وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه کارمندان برون‌گرا را مدیریت کنیم؟

مدیران کارآزموده می‌دانند که چگونه بهترین عملکرد کارمندان را به نمایش بگذارند. این افراد وقت کافی را به شناخت شخصیت افراد اختصاص داده و با شناخت جوانب شخصیتی آن‌ها، بهترین تصمیمات مدیریتی را می‌گیرند. مدیران باتجربه می‌دانند که شخصیت افراد از جمله موضوعاتی است که در روند کاری تیم و به طور کلی کیفیت کار آن تاثیر بسزایی دارد. در این مقاله قصد داریم در خصوص مدیریت، نحوۀ ارتباط و انگیزه‌بخشی به کارمندان برون‌گرا صحبت کنیم.

همه به خوبی می‌دانیم که معمولاً به کارمندان درون‌گرا بیش از سایرین توجه می‌شود. مثلاً اینکه چطور کارمندان درون‌گرا را تشویق کنیم یا اینکه چطور با آن‌ها رفتار کرده یا چطور آن‌ها را مدیریت کنیم؛ یا چه محیطی برای کار کردن افراد درون‌گرا مناسب است؟

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

موارد فوق و مسائل دیگر از جمله موضوعاتی بوده که همیشه درباره کارمندان درون‌گرا در نظر گرفته شده است. حال ما تصور می‌کنیم وقت آن است که هوای کارمندان برون‌گرا را داشته باشیم و کمی درباره ترجیحات آن‌ها در محیط کار صحبت کنیم.

تصور اشتباهی بین مدیران وجود دارد که یک کارمند برون‌گرا در شلوغ‌ترین محیط‌ها هم می‌تواند کار کند یا به دلیل آنکه کارمندان برون‌گرا گشاده‌رو و خوش صحبت هستند می‌توان در اولین برخورد آن‌ها را مدیریت کرد.

به نظر می‌آید بیشتر مدیران در این موارد دچار سوءبرداشت هستند و کارمندان برون‌گرا را به خوبی نشناخته‌اند. در این مقاله قصد داریم پنج قاعده و قانونی که هر مدیری برای مدیریت کارمندان برون‌گرا لازم است بداند را با یکدیگر بررسی کنیم.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

شاد و بشاش بودن کارمندان برون‌گرا دلیل بر بی‌ادبی آنان نیست

وقتی برای اولین بار یک کارمند برون‌گرا را ملاقات می‌کنید، شاید به نظرتان آن‌ها بیش از اندازه حرف می‌زنند یا بیش از حد شوخی می‌کنند و طعنه و کنایه می‌زنند (یا به اصطلاح عامیانه خیلی زود خودمانی می‌شوند). اما باید بگوییم حقیقت طور دیگری است. تحقیقات روان‌شناسان نشان می‌دهد دلیل رفتار راحت و خودمانی کارمندان برون‌گرا این است که آن‌ها قصد دارند جوّ خشک اولین دیدار را بشکنند تا هم شما و هم خودشان احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

نکته‌ای که باید بدانید این است که چنین رفتاری نشان از بی‌ادبی، سبک بودن و جدی نگرفتن کار و مسئولیت‌هایشان نیست. به همین دلیل باید مراقب بود تا مبادا رفتار آن‌ها باعث شود که آن‌ها را دستِ‌کم بگیرید یا به نظراتشان بی‌اعتنایی کنید.

مطمئن باشید وجود کارمندان برون‌گرا در تیم شما باعث می‌شود فضایی دوستانه در محیط کار فراهم شود که این موضوع در روحیه کارکنان بسیار تاثیرگذار است.

کارمندان برون‌گرا هم مانند سایر کارمندان به جزئیات دقت می‌کنند

بسیاری از مدیران تصور می‌کنند ایده‌های یک کارمند برون‌گرا دیوانه‌وار و حتی غیرقابل استفاده است که این تصور کاملاً اشتباه است. ما به عنوان مدیر، زمانی که کاری برنامه‌ریزی شده، دقیق و ساختارمند را مشاهده می‌کنیم، قطعاً خوشحال می‌شویم.

گفتنی است که این نظام‌مندی هیچ ارتباطی به برون‌گرا یا درون‌گرا بودن کارمندان ندارد و تنها با اولویت‌های فکری آنان در ارتباط است؛ یعنی افرادی که تمایل به نظم و برنامه‌ریزی در امور دارند حتی کوچک‌ترین مسائل را با نظم و دقت می‌بینند و زاویه دید آن‌ها هیچ ارتباطی با شخصیت‌شان ندارد.

بنابراین سعی کنید کارمندان برون‌گرا را با جملاتی مانند “تو هیچ توجهی به جزئیات نداری!” آزار ندهید. توجه به جزئیات ارتباطی مستقیم با برون‌گرا بودن ندارد.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

اجازه دهید آن‌ها هم صحبت کنند

حتی اگر می‌دانید کارمندان برون‌گرا شما قصد مطرح کردن چه صحبت‌هایی را دارند، صحبت‌شان را قطع نکنید. اگر در تیم شما تعداد کارمندان برون‌گرا کم است نباید اجازه صحبت کردن را از آن‌ها بگیرید. این کار باعث می‌شود روحیه و اشتیاق‌شان کشته شود.

اگر همکاران برون‌گرای‌تان احساس کنند دوست ندارید نظرات آن‌ها را بشنوید حس مثبت خود نسبت به محیط کار را از دست خواهند داد. در نظر داشته باشید یک کارمند برون‌گرا تنها پر کردن سکوت صحبت نمی‌کند، بلکه در بیشتر مواقع آن‌ها نیز دلایل مهمی برای حرف زدن دارند. آنان صحبت می‌کنند تا افراد اطراف‌شان را بشناسند، با آنان ارتباط برقرار کنند و خود را عضوی از تیم بدانند.

تحقیقات ثابت کرده اگر عضوی از یک تیم یک ساعت درباره موضوعی فکر کند اما حتی پنج دقیقه با همکاران خود درباره آن موضوع بحث نکند، نتایج مثبتی به دست نخواهد آورد. بنابراین صحبت کردن برای همه افراد یک تیم چه درون‌گرا، چه برون‌گرا بسیار مفید خواهد بود.

افکار کارمندان برون‌گرا حرکت تیم را از یکنواختی در می‌آورد

برای کارمندان برون‌گرا یکنواختی، ویران‌گرِ خلاقیت و بهره‌وری است. این کارمندان دوست دارند روز خود را با کارهای مختلف بگذرانند؛ بعضی اوقات با گوش دادن به موسیقی تمرکز می‌کنند، گاهی هم به کافی‌شاپ می‌روند و بعضی اوقات به اتاق جلسه رفته تا در سکوت کار کنند. بعضی از روزهای هفته را در خانه و جوّ متفاوت آن کار می‌کنند و در تمام شرایط هم بالاترین بازده را دارند.

بنابراین اگر کارمندان برون‌گرا از شما می‌خواهند که از خانه، یا در اتاق جلسه یا در کافی‌شاپ کار کنند، به پای تنبلی و بی‌مسئولیتی آن‌ها نگذارید. بدانید که این تغییرات می‌تواند چشمه خلاقیت آنان را بجوشاند.

گاهی به آن‌ها اجازه دهید درون‌گرا باشند

شاید این ایده به نظر خلاف انتظار و غیرمعمول باشد. اما کارمندان برون‌گرا هم گاهی اوقات به تنها بودن نیاز دارند. آن‌ها هم گاهی باید در محیطی به دور از سر و صدا و در آرامش کامل باشند. آن‌ها هم گاهی اوقات دوست ندارند با کسی صحبت کنند. بنابراین به حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارید. برون‌گرا بودن به معنی نداشتن حریم خصوصی نیست.

باید توجه داشته باشید که نباید این ویژگی‌ها را به تمام کارمندان برون‌گرایمان تعمیم دهیم. ممکن است این موارد با اندکی شدت و ضعف وجود داشته باشند یا اصلاً چنین مواردی در خصوصیات شخصی تمام افراد نباشد. نکته مهم‌تر از آن این است که سعی کنید افراد را با بررسی تک تک رفتارها قضاوت کنید و خیلی سطحی و با تمرکز تنها بر یک رفتار، شخصی را قضاوت نکنید. افراد ویژگی‌های شخصیتی خود را در طول زمان به شما نشان خواهند داد.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.