وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا در محیط کار همه باید مثل هم باشند؟ تنوع فرهنگی در محیط کار چه اهمیتی دارد؟

شرکت‌های زیادی هستند که ترجیح می‌دهند یکپارچه باشند و از پذیرش کارجویانی که این یکپارچگی را برهم بزنند، امتناع می‌کنند. اما در روی دیگر سکه، شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی هم وجود دارند که این روزها پرچم تنوع فرهنگی در محیط کار یا Diversity را برای نشان دادن تعهدشان نسبت به پذیرش اختلاف و تغییرات برافراشته‌اند.

سوال اینجاست که تنوع فرهنگی در محیط کار و وجود کارکنانی از قشرهای مختلف، قومیت‌‌ها و توانایی‌های متفاوت چه اهمیتی دارد و چرا لازم است کارفرمایان به آن توجه جدی کنند؟

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

تنوع فرهنگی در محیط کار یعنی احترام متقابل بین کارمندان

تنوع فرهنگی در محیط کار باعث احترام متقابل بین کارمندان می‌شود. کار کردن در تیم‌هایی که سبک کاری‌ آنها متفاوت است یا افراد دارای معلولیت و افرادی با فرهنگ‌های مختلف هم در آنها حضور دارند، محیط متنوع را به یک معیار تبدیل می‌کند. در چنین فضایی کارمندان متوجه نقاط قوت و استعدادهایی که باعث به وجود آمدن این تنوع در محیط کار شده‌اند، می‌شوند. آنها یاد می‌گیرند که همه لزوماً مثل هم فکر نمی‌کنند و به همکارانشان احترام می‌گذارند.

احترام به همکاران، احتمال درگیری و اختلاف را کم می‌کند یا راه‌هایی آسان‌تر را برای حل مناقشه پیش رو قرار می‌دهد.

توانمندی کارمندانِ به حاشیه رانده شده

نیروی کار بسیاری به دلیل نژادپرستی، سن‌گرایی و وجود تبعیض نسبت به افراد دارای معلولیت به حاشیه رانده شده‌اند. این تبعیض‌ها جز اینکه غیراخلاقی و غیرقانونی‌اند، پیامدهای اقتصادی جدی‌ای را هم به دنبال دارند.

وقتی افراد نتوانند کار پیدا کنند یا متناسب با آموزش و توانایی‌هایشان حقوق بگیرند، سطح زندگی‌شان پایین می‌آید و امنیت اقتصادی کمتری دارند. این موضوع فقط روی همان شخص یا خانواده‌ او تاثیر نمی‌گذارد، بلکه عواقبش گریبان جامعه را هم خواهد گرفت. استعدادها بی‌استفاده می‌شوند و پول کمتری هم در اقتصاد محلی به گردش درمی‌آید.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

بالا بردن اعتبار کسب و کار

تنوع فرهنگی در محل کار باعث شهرت یک کسب‌و‌کار می‌شود. شرکت یا سازمانی که امکان دسترسی به مشاغل زیادی را فراهم کرده، استعدادهای متنوعی را گردهم آورده و زمینه اشتغال منصفانه را فراهم کرده، شناخته شده است.

ویژگی مثبت دیگر این است که وجود تنوع فرهنگی در محیط کار باعث وفاداری مشتریان می‌شود. بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند با شرکتی همکاری کنند که در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی این چنینی هم، فعال و شناخته شده است.

آشنایی با دیدگاه‌های متنوع

محل کار متنوع باعث می‌شود با افراد مختلفی از فرهنگ‌های متفاوت آشنا شوید. در چنین محیطی می‌توانید با کسانی که سبک کاری، مهارت‌ها و دیدگاه‌های مختلفی دارند همکاری کنید. این موضوع به ویژه در محیط‌های کاری‌ای که کارمندانی از نسل‌های مختلف در آن مشغول به کار هستند و همچنین، در محیط‌هایی که معلولین هم درآن فرصت کار کردن دارند، دیده می‌شود.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

در چنین محیطی کارمندان قدیمی‌تر، فرآیندهای جدید را از آنهایی که متعلق به نسل جدید و هزاره تکنولوژی‌ هستند، یاد می‌گیرند. نسل جدید هم اصول کاری و نحوه‌ تعامل را از افراد قدیمی می‌آموزد.

ترفیع شغلی

نکته مهم دیگر محیط کار متنوع این است که امکان همکاری با کشورهای دیگر را به وجود می‌آورد. فرصت‌های به وجود آمده برای همکاری با بازارهای خارجی دو وجه دارد؛ با توجه به بزرگ شدن کسب و کار شما شرایط برای ترفیع کارکنان فراهم می‌شود.

در سوی دیگر میدان، حضور در بازارهای بین‌المللی امکان همکاری با افرادی که از نظر سنی، فیزیکی، قابلیت‌های ذهنی و اصول کاری متفاوت هستند را فراهم می‌کند. این موضوع به خصوص برای رسیدن به سود بیشتر در فضای بین‌المللی مهم است.

همچنین کارکنانی که به یادگیری استراتژی تجارت در فضای چندملیتی علاقه داشته باشند می‌توانند با وجود چنین پروژهایی فرصت تجربه شغل‌های جدید را هم داشته باشند.

خلاقیت، نوآوری و تصمیم‌گیری بهتر

قرار گرفتن در معرض دیدگاه‌های مختلف باعث ایجاد خلاقیت بیشتر می‌شود. زمانی که افراد مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و قرار است در مورد یک هدف مشترک تصمیم بگیرند به احتمال بسیار زیاد ایده‌های مختلفی دارند. این موضوع به ویژه در زمان برنامه‌ریزی و اجرای یک استراتژی، مفید خواهد بود. دیدگاه‌های مختلف که باهم ترکیب شوند منجر به رسیدن به شیوه‌های جدیدی خواهند شد و به این ترتیب درها به سوی نوآوری باز می‌شوند.

فایده‌ محیطی که در آن افرادی با سن‌وسال، فرهنگ، شکل و شمایل و توانایی‌های گوناگون در آن مشغول به کار هستند در همین‌ها خلاصه نمی‌شود.

نتایج بررسی دانشگاه هاروارد نشان داده تیم‌های متنوع در مقایسه با افراد مشابه بهتر می‌توانند مشکلات را حل کنند. کارکنانی با تجربیات و نقطه نظرات متفاوت توانایی این را دارند که راه‌حل‌های متنوعی ارائه کنند. می‌توان به بهترین راه‌حل سریع‌تر رسید و وقتی راه‌حل پیدا شود، حل مسئله هم چندان دشوار نخواهد بود.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.