وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

راه‌هایی برای تقویت برند کارفرمایی

این روزها درباره مفهومی به نام برند کارفرمایی بسیار صحبت می‌شود و شرکت‌های بسیاری به دنبال تقویت آن هستند. درباره اینکه برند کارفرمایی چیست در مقالات قبل توضیح دادیم:

برند کارفرمایی بیانگر محبوبیت و همچنین شهرت شما در بین نیروی کار و همچنین درک کارمندان از شما به عنوان کارفرما است. به عبارت دیگر، برند کارفرمایی یک ذهنیت و هویت درباره شرکت شما در ذهن افراد شکل داده است. هر چه عملکرد شما در ساختن برند کارفرمایی بهتر باشد، احتمال جذب استعدادهای برتر برای شرکت‌تان بیشتر است.

در این مقاله قرار است درباره راه‌های تقویت برند کارفرمایی صحبت کنیم و صرف نظر از اینکه استراتژی شما برای برند کارفرمایی چیست، می‌توانید از این نکات برای بهبود آن کمک بگیرید. ابتدا با نحوه ارزیابی وضعیت فعلی برند کارفرمایی شروع می‌کنیم و سپس به نکاتی برای بهبود آن می‌پردازیم.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

وضعیت برند کارفرمایی خود را درک کنید

قبل از اینکه شروع به بازنگری استراتژی برندسازی کارفرمایی خود کنید، ابتدا باید تاکتیک‌های فعلی خود را مرور کنید تا بفهمید چه فرایندی در اجرای استراتژی شما موثر است و باید تلاش‌های خود را برای تقویت برند کارفرمایی به کدام سمت هدایت کنید. در ادامه چند نکته برای به دست آوردن یک دید کلی از برند کارفرمایی آورده شده است.

۱- نظرات کارمندان خود را مرور کنید

تقویت برند کارفرمایی

بهترین نقطه برای شروع، بررسی سایت‌های کاریابی و سایت‌های مختص برند کارفرمایی است. این سایت‌ها به شما بینشی می‌دهند که کارمندان فعلی و سابق درباره شرکت و برند کارفرمایی شما چه فکر می‌کنند.

اگر تا به امروز به این نظرات پاسخ ندادید، بدون در نظر گرفتن مثبت یا منفی بودن نظرات، به آنها پاسخ دهید. با انجام این کار، هم به بازبین و هم به هر کسی که این نظرات را می‌خواند، نشان می‌دهید که نظر کارمندان فعلی و سابق برای شما مهم است و از قدردان بازخورد آنها هستید.

به جمع‌آوری این بازخوردها ادامه دهید تا علت ماندن آنها در شرکت شما و دلایلی که ممکن است باعث ترک کردن شرکت توسط آنها شود را کشف کنید. در نظرسنجی شرکتی نیز، می‌توانید از کارمندان بپرسید که درباره شرکت چه فکر می‌کنند و برای پیوستن به شرکت شما، از چه طریقی اقدام کردند. این به شما بینشی در مورد پلتفرم‌هایی می‌دهد که به جذب نیرو و افراد متخصص کمک می‌کنند.

۲- ردیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

برای اینکه بتوانید برند کارفرمایی خود را ردیابی کنید، باید معیارهایی را تعیین کنید که با ارزیابی آنها به بهترین اطلاعات برسید. پس از بررسی وضعیت فعلی برند کارفرمایی خود، خوب است از حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارند شروع کنید. برای این کار، لازم است روی برخی معیارها تمرکز کنید. در اینجا چند معیار برای استخدام را نام خواهیم برد که باید آنها را برای این منظور در نظر داشته باشید:

  • نرخ ماندگاری
  • نرخ درخواست
  • منبع استخدام
  • رضایت کارکنان

هنگامی که معیارهایی را برای ردیابی انتخاب کردید، می‌توانید برای آنها نرخ پایه‌ای تعریف و یک برنامه برای ارزیابی آنها تنظیم کنید. این به شما کمک می‌کند نتایج تلاش‌های خود را در ماه‌ها و سال‌های آینده اندازه‌گیری کنید.

۳- پرسونای افراد مد نظر خود برای استخدام را پیدا کنید

هر بار که یک موقعیت شغلی جدید تعریف می‌کنید، برای فرد مد نظر برای آن موقعیت شغلی یک پرسونا آماده کنید تا با کمک آن بتوانید فرد مناسب را شناسایی کنید. این پرسونا همچنین نشان می‌دهد که کجا و چگونه از برند کارفرمایی خود برای جذب افراد متخصص استفاده کنید. چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ پرسونا باید شامل اطلاعاتی مانند تخصص و مهارت، موقعیت جغرافیایی و توانایی‌های فرد مد نظر باشد.

همه این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد تا مشخص کنید که افراد برتر احتمالا در کدام پلتفرم‌ها حضور دارند. به عنوان مثال، اگر به دنبال یک توسعه‌دهنده نرم‌افزارِ باتجربه هستید، به احتمال زیاد می‌توانید با آنها در سایت‌های کاریابی ارتباط برقرار کنید تا در اینستاگرام، اما اگر به دنبال یک بازاریاب هستید، اینستاگرام گزینه بهتری است.

۴- ارزش‌های اصلی و ماموریت برند خود را تعیین کنید

تقویت برند کارفرمایی

امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به این موضوع که برای چه کسی کار می‌کنند و چگونه کار آنها بر شرکت و دنیای اطراف آنها تأثیر می‌گذارد، اهمیت می‌دهند. اگر قبلا سراغ ارزش و ماموریت برند نرفتید، حتما لیستی از ارزش‌های اصلی و مأموریت شرکت خود بنویسید. اگر مدتی است که این موارد را آماده کردید و در استراتژی خود دارید، آنها را مرور کنید تا مطمئن شوید که با فرهنگ و دیدگاه فعلی شرکت شما مطابقت دارند.

نوشتن و بازنویسی ارزش‌ها و ماموریت برند را می‌توانید با کمک گروهی از کارمندان باتجربه‌ که مدتی در شرکت شما بود‌ه‌اند، انجام دهید. از آنها بخواهید که عناصر اصلی تشکیل دهنده شرکت شما و چشم انداز آن را بنویسند و برای شناسایی مشترکات روی داده‌ها دقت کنند.

۵- درباره استراتژی‌های رقبا تحقیق کنید

برای اینکه رقیب خود را شکست دهید، باید نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسید. بهترین راه برای انجام این کار این است که به عنوان یک کارجو عمل کنید و سراغ فرصت‌های شغلی آنها بروید. پلتفرم‌هایی را که رقبا سراغشان می‌روند پیدا کنید، سراغ موتورهای جستجو بروید و کلماتی که رقبا برای رسیدن به افراد متخصص استفاده می‌کنند را پیدا کنید.

به دنبال محتواهایی از رقبا باشید که بیشترین تعامل را دارند (لایک، اشتراک گذاری، ذخیره) و سراغ ایده‌ها یا محتوایی بروید که تکرار شدند. در کنار دیگر معیارها، اینها شاخص‌های مفیدی برای تدوین یک استراتژی موفق هستند.

استراتژی برند کارفرمایی خود را اصلاح کنید

با بررسی و ارزیابی برند کارفرمایی فعلی، ارزیابی نظر کارمندان فعلی و سابق و بررسی رقبا، اکنون آماده هستید تا برند کارفرمایی خود را تقویت کنید و استراتژی جدیدی برای آن تهیه کنید. تهیه یک پرسونای دقیق از نامزدها به شما این بینش را می‌دهد که روی چه موضوعی تمرکز کنید و ارزش‌های اصلی و مأموریت برند شما نیز، به شما در محدود کردن پیام‌ها کمک می‌کند.

۱- تقویت برند کارفرمایی را از داخل شرکت شروع کنید

کارمندان مهم‌ترین دارایی شما هستند؛ آنها برند شما را می‌شناسند و بر هر جنبه از کسب‌وکار شما تاثیر می‌گذارند. برای بهبود شهرت خود به عنوان یک کارفرما برای کارجویان، ابتدا باید روی برند کارفرمایی خود در داخل شرکت نظارت داشته باشید. اگر افراد مناسب را استخدام کنید و در ارائه ارزش پیشنهادی کارمندان واضح عمل کنید، برند کارفرمایی شما از داخل شرکت قوی می‌شود.

از کارمندان خود نظرسنجی کنید و از آنها در مورد برند کارفرمایی بپرسید و بخواهید تا دلیل تمایز برند کارفرمایی شما را بیان کنند. همچنین از کارمندان بپرسید که از چه چیزی در شرکت خوششان نمی‌آید و آیا چیزی وجود دارد که آنها مایل به تغییر دادن آن هستند.

برای این کار سراغ همه، به ویژه مدیران و رهبرانی که نیروی هدایت کننده برند کارفرمایی شما در شرکت هستند، بروید. آنها افرادی هستند که به بهترین وجه می‌توانند نقاط ضعف را شناسایی کنند و قبل از تشدید، آنها را از بین ببرند.

همان‌طور که روی برند کارفرمایی خود کار می‌کنید، تیم‌های شرکت را در مورد پیشرفت و تغییرات آگاه کنید. آنها می‌توانند به شما در بهبود برند کارفرمایی کمک کنند و حتی نظرات و ایده‌هایی جذاب داشته باشند.

۲- در فرهنگ سازمانی سرمایه گذاری کنید

تقویت برند کارفرمایی

برند کارفرمایی شما تا حد زیادی فرهنگ سازمانی شرکت شما را منعکس می‌کند و از شاخص‌های برند کارفرمایی است. بنابراین اگر فرهنگ سازمانی ضعیفی دارید، این می‌تواند روی برند کارفرمایی و بر تمام جنبه‌های کسب‌وکار شما تاثیر بگذارد. اگر فرهنگ سازمانی قوی‌ای بسازید، در این صورت می‌توانید تیم‌های شادتری داشته باشید و روند تقویت برند کارفرمایی برای شما آسان‌تر خواهد شد.

فارغ از وضعیت فرهنگ سازمانی‌ای که دارید، همیشه باید برای ساخت و تقویت فرهنگ سازمانی، ایده‌های جدید را آزمایش کنید تا بتوانید تجربه‌ کاریِ کارمندان در شرکت را بهبود دهید و کارجویان را برای کار در شرکت خود ترغیب کنید. به علاوه، هرچه فرهنگ سازمانی شما بهتر باشد، برندینگ آسان‌تر (و سرگرم‌کننده‌تر) خواهد بود.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

۳- مزایای کار در شرکت خود را بهبود دهید

در طول استراتژی خود برای تقویت برند کارفرمایی، روی جنبه‌هایی از ارزش پیشنهادی کارمند خود تمرکز کنید که برای کارجویان مهم هستند. دو فاکتور اصلی که کارجویان هنگام درخواست به دنبال آن هستند، حقوق و مزایا است. یکی از ناامیدکننده‌ترین لحظات برای کارجویان، زمانی است که شرکت‌ها اطلاعات کافی در مورد حقوق و مزایای خود را به اشتراک نمی‌گذارند.

حقوق و مزایا نقش مهمی در رضایت کارکنان و جذب افرادِ با استعداد بازی می‌کنند، بنابراین برای ارائه ارزش پیشنهادی کارمند، باید وقت بگذارید. از کارمندان نظرسنجی کنید تا بفهمید کدام مزایا را بیشتر دوست دارند و از آنها در ارزش پیشنهادی کارمند خود استفاده کنید. توجه به ارزش پیشنهادی کارمندان، هم نرخ ماندگاری و هم نرخ درخواست برای فرصت‌های شغلی شما را افزایش می‌دهد.

۴- برای استخدام در سازمان خود استراتژی داشته باشید

هنگامی که به درک بالایی از برند کارفرمایی خود رسیدید، گام بعدی این است که یک برنامه اقدامی برای تقویت برند خود و حفظ شهرت خود در بین کارجویان ایجاد کنید. اینجاست که بازاریابی شما برای استخدام وارد بازی می‌شود.

در حالی که نمی‌توانید تمام جنبه‌های مربوط به شهرت و برند خود را مدیریت کنید، می‌توانید یک استراتژی بازاریابی منسجم برای استخدام داشته باشید که با آن اطلاعات مهم در مورد شرکت و کارکنان خود ارائه دهید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا افراد با استعداد را جذب و درگیر کنید.

اگر از قبل برنامه‌ای برای بازاریابی استخدام خود ندارید، با تیم بازاریابی خود مشورت کنید تا با کمک آنها به بهترین روش برای معرفی برند خود برسید و از همکاری با هم، فرایند استخدامی خود را به بهترین شکل پیش ببرید.

۵- یک تقویم محتوا ایجاد کنید

در استراتژی بازاریابی، برندینگ و تقویت برند کارفرمایی، محتوا نقش مهمی ایفا می‌کند. برای افزایش میزان نتیجه‌گیری از محتوا، محتواهای قدیمی و جدید را به‌روزرسانی می‌کنید، بنابراین برای اینکه این کار را منظم پیش ببرید، بهتر است یک تقویم محتوا داشته باشید. این به شما این امکان را می‌دهد که ضرب‌الاجل‌های مشخصی تعیین کنید و مطمئن شوید که وظایف را به درستی تقسیم می‌کنید.

برنامه کوتاه‌مدت شما در این تقویم، می‌تواند برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی و پاسخ دادن به سوالات کاربران در این پلتفرم‌‌ها باشد. اما استراتژی بلندمدت شما می‌تواند شامل آماده کردن ویدیوهایی برای استخدام، میزبانی رویدادهای استخدامی و به روز رسانی صفحه شغلی باشد. سازماندهی تمام محتواها در یک تقویم، مدیریت و نگهداری آن را آسان‌تر می‌کند.

۶- از شبکه‌های اجتماعیِ حرفه‌ای و شغلی استفاده کنید

تقویت برند کارفرمایی

اگر تا به امروز در شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای و شغلی فعالیت و حضور نداشتید، باید این روند را تغییر دهید. وقتی نزدیک به ۸۰ درصد از کارجویان در شبکه‌های اجتماعی به دنبال شغل می‌گردند، بهتر است در شبکه‌های اجتماعی حضور درخشانی داشته باشید تا اعتماد آنها را جلب کنید و آنها را تشویق به ارسال درخواست شغلی کنید.

شبکه‌های اجتماعی، از این جهت منحصربه‌فرد هستند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهند با کارجویان شفاف‌تر باشند، بنابراین می‌توان از این ویژگی به عنوان یک مزیت استفاده کنید. می‌توانید از این شبکه‌ها برای اشتراک گذاشتن رخدادها و اتفاقات شرکت خود استفاده کنید. جنبه‌های سرگرم‌کننده و جذاب تیم خود و ویژگی‌های منحصربه‌فردِ فرهنگ سازمانی را، نشان دهید.

بسیاری از کارجویان برای درک بهتر فرهنگ و زندگی روزمره همکاران آینده خود، از حضور شرکت در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و برای این کار تولید محتوا می‌کنند.

۷- پلتفرم‌ها و راه‌های جدید را آزمایش کنید

در حالی که شبکه‌های اجتماعی به شما در تقویت و ترویج برند کارفرمایی بسیار کمک می‌کنند، اما این شبکه‌ها تنها ابزار شما برای این کار نیستند. در تحقیقاتی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، به پلتفرم‌هایی خواهید رسید که با کمک آنها می‌توانید مناسب‌ترین افراد را برای موقعیت‌های شغلی خود پیدا کنید.

بسیاری از این پلتفرم‌ها مانند سایت‌های کاریابی، این فرصت را به شرکت‌ها می‌دهند تا صفحه اختصاصی خود را داشته باشند تا در آن بتوانند شرکت خود و مزایای آن را شرح دهند. در ایران تلنت این امکان برای شرکت‌ها فراهم است که پروفایل اختصاصی خود را داشته باشند، کارمندان فعلی و سابق آنها در مورد تجربه کاری خود بگویند و کارجویان می‌توانند فرصت‌های استخدامی آنها را مشاهده کنند.

۸- در مورد برند کارفرمایی خود واضح و شفاف باشید

کارجویان بسیار باهوش هستند. آنها می‌توانند تشخیص دهند که چه زمانی یک شرکت در مورد برند کارفرمایی خود بزرگ‌نمایی می‌کند. مزایای شرکت خود را برجسته کنید، اما این کار را به گونه‌ای انجام دهید که صداقت و شفافیت شما را منعکس کند.

تقویت برند کارفرمایی

نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها، راه‌های بسیار خوبی برای جمع‌آوری بازخورد و سنجش نظر افرادی است که از نزدیک برند کارفرمایی شما را لمس کرده‌اند. درخواست برای انجام مصاحبه‌ خروج، راهی عالی برای رسیدن به تعریفی از برند کارفرمایی شما از منظر افرادی است که سازمان را ترک می‌کنند و همچنین افرادی است که فرهنگ سازمانی شما را از نزدیک تجربه کرده‌اند.

۹- برند مشتری و برند کارفرمایی را به هم گره بزنید

برخلاف تصور همگان، برند مشتری نیز می‌تواند روی برند کارفرمایی شرکت‌ها تاثیر بگذارد و چهره‌ای خوب یا بد از آنها نشان دهد. برند مشتری می‌تواند از دو طریق روی برند کارفرمایی اثر بگذارد و آن را تقویت کند. اولین راه این است که شرکت‌هایی که برند مشتری خوبی دارند فروش خوب و سودآوری بالایی دارند و این سود را می‌توانند میان کارکنان تقسیم کنند. این یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود تجربه کارمندان در شرکت‌ها است و فراهم کردن امکانات رفاهی و برنامه‌هایی برای دادن پاداش، آنها را برای ماندن و همچنین معرفی شرکت ترغیب می‌کند. اما برند مشتری به روش دیگری روی برند کارفرمایی تاثیر می‌گذارد. وقتی یک برندی در میان مشتریان خود آوازه پیدا کند و افراد بسیاری از آن حرف بزنند، به طبع جمعیت مشتاقان کار در این برند بیشتر می‌شود و این می‌تواند فرایند استخدام در این شرکت‌ها را آسان‌تر کند.

منبع builtin
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.