وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه بدون داشتن تجربه کافی کار پیدا کنیم؟

«بدون داشتن تجربه و سابقه شغلی چه طور کار پیدا کنم؟» برای بسیاری از کسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده یا هنوز دوران دانشجویی خود را می‌گذرانند، این یک سوال اساسی است.

درست است که استخدام بدون سابقه کار، تا حدی دشوار خواهد بود، اما ناامید نباید شد. بیشتر افرادی که دارای سابقه شغلی چندین ساله هستند نیز کار خود را از جایی شروع کرده‌اند و روزی در همین نقطه‌ای که شما ایستاده‌اید، بودند.

 ۱-آموزش ببینید

این روزها داشتن مدرک دانشگاهی به تنهایی برای پیدا کردن شغلی مناسب کافی نیست. پس چاره چیست؟ راهش این است که مهارت‌هایتان را افزایش دهید و در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی شرکت کنید و اگر لازم است گواهینامه و دیپلم بگیرید. این کار نه تنها دانش شغلی شما را بالا می‌برد که نشان‌دهنده میزان علاقه شما به یادگیری هم هست.

۲-از یک نقطه شروع کنید

شما برای کسب تجربه باید از جایی شروع کنید. بنابراین می‌توانید در شرکت، سازمان یا حتی به عنوان کارآموز در یک کارگاه کوچک مشغول به کار شوید. راه دیگری هم هست، اینکه کارهای داوطلبانه انجام دهید.

این روزها شرکت‌های زیادی کارآموز استخدام می‌کنند. نکته منفی کارآموزی این است که ممکن است شما مجبور شوید برای حداقل سه ماه بدون حقوق یا با حقوقی اندک کار کنید؛ اما بعد از اتمام دوره کارآموزی معمولا به نیروی ثابت تبدیل خواهید شد. شما از این طریق می‌توانید تجربه کسب می‌کنید، در راه استقلال قدم بر‌دارید و CV یا رزومه خود را بسازید.

برای شروع می‌توانید بسته به شغل مورد علاقه‌تان در پروژه‌های مرتبط به صورت پاره وقت یا تمام وقت کار کنید.

۳-شبکه بسازید

تقریبا یکی از بهترین راه‌ها برای استخدام شدن بدون سابقه کار، داشتن حلقه‌ای از دوستان و آشنایان است. این افراد می‌توانند شما را به شرکت‌های مختلف توصیه کنند. اما برای ایجاد حلقه‌ای از دوستان باید چه کرد؟ یک راه این است که شبکه خود را به صورت آنلاین و آفلاین بسازید و در کانال‌ها و انجمن‌های مختلف عضو شوید و در بحث‌ها مشارکت کنید. با این کار دیگران شما را می‌شناسند و با مهارت‌هایتان آشنا می‌شوند.

می‌توانید برای فعالیت و ایجاد بحث در لینکدین فعالیت کنید و در آنجا درباره مباحث مورد علاقه‌تان بنویسید.

۴-ترسیم کنید

گاهی لازم نیست کار خاص و ویژه‌ای برای شروع انجام دهید. می‌توانید لیستی از مهارت‌ها، تجربه‌ها و خصوصیاتی که برای رسیدن به شغل مورد علاقه‌تان نیاز است را تهبه کنید. حال ببینید خودتان چه مهارت‌هایی دارید و لازم است در چه زمینه‌هایی آموزش ببینید یا در کدام حوزه‌ها نیاز به بهبود دارید. در مرحله بعد لازم است برخی از این موارد را در CV خود برجسته کنید.

۵-متخصص شوید

این مورد در ادامه مورد قبلی است. در مورد بازار کار و شغل‌ مورد نظرتان اطلاعات کسب کنید. این موضوع نه تنها باعث ایجاد تصوری در مورد شغلی که دوست دارید می‌شود، که به شما در جلسه مصاحبه هم کمک خواهد کرد. با انجام این کار به تدریج به یک متخصص تبدیل می‌شوید و دایره آشنایانتان نیز بیشتر می‌شود. برای شروع بلاگ‌های مختلف را بخوانید و با اصطلاحات تخصصی حرفه‌تان آشنا شوید.

برای اطلاع از اینکه هرشغل نیاز به چه مهارت‌هایی دارد می‌توانید توضیحات تکمیلی مربوط به هر فرصت شغلی را مطالعه کنید.

۶-داستان‌گو باشید

برای تحت‌تاثیر قرار دادن کارفرمایان باید یک داستان جذاب برای شروع داشته باشید. کارفرمایان از شما درباره اینکه چرا می‌خواهید وارد این حرفه شوید، دلایل و انگیزه‌هایتان و همچنین اهداف شغلی‌ سوال می‌پرسند. لازم است که برای تحت‌تاثیر قرار دادن آنها داستانی قابل قبول داشته باشید که حاکی از اشتیاق شما باشد.

۷- CV خود ر ا اصلاح کنید

مطمئن شوید که CV شما، قسمت‌های اصلی داستانتان را منعکس می‌کند. روی استعدادها و مهارت‌هایتان تمرکز کنید و فقط به عناوین شغلی متکی نشوید. مهارت‌های شما می‌تواند نشان‌دهنده میزان تعامل شما با دیگران باشد. نمونه‌ای از این مهارت‌ها، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های سازمانی، رهبری و مهارت‌های ارتباطی است.

وظایف و مسئولیت‌های شما در دوره کارآموزی یا انجام کارهای داوطلبانه چه بوده است؟ شما با عملکردتان به چه دستاوردهایی رسیده‌اید و چه مقدار ارزش افزوده خلق کرده‌اید؟ اشاره به این نکات نشان‌دهنده نقش احتمالی شما در موفقیت‌های آینده شرکت یا سازمان مورد نظر خواهد بود.

۸-هدف منطقی داشته باشید

به عنوان یک مبتدی و کسی که بدون سابقه کاری به دنبال شغل است، بهتر است زیاد بلندپرواز نباشید. علایق شما باید هم‌راستا با توانایی‌هایتان باشد، بنابراین به دنبال فرصت‌های شغلی‌ای باشید که در بدو ورود توانایی انجام آنها را دارید. باید این نکته را روشن کنید که می‌دانید مبتدی و در ابتدای راه هستید، اما بسیار به یادگیری علاقه دارید. در مرحله بعد سعی کنید اشتیاق‌تان را نیز برای گرفتن شغل مورد نظر نشان دهید.

۹-شانس‌تان را امتحان کنید

بهتر است ۲۰ تا ۳۰٪ از زمان‌تان را صرف ارسال رزومه برای شرکت‌هایی کنید که فرصت‌های شغلی کمتری را بر روی وب‌سایت خود قرار می‌دهند. رقابت برای تصدی مشاغل مختلف معمولا در این شرکت‌ها و سازمان‌ها کمتر است و شانس شما بیشتر. در این حالت وقتی شرکت مورد نظر شروع به استخدام کند، شانس شما برای جذب بیشتر خواهد بود. این روش معمولا کمی زمان‌بر است.

۱۰-در نمایشگاه آنلاین کار شرکت کنید

راه دیگر، شرکت در نمایشگاه آنلاین کار است. این نمایشگاه که در دوره‌های مختلف برگزار می‌شود فرصتی است برای کارجویان بدون سابقه کاری یا دارای سوابق کاری اندک.

شرکت‌های نام آشنا در نمایشگاه آنلاین کار حضور دارند و فرصت‌های شغلی‌ مورد نیازشان را در غرفه مخصوص به خود قرار می‌دهند. کارجویان با مراجعه به غرفه مخصوص به هر شرکت می‌توانند برای فرصت‌های شغلی موجود رزومه بفرستند.

نمایشگاه آنلاین کار همانطور که از نام آن پیداست به صورت آنلاین برگزار می‌شود و انجام مصاحبه ویدئویی، صرفه‌جویی در وقت و ارتباط با بهترین شرکت‌ها از مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.