وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

۵ روش برای استفاده از اطلاعات برای افزایش تاثیرگذاریِ رزومه

در بازار کار رقابتی امروز، صرفِ لیست کردن تمام سوابق شغلی و مهارت‌ها در رزومه، به شما در تاثیرگذاری و گرفتن فرصت‌های شغلی کمک نخواهد کرد. اگر قصد شما این است که از دیگر افراد متقاضی متمایز شوید، باید یک قدم فراتر بروید. کارفرمایان تنها به دنبال است نیستند که بدانند شما چه کارهایی می‌توانید انجام دهید، بلکه در کنار آن، می‌خواهند ببینند که شما چه ارزش آفرینی‌ای برای آنها و کسب‌وکارشان دارید و برای این کار نیاز به اطلاعات، آمار و ارقام دارند.

تحقیقات نشان می‌دهند که گنجاندن اعداد و برخی آمار و ارقام مهم در رزومه می‌تواند شانس شما را برای رسیدن به مرحله مصاحبه تا ۴۰ درصد افزایش دهد. بنابراین، برای نشان دادن مهارت‌ها و دستاوردهای کلیدی خود، باید سراغ مهم‌ترین موارد بروید و آنها را با کمک ارقام ثابت کنید. در این مقاله قرار است پنچ روش استفاده موثر از داده‌ها در رزومه نویسی و افزایش شانس برای رسیدن به مرحله مصاحبه و استخدام را بیان کنیم. در کنار این مقاله، می‌توانید به مقاله رزومه چیست نیز مراجعه کنید تا با بخش‌های مختلف یک رزومه حرفه‌ای آشنا شوید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

تعیین کنید که کدام معیارها بیشترین اهمیت را برای شما دارند

اول از همه، شما باید درباره آن موقعیت شغلی به‌خوبی تحقیق کنید و به درک خوبی از تمام معیارها و خواسته‌های کارفرما برسید. برای این کار می‌توانید سراغ مطالعه‌ی شرح شغلی بروید و هر گونه اطلاعات مهم در شرح شغلی، از جمله مهارت‌های مورد نیاز، سوابق کاری مرتبط یا نیازمندی‌های مورد تقاضای کارفرما را در جایی یادداشت کنید.

این کار به شما کمک می‌کند که به معیارهای مهم کارفرما و کسب‌وکار برسید و البته به شما در به‌دست آوردن بهترین ایده برای اعداد و ارقام مورد نیازِ رزومه، کمک خواهد کرد. علاوه بر این، با این کار راحت‌تر می‌توانید بخش‌های مختلف رزومه را اولویت‌بندی کنید.

رزومه خود را قوی شروع کنید

استفاده از اطلاعات برای افزایش تاثیرگذاری رزومه

خلاصه‌ی رزومه، بهترین مکان برای شروعی قوی است و می‌توانید در آن مهم‌ترین معیارهای کارفرما را بگنجانید. از آنجایی که این اولین بخش در ساخت رزومه است و همچنین اولین بخش از رزومه است که استخدام‌کنندگان می‌خوانند، باید بتوانید در آن توجه‌ها را به‌خوبی جلب کنید. بنابراین، باید در این بخش از مرتبط‌ترین اطلاعات نسبت به شرح شغلی استفاده کنید و البته اشاره به آمار را فراموش نکنید.

می‌توانید به سابقه کاری خود اشاره و مدت زمان فعالیت خود در این صنعت را بیان کنید، یا درباره بزرگترین رقم بودجه‌ای که مدیریت کردید، صحبت کنید. به عنوان مثال: «مدیر پروژه با ۱۰ سال سابقه کار در صنعت بانکداری هستم که در دوره فعالیت خود، پروژه‌ای با بودجه‌ی ده میلیارد تومان را مدیریت کردم.» باز هم، خواندن شرح شغلی به شما کمک می‌کند تا به این درک برسید که چه مواردی را باید در این بخش بگنجانید و کدام داده‌ها برای کارفرما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

با اشاره به اطلاعات مهم و بیان آمار و ارقام خیره‌کننده، می‌توانید استخدام‌کنندگان را به خواندن ادامه‌ی رزومه ترغیب کنید و حتی شانس خود برای استخدام را افزایش دهید.

وسعت مسئولیت‌های خود را نشان دهید

اعداد مؤثرترین راه برای نشان دادن تأثیر شما و نشان دادن وسعت مسئولیت‌های شما در هر موقعیت شغلی هستند. مدیران استخدام قبل از اینکه شما را برای شرکت انتخاب کنند، به دنبال این هستند که از میزانِ توانایی شما باخبر شوند. برای این منظور، بهترین کار این است که از اعداد و ارقام در رزومه خود استفاده کنید. خصوصا اگر قرار است برای موقعیت شغلی‌ای درخواست دهید که مرتبط به سابقه کاری شما است.

برخی از داده‌هایی که می‌توانید به رزومه خود اضافه کنید، شامل اندازه تیمی می‌شود که مدیریت کرده‌اید (یا در حال مدیریت آن هستید) و همچنین ارزش پروژه‌هایی که مدیریت آنها را بر عهده داشتید. به عنوان مثال: “در حال حاضر تیمی متشکل از ۲۰ مهندس را در پروژه‌ای با ارزش بیست میلیارد تومان رهبری می‌کنم.”

با گنجاندن اعدادی از این قبیل در رزومه خود، به مدیران استخدام و استخدام‌کنندگان این ایده را می‌دهید که در آن صنعت چه کارهایی انجام داده‌اید و سطح مسئولیتی که می‌توانید بر عهده بگیرید، چه میزان است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

تاثیر خود را نشان دهید

استفاده از اطلاعات برای افزایش تاثیرگذاری رزومه

اگر در شغل و صنعت خود به سطح ارشدیت رسیدید، تنها لیست کردن وظایف و مسئولیت‌های روزانه در رزومه برای موفقیت کافی نیست. استخدام‌کنندگان در رزومه شما به دنبال دیدن نتایج کار شما هستند. اینجاست که باید دستاوردهای خود را در رزومه نشان دهید و به آنها اشاره کنید.

به جای اینکه در جمله‌ای ساده به این اشاره کنید که سود شرکت را افزایش داده‌اید، باید آن را با جزئیات توضیح دهید. به عنوان مثال، «فروش را ۲۵٪ در یک سال افزایش دادم و ماهانه صد میلیون تومان به درآمد شرکت اضافه کردم.» تنها به این بسنده نکنید که به تمام کردن یک پروژه اشاره کنید. می‌توانید به این اشاره کنید که پروژه X را سه ماه زودتر از موعد مقرر به پایان رسانده‌اید و چگونه با این کارِ خود «هزینه‌ها را تا ۱۰ درصد کاهش داده‌اید».

نشان دادن ارزشی که در کار خود خلق کرده‌اید، به استخدام‌کنندگان دلایل ملموسی برای استخدام شما می‌دهد و ثابت می‌کند که به عنوان فردی موفق، ارزش سرمایه‌گذاری را دارید.

نشان دهید که چگونه در کار فراتر از انتظارها پیش رفته‌اید

استفاده از اعداد و ارقام در سرتاسر رزومه می‌تواند به شما کمک کند تا نشان دهید که چگونه در نقش‌های گذشته فراتر از انتظارها پیش رفته‌اید و بهترین نتایج را به‌دست آورده‌اید.

برای بیان این موضوع، می‌توانید به کارها و مسئولیت‌هایی اشاره کنید که در حیطه مسئولیت‌ها شما نبوده‌اند و آنها را انجام داده‌اید. همچنین می‌توانید به میزان مشتریانی که جذب کرده‌اید، کارمندانی که آموزش داده‌اید، درآمدی که برای کسب‌وکار به‌دست آورده‌اید و موارد دیگر اشاره کنید.

البته، اعداد و آماری که انتخاب می‌کنید به صنعت و موقعیت شغلی شما بستگی دارد، اما می‌توانید از مناسب‌ترین ارقام برای نشان دادن دستاوردهای خود استفاده و ثابت کنید که برای این شغل مناسب هستید.

منبع fastcompany
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.