وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری چیست؟

مهندسان عمران و معماران ممکن است وظایف مشترکی داشته باشند، اما مسئولیت‌های اصلی آنها متفاوت از یکدیگر است.

در حیطه ساخت و ساز، مهندسان عمران و معماران وظایف حیاتی دارند که بسیاری از آنها مشابه هستند. هدف نهایی آنها تقریبا یکسان است و قرار است که از هیچ، ساختمانی شیک و مقاوم بسازند. در زندگی حرفه‌ای نیز این دو باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند و به خوبی با هم همکاری کنند.

استخدام مهندس عمران
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام مهندس عمران هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی مهندسی عمران به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

همان‌طور که گفتیم بین این دو رشته تفاوت‌های مشخصی وجود دارد. هر کدام مجموعه‌ای از نقش‌ها و مسئولیت‌های کاملاً مشخصی دارند که آن را از دیگری متمایز می‌کنند.

اگر هنوز در مورد تعاریف و مسئولیت‌های مهندسان عمران و معماران گیج هستید و به خوبی نمی‌دانید که این دو چه کاری انجام می‌دهند، نگران نباشید. در این مقاله قرار است، به تفاوت‌های دقیق کار این دو بپردازیم.

استخدام مهندس عمران

مهندس عمران کیست؟

برای اینکه بدانید چطور مهندس عمران شویم، باید بدانیم کار مهندس عمران یا civil engineer چیست. مهندسان عمران بر روی عناصر ساختاری طراحی جاده‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها، سیستم‌های آب و سدها تمرکز دارد. نقش اصلی آنها طراحی این ساختارها و برنامه ریزی پروژه‌ها است. اگرچه آنها بیشتر وقت خود را در دفاتر خود می‌گذرانند، اما برای نظارت بر کار باید به ساختمان‌ها سرکشی و مراجعه کنند.

مهم ترین نکات تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق این است که، مهندسان عمران باید در ریاضیات و حل مسئله مهارت داشته و قوی باشند. امکان ندارد که پروژه‌ای در حال اجرا باشد و مشکلاتی در آن رخ ندهد. این مهندسان عمران هستند که بعد از استخدام با توانایی خود در حل مسئله، می‌توانند این مشکلات را رفع کنند.

وظایف شغلی مهندسان عمران

  • طراحی زیرساخت‌ها با استفاده از برنامه‌های طراحی، هم در شرکت‌های خصوصی و هم در شرکت‌های دولتی
  • آزمایش روی مصالح ساختمانی مختلف
  • نظارت بر پروژه‌ها و قوی کردن زیرساخت‌ها
  • انجام عملیات‌های مختلف نقشه برداری
  • رعایت قوانین و مقررات دقیق هنگام طراحی برای جلوگیری از خطرات احتمالی در ساخت سازه و ساختمان‌ها

مهارت‌های اساسی مهندسان عمران

  • مهارت‌های فنی: مهندسان عمران موفق باید درک درستی از فیزیک و ریاضیات و همچنین توانایی استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی داشته باشند. آشنایی با نحوه کار با مجموعه ابزارهای طراحی به وسیله کامپیوتر (CAD) و بهترین نرم افزارهای مهندسی عمران و طراحی ساختمان از ملزومات یک مهندس عمران است. علاوه بر این، مهارت در کار با نرم افزار برنامه ریزی نیز یک امر ضروری برای مهندسان عمران به شمار می‌آید.
  • ارتباطات: مهندسان عمران ملزم به برقراری ارتباط با مشتری هستند تا بتوانند نیازهای آنها را تشخیص دهند و این اطلاعات را به تیم‌های مشغول در پروژه‌های ساختمانی انتقال دهند.
  • مدیریت پروژه: از الزامات استخدام مهندس عمران، مدیریت پروژه است که شامل برنامه ریزی، تهیه لیست مواد و پیگیری لجستیک می‌شود. مهندسان عمران، همچنین مقررات و استانداردهای ساختمان را کنترل می‌کنند و باید بتوانند هرگونه چالش در محل پروژه را برطرف کنند.
  • طراحی و اجرا: مهندسان عمران بر طراحی کل سیستم‌ها مانند خطوط فاضلاب شهری و سایر پروژه‌های زیربنایی تمرکز دارند. توانایی قرار دادن قطعات و ابزارهای مختلف در کار از ویژگی‌های برجسته مهندسان عمران است.
  • تفکر انتقادی: مهندسین عمران معمولاً هنگام کار با محدودیت‌های مختلفی از جمله قوانین مربوط به محیط زیست، مقررات شهرسازی، موجودی مواد و مصالح و امنیت عمومی مواجه هستند. تفکر انتقادی به آنها این امکان را می‌دهد تا در تمام این زمینه‌ها و مشکلات پیش روی آنها، عاقلانه‌تر تصمیم بگیرند و عمل کنند.

مشاغل مهندسی عمران

رشته مهندسی عمران شامل انواع زیر شاخه‌های مختلف از جمله مهندسی محیط زیست، مهندسی سازه و مهندسی مواد می‌شود. بسیاری از مهندسان عمران به عنوان مهندس ناظر فعالیت می‌کنند و برنامه‌های عمرانی برای شهرها و شهرستان‌ها را تدوین و مدیریت می‌کنند. مهندسان عمران در طراحی سیستم‌های ترافیکی و بزرگراهی نقش مهمی دارند. آنها همچنین در اطمینان از عملکرد روان سیستم‌های آب و فاضلاب، نقشی اساسی دارند. برخی از مسیرهای مختلف شغلی در مهندسی عمران عبارت‌اند از:

  • مهندسی عمران و ایمنی: مشاغل مهندسی عمران و ایمنی شامل مهندس عمران، مهندس محیط زیست و مهندس آب و فاضلاب می‌شود. این متخصصان روی پروژه‌های عمومی، طراحی و نظارت بر کل پروژه‌ها یا پرداختن به جنبه خاصی از ساخت و ساز تمرکز دارند.
  • مدیران مهندسان: مدیران مهندسان عمران بر طراحی فنی و مهندسی پروژه‌ها از جمله ساختمان‌ها و زیرساخت‌های اصلی نظارت می‌کنند. وظایف آنها شامل هماهنگی و نظارت بر یک تیم مهندسی و پیگیری بودجه، زمان‌بندی و ارتباط با مشتری می‌شود.
  • مدیران ساخت و ساز: مدیران ساخت و ساز از زمان برنامه ریزی تا پایان کار بر پروژه نظارت می‌کنند و مطمئن می‌شوند که پروژه به موقع تمام می‌شود و بودجه آن به درستی خرج می‌شود. پروژه‌ها شامل سازه‌های مسکونی، تجاری و صنعتی و همچنین جاده‌ها و مدارس می‌شود. عناوین شغلی آنها شامل ناظر ساخت، مدیر پروژه ساخت و ساز و مدیر سازه می‌شود.
  • تکنسین‌های مهندسی عمران: تکنسین‌های مهندسی عمران برای تهیه و بررسی نقشه‌های ساختمانی و نقشه‌های اولیه، انجام بازرسی از محل ساخت و ساز و پروژه، تهیه برآورد هزینه‌ها و نظارت بر پیشرفت پروژه با مهندسان عمران همکاری می‌کنند.

معمار کیست؟

وظیفه یک معمار این است که به طراحی فضای ساختمان، عملکرد و زیبایی شناسی یک سازه نگاه کند و نظر خود را اعلام کنند. وظیفه یک مهندس عمران، طراحی و برنامه ریزی سازه‌ها است. این در حالی است که، یک معمار باید طرح را از نظر شکل، رنگ و کارایی بررسی کند.

شغل یک معمار بسیار خلاقانه و بصری است و به زیبایی شناسی بسیاری نیاز دارد. در پروژه‌های مختلف ساختمانی این معماران هستند که نظر نهایی را در مورد زیبایی کار می‌دهند و تأیید می‌کنند که ساختمان مورد پسند مشتریان قرار می‌گیرد.

یک معمار بر روی چندین جنبه از پروژه نظارت دارد. آنها باید بسیار سازمان یافته عمل کنند و بتوانند چند وظیفه را با هم انجام دهند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

وظایف شغلی معمار

  • تدوین و برنامه ریزی طرح برای مشخصات ظاهری ساختمان
  • تنظیم قرارداد با مشتریان
  • طراحی و ارائه طرح به مشتریان
  • تخمین بودجه و زمان مورد نیاز برای یک پروژه
  • ارائه ایده‌های خلاقانه ارزشمند به مهندسان عمران

مهارت‌های ضروری در معماری

  • مهارت در طراحی: معماران، طراحانی هستند که شکل ظاهری هر سازه را طراحی می‌کنند. مهارت در طراحی چیزی است که هر معمار باید آن را داشته باشد و باید بتواند طراحی خود را به صورت دستی و با استفاده از کامپیوتر و ابزارها ارائه دهد.
  • ریاضیات: به عنوان یک طراح ساختمان، دانستن ریاضیات برای تحمل وزن الزامی است که این مورد یکی از مهم‌ترین موارد در زیبایی شناختی یک ساختمان است.
  • ارتباطات: معماران باید نیازهای مشتری خود را درک کنند، در مورد طراحی و ساخت نقشه همیشه خود را به روز نگه دارند و همچنین کارکنان و دیگر همکاران خود را در برخی کارها راهنمایی کنند.
  • مهارت در کار با کامپیوتر: معماران علاوه بر اینکه باید بدانند چگونه با کامپیوتر کار کنند، باید بدانند که چگونه از ابزار طراحی (CAD) و نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) استفاده کنند.

مسئولیت‌های مهندس عمران و معمار در چه مواردی همپوشانی دارند و در چه مواردی تفاوت دارند؟

همان‌طور که می‌بینید، بسیاری از وظایف مهندسان عمران و معماران همپوشانی دارند. آنها باید دست به دست هم دهند تا یک پروژه کامل شود و از نظر بصری و ساختاری نیز قوی شود. غالباً، آنها ملزم هستند که افکار و ایده‌هایی را در مورد چگونگی بهبود یک پروژه با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این وظیفه مهندس عمران است که کلیت پروژه را تجزیه و تحلیل کند و امکان طراحی‌های ظاهری آن را برای معمار شرح دهد. وظیفه مهندس عمران است که تمام امکانات و مصالح پروژه را تهیه کند. اگر پروژه با استانداردهای ایمنی مطابقت نداشته باشد، ممکن است مجبور به اعمال تغییرات و اصلاحاتی در آن شوند.

با این حال، یک معمار مسئولیت اصلی نظارت بر طراحی، زیبایی شناسی و بررسی موقعیت مکانی پروژه را بر عهده دارد. به عنوان مثال مهندس معمار می‌تواند ظاهر ورودی ساختمان را طراحی کند و آن را برای رسیدن به بهترین شکل برنامه ریزی کند. آنها همچنین ممکن است ساختارهای خاصی را دوباره طراحی کرده و به آنها رنگ و بافت جدیدی اضافه کنند که از نظر بصری جذاب‌تر شوند.

مهندسان معمار و عمران باید برای به نتیجه رساندن یک پروژه در این موارد با هم همکاری داشته باشند و امور را با کمک هم به پایان برسانند.

شباهت‌های معماری و مهندسی عمران

  • معماران و مهندسان عمران برای تدوین برنامه‌های ساختاری دقیق و ایمن باید در ریاضی و موارد فنی مهارت داشته باشند و قوی باشند.
  • هر دو به توانایی تفکر تحلیلی برای تأمین هزینه و برآورد جدول زمانی برای مشتریان نیاز دارند.
  • معماران و مهندسان عمران برای نظارت بر قراردادهای ساختمانی و نظارت بر فرایندهای ساختمانی باید مهارت رهبری و مدیریتی داشته باشند.

عمران بهتر است یا معماری

به هیچ عنوان نمی‌توان عنوان کرد که کدام یک از این دو رشته بهتر است و کدام برای کار می‌تواند باشد. ما باید مطابق با روحیات و همچنین آنچه برای ارائه در محل کار دارید، سراغ یکی از این دو بروید. شما ابتدا باید مشخص کنید که دوست دارید در کارهای اجرایی و نظارتی فعالیت داشته باشید و یا اینکه فردی بصری هستید و در زیبایی شناسی بیشتر مهارت دارید. از شرایط ورود به رشته عمران این است که به آن علاقه داشته باشید.

شما می‌توانید با کمک تست  MBTI به ویژگی‌های خود برسید و با استفاده از این تست شخصیت شناسی در مورد شغل مناسب خودتان تصمیم بگیرید. این دو شغل به صورت مشترک با ساخت و ساز در ارتباط هستند و تنها آن تفاوت‌ها است که این دو را از هم مجزا می‌کند.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    فرقی نداره
    همه مهندسین بیکارن بالاخص عمرانی‌ها
    کافیه سرچ کنی ۵۰۰ هزار مهندس عمران بیکار

  2. محمد می‌گوید

    من خودم کار پیدا کردم والان اتفاقی این کامنت را دوباره دیدم و از این کامنتم پشیمونم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.