وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

اهمیت آموزش مدیریت منابع انسانی در پیشرفت استارت‌‌آپ‌ها

مدیریت منابع انسانی نباید برای استارت‌آپ‌های در حال رشد و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ابزاری برای شکنجه و مانعی برای فعالیت رو به جلوی‌شان باشد. درست است که استخدام و به طور کلی مدیریت منابع انسانی، فرآیندی ساختاریافته، دقیق و زمان‌بر است، اما در حال حاضر راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان با انعطاف‌پذیری بالایی، فرآیند مدیریت منابع انسانی را به خوبی انجام داد.

در ادامه این مطلب از اهمیت آموزش مدیریت منابع انسانی برای استارت‌آپ‌ها خواهیم گفت و سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا استارت‌آپ‌ها باید از فرآیند استخدام سازمان‌یافته استفبال کنند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

اهمیت آموزش مدیریت منابع انسانی برای استارت‌آپ‌ها

بر کسی پوشیده نیست که فرهنگ سازمانی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط منعطف است زیرا ماهیت این کسب‌وکارها به شکلی است که آن‌ها باید در مدت زمان کوتاهی شکست را پشت سر بگذارند و مسیر پیشرفت را طی کنند.

دقیقاً به همین علت است که این نوع شرکت‌ها چندان به مدیریت منابع انسانی سختگیرانه و فرآیند‌های استخدام سازمان‌یافته روی خوش نشان نمی‌دهند زیرا معتقدند این فرآیندها شدیداً سازمان محور است و در نهایت، انعطاف‌پذیری و فرهنگ سازمانی موجود را از بین خواهد برد.

از همین رو، در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط دپارتمان منابع انسانی چندان پررنگ نیست یا به اصطلاح روی صندلی عقب می‌نشیند!

اما نکته اصلی دقیقاً اینجاست. اجرای فرآیند استخدامی که ساختارمند نباشد و مدیریت منابع انسانی که تمام جوانب یک موضوع را بررسی نکند، بیش از آنکه مفید باشد به ضرر این نوع کسب‌وکارها خواهد بود. در نبود مدیریت صحیح منابع انسانی، این شرکت‌ها این ظرفیت را دارند تا بستری برای ایجاد یک محیط کاری مسموم باشند، باعث سردرگمی کارمندان شوند و در نهایت، امکان نگهداری کارکنان خود را نداشته باشند.

برنامه‌ریزی برای داشتن دپارتمان منابع انسانی و آموزش کارمندان آن نشان‌دهنده این است که آن کسب‌وکار به آینده خود و کارکنانش اهمیت می‌دهد. این نوع شرکت‌ها معمولاً در موارد زیر بهتر از رقبای خود عمل می‌کنند:

  • استخدام کارمندان
  • رشد و آموزش کارمندان
  • و نگهداری از کارمندان

پیشنهاد بهاری ایران تلنت برای ویژه شرکت های متوسط

فرآیندهای منابع انسانی روند جذب نیروی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را دگرگون می‌کند

اهمیت منابع انسانی برای استارت‌آپ‌ها در این مرحله واضح می‌شود. زمانی که شما بر روی آموزش منابع انسانی سرمایه‌گذاری می‌کنید، در استخدام موفق‌تر خواهید بود. در ادامه، دلایل این موضوع را بررسی خواهیم کرد:

ایجاد عناوین شغلی مرتبط با کسب‌وکارتان

کارکنان واحد منابع انسانی به شما کمک می‌کنند تا بدانید دقیقاً چه عناوین شغلی با چه شرح شغلی را در مجموعه خود نیاز دارید. این موضوع برای استارت‌آپ‌هایی که به دنبال داشتن تیم‌های متعدد و متنوع هستند بسیار حیاتی است.

انجام مصاحبه‌های شغلی ساختارمند

استخدامِ بهترین نیروهای کار برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک اهمیت ویژه‌ای دارد، و مصاحبه‌هایی که بدون چارچوب و فرآیند خاصی انجام شوند در ذات خود حامل تبعیض و تعصب هستند زیرا اولویت‌ در این مصاحبه‌ها، توانایی افراد نخواهد بود.

کارکنان واحد منابع انسانی می‌توانند به استارت‌آپ‌ها کمک کنند تا با انجام مصاحبه‌هایی استاندارد و ساختارمند، مهارت‌های متقاضیان کار را عادلانه و بر اساس معیارهایی مرتبط بسنجند.

در مطلب در مصاحبه چه سوالاتی از کارجو بپرسیم درباره برخی سوالات متداول صحبت کرده‌ایم.

مراقبت از کسب‌وکار در برابر دادخواست‌های قضایی

کارکنان منابع انسانی شرکت، افرادی هستند که باید برای کارهای حقوقی به آن‌ها مراجعه کرد. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا قوانین پیچیده موجود را به راحتی درک کنید.

فرآیندهای منابع انسانی به نگهداری کارمندان در استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند

استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که از راهکارهای صحیح منابع انسانی بهره ‌می‌برند، توانایی بیشتری در رشد، حفظ و نگهداشت کارمندان دارند زیرا به خوبی می‌دانند که نگهداری نیروی کار خوب چه تاثیر مستقیمی بر روی رشد کسب‌وکارشان دارد. در ادامه دلایل این موضوع را بررسی خواهیم کرد:

ارائه حقوق و دستمزد عادلانه

تعیین حقوق و مزایا یکی از وظایف مهم بخش منابع انسانی است. بدون داشتن کارشناسان خبره منابع انسانی، مذاکراتی که پیرامون حقوق و دستمزد صورت می‌گیرد بی‌نتیجه خواهد بود و به جای آنکه اهمیت و ارزش کارجو برای آن کسب‌وکار سنجیده شود، مدیران بر اساس احساسشان نسبت به یک کارمند یا موقعیت‌های شغلی پیشین او پرداخت‌ها را انجام می‌دهند.

همچنین، تاکید بر حقوق و دستمزد عادلانه می‌تواند گام‌های مهمی در راستای از بین بردن تبعیض جنسیتی در محیط کار بردارد.

سرمایه‌گذاری بر تربیت مدیران

کارمندان استارت‌آپ‌ها معمولاً پس از مدتی در اصطلاح به یک “آچار فرانسه” تبدیل می‌شوند. در واقع، این کارمندان چند وظیفه متعدد را همزمان بر عهده دارند. این کارمندانِ آچار فرانسه به ناگهان مسئولیت مدیریت چند بخش را عهده دار می‌شوند، بدون آنکه هیچ تجربه مدیریتی داشته باشند. به همین دلیل، تربیت مدیران اهمیت ویژه‌ای در استارت‌آپ‌ها دارد چرا که کیفیت کار مدیران به طور مستقیم بر روی ماندگاری کارمندان شما تاثیر می‌گذارد.

اهمیت دادن به فرهنگ سازمانی

واحدهای منابع انسانی حرفه‌ای بدون آنکه کارمندان متوجه شوند، احوال کارمندان را بررسی می‌کنند. آن‌ها به طور مداوم از تجربه کاری کارمندان در محیط کار می‌پرسند، کارکنان جدید را استخدام می‌کنند و با کارمندان جلسه برگزار می‌کنند.

انجام این کارها سبب ایجاد یک فرهنگ قوی سازمانی خواهد شد و در طول زمان، آن کسب‌وکار را به بهترین مکان برای اشتغال تبدیل می‌کند.

تشخیص دادن نیاز به قوانین

با رشد کسب‌وکارها، کارمندان جدید نیز با مشکلات جدیدی در محیط کار روبرو خواهند شد. برای مثال چگونگی مدیریت سر و صدا در دفتر، یاد گرفتن روند مالی امور و مدیریت زمان حضور در محل کار، برخی از مسائلی است که کارمندان جدید با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

کارشناسان منابع انسانی به همراه مدیران قوانین را وضع می‌کنند که پاسخگوی این پرسش‌ها باشد. این کار باعث می‌شود مسائل کوچک در همان ابتدا مدیریت شوند.

رشد مسیر شغلی کارمندان

یکی دیگر از نمودهای اهمیت آموزش مدیریت منابع انسانی برای استارت‌آپ‌ها تدوین مسیر شغلی کارمندان است. زمانی که شرکت‌ها حداقل ۳۰ کارمند را استخدام می‌کنند، چگونگی رشد و آموزش آن‌ها به منظور نگهداریشان به امری ضروری تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی، واحد منابع انسانی بدون شک بازوی کسب‌وکار شما برای تدوین مسیر شغلی دقیق برای کارمندان خواهد بود.

چگونه بدون آنکه انعطاف‌پذیری خود را از دست دهیم به استقبال مدیریت منابع انسانی برویم؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه صحبت کنیم، واحد منابع انسانی انعکاسی از مدل رهبری یک شرکت است. تا زمانی که شما برای انعطاف‌پذیری ارزش قائل هستید، قادر خواهید بود ساختاری خلاقانه و منعطف برای واحد منابع انسانی خود ایجاد کنید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که برای ایجاد یک دپارتمان منابع انسانی موفق باید از چه مواردی چشم‌پوشی کنید:

استفاده از اصطلاحات خاص و از پیش تعیین شده

استفاده از اصطلاحات و عبارات خاص تنها باعث ایجاد تضاد در بین کارکنان شده و به بهره‌وری آن‌ها آسیب می‌رساند. واحد منابع انسانی باید در برقراری ارتباط با کارمندان صریح و واضح باشد و در مواقع نیاز، به صورت رو در رو با آن‌ها صحبت کند.

تاکید بیش از حد بر قوانین

نیازی نیست که استارت‌آپ‌ها برای هر اتفاقی که در محل کار می‌افتد، قوانین خاصی داشته باشد. برای مثال شاید نحوه پوشش در یک سازمانِ باسابقه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، اما استارت‌آپ یا کسب‌وکار کوچکی که کمتر از ۱۰ نفر جمعیت دارد نباید زمان و انرژی خود را صرف چنین کاری کند.

تاکید مداوم بر ارزش‌های سازمانی

شاید هنگام بدل شدن به یک سازمان، شما به این ارزش‌های مدون نیاز داشته باشید. اما به عنوان یک استارت‌آپ ارزش‌های سازمانی می‌توانند باعث ایجاد محدودیت برای کارکنان شوند. همچنین ارزش‌ها و فرهنگ یک استارت‌آپ‌ها به دلیل ماهیت کسب‌وکارشان، با گذشت زمان تغییر می‌کند.

حال، بیایید آنچه برای ایجاد یک دپارتمان منابع انسانی نیاز دارید را با یکدیگر بررسی کنیم:

استخدام کارمندان منابع انسانی مسئولیت‌پذیر

این کارمندان سفیرِ فرهنگِ سازمانی شرکت شما خواهند بود. بنابراین، به دنبال استخدام اشخاصی باشید که به این ارزش‌ها باور دارند و مشتاقانه آن‌ها را تبلیغ می‌کنند. در ابتدا، شما به دو شخص در واحد منابع انسانی نیاز دارید (هرچند بهتر است افرادی که استخدام می‌کنید توانایی انجام هر دو کار را داشته باشند):

  1. کارشناس امور منابع انسانی: این شخص با کارمندان به طور منظم ملاقات می‌کند و مدیران و کارکنان را ترغیب می‌کند تا چالش‌های پیش‌آمده را با کمک یکدیگر برطرف کنند.
  2. کارشناس استخدام: این شخص با مدیران به طور منظم ملاقات می‌کند تا بداند که آن‌ها نیازمند چه نیرو و با چه توانایی هستند. همچنین، آن‌ها باید بتوانند نیازهای نیروی انسانی هر واحد را تشخیص دهند و برای رفع آن‌ها، نیروهای جدید و خبره استخدام کنند.

تشویق تیم منابع انسانی به مشارکت در امور

کارکنان منابع انسانی مجموعه شما باید با کارمندان به صورت رو در رو گفت‌وگو کنند و عواملی که باعث انگیزش و مشارکت کارکنان می‌شود را شناسایی کنند. این کار باعث می‌شود تا اعتماد به تیم منابع انسانی جایگزین ترس حاکم شود. مشارکت در امور می‌تواند ارتباط با کارمندان و بررسی امور آن‌ها، ملاقات با کارجویان منفعل یا خوش‌آمدگویی به کارمندان جدید باشد.

تقویت و تفویض اختیار کارمندان منابع انسانی

یک تیم منابع انسانی قدرتمند، گروهی است که برای ایجاد هماهنگی برای هر کاری بین کارمندان و مدیران رفت‌‌وآمد نمی‌کند. این کارمندان آزاد هستند تا با کارمندان گفت‌وگو کنند و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهند. اهدافی که تیم منابع انسانی برای کارمندان در نظر دارد می‌تواند به شکل موارد زیر باشد:

  • خوش‌آمدگویی به کارمندان جدید و کمک به آغاز به کار آن‌ها
  • ارزیابی فعالیت و مشارکت کارمندان
  • برقراری ارتباط با کارمندان و گفت‌وگو درباره مسائل جاری در شرکت
  • داشتن قدرت چانه‌زنی در مذاکره برای حقوق و دستمزد کارمندان
  • رشد فعالانه فرهنگ سازمانی مجموعه

مطمئناً اهمیت منابع انسانی برای استارت‌آپ‌ها مسئله بزرگی است و صرفاً نمی‌توان آن را در قالب یک مقاله گنجاند. با این حال، ما تمام تلاش خود را کردیم تا هر آنچه که شما نیاز دارید از اهمیت آموزش مدیریت منابع انسانی برای استارت‌آپ‌ها بدانید را در قالب این مطلب به طور خلاصه بیان کنیم.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.