وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

صفر تا صد نوشتن اولین رزومه کاری

استخدام و آن هم برای اولین بار می‌تواند اتفاقی هیجان‌انگیز باشد، اما آماده کردن اولین رزومه کاری چالش‌برانگیز است که نیاز به دقت بالا دارد. حتی اگر سابقه کاری زیادی ندارید، می‌توانید رزومه‌ای آماده کنید که بر تحصیلات، مهارت‌ها، فرصت‌های کارآموزی و فعالیت‌های اجتماعی تمرکز داشته باشد و با تمام این موارد، خود را به عنوان فردی واجد شرایط برای فرصت‌های شغلی نشان دهید. این دقیقا کاری است که رزومه حرفه‌ای برای شما می‌کند.

در این راهنما، درباره نحوه نوشتن رزومه‌ اول صحبت خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چگونه رزومه را با کلمات کلیدی مناسب، مرتبط‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های فردی پُر کنید. در کنار این مقاله، مقاله رزومه چیست را نیز به شما توصیه می‌کنیم تا با کلیت رزومه و کاری که برای شما انجام می‌دهد، آشنا شوید.

استخدام کارشناس فروش
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام کارشناس فروش هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی کارشناس فروش به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

۱. با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع کنید

در زمان انتشار و ثبت آگهی استخدام توسط شرکت‌ها و کارفرمایان، تعداد زیادی رزومه برای آنها ارسال می‌شود که برای بررسی تمام آنها زمان نخواهند داشت. بسیاری از کارفرمایان از سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) برای دریافت و غربالگری رزومه‌ها استفاده می‌کنند. اغلب سیستم‌های ردیابی متقاضی، رزومه‌ها را بر اساس کلمات کلیدی ارزیابی می‌کنند. این به این معنی است که وقتی از کلمات کلیدی مشابه در شرح شغلی، در رزومه خود استفاده کنید، شانس رزومه شما برای گذر از این مرحله افزایش پیدا می‌کند.

برای یافتن کلمات مناسب برای گنجاندن در رزومه خود، باید شرح شغلی را به صورت کامل و دقیق بررسی کنید. به بخش‌های مهم رزومه که شامل «الزامات و مهارت‌ها»، «نیازمندی‌ها» یا «مسئولیت‌های شغلی» می‌شود، توجه ویژه داشته باشید.

این کلمات را بنویسید و سپس سراغ مهارت‌ها و توانایی‌های خود بروید که این کلمات را پوشش می‌دهند. این مهارت‌ها می‌توانند شامل مواردی شوند که شما در یک موقعیت شغلی خاص به‌دست آوردید، یا در زمان تحصیل در دانشگاه آنها را کسب کرده‌اید و در نهایت، آنها را در پروژه‌هایی به دست آوردید که برای مدتی در آنها مشغول به کار بودید.

نوشتن اولین رزومه کاری

به عنوان مثال، اگر برای موقعیت شغلی‌ای با عنوان دستیار اداری درخواست می‌دهید، شرح شغلی کارفرما ممکن است شامل نیازمندی‌ها و الزامات زیر باشد:

  • توانایی در جلب اعتماد و حمایت مشتریان
  • همکاری با مدیران، همکاران و مشتریان
  • علاقه‌مند و متعهد به خودسازی و رشدِ مستمر

آنها همچنین ممکن است به دنبال شخصی باشند که کارهای زیر را انجام دهد:

  • پاسخ دادن حرفه‌ای به تمامی تماس‌های دریافتی
  • توجه به جزئیات با یادداشت‌برداری و جمع‌آوری دقیق اطلاعات
  • مدیریت و نگهداری موجودی

همزمان با خواندن شرح شغلی، سوابق کاری و همچنین مهارت‌هایی که با شرح شغلی مطابقت دارند را در رزومه ثبت کنید. در صورت امکان، سراغ معیارهایی بروید که همگی به کارفرمایان ثابت می‌کنند که چه ارزشی برای شرکت آنها خواهید داشت. در ادامه نمونه‌ای از رزومه فردی آورده شده که این معیارها در آن مشخص شده است. در این مثال، تمرکز ما بر مهارت‌های ارتباطی است:

مهارت‌ها و سابقه کاری

کار در موزه هنر کلیرواتر، کار داوطلبانه | اوت ۲۰۱۴ – دسامبر ۲۰۱۵

  • خوشامدگویی به‌موقع و حرفه‌ای به بازدیدکنندگان و پاسخگویی به سوالات آنها
  • تحویل سریع نامه‌های دریافتی و رساندن آنها به گیرندگان
  • همکاری با تیم در نوشتن محتوای ایمیل و شبکه‌های اجتماعی برای نمایشگاه‌های جدید

این تجربیات، نشان دهنده توانایی فرد کارجو برای انجام وظایفی است که در شرح شغلی آماده است و همچنین برخی از ویژگی‌هایی که کارفرما به دنبال آن است را، منعکس می‌کند. حتی در مواقعی که از ATS برای غربالگری استفاده نمی‌شود، نزدیکی زبان رزومه به شرح شغلی و آوردن مهارت‌ها و سوابق کاری مرتبط، امکان پذیرش رزومه شما بیشتر است.

۲. سوابق کاری خود را ذکر کنید

نوشتن اولین رزومه کاری

زمانی که می‌خواهید اولین رزومه خود را آماده کنید،‌ سراغ فرمتی از رزومه بروید که در آن مهارت‌ها و تحصیلات در بالاترین بخش از رزومه قرار بگیرند. اگر در سابقه کاری‌تان شکافی وجود دارد، فرمت مناسبِ رزومه برای شما می‌تواند فرمت عملکردی باشد.

برای اینکه مطمئن شوید کارفرما در زمان مشاهده رزومه شما ابتدا اطلاعات مهم را مشاهده می‌کند، بخش‌های زیر را در ساختار رزومه خود لحاظ کنید:

  1. مهارت‌ها و تجربیات مرتبط
  2. دستاوردها
  3. کارهای داوطلبانه و فوق برنامه

سازماندهی اطلاعات به این روش، پیشینه شما را برجسته می‌کند و با کمک این اطلاعات، کارفرما به این درک می‌رسد که چرا شما برای این موقعیت شغلی مناسب هستید. ممکن است در زمان نوشتن رزومه‌ی اول، سابقه کاری نداشته باشید؛ در این مواقع قرار دادن سایر فعالیت‌ها یا دوره‌های مهم در بخش‌های اصلی رزومه، شانس شما برای پیشرفت در فرآیند استخدام را بیشتر می‌کند.

شما می‌توانید در ایران تلنت رزومه خود را آپلود کنید و یا اینکه با کمک رزومه ساز ایران تلنت، رزومه‌ای حرفه‌ای آماده کنید و آن را برای فرصت‌های شغلی منتشرشده ارسال کنید. هنگام ساخت رزومه در ایران تلنت، می‌توانید به سادگی مهارت‌ها، نقاط قوت و تجربیاتی را که شما را برای این موقعیت‌های شغلی مناسب می‌سازند، درج کنید. فقط باید مطمئن شوید که نقاط قوت شما برای هر موقعیت شغلی تغییر کند.

۳. بخش هدف در رزومه را کامل کنید

هدف در رزومه که هدف شغلی، خلاصه رزومه یا بیانیه نیز نامیده می‌شود، معمولا از یک تا دو جمله تشکیل شده است که مهارت‌های شما را برجسته می‌کند. این بخش از رزومه، اغلب برای جلب توجه مدیران استخدام و کارفرمایان و در بالای رزومه قرار می‌گیرد.

نوشتن هدف در رزومه و آن هم به شکل واضح و مختصر، به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی مفید و مختصر از خودتان به کارفرما ارائه دهید. علاوه بر این، نقاط قوت و تجربیاتی را که دارید، به کارفرما ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که در شغل آینده خود به دنبال چه هستید.

در زیر نمونه‌هایی از هدف و یا خلاصه در رزومه را آوردیم که می‌توانید از آنها برای رزومه خود الهام بگیرید:

  • «من تازه از دانشکده بازرگانی فارغ‌التحصیل شدم و به دنبال یک موقعیت شغلی تمام وقت در امور مالی هستم، که در آن بتوانم از دانش خود در تجزیه و تحلیل بازار برای کمک به سازمان شما و بهبود سودآوری استفاده کنم.»
  • «فردی علاقه‌مند به حوزه مد هستم که دارای مهارت کار تیمی و مهارت‌های ارتباطی هستم. در حال حاضر به دنبال افزایش دانش خود در صنعت مد و کار به عنوان فروشنده در بوتیک لباس زنانه هستم و برای این کار از مهارت خود در مکالمه و برقراری ارتباط استفاده می‌کنم.»

۴. مهارت‌های خود را به رزومه اضافه کنید

نوشتن اولین رزومه کاری

در بخش مهارت، باید هم مهارت‌های سخت و هم مهارت‌‌های نرم را ذکر کنید. به صورت کلی، مهارت‌های نرم بخشی از شخصیت شما هستند، در حالی که مهارت‌های سخت مواردی هستند که شما یاد می‌گیرید و در هر صنعتی خاص و منحصربه‌فرد هستند.

مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم ویژگی‌های شخصیتی ناملموسی هستند که آموزش آن‌ها اغلب دشوار است و به همین خاطر، برای شرکت‌ها بسیار باارزش هستند. چند نمونه از مهارت‌های نرم برای قرار دادن در رزومه عبارت‌اند از:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • مهارت در برقراری ارتباط
  • مهارت در تصمیم‌گیری
  • مهارت مدیریت زمان
  • مهارت در کار تیمی
  • مهارت کار در شرایط سخت
  • مهارت تطبیق پذیری

اگر دقیقا نمی‌دانید چه مهارت‌های نرمی دارید، می‌توانید از دوستان، استادان دانشگاه یا اعضای خانواده بخواهید که شما را توصیف کنند. در این مواقع آنها ممکن است به مواردی مانند »شنونده خوبی هستید» یا «شما به جزئیات بسیار توجه می‌کنید»، اشاره کنند. از طرف دیگر، می‌توانید سراغ افتخارآمیزترین دستاوردهای خود بروید و به این فکر کنید که، چه مهارت‌هایی باعث رسیدن به این دستاوردها شدند. ترکیب این مهارت‌ها، می‌توانند بخش مهارت‌های نرم در رزومه شما را تکمیل کنند.

مهارت‌های سخت یا مهارت‌های فنی

مهارت‌های سخت و فنی تا حد زیادی به موقعیت شغلی‌ای که درخواست می‌دهید، ربط دارند. برای رسیدن به سرنخی از مهارت‌هایی که باید در این بخش قرار دهید، می‌توانید سراغ شرح شغلی بروید. مهارت‌های فنی می‌توانند شامل هر چیزی از دانش در زبان‌های برنامه نویسی خاص یا نرم افزار یا صحبت کردن به یک زبان خارجی باشند.

تا حد امکان و در زمان آوردن مهارت‌های سخت در رزومه، سراغ مواردی خاص برای هر فرصت شغلی بروید. اگر کارفرما در شرح شغلی به مهارت‌های فنی خاصی اشاره کرده است، آنها را در این بخش بیاورید و سطح مهارت خود را نیز درج کنید. به عنوان مثال، اگر تجربه زیادی در استفاده از صفحات گسترده دارید، می‌توانید این مهارت را به صورت «سطح پیشرفته در MS Excel، از جمله جداول محوری و vlookup»، بیان کنید. اگر تازه شروع به یادگیری یک مهارت سخت کرده‌اید، می‌توانید آن را نیز ذکر کنید. برای مثال، اگر در حال یادگیری استفاده از یک سیستم CRM هستید، می‌توانید بنویسید: «آشنا با Salesforce CRM».

۵. تحصیلات و گواهینامه‌های مربوطه خود را لیست کنید

نوشتن اولین رزومه کاری

در اولین رزومه خود، بخش تحصیلات و دوره‌های آموزشی برای کارفرما بیشتر اهمیت دارد. مدارک تحصیلی، سطح مدارک، رشته تحصیلی، دوره آموزشی و گاهی اوقات معدل شما می‌تواند به کارفرما سرنخی از ارزشی که شما برای شرکت خواهید داشت، بدهند.

بخش تحصیلات در رزومه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مدارک تحصیلی مرتبط با موقعیت شغلی
  • دستاوردهای تحصیلی
  • معدل کلی (اگر نمره‌ی بالایی باشد)

اگر سراغ تحقیق در مورد شرکتی بروید، راحت‌تر می‌توانید سوابق تحصیلی خود را در این بخش لیست کنید. در حالی که برخی از شرکت‌ها تنها به مهارت‌ها، سابقه کاری، تحصیلات و گواهینامه‌ها به عنوان مجموعه‌ای کامل در کنار هم اهمیت می‌دهند، اما ترجیح شرکت‌های دیگری می‌تواند مدرک‌گرایی و توجه به دانشگاه باشد.

کارهای داوطلبانه و برنامه‌های فوق برنامه را نیز ذکر کنید

اشاره به فعالیت‌های فوق برنامه و تجربیات داوطلبانه، می‌تواند شانس استخدام شما را نسبت به دیگر افراد افزایش دهد. در واقع این فعالیت‌ها، تجربه کاری شما را بیشتر می‌کنند که برای کارفرمایان ارزشمند است و همگی، منعکس کننده مهارت‌های نرم و سخت شما هستند.

هنگام ذکر کردن کارهای داوطلبانه و برنامه‌های فوق برنامه نیز باید سراغ شرح شغلی بروید و متناسب با آن، این موارد را لیست کنید. برای مثال، داوطلب شدن در یک سازمان غذایی ممکن است به شما کمک کرده باشد تا بتوانید مهارت حل مسئله، انعطاف پذیری و مدیریت زمان را که کارفرمایان به دنبال آن هستند، توسعه دهید.

۶. یک نامه پوششی آماده کنید

نوشتن اولین رزومه کاری

در حالی که این کار همیشه لازم نیست، اما یک نامه پوششی می‌تواند کامل‌کننده رزومه شما برای اولین درخواست‌های شغلی باشد. یک نامه پوششیِ هدفمند، می‌تواند تلاش شما برای آماده شدن برای آن موقعیت شغلی را نشان دهد و همچنین شما را کامل توصیف کند.

نامه پوششی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • که هستید؟
  • مهارت‌ها و تجربیات مرتبط با موقعیت شغلی
  • علاقه شما به موقعیت شغلی
  • آگاهی از ملزومات شغلی و اینکه چگونه می‌توانید وظایف خود در این موقعیت شغلی را انجام دهید
  • اثبات اینکه در مورد شرکت تحقیق و ماموریت آنها را درک کرده‌اید

از نامه پوششی خود برای توضیح تجربیات کاری (مانند کار داوطلبانه یا برنامه‌های فوق برنامه) و مهارت‌های نرم و فنیِ مورد نظر کارفرما، استفاده کنید. در نامه پوششی کمتر باید روی تبلیغات خود تمرکز کنید و بیشتر به آنچه می‌توانید برای شرکت به ارمغان بیاورید، بپردازید.

درست مانند تعداد صفحات رزومه، نامه پوششی باید یک صفحه و شامل حدود ۳۰۰ کلمه باشد.

تمام افراد در شروع فعالیت حرفه‌ای خود، رزومه‌ای را آماده کردند که به عنوان اولین رزومه کاری آنها ماندگار شده است. چیزی که باید در مورد رزومه بدانید این است که، کارفرمایان در مورد رزومه وسواس دارند و انتظار دارند بهترین فرمت رزومه را برای آنها ارسال کنید. توجه به دستاوردها و ویژگی‌های ارزشمندی که شما را به بهترین فرد برای کار تبدیل می‌کند، به شما کمک می‌کند در میان رقبا برجسته شوید.

با توجه به نکاتی که در این مقاله آموختید آماده هستید تا اولین رزومه خود را در رزومه ساز حرفه‌ای ایران تلنت در کمتر از ۱۰ دقیقه، بسازید و یک بار برای همیشه معضل نوشتن رزومه را حل کنید.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.