وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

زنان چه نقشی در رشد سازمان‌ها دارند؟ مدیران زن بهترند یا مردان؟

احتمالا شما هم با کلیشه‌های جنسیتی رایج در محیط‌های کاری روبه رو شده‌اید. نظراتی مثل اینکه زنان توان مدیریت ندارند و مردان، مدیران بهتری در مقایسه با آنها هستند. این کلیشه‌های جنسیتی معمولاً در آن دسته از محیط‌های کاری که تنوع جنسیتی در آنها کمتر وجود دارد، بیشتر به چشم می‌خورد.

به نظر شما جنسیت تا چد حد در عملکرد افراد تاثیرگذار است و آیا اساساً تفاوتی بین مدیریت زنان و مردان وجود دارد؟ بیایید با هم نگاهی به تاثیر حضور زنان در پست‌های مدیریتی بیاندازیم و نظرات مختلف را در این باره بررسی کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مدیران زن فعال‌تر از مردان هستند

طبق نظرسنجی‌ای که توسط موسسه گالوپ، یکی از معتبرترین موسسات نظرسنجی، مدیران زن ۴۱% بیشتر از مدیران مرد کار می‌کنند. در حقیقت، مدیران زن در هر سن و سالی و صرف نظر از اینکه فرزندی در خانه داشته باشند یا نه، فعال‌تر هستند.

کارکرد بیشتر مدیران زن منجر به تشکیل کارگروه‌های مختلف می‌شود و این کارگروه‌ها می‌توانند در عملکرد بهتر سازمان نقش داشته باشند. بر طبق آمار همین موسسه تحقیقاتی، افرادی که با مدیران زن کار می‌کنند، به طور متوسط ۳۵% بیشتر از افرادی‌ که که با مدیران مرد همکاری دارند، درگیر کار هستند.

سامان، طراح یک شرکت غرفه‌سازی، در پاسخ به این سوال که مدیر مرد بهتر است یا مدیر زن می‌گوید: «نمی‌شود چندان براساس جنسیت قضاوت کرد. همه چیز تا حدی زیادی بستگی به محیط و رفتار مدیران بالا دستی و فرهنگ سازمانی دارد. ضمن اینکه شخصیت مدیر و رفتار سایر کارمندان را نیز نباید نادیده گرفت. به نظرم در یک سازمان باید هم از مدیران زن استفاده شود و هم از مدیران مرد. حضور مدیران زن و مرد در کنار هم باعث به وجود آمدن نظرات مختلف و تنوع ایده‌ها می‌شود؛ هرچند در بعضی مشاغل مثل شغل غرفه‌سازی، اکثر مدیران مرد هستند.»

مدیران زن بیشتر تشویق می‌کنند

مدیران زن بهترند یا مردان؟

در نظرسنجی انجام شده توسط گالوپ مشخص شد، کارکنانی که با مدیران زن کار می‌کنند، ۱.۲۶ برابر بیشتر از دیگران در کارشان تشویق می‌شوند. این نظرسنجی نشان می‌دهد مدیران زن در ایجاد پتانسیل مطلوب در کارمندان و ترسیم آینده‌ای روشن بهتر عمل می‌کنند. این به آن معناست که مدیران زن، بیشتر به دنبال سنجش راه‌های مختلف برای به چالش کشیدن کارمندانشان هستند و از این نظر موجب پیشرفت همکارانشان می‌شوند.

مدیران زن نه تنها زیردستان خود را بیشتر تشویق به پیشرفت می‌کنند، بلکه به طور مرتب پیشرفت کارکنان را نیز بررسی می‌کنند تا نسبت به وظایف روزانه‌شان احساس بهتری داشته باشند.

مهدیه که در یک آژانس هواپیمایی کار می‌کند، نظر دیگری دارد. او توضیح می‌دهد: «من ترجیح می‌دهم مدیرم مرد باشد تا زن. زنان خیلی دچار حاشیه می‌شوند و حرفشان را دیر می‌توانند به کرسی بنشانند، درحالی که مردان توان مدیریتی قوی‌تر دارند. مدیران مرد می‌توانند تصمیمات درست‌تری بگیرند، اما مدیران زن خیلی زود تحت‌تاثیر محیطشان قرار می‌گیرند. بنا به تجربه چندساله فکر می‌کنم که مدیران خانم سخت‌گیری‌های زنانه‌ و غیر منطقی زیادی دارند و این تصمیمات فقط کار کردن در کنارشان را سخت‌تر می‌کند.»

زنان بیشتر از مردان گوش می‌دهند

فرآیندهای مغزی زنان آنها را به سمت مشاهده بهتر، سوال پرسیدن و واکنش نشان دادن هدایت می‌کند. زنان به گوش دادن و دقت به نکات ظریف تمایل بیشتری دارند. آنها همچنین به اهمیت حفظ لحن مثبت در محیط کار آگاه هستند. همه این ویژگی‌ها از مهارت‌های لازم در مدیریت یک تیم است.

دانیال که در یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کند و به گفته خودش هم تجربه کار با مدیر زن و هم مدیر مرد را داشته است می‌گوید: «من به قضیه خیلی جنسیتی نگاه نمی‌کنم. تجربه کاری‌ام نشان داده که یک سری مسائل برای مدیران زن مهم است و مسائل دیگری برای مدیران مرد. من می‌توانم بنا به تجربه خود نظر بدهم اما این نظر فقط نظر من است و نمی‌توانم به طور کلی بگویم مدیران زن بهترند یا مردان. می‌توانم بنا به تجربه‌ شخصی‌ام بگویم که زنان بهتر به قضایا نگاه می‌کنند و بهتر به نظرات و انتقادات گوش می‌دهند.»

زنان در سمت‌های مدیریتی، سختکوش و کمال‌گرا هستند

مدیران زن بهترند یا مردان؟

به عقیده برخی، خصوصیات کمال‌گرایی برخی از مدیران زن همان‌اندازه که خوب است، می‌تواند مانع پیشرفت شغلی و گزارش‌های مستقیم شود. زنان تمایل دارند برای ساعت‌های طولانی و سخت کار کنند. آنها گاهی به کمال‌گرایی متوسل می‌شوند که این امر می‌تواند تاثیر منفی روی شغل‌شان بگذارد.

زنان معمولا! سخت‌کوش‌ترند و در مدت زمان کوتاهی می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند، اما الگوبرداری از این رفتار می‌تواند برای دیگر اعضای تیم چالش‌برانگیز باشد.

زنان در سمت‌های مدیریتی صبر بیشتری دارند

به عنوان یک مدیر، باید در مواجهه با اتفاقات عصبی‌کننده در تیم بسیار صبور باشید. در حالی که مردان در انجام این کار در تیم چندان عالی نیستند، اما زنان معمولا صبر بیشتری در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی دارند. بنابراین، مدیران زن به جای اینکه صرفا به دنبال رشد تیم باشند، به دنبال توسعه شخصی تک تک اعضای تیم هستند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

زنان مدیر همدل‌ترند

همدلی یک ویژگی ضروری است که هر مدیر باید از آن برخوردار باشد. زنان دوست دارند، تمام مسائل مربوط به افراد تیم خود بهتر درک کنند و در صورت وقوع یک حادثه ناگوار یا هر شرایط اضطراری دیگری از نوع مشابه، همدلی کامل از خود نشان دهند. مهربانی، ویژگی دیگر مدیران زن است و همین ویژگی، آنها را در دسترس‌تر و از این رو در مقایسه با مدیران مرد محبوب‌تر می‌کند.

زنان مدیر در برقراری ارتباط بهتر عمل می‌کنند

مهارت‌های ارتباطی بسیار کارآمد در زنان، باعث شده که آنها در مدیریت افراد بهتر عمل کنند. آنها به جای تصمیم‌گیری تکانشی، به گفتگوهای هوشمندانه با تیم خود می‌پردازند و راه‌حل‌های عالی پیدا می‌کنند. این ویژگی، همچنین آنها را به حلال مشکلات تبدیل می‌کند.

زنان مدیر در شبکه‌سازی بهتر هستند

شبکه‌سازی یک مهارت ضروری است که هر مدیر باید از آن برخوردار باشد. زنان به طور طبیعی در این کار خوب هستند و مهارت‌های ارتباطی بی‌عیب و نقص آنها، به آنها کمک می‌کند تا در شبکه سازی بهتر عمل کنند. در دنیای امروز، ایجاد ارتباطات برای رشد کسب‌وکار شما بسیار ضروری است و با وجود مدیران زن، شانس شکوفایی یک کسب‌وکار چند برابر می‌شود.

زنان در سمت‌های مدیریتی بسیار منظم‌تر هستند

مدیران زن بهترند یا مردان؟

اکثر مدیران زن دارای مهارت‌های سازمانی هستند، بنابراین به سختی ضرب‌الاجل‌ها را از دست می‌دهند و از این رو بیشتر احتمال دارد که یک کسب‌وکار را به قله موفقیت برسانند. آنها به جای اینکه کار زیادی را بر دوش تیمشان بگذارند، همه چیز را برنامه‌ریزی می‌کنند. آنها اطمینان به این اطمینان می‌رسند که افراد تیمشان قبل از رسیدن به ضرب‌الاجل، شروع به کار می‌کنند تا کار را با استرس دنبال نکنند و در زمان مقرر تحویل دهند.

زنان مدیر در تعامل با مردم بهتر هستند

مطالعات متعدد نشان می‌دهند که مدیران زن در مقایسه با مدیران مرد، در تعامل با تیم خود بهتر عمل می‌کنند. دلیل اصلی نسبت تعامل بهتر در مقایسه با مردان، مهارت آنها در رصدکردن تیمشان است. آن‌ها می‌دانند که چه چیزی به تیمشان انگیزه می‌دهد و چه چیزی برای درگیر نگه داشتن آنها لازم است.

سخن پایانی

اقتصاد جهانی به سمت برابری جنسیتی و افزایش مدیریت و رهبری زنان در حال حرکت است و و پیش‌بینی می‌شود که طی یک دهه آینده، تاثیر زنان بر اقتصاد جهانی حداقل به اندازه چین و هند قابل توجه باشد.

کلیشه‌های جنسیتی روز به روز در حال کمرنگ‌تر شدن است و در آن دسته از محیط‌های کاری که زنان، سهم بیشتری در مدیریت دارند، تعصبات کمتری در جریان است و احترام متقابل بین کارمندان در سطح بالاتری قرار دارد. امکان آشنایی با دیدگاه‌های مختلف در چنین محیط‌هایی فراهم است و سازمان هم از طریق ایجاد فرصت برابر، می‌تواند اعتبار بیشتری کسب کند.

مطالب پیشنهادی
6 دیدگاه
  1. ساغر می‌گوید

    ممنون از سایت خوبتون مطلبتون برام خیلی عالی و امیدوار کننده بود

  2. علی می‌گوید

    یه چیزی از سایت های فمنیستی ترجمه کردی, اگه مدیران زن واقعا بهتر بودن, برای مدیر شدنشون سهمیه نمیزاشتن

    1. ^_____^ می‌گوید

      برو باو ، اینا همش ثابت شده ، اصلا از ریشه خودپسندی

    2. مارال می‌گوید

      دقیقا
      زنا همشون عقده ای هستن

  3. باران می‌گوید

    خیلی جالبه
    تا ی جا فقط ی جا داره از زن ها بر اساس دلیل حمایت میشه همتون فشاری میشین؟
    از چی میترسین دقیقا

  4. رضا می‌گوید

    من با مدیران مرد زیادی کار کردم ، همیشه دنبال ارتباط گیری سببی و نسبی هستند و اعمال نظرات شخصی و … را ضمیمه فعالیتهای کاری می کنند، امکان پیشرفت را از آدم می گیرند، نقطه نظرات جنسیتی دارند و خانم های همکار را قبول ندارند.
    اخیرا با یک مدیر خانم کار می کنم و تجربه جدیدی از کار کردن و امید به پیشرفت در کار در من و سایر همکارانم ایجاد شده. به شخصیت همه چه خانم و چه آقا احترام می زارن با هرکسی که کم کاری داره برخورد جدی می کنن و افرادی که قابلیتی دارن را تشویق می کنن. خلاصه اینکه در این مدت یکساله هر زمانی که به اتاق کاریم که با سه مرد دیگه هستیم وارد میشن هم ارادت قلبی همکاران را به وضوح می شه دید و هم نوعی ترس از این خانم، که فکر می کنم از جذبه و مدیریت فطری که در ظاهر و توانمندی های مدیریتی ایشان هست ناشی می شود.
    خلاصه اینکه ، چیزی که از مدیران خانم می شنویم می تواند با چیزی که در واقع می بینیم و تجربه می کنیم متفاوت باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.