وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

برند کارفرمایی چیست و چرا باید دغدغه ساخت آن را داشته باشید؟

مصرف کنندگان محصولات لبنی، با نام کاله، میهن، پگاه یا دامداران آشنا هستند و فارغ‌التحصیلان رشته صنایع غذایی که سال‌ها مصرف‌کننده این محصولات بوده‌اند، اغلب رویای ورود به یکی از این شرکت‌ها را در سر دارند. اما کارجویان، همیشه و در همه حوزه‌ها، مصرف کننده کالا یا خدمات شرکت‌ها نبوده‌اند و گاهی حتی نام آنها را در مکالمات روزمره خود نشنیده‌اند؛ اینجاست که خلق برند کارفرمایی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برند کارفرمایی، تصویری است که با آوردن نام مجموعه شما در ذهن کارجویان، فعالان بازار کار و حتی سایر کارفرمایان تداعی می‌شود و برند محبوب، نشان‌دهنده این است که آن سازمان محیطی مناسب برای کار کردن در بین کارجوها دارد.

شرکت‌های توانمند که تجربه‌های کاری ارزشمندی را خلق می‌کنند، همیشه در میان کارجوها نام آشنا نیستند و در چنین شرایطی، طبیعی است که تازه واردان به بازار کار و استخدام، میلی به حضور در آنها نشان ندهند. اعتبار برند کارفرمایی، به شرکت‌ها برای جذب نیروی انسانی توانمند کمک کرده و مسیر استخدام را برای آنها هموارتر می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروزه ۸۶٪ از کارمندان میلی به کار کردن در شرکت‌هایی که اعتبار خوبی در میان کارمندان سابق خود و باقی افراد ندارند، نشان نمی‌دهند.

در این مقاله، به مفهوم برند کارفرمایی می‌پردازیم و از میانبرهای ایجاد استراتژی موثر برای ساخت و تقویت برند با شما صحبت می‌کنیم.

برند کارفرمایی چیست؟

برند کارفرمایی

برند کارفرمایی بیانگر محبوبیت و همچنین شهرت شما در بین نیروی کار و همچنین درک کارمندان از شما به عنوان کارفرما است. به عبارت دیگر، برند کارفرمایی یک ذهنیت و هویت درباره شرکت شما در ذهن افراد شکل داده است. هر چه عملکرد شما در ساختن برند کارفرمایی بهتر باشد، احتمال جذب استعدادهای برتر برای شرکت‌تان بیشتر است. علاوه بر این، داشتن برند کارفرمایی قوی به شما کمک می‌کند تا در نگه داشت مهره‌های کلیدی و توانمند در شرکت خود نیز بهتر عمل کنید.

فرض کنید که شما در شرکت‌تان یک کار خارق‌العاده انجام داده‌اید و یا محصولی خلق کردید که در بازار بسیار قوی‌تر از دیگر رقبا است. متأسفانه، این به تنهایی نمی‌تواند دلیل ماندن و آمدن افراد به شرکت شما باشد. هنگامی که صحبت از ارتباط میان کارفرما و کارمند، ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی شما می‌شود، باید روی برند کارفرمایی خود بسیار کار کنید و برای آن استراتژی داشته باشید.

اگر یک جویای کار از کارمندی در شرکت شما بپرسد «کار در این شرکت چگونه است؟” آن فرد قرار نیست به کارجو بگوید که، «ما در این شرکت کالاهایی بسیار عالی ساختیم. ” او قرار است از مدیریت روزانه کارمندان، ارزش‌های شرکت و فرهنگ سازمانی محل کار خود بگوید. برند کارفرمایی، درواقع قصه‌ای از کسب و کار شما برای افراد روایت می‌کند و برای اینکه بتوانید برند کارفرمایی قوی داشته باشید، باید بتوانید در ساخت داستان برای برند خود بسیار تلاش کنید.

یک داستان واقعی روایت کنید

قبل از تلاش برای ساختن این برند، باید یک قدم به عقب برگردید و هویت کسب و کارتان را برای کارجویان تعریف کنید. شما قرار است چگونه شرکتی باشید؟ قرار است به کارجویان چه احساسی را القا کنید و چه باورهایی را به نمایش بگذارید؟ بعد از آنکه هویت برندتان را با جزئیات فراوانش ترسیم کردید، وقت آن است که راه‌های خلق این هویت را مطرح کنید. اگر قرار است به کارمندان آینده‌تان بگویید که در این شرکت، تعادل بین کار و تفریح رعایت می‌شود و فضای عالی برای تفریح کارمندان در نظر گرفته شده، باید مصداق‌های آن را تعریف کرده و در شرکت‌تان ایجاد کنید. فضای شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات، وب‌سایت و فعالیت‌های عمومی شما هم باید گویای این واقعیت باشد. اگر قرار است درباره خدمات رفاهی‌تان داستان‌پردازی کنید یا اینکه از فرصت‌های رشد صحبت کنید، باید داستان‌های واقعی و باورپذیری را از کارمندان راضی یا افراد رشد یافته در این فضای کاری روایت کنید؛ داستان‌هایی که کارمندان راضی و موفق شما، راوی اصلی آنها هستند. خلاصه اینکه خلق برند کارفرمایی قدرتمند، نیازمند توانایی بالا در ساختن مسیر و در نهایت خلق داستان‌های باورپذیر و حقیقی است.

چرا برند کارفرمایی مهم است؟

برند کارفرمایی

حال که با معنا و مفهوم برند کارفرمایی آشنا شدید، ممکن است از خود بپرسید که آیا برند کارفرمایی برای شرکت من مهم است؟ واقعیت این است که برند کارفرمایی برای همه شرکت‌ها مهم است. یک برند کارفرمایی خوب می‌تواند نرخ استعفا و گردش کارمند در شرکت شما را ۲۸٪ کاهش دهد و هزینه‌های استخدام شما را به نصف کاهش دهد. علاوه بر این، اگر کارفرما به طور فعال برند خود را مدیریت کند، احتمال دارد تا ۷۵ درصد از افراد جویای کار برای کار در شرکت او علاقه نشان دهند و درخواست کنند.

نجوه ساخت برند کارفرمایی

برای ساخت برند کارفرمایی قوی کارهای زیر را می‌توانید انجام دهید.

۱. لیستی از ارزش‌های اصلی شرکت خود به دست آورید

برای ایجاد یک برند کارفرمایی قدرتمند، بسیار مهم است که با مأموریت برند، ارزش‌ها، شعار، چشم انداز و فرهنگ شرکت خود شروع کنید. پرداختن به این موارد به شما کمک می‌کند تا بتوانید نیازهای شغلی شرکت خود را شناسایی کنید و سپس به این فکر کنید که برای تحقق این اهداف باید سراغ چه فردی با چه استعدادی بروید.

به عنوان مثال، شعار یک برند Teach for America است؛ یعنی “روزی، همه کودکان در این کشور فرصت تحصیلات عالی را خواهند داشت.”

این برند با استفاده از شعار می‌تواند داستانی عالی و جذاب برای برند کارفرمایی خود بسازد. آنها در این داستان می‌توانند بیان کنند که ما به کارمندان شانس یادگیری مستمر را می‌دهیم. همچنین می‌توانند بگویند که “کنجکاوی در ما بسیار زیاد است و ایده‌های جدید برای نوآوری و پیشرفت مداوم را با آغوش باز می‌پذیریم. ما آگاهانه ریسک می‌کنیم و از موفقیت‌ها، عقب نشینی‌ها و از یکدیگر یاد می‌گیریم.” به این ترتیب، آنها ارزش‌ها و برند کارفرمای خود را با هدف تجارت خود تطبیق می‌دهند.

۲. برند کارفرمایی خود را مدام زیر ذره بین قرار دهید

ممکن است از شهرتی که شرکت شما در بین افراد جویای کار یا حتی کارمندان خود دارد، کاملاً آگاهی نداشته باشید. نظرسنجی‌های داخلی، بررسی برند کارفرمایی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های استخدامی را بررسی کنید، نظرات را بخوانید و یا فردی را به طور خاص برای بررسی کردن مداوم این موارد استخدام کنید.

در نهایت، تحقیقات و بررسی‌های شما باید بتواند به آن جنبه‌های مثبت شرکت شما در ذهن کارمندان دست پیدا کند و می‌توانید آنها را در برند کارفرمایی خود برجسته کنید و برای پیشرفت آنها در شرکت تلاش کنید.

یادتان نرود که این روزها، انتشار نظرات، ارسال پست با نوشتن نظرات در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها، بر برند کارفرمایی شما تاثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی هر اشتباه یا کاستی، احتمال تضعیف برندتان را در میان کارجویان فراهم کرده و زحمات و هزینه‌هایی که برای خلق برند کارفرمایی شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس بار دیگر، باید به همان اصل اولیه برگردیم. داستان برند شما، باید از دل واقعیت خلق شده باشد.

۳. ارزش برند خود را به دست آورید

برند کارفرمایی

هنگامی که تحقیق خود را انجام دادید و لیستی از ارزش‌های شرکت خود را تهیه کردید، باید بتوانید به یکی از ارزش‌های مهم شرکت خود در برند کارفرمایی برسید. ارزش شرکت شما یک پیام بازاریابی و یک وعده است، بنابراین نباید چیزی بگویید که درست نباشد یا کارمندان شما با آن موافق نباشند. ممکن است بخواهید از این ارزش به عنوان شعار در وب‌سایت و یا حتی پروفایل لینکدین خود استفاده کنید، بنابراین به هیچ عنوان نباید خلاف واقع باشد.

علاوه بر این، این ارزش چیزی است که تیم منابع انسانی و کارشناسان استخدام در مصاحبه‌های کاری به آن اشاره می‌کنند و به کارجویان می‌گویند.

ارزش برند کارفرمایی شما هیچ ارتباطی با مسائل مالی و حقوقی ندارد. در واقع این همان چیزی است که افراد را مجاب به کار در شرکت شما می‌کند. کارجویان دوست دارند تا احساس کنند کار معنی دار انجام می‌دهند و حتی ممکن است این موقعیت را به داشتن حقوق بیشتر در شرکتی دیگر ترجیح دهند.

۴. نفوذ به قلب کارمندان فعلی

وقتی شخصی می‌خواهد درباره برند کارفرمایی شما بداند، مطمئنا اولین کاری که انجام می‌دهد صحبت با کارمندان فعلی شرکت شما خواهد بود. برای اینکه به قلب کارمندان فعلی خود نفوذ کنید، با آنها گفتگو کنید و از آنها بخواهید که با شما مصاحبه کنند و شما صحبت آنها را در وب‌سایت شرکت خود منتشر کنید.

همچنین زمانی که شرکت شما دورهمی جذابی برگزار می‌کند و یا حتی کارمندان برای ساعتی خارج از شرکت و به پیک نیک می‌روند، می‌توانید از کارمندان بخواهید تا در حساب‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی تصاویری در این باره منتشر کنند. به عنوان مثال، ممکن است برای تولد شرکت مراسمی داشته باشید. در این موقعیت می‌توانید هشتگی برای این منظور بسازید و از کارمندان بخواهید که تصاویر خود از این جشن را با این هشتگ در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. این یک روش سرگرم کننده و در عین حال قدرتمند برای شما است تا بتوانید فرهنگ شرکت خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

۵. یک فرایند عالی برای اولین روز کاری کارمندان ترتیب دهید

اولین روز کاری کارمندان جدید و یک تأثیر منفی می‌تواند عواقب بزرگی را برای شما به همراه داشته باشد. در واقع، افرادی که تجربه اولین روز کاری آنها منفی است، دو برابر بیشتر از افراد عادی فرصت به اشتراک گذاشتن این تجربه را دارند.

در نهایت، القای تصویر مثبت از برند کارفرمایی با برنامه ریزی عالی برای اولین روز کاری کارمندان آغاز می‌شود. این بسیار مهم است که شما کارکنان را از ابتدا درگیر نقش و تیم‌هایشان کنید. با آشنا کردن کارمندان جدید خود با دستورالعمل‌ها و ابزارهای لازم برای پیشرفت در نقش خود، از به هم ریختن روحیه فرد، استعفای کارمندان و گردش بالای کارمند در شرکت خود جلوگیری کنید.

۶. فرصت یادگیری و توسعه را برای کارمندان خود مهیا کنید

برند کارفرمایی

در بسیاری از مواقع کارمندان تنها یک دلیل برای ترک شرکت‌ها دارند و آن هم خسته بودن و نیاز به یک چالش جدید است. حل این مشکل نسبتا آسان است و می‌توانید به خوبی آن را هندل کنید.

اگر به کارمندان خود اجازه دهید تا به دنبال فرصت‌های یادگیری جدید بروند و در مهارت‌های جدید تبحر پیدا کنند، در واقع بر لزوم یادگیری و پیشرفت مداوم در شرکت خود تأکید می‌کنید. با به چالش کشیدن کارمندان خود، مطمئن خواهید شد که آنها در نقش خود خسته نخواهند شد و به این ترتیب، می‌توانید در نگه داشت آنها در شرکت موفق عمل کنید.

علاوه بر این، وقتی کارمندان شما سراغ یادگیری مهارت‌های جدید می‌روند شما نیز سود می‌برید و این یک معامله برد برد به شمار می‌آید.

۷. از ویدئو، پست‌های وبلاگ، عکس و نمایش‌های اسلایدی استفاده کنید

وقتی می‌خواهید برند کارفرمایی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، به هیچ وجه به یک کانال انتشار اکتفا نکنید. شما می‌توانید ویدئو، عکس، نمایش اسلایدی، مقاله وبلاگ و سایر اشکال پیام را برای ارائه برند کارفرمایی خود در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که این روایت و پیام آن، به مخاطبان بسیاری در کانال‌ها و پلتفرم‌های مختلف رسیده است.

همچنین باید توجه داشته باشید که کیفیت ویدئوها، تصاویر و محتوای شما برای بیان برند کارفرمایی بسیار مهم است. شما حتی می‌توانید صحبت‌های کارمندان درباره شرکت خود را در بخش و صفحه درباره ما به صورت اسلایدی و یا تصویر قرار دهید.

یادتان نرود که کارمندان فعلی شما سفیران برند کارفرمایی‌تان هستند. آنها با به اشتراک گذاشتن لذت کار کردن در آن مجموعه یا صحبت کردن از آن در جمع‌های مختلف، می‌توانند بر دیدگاه سایرین درباره شرکت شما تاثیر بگذارند.

۸. ایجاد ابتکار با در نظر گرفتن تنوع در شرکت

اگر می‌خواهید یک برند کارفرمایی قوی بسازید، بسیار مهم است که به ساخت تیم‌های متفاوت در شرکت خود بپردازید. سرمایه‌گذاری در شرکت بر روی افراد مختلف با طرز فکرهای متفاوت بسیار برای شما سود خواهد داشت که از جمله این مزایا می‌توان به ایده‌های نوآورانه، فرهنگ کاری قوی‌تر و خدمات بهتر به مشتری اشاره کرد. به همین خاطر، امروزه پرداختن به موضوع تنوع در محیط کار بسیار مورد توجه افراد است و این موضوع به صورت مستقیم در ساخت برند کارفرمایی قوی اثر دارد.

منبع blog.hubspot
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.