر بسزایی در پذیرش او دارد. پس بسیار مهم است که رزومه‌ای داشته باشید که مهارت‌های شما را به خوبی به نمایش می‌گذارد. اگر شما هم سابقه شغلی زیادی ندارید و در تلاش هستید تا رزومه حرفه‌ای و استاندارد را برای خود بسازید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

۱. رزومه‌ را متناسب با موقعیت شغلی طراحی کنید

اول از همه و پیش از ارسال رزومه مطمئن شوید که رزومه‌‌تان را مختص موقعیت شغلی که مورد نظر شماست، طراحی می‌کنید. این نکته بسیار مهمی است که شاید افراد زیادی آن را نادیده بگیرند. اگر رزومه شما بدون سابقه شغلی است پس تمرکز اصلی شما باید روی مهارت‌های نرم و سخت‌تان باشد. برای این کار یک بار با دقت آگهی شغلی مورد نظر خود را بررسی کنید و تمام مهارت‌هایی که به نظر می‌رسد استخدام کننده به دنبال آن می‌گردد را بنویسید. این می‌تواند شامل مهارت‌هایی مثل «جزئی‌نگر بودن»، «تجربه خدمات مشتری» و «مدیریت زمان» باشد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

برای ساخت رزومه مختص یک موقعیت شغلی، باید تمامی نکات ذکر شده توسط استخدام کننده را در رزومه خود بگنجانید. شما می‌توانید این موارد را در قسمت معرفی خود بنویسید و یا بخشی را با عنوان «مهارت‌ها» ایجاد کنید و مهارت‌های مورد نیاز را ذیل آن بنویسید. این کار باعث می‌شود تا استخدام کننده متوجه متمایز بودن رزومه شما شود و بداند که شما مهارت‌های لازم برای استخدام شدن را دارید.

۲. قسمت «درباره من» را جدی بگیرید

نوشتن رزومه بدون سابقه کار

اولین قسمتی که استخدام کننده در رزومه شما مشاهده می‌کند، بخش «درباره من» است. در این بخش سه تا پنج خط می‌توانید درباره خود بنویسید و ذکر کنید که چرا گزینه مناسبی برای استخدام هستید. این قسمت باید خلاصه‌ای در مورد شما باشد و نیاز به زیاده‌گویی نیست. درست است که شما سابقه شغلی ندارید اما هنوز می‌توانید در مورد شخصیت‌ خود صحبت کنید.

۳. از تجارب دیگر خود صحبت کنید

به ۱۰ سال گذشته خود فکر کنید و به پروژه‌هایی که در این زمان انجام داده‌اید را در نظر بگیرید. ممکن است در موسسه خیریه‌ای مشغول به کار بوده باشید و یا به صورت کارآموز و یا حتی داوطلبانه در سازمانی کار کرده باشید و یا پروژه‌ای را انجام داده باشید. یا ارائه و فعالیت تیمی خاصی را مدیریت کرده و تحقیقی را به پایان رسانده باشید. درست است که به صورت تمام وقت استخدام نبوده‌اید اما ذکر کردن گزارشی از دستاوردهای‌تان و توضیح فعالیت‌ها و وظایف‌تان می‌تواند نشان دهنده مهارت‌های شما و دیدگاه‌ شما در مورد کار مورد نظرتان باشد.

۴. از کلمات کلیدی درست و متناسب استفاده کنید

استخدام کننده‌ها با کمک سرویس‌های ATS، رزومه شما را برای پیدا کردن کلمات کلیدی اسکن می‌کند. این‌ها مهارت‌ها و یا توانایی‌ها هستند که با موقعیت شغلی مورد نظر مرتبط هستند و شما می‌توانید آن‌ها را در آگهی شغلی مشاهده کنید. درواقع باید زبان و لحن رزومه خود را به بیان استخدام‌کننده نزدیک کنید. اگر آگهی شغلی بر مهارتی مانند «رهبری» تاکید دارد، حتما این لغت را در رزومه خود به کار بگیرید. حتی اگر شما به جای کلمه رهبری از کلمه «سابقه شغلی مدیریت» استفاده کنید ممکن است استخدام کننده رزومه شما را مشاهده نکند چرا که سیستم ATS برای جست و جوی کلمه «رهبری» تنظیم شده است.

با استفاده از رزومه ساز آنلاین ایران تلنت در مدت زمانی کوتاه به صورت رایگان یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد بسازید.

۵. اشتیاق‌تان را بروز دهید

شور و شوق کارجو برای موقعیت شغلی مورد نظر، تاثیر گذارتر از چیزی است که فکر آن را می‌کنید! اگر شما می‌توانید شخصیت خود و اشتیاق‌تان برای موقعیت شغلی مورد نظر بروز دهید، شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارید. اینکه شخصیت شما با شرکت و موقعیت شغلی انطباق داشته باشد، نظر استخدام کننده را به رزومه خود جلب خواهید کرد. در نظر بگیرید که موقعیت شغلی مورد نظر نیازمند روحیه کار تیمی قوی است. شما می‌توانید با ذکر کردن ویژگی‌های شخصیتی مثل مهارت‌ ارتباط بین فردی قوی، روحیه کار تیمی بالا و …. خود را از دیگر متقاضیان متمایز کنید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۶. تحصیلات خود را برجسته کنید

اگر تجربه کاری کمی دارید، تاکید بر تحصیلات راهی عالی برای نشان دادن نقاط قوت، علایق و پیشینه خود است. دررزومه حتما دوره‌هایی را فهرست کنید که بر مهارت‌هایی که می‌توانند برای شغل مفید باشند تأکید کنند. این ممکن است شامل دوره‌هایی باشد که بر مهارت‌های فنی تمرکز دارند – مانند اقتصاد، ریاضی، یا علوم کامپیوتر. اما اهمیت دوره‌هایی مانند زبان انگلیسی یا نوشتن را فراموش نکنید که می‌تواند شایستگی شما را در ارتباطات یا سایر مهارت‌ها نشان دهد. شرح شغل را بررسی کنید تا ببینید چه نوع مهارت‌هایی برای رشته مورد علاقه شما مطلوب است. معدل بالا هم می تواند نشان دهنده تمایل به کار سخت و استعداد برای رشته شما باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند که معدل خود را در صورتی که بالاتر از ۱۶ باشد در رزومه قرار دهید.

۷. با دقت رزومه را تصحیح کنید

نوشتن رزومه بدون سابقه کار

با بررسی کامل رزومه خود از نظر غلط املایی، اشتباهات گرامری و ناهماهنگی، توجه خود را به جزئیات نشان دهید. قبل از ارسال رزومه به کارفرما، از یک دوست یا همکار بخواهید که آن را بررسی کند. هر بار که رزومه خود را به روز می‌کنید، مطمئن شوید که آن را بررسی مجدد نیز می‌کنید.

۸. اعتماد به نفس داشته باشید

کارفرمایان می خواهند بدانند که شما به دستاوردهای خود افتخار می‌کنید و به مهارت‌های خود اطمینان دارید. اطمینان حاصل کنید که با برجسته کردن بهترین و مرتبط‌ترین نقاط قوت و دستاوردهای شما، این موضوع در رزومه شما وارد می‌شود.

۹. رزومه را مختصر نگه دارید

استخدام کنندگان اغلب چندین رزومه برای بررسی دارند و ممکن است کمتر از یک دقیقه برای خواندن رزومه شما وقت بگذارند. رزومه شما باید قدرتمند اما مختصر باشد. استخدام کننده باید به راحتی درک کند که چگونه تاریخچه و تجربه شما با شغل ارائه شده، مطابقت دارد. حتما فهرست نمونه های رزومه افراد را برای الهام گرفتن ببینید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.