وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا برابری جنسیتی در محیط کار مهم است؟ چگونه آن را برقرار کنیم؟

حتماً شما هم با مفهومی به نام نابربری جنسیتی در محیط کار آشنا هستید یا حداقل یک بار نام آن به گوشتان خورده است. این مفهموم به این موضوع اشاره دارد که ممکن است ساعت‌های کاری زنان و مردان یکسان باشد؛ ولی زنان کمتر از مردان حقوق بگیرند یا راه پیشرفت شغلی آنها مانند مردان هموار نباشد. نابرابری جنسیتی فقط بر افراد تاثیر نمی‌گذارد، بلکه می‌توان تاثیر آن را بر روی رشد اقتصادی و توسعه نیز دید.

در این نوشته به این سوال می‌پردازیم که چرا برابری جنسیتی در محیط کار مهم است و چگونه می‌توان آن را برقرار کرد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

نابرابری جنسیتی در محیط کار چیست؟

شرکت‌های بسیاری خود را متعهد به تنوع جنسیتی می‌دانند، اما این تعهد هنوز به پیشرفت معناداری تبدیل نشده است. نگاهی به محیط اطرافمان باعث می‌شود دید مناسبی نسبت به موضوع پیدا کنیم. کارمندان زن بسیاری هنوز به میزان قابل توجهی کمتر از همتایان مرد خود حقوق می‌گیرند یا همچنان راه پیشرفت مردان در بسیاری از محیط‌های کاری هموارتر از زنان است.

در حالی که تبعیض و آزار جنسی در نظر بسیاری مضموم شمرده می‌شود، تجربه مستقیم زنان در محیط کار حکایت از موضوع دیگری دارد. این تبعیض که به دلیل ناآگاهی بعضا از سوی زنان نیز پذیرفته شده ممکن است به صورت تمسخر زنان و ضعیف شمردن آنها برای انجام کاری خود را نشان دهد یا در جهت مسدود کردن راه پیشرفت آنها باشد.

این نابرابری چرا اتفاق می‌افتد؟ وجود تعصبات، منجر به برداشت‌های نادرست درباره زنان می‌شود و بسیاری از افراد نسبت به آثار آن آگاه نیستند. گفتن عبارت‌هایی مانند «کار، کار مردانه است» یا «این کار، کار زن نیست» به نابرابری‌ها دامن می‌زند. حرف زدن از تعصبات و آگاهی نسبت به اثرات این نابرابری، اولین قدم در مسیر تغییر است.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

مزایای برابری جنسیتی چیست؟

برخورداری از فرصت‌های برابر: ترویج فرهنگ برابری در محیط کار کمک می‌کند تا همه کارمندان از فرصت‌های برابر برای پیشرفت نیز برخوردار باشند. در این شرایط افراد نسبت به محیط کار احساس تعلق خاطر بیشتری خواهند داشت و قادر به نوآوری و حتی تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهند بود.

تنوع دیدگاه‌ها: زنان و مردان ممکن است نظرات مختلفی نسبت به یک موضوع داشته باشند. وجود دیدگاه‌های متفاوت در کنار هم و استفاده از استعدادهای زنان و مردان به ایجاد محیطی خلاقانه کمک خواهد کرد.

ایجاد محیط کار مثبت: در محیط‌های کاری متنوع افراد خواه ناخواه احترام به یکدیگر را یاد می‌گیرند و متوجه نقاط قوت، استعدادها و وجه تمایزها خواهند شد. تفاوت‌ها، محیطی را به وجود می‌آورد که اکثر افراد به هم احترام می‌گذارند. در چنین محیطی بیشتر افراد حس ارزشمند بودن می‌کنند و روحیه اعضای تیم و عملکرد شغلی نیز افزایش پیدا می‌کند.

افزایش اعتبار: هرچه محیط‌های کاری ناعادلانه و تبعیض‌آمیز باشد، کارفرمایان را در مسیر پویایی دچار مشکل می‌کند؛ برابری جنسیتی و تنوع در محیط کار باعث اعتبار بخشیدن و شهرت یک کسب و کار می‌شود. وجود چنین ارزش‌هایی دیگران را ترغیب به همکاری با شما خواهد کرد و بسیاری دوست دارند جزوی از آنچه شما ایجاد کرده‌اید باشند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

برای برقراری برابری جنسیتی در محیط کار چه کنیم؟

برابری جنسیتی فقط یک ضرورت اخلاقی نیست، بلکه اولویتی بسیار مهم به خصوص برای کسب و کارهای کوچک است. به همین دلیل نیز باید محیطی را فراهم کرد که افراد براساس عملکردشان داوری شوند و نه پیشینه، نژاد یا جنسیت.

مردان را درگیر کنید: برای برقراری برابری جنسیتی باید مردان را نیز وارد عمل کرد. مردان به عنوان بخش بزرگی از نیروی کار باید در فرآیندها دخیل باشند؛ چراکه بدون حضور آنها حرف زدن از برابری جنسیتی بی‌معنا خواهد بود.

به مدیران آموزش دهید: یکی از مهمترین موانع بر سر راه رسیدن زنان به نقش‌های مدیریتی وجود کلیشه‌های جنسیتی است؛ اما در سطح شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توان با آموزش، این کلیشه‌ها را تا حد زیادی بی‌اثر کرد. باید مطمئن شوید که همه مدیران درباره برابری جنسیتی از آگاهی برخوردارند و در مورد تبعیض آشکار و پنهان موجود در محیط کار آموزش دیده‌اند. در راستای این موضوع باید به آنها چگونگی تشخیص رفتارهای تبعیض‌آمیز بین زیردستان، مقابله و جلوگیری از وقوع آن را آموزش دهید.

شکاف‌های جنسیتی را حذف کنید: برای اطمینان کارمندان زن و مرد از پرداخت‌های مساوی باید در محیط کار فرهنگی از شفافیت وجود داشته باشد. فراتر از پرداخت مساوی برای کار برابر، این سیاست باید وجود داشته باشد که هر دو جنس با برخورد عادلانه و یکسان در استخدام، آموزش و ارتقاء مواجه باشند.

مربی در نظر بگیرید: وجود مربیان باتجربه‌ای که در زمان مواجه شدن با چالش‌ها و موانع می‌توان از آنها کمک گرفت بسیار ارزشمند است. باید موقعیتی فراهم باشد که این مربیان فارغ از جنسیت در دسترس همه باشند تا بتوانند برابری جنسیتی در محیط کار را ترغیب و تشویق کنند.

البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که برخی از مردان در حال حاضر نسبت به مربیگری زنان محتاط هستند. این دسته از افراد ترجیح می‌دهند از مشارکت در فعالیت‌هایی که زنان در آن حضور دارند، سرباز زنند. این عدم علاقه نیز فرصت‌های شغلی برای زنان را با کاهش مواجه می‌کند.

نتیجه‌گیری

تشویق برابری در محیط کار صرفاً با تعامل کارمندان زنان و مرد به دست می‌آید و تیم‌های منابع انسانی در راه آموزش و تعدیل تفکرات مردسالارانه در محیط کار و ایجاد محیطی برای گفتگوی آزادنه نقش زیادی می‌توانند ایفا کنند. برابری جنسیتی در محیط کار و دیگر محیط‌ها به آسانی به دست نمی‌آید و تغییری است که با گذشت زمان محقق می‌شود.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.