وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور آگهی استخدامی آماده کنیم؟

ثبت آگهی استخدام یکی از کارهایی است که باید برای آن وقت بگذارید و حتما قبل از نوشتن آگهی، با یک کارجو دیدار کنید. کارجویان کسانی هستند که بیش از افراد تیم استخدام، آگهی‌های استخدامی شرکت‌های مختلف را مشاهده و رصد می‌کنند و می‌توانند بینش خوبی به تیم‌ها برای نوشتن آگهی استخدام بدهند. امروزه وب‌سایت‌های کاریابی اولین انتخاب کارجویان برای پیدا کردن شغل هستند، اما خب نیمی دیگر در شبکه‌های اجتماعی به دنبال فرصت‌های شغلی هستند که به تعداد آنها افزوده نیز می‌شود.

شخص جویای کار می‌تواند تا ۱۵ ساعت در هفته را به جستجو بپردازد و به همان اندازه احتمال دارد که در حین انجام این کار از ابزارهای هوشمند مانند تلفن همراه خود استفاده کند. بیش از نیمی از ترافیک وب‌سایت‌های کاریابی و حتی دیگر وب‌سایت‌ها، از طریق تلفن همراه است و به همین دلیل است که، شرکت‌هایی که آگهی‌های استخدامی خود را مناسب با این ابزارها می‌سازند، در جذب نیرو بسیار موفق‌تر از دیگر شرکت‌ها عمل می‌کنند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

این مقاله قصد دارد تا یک نمای کلی از آگهی‌های شغلی ارائه دهد و به شما کمک کند تا کارجویان متخصص و با استعداد را جذب فرصت‌های شغلی خود کنید.

۱. انتخاب عنوان شغلی مناسب برای موقعیت شغلی

آماده سازی آگهی استخدامی

به یاد داشته باشید هر عنوان شغلی که برای آگهی شغلی خود انتخاب می‌کنید، قرار است هم در وب‌سایت شما و هم در وب‌سایت‌های کاریابی دیده شود. در حالی که ممکن است فکر کنید که این تنها یک عنوان شغلی است و فکر کردن ندارد، باید عنوان کنیم که کارجویان در بسیاری از مواقع دنبال عبارت خاص و تکراری نمی‌روند و موارد مختلفی را جستجو می‌کنند.

در مورد عنوان‌های شغلی کمی تحقیق کنید تا مطمئن شوید عنوان شما چیزی است که یک کارجو در گوگل یا بینگ به دنبال آن است. در حالی که یک طراح گرافیک برای پیدا کردن شغل ممکن است تنها عبارت طراح گرافیک را جستجو کند و سراغ موارد دیگر نرود، اگر برای عنوان شغلی از «گرافیست حرفه‌ای» استفاده کرده باشید، این عنوان شغلی به او کمک نمی‌کند تا آگهی استخدامی شما را پیدا کند. وضوح نوشتار از وضوح فکر ناشی می‌شود.

ترفندهایی برای اطلاع از بهترین عبارات برای عنوان شغلی

  • برای بررسی بیشتر ترندهای شغلی که بیشترین جستجو را دارند، به صفحه فرصت‌های شغلی ایران تلنت مراجعه کنید.
  • از ابزارهای پیدا کردن کلمات کلیدی که هم به صورت رایگان هستند و هم به صورت پولی، استفاده کنید یا اگر حساب ادورز دارید، این ابزار نیز یکی از ابزارهای عالی برای به دست آوردن کلمات پرجستجو توسط کاربران است.

۲. نحوه نوشتن شرح شغلی

آماده سازی آگهی استخدامی

برای بسیاری از کارجویان، خواندن شرح شغلی به معنای شکل‌گیری رابطه بین کارمند و کارفرما است. اگر این مرحله به خوبی پیش نرود، ارتباط میان کارجو و کارفرما خیلی سریع از بین می‌رود. شرح شغلی می‌تواند باعث بیگانگی، تضعیف روحیه و ارعاب در کارجویان شود. اما در عین حال می‌توانند درگیر کننده، انگیزه‌دهنده و الهام‌بخش باشند. برای دستیابی به مورد دوم باید طرز تفکر خود را در مورد این موضوع تغییر دهید و سراغ کلیشه‌ها نروید.

ما با لیستی از نکات و ترفندها در مورد نحوه نوشتن شرح شغلی شروع می‌کنیم، سپس آن را تجزیه می‌کنیم تا دستورالعمل‌های خاصی را برای نوشتن مشخصات، الزامات و مزایای شرکت ارائه دهیم.

نحوه نوشتن شرح شغل در ۱۰ مرحله

  1. نوشتن شرح شغلی را با شخصی که قبلا این کار را در سازمان انجام داده یا کاری نزدیک یا معادل به آن را به پایان رسانده، پیش ببرید و از او بخواهید یک روز خود را برای کمک به شما بگذارد.
  2. شرح شغلی را با استفاده از کلماتی که احساسات و عواطف را بر می‌انگیزند، توصیف کنید. در مقابل در برابر وسوسه استفاده از اصطلاحات تخصصی، کلمات رایج یا لحن شرکتی خیلی سخت و خشن مقاومت کنید.
  3. شرح شغلی را کوتاه نگه دارید (اما نه خیلی کوتاه)، چرا که ممکن است گیج کننده شود. به عنوان یک قاعده کلی، سراغ استفاده بسیار از بولت برای تعیین الزامات نروید و کلیت آن از ۷۰۰ کلمه تجاوز نکند.
  4. شرح شغلی را خاص نگه دارید. صنعت خود و جایگاه شرکت خود را بشناسید. حتما مطمئن شوید که از لحن شرکت و این صنعت برای نوشتن شرح شغلی استفاده می‌کنید و از نثر مبهم دوری کنید. برای ایجاد حس فوریت، تاریخ شروع دریافت رزومه را به شرح شغلی اضافه کنید.
  5. در زمان نوشتن شرح شغلی همانند کارجو فکر کنید و خود را جای او بگذارید. چه چیزی باعث می‌شود برای این کار درخواست دهید؟ آیا دلیل انتخاب شما تنها امتیازات و مزایا است یا فرصتی برای کار با گروهی از افراد با استعداد و باهوش؟ شاید این موقعیت شغلی مسیری روشن برای افزایش میزان مهارت و پیشرفت در آن موقعیت باشد و شما باید آن را ذکر کنید.
  6. به کارجویان کمک کنید تا خود را در آن موقعیت شغلی تصویر کنند. جزئیات تیمی که کارجو باید با آنها به طور منظم کار کند را به اشتراک بگذارند. برای این کار می‌توانید سراغ نقل قول و یا حتی آدرس شبکه‌های اجتماعی شرکت بروید.
  7. کارهای بی‌اهمیت یا جزئیات را کنار بگذارید. شرح شغلی باید به مسائل مهم بپردازد.
  8. ارزش موقعیت شغلی را به اشتراک بگذارید. برای بیان ارزش هر موقعیت شغلی نیاز نیست که مدام از شرکت تعریف کنید. برای بیان ارزش آن نقش باید به کارجویان آن دقت کنید. محتوای مورد علاقه و جذاب آنها را به اشتراک بگذارید، در مورد دانش، ایده‌ها و روش‌های کار صحبت کنید.
  9. شرح شغلی را به تنهایی و در تیم منابع انسانی ننویسید. با بخش‌های دیگر صحبت کنید تا از تخصص آن‌ها در نوشتن شرح شغلی استفاده کنید. نویسندگان محتوا برای واژه‌سازی، افراد تیم بازاریابی برای ایده‌های تبلیغاتی، طراحان برای تصاویر بصری هوشمندانه و دیگر بخش‌ها می‌توانند به شما در نوشتن شرح شغلی کامل و بی نقص کمک کنند.
  10. آن را مرور کنید و املای آن را تصحیح کنید و هنگامی که کارتان تمام شد، دوباره این کار را انجام دهید.

مقایسه شرکت خود با دیگر شرکت‌ها

آماده سازی آگهی استخدامی

برای متمایز شدن در بازار رقابتی جذب نیرو، باید کمی در شرح شغلی و مشخصات به شخصیت شرکت خود اشاره کنید. شرکت شما ترکیبی منحصر به فرد از مردم، فرهنگ و دانش است و هدف شما جذب افرادی است که رویکرد و ارزش‌های شما را به اشتراک می‌گذارند. داستان خود را برای آنها بازگو کنید. به آنها بگویید که کجا هستید، چگونه به آنجا رسیده‌اید و هدف شما برای آینده چیست و قرار است کجا باشید. از کارجویان بخواهید که شما را برای رسیدن به آن هدف همراهی کنند.

تمام این موارد را به صورت بصری هم نشان دهید. یک تصویر از محل کار شما، یک ویدیو یا نقل قول از یکی از کارمندان شما نگاهی کلی و درون سازمانی از شرکت شما به کارجو ارائه می‌دهد. تقریبا دو سوم افراد کارجو تحت تاثیر آگهی‌های استخدامی قرار می‌گیرند و بعد برای آنها رزومه ارسال می‌کنند. خود را در ذهن کارجویان ماندگار کنید.

اما دقت کنید که از خودشیفتگی دوری کنید. در بسیاری از این تبلیغ‌ها دیده می‌شود که شرکت‌ها به این می‌بالند که چقدر خاص هستند و چگونه آنها فقط بهترین‌ها را جذب شرکت خود می‌کنند. این می‌تواند فخرفروشی به نظر برسد، که برای برخی از کارجویان این میزان از خودشیفتگی غیرقابل تحمل است و بیشتر حس ترس در آنها القا می‌شود.

مقایسه این شغل در برابر مشاغل دیگر

دو روش متداول در هنگام نوشتن شرح شغلی، ارائه فهرستی دقیق از وظایف روزانه یا ارائه مبهم مسئولیت‌‌های شغلی است. هیچ کدام از این روش‌ها کارجو را در مورد شرح وظایف قانع نمی‌کند. به جای این کار بر روی موارد قابل ارائه تمرکز کنید و توضیح دهید که چگونه این موارد به موفقیت کسب و کار کمک می‌کنند.

در اینجا می‌توانید از بولت برای لیست کردن استفاده کنید تا با کمک آن، ماهیت کار و نحوه عملکرد فرد در تیم را توصیف کنید. به جای توصیف وظایف، روی نوع تصمیماتی که می‌گیرند و اینکه با چه کسی کار می‌کنند و باید به آنها گزارش دهند، تمرکز کنید.

لیست نیازمندی‌ها

هر آنچه را که درخواست می‌کنید دریافت خواهید کرد، بنابراین بنابراین خیلی وسوسه انگیز است که در شرح شغلی سراغ لیست آرزو‌های خود بروید. چیزی که در واقع به آن نیاز دارید کسی است که بتواند کار را انجام دهد و پتانسیل رشد را داشته باشد. کارجو کالا نیست و قرار نیست که کارجویان را در قفسه‌ای قرار دهند و شما از میان آنها یکی را انتخاب کنید. بین آنچه که «می‌خواهید» و آنچه «نیاز دارید» تمایز قائل شوید. فهرستی از ۱۵ نیازمندی خود را ارائه دهید. این نیازمندی‌ها را بخوانید، نیاز به تغییر داشت اعمال کنید و در صورت نیاز موارد دیگری را نیز به آن اضافه کنید.

یک رویکرد خوب این است که مهارت‌ها را بر اساس اهمیت و فراوانی رتبه‌بندی کنید و در مورد آنها شفاف باشید. نشان دادن تمام مهارت‌ها باعث تضعیف روحیه کارجویان می‌شود. تاکید نادرست بر مهارت‌ها ممکن است باعث شود که کارجویانی که در این مهارت‌ها ضعف دارند را از دست بدهید. به همین ترتیب، در مورد تجربه و سابقه کار نیز زیاده‌روی نکنید. به خاطر داشته باشید که مهارت‌ها را می‌توان آموخت و افراد را می‌توان آموزش داد.

مزایا و امتیازات

آماده سازی آگهی استخدامی

در اینجا می‌توانید شرکت و موقعیت شغلی خود را با امتیازات منحصربه‌فرد، برجسته کنید. با این حال، عاقلانه است که روی چیزهای خاص شرکت خود تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید که جذب افراد از طریق امتیازهایی که شرکت دارد، بهترین استراتژی برای استخدام نیست. شرکت شما به دنبال خریدار مزایا نیست. به دنبال کسی است که بتواند با چالش روبرو شود.

درخواست برای آن موقعیت شغلی را آسان کنید

همه ما با آگهی‌های شغلی مواجه شده‌ایم که برای درخواست و ارسال رزومه برای آنها، به صبر و حوصله زیادی نیاز داشتیم. ارسال رزومه به آدرس‌های ایمیل، پر کردن تعداد بخش‌های مختلف با جزئیات شخصی اولیه یا حتی بدتر از آن بازنویسی کل رزومه خود در فرم‌های جداگانه، تماما جزء مواردی هستند که باعث از کوره در رفتن می‌شوند. شما این شرکت‌ها نباشید و تلاش کنید که راحت‌ترین روند را برای ارسال درخواست شغلی بگذارید.

یک سیستم ردیابی متقاضی (ATS) که به طور خودکار فیلدهای مورد نیاز را پر می‌کند و به راحتی می‌توان در آن رزومه را آپلود کرد، تنها چیزی است که نیاز دارید. این سیستم حتی غربالگری را نیز انجام می‌دهد و افراد واجد شرایط را انتخاب می‌کند تا در وقت ارزشمند خود صرفه جویی کنید و هزینه جذب نیرو را کاهش دهید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

۳. نحوه انتشار آگهی استخدامی

آماده سازی آگهی استخدامی

اگر در وب‌سایت خود آگهی استخدامی را منتشر کرده‌اید، باید آن را ترویج دهید و برای آن تبلیغ کنید. برای انجام این کار، می‌توانید سراغ بسترهایی بروید که بیشترین میزان کارجو را دارند. لینکدین گروه‌های زیادی دارد که می‌توانید به آنها بپیوندید، فرصت‌های شغلی و آگهی آنها را ذکر کنید یا بحث‌های کلی درباره نقش، شرکت یا صنعت خود را آغاز کنید.

اما مهم‌تر از این شبکه، آیا همه کارکنان می‌دانند که شما به تازگی شغل جدیدی را آگهی کرده‌اید؟ این آگهی استخدامی را در سراسر شرکت خود به اشتراک بگذارید. اگر سیستم ارجاع ندارید، اکیدا به شما توصیه می‌کنیم که به فکر آن باشید. از کارکنان خود بخواهید که فردی را برای این موقعیت شغلی معرفی کنند و شما نیز برای انگیزه دادن به آنها، پاداشی را برای آنها تعیین کنید.

روی برند کارفرمایی خود کار کنید و آن را به دیگر افراد نشان دهید. برند کارفرمایی خود را از طریق صفحات کاری و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و هنگامی که آگهی شغلی‌ای را منتشر می‌کنید، خواهید دید که افراد بسیاری برای درخواست آن به شما مراجعه خواهند کرد. تا حد امکان بین خود و کارجویان راه ارتباطی تعیین کنید تا بتوانید از آن طریق با آنها بیشتر آشنا شوید.

وب‌سایت‌های کاریابی برتر

تنها به انتشار آگهی استخدامی در وب‌سایت خود و شبکه‌های اجتماعی بسنده نکنید. شما به وب‌سایت‌های کاریابی نیز نیاز دارید. به دنبال وب‌سایتی باشید که بیشترین میزان بازدهی را برای شما دارد.

در ایران تلنت شما به مزایای زیر دسترسی دارید و می‌توانید از این پلتفرم برای دستیابی به متخصصین و افراد با استعداد بازار کار استفاده کنید:

  • انتشار آگهی‌های شغلی
  • اعتبار مشاهده اطلاعات تماس
  • جستجوی نامحدود در بانک رزومه ایران‌تلنت
  • نرم‌افزار مدیریت فرآیند جذب و استخدام ATS
  • انتشار آگهی‌های شغلی در دانشگاه‌های معتبر تلنت کوچ
  • نمایش مجدد و ارتقا دادن آگهی شغلی
  • ارائه رایگان انواع تست استخدام
  • دسترسی به پروفایل کارفرمایی
  • ثبت لوگو شرکت در صفحه اول سایت ایران‌تلنت
  • استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی ایران‌تلنت
  • اشتراک داشبورد مدیریت حقوق و دستمزد ایران سلری
  • ارائه گزارش‌های مستند حقوق و دستمزد و بازارکار

۴. نکاتی برای مدیریت موفق کارجویان

آماده سازی آگهی استخدامی

در حال حاضر آگهی استخدامی خود را منتشر کرده‌اید و اکنون، زمان شروع ساختن فهرست کوتاهی از کارجویان رسیده است. فرایندهای استخدام از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما به طور کلی گام‌های بعدی شما برای کارجویان شامل مصاحبه‌های حضوری و ویدئویی، غربالگری تلفنی، ارزیابی‌ها و در انتها، پیشنهاد و پذیرش یا رد کارجو می‌شود.

چگونه با تیم استخدامی خود همکاری کنید

همکاری نزدیک با تیم استخدامی منجر به فرایندهای کارآمدتر برای مدیریت کارجویان و استخدام افرادی می‌شود که برای موقعیت شغلی شما مناسب‌تر هستند. استفاده از نرم‌افزار استخدام به این معنی است که شما مجبور نیستید از اکسل، شیت، ایمیل و سیستم‌های بایگانی قدیمی استفاده کنید. برخی از ابزارها ویژگی‌های یکپارچه و قابل تنظیمی را به کاربران ارائه می‌دهند تا با کمک آنها تیم‌های مختلفی از روند استخدام در شرکت باخبر باشند.

روش‌های مورد استفاده برای امتیازدهی به افراد متقاضی

زمان رتبه‌بندی کارجویان رسیده است. در اینجا رویکردهای متفاوتی وجود دارد؛ یک راه این است که به سادگی نامزدها را بین ۱ تا ۵ ستاره بر اساس چند عنصر کلیدی رتبه‌بندی کنید. برخی از عناصر مورد استفاده در این کار عبارت‌اند از:

  1. ابتکار و پویایی
  2. روند عملکرد در طول زمان
  3. دستاوردهای گذشته
  4. تجربه و تحصیلات متفاوت
  5. مهارت حل مسئله و تحلیل

و در آخر چطور کارجویان را غربالگری کنیم؟

انتخاب از میان صدها رزومه کاری دشوار و طاقت فرسا است. از یک سیستم ردیابی متقاضی (ATS) استفاده کنید تا به راحتی مراحل بعدی را انجام دهید و کارجویان را به طور موثر در مراحل مختلف استخدام غربال و ارزیابی کنید.

مراحل متداول فرایند استخدام شامل «مراجعه به مراجع»، «مصاحبه ویدیویی» و «مصاحبه حضوری/زنده» می‌شود. سیستم مناسب به شما این امکان را می‌دهد که افراد را از این فرایند رد صلاحیت کنید یا حتی فرد کارجو را برای مرحله نهایی انتخاب کنید.

منبع resources.workable
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.