وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

شرایط ورود به رشته عمران چیست؟

شرایط ورود به رشته عمران چیست؟

مهندسان عمران افرادی هستند که طراحی و ساخت سازه‌های بزرگ را برعهده دارند و به ساخت زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، تصفیه خانه‌های آب و تونل‌ها کمک می‌کنند.

مهندسان عمران، به عنوان ناظر در ساخت جاده‌ها و سیستم های آبرسانی، طراحی و نظارت بر پروژه‌های ساختمانی حضور دارند و بر روند کار این پروژه‌ها نظارت می‌کنند. آنها مسئول بودجه بندی، بررسی زمین، آزمایش روی مواد و طراحی نقشه‌ها هستند و از اجرای صحیح کارها به صورت قانونی مطمئن می‌شوند.

استخدام مهندس عمران
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام مهندس عمران هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی مهندسی عمران به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

آنها همچنین مدیریت امور مربوط به تعمیرات و نگهداری را نیز بر عهده دارند. اما شرایط ورود به رشته عمران چیست؟ و چگونه میتوانیم به عنوان مهندسی عمران استخدام شویم؟

استخدام مهندس عمران

شرایط ورود به رشته عمران

بسیاری از افراد که وارد رشته عمران می‌شوند و در این رشته تحصیل کردند، دارای سمت‌های نظارتی هستند و مانند یک مدیر، نظارت بر امور ساخت و سازی در یک منطقه را بر عهده می‌گیرند. در جدول زیر بخشی از مهم‌ترین مواردی که برای کار در این رشته و مسیر شغلی مهندسی عمران نیاز دارید را بیان می‌کنیم.

شرایط مورد نیاز برای مهندسی عمران

مدرک مورد نیاز مدرک لیسانس
زمینه تحصیلی مهندسی عمران یا فناوری مهندسی عمران
مهارت‌های کلیدی ریاضیات، توانایی سازمانی، تصمیم گیری، ارتباطات
رشد شغلی (۲۰۱۸-۲۰۲۸) ۱۱٪ (سرعت بیشتر نسبت به متوسط رشد مشاغل)

مهندسی عمران چیست؟

مهندسی عمران شغلی در مورد طراحی، ساخت و نگهداری انواع زیرساخت‌ها از جمله فرودگاه‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها، تونل‌ها، جاده‌ها، سدها یا سیستم‌های فاضلاب است.

این رشته یکی از قدیمی‌ترین انواع مهندسی است و ممکن است کار به عنوان مهندس عمران یا civil engineer در یک مکان شهری یا روستایی انجام شود. مهندسان عمران علاوه بر طراحی و توسعه، کارگران و پروژه‌ها را نیز مدیریت می‌کنند.

اما برای اینکه وارد رشته عمران شوید و در آینده مهندس عمران شوید، نیاز به انجام کارهایی دارید و باید خود را با شرایط این رشته بسنجید. شرایط ورود به رشته عمران چیست و چگونه باید خود را برای این کار آماده کنیم؟

مشاهده فرصت های شغلی برای مهندسی عمران

مرحله ۱: در مورد موقعیت‌های شغلی مهندس عمران و چشم انداز آنها تحقیق کنید

مهندسی عمران رشته‌ی بسیار وسیع و بزرگی است که از زیرشاخه‌ها و تخصص‌های بیشماری مانند ساخت و ساز، آبرسانی، حمل و نقل یا ناظر کیفی تشکیل شده است.

شما می‌توانید قبل از ورود به این رشته در مورد زیرشاخه‌ها و تخصص‌های این رشته تحقیق کنید تا ببینید کدام تخصص برای شما مناسب است و این کار را بهتر است از اوایل دبیرستان شروع کنید.

شما به عنوان یک مهندس عمران وظایف مدیریتی و اداری را بر عهده دارید که باید در مورد مسائلی مانند بودجه و هزینه‌های ساخت و ساز، محدودیت زمانی، مقررات زیست محیطی و طول عمر زیرساخت‌ها تصمیم گیری کنید و آنها را در پروژ‌ها در نظر داشته باشید. برای این رشته و آینده شغلی آن در بین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۸ حدود ۱۱ درصد رشد پیش بینی شده است که رشد چشمگیر و بسیار خوبی است.

مرحله ۲: برای یادگیری و ورود به رشته مهندسی عمران خود را از دبیرستان آماده کنید

اگر به حرفه مهندسی عمران علاقه‌مند هستید، می‌توانید خود را از دبیرستان آماده کنید و با انتخاب رشته ریاضی فیزیک و خواندن دروسی در زمینه ریاضی، فیزیک، شیمی و غیره خود را برای ورود به این رشته آماده کنید. داشتن پیشینه قوی در ریاضیات و علوم می‌تواند در آماده سازی شما برای آموزش مهندسی پس از دوره متوسطه آماده کند.

به یاد داشته باشید که به دست آوردن نمرات خوب در دوره دبیرستان، می‌تواند به درصد قبولی شما در این رشته کمک کند؛ اما با این حال به درس به عنوان وسیله‌ای برای یادگیری علم و دانش نگاه کنید و خود را فدای نمره نکنید.

شرایط ورود به رشته عمران چیست؟
شرایط ورود به رشته عمران چیست؟

مرحله ۳: علاوه بر دانشگاه به دنبال موسساتی برای یادگیری بیشتر و کسب مدارک بیشتر باشید

زمانی که به دنبال راه‌های ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مهندسی عمران هستید، تحقیق و بررسی در موسسات عالی برای یادگیری بیشتر اصول عمران و گرفتن مدارک بیشتر را نیز در نظر داشته باشید. شما می‌توانید با کمک این موسسات دانش و علم و خود را در مورد بایدها و نبایدهای این رشته بیشتر کنید و در نهایت این دانش به شما در آینده شغلی کمک می‌کند و باعث پیشرفت شما در این رشته می‌شود.

علم و دانش هیچ وقت پایان ندارد و شما به عنوان فردی تحصیل کرده باید خود را موظف کنید که در مورد رشته تحصیلی و مدارکی که دارید، خود را به روز کنید و همیشه به دنبال جدیدترین متدها باشید.

مرحله ۴: برای کار در رشته عمران، لیسانس عمران را کسب کنید

قدم بعدی شما شرکت در کنکور و کسب مدرک لیسانس در این رشته است که چهار سال طول می‌کشد. شما به عنوان دانشجوی عمران ممکن است در مواردی مانند نقشه برداری، فیزیک، شیمی، آمار، اصول اخلاقی عمران، مکانیک، ریاضیات و رشته طراحی تمرین کنید و آنها را به خوبی یاد بگیرید. بسیاری از این برنامه‌ها به شما این امکان را می‌دهند، تا خود را برای دروس تخصصی رشته مهندسی عمران آماده کنید و پایه خود را قوی کنید.

مرحله ۵: با بهترین نرم افزارهای مهندسی عمران آشنا شوید و کار با آنها را یاد بگیرید

یک مهندس عمران و یا هر شخص دیگری که قصد دارد تا در بازار کار موفق عمل کند، باید بتواند با ابزارهای حرفه‌ای کار کند و خود را با جدیدترین ترندهای تکنولوژی و فناوری همگان کند. مهندسی عمران علاوه بر یادگیری علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک، به یادگیری کار با ابزارهای مختلف نیز نیاز دارد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

پروژه‌های ساختمانی نیاز به نرم افزارهای مختلف برای برنامه ریزی، مدیریت و طراحی دارند. به همین  دلیل است که دانش تکنولوژی از ملزومات هر مهندس عمران به شمار می‌آید. با آگاهی از بهترین نرم افزارهای مهندسی عمران در سال ۲۰۲۱ و یادگیری نحوه کار با آنها، خود را جلوتر از دیگران قرار دهید.

شرایط ورود به رشته عمران چیست؟
شرایط ورود به رشته عمران چیست؟

چرا در دانشگاه مهندسی عمران بخوانیم؟

شاید این موضوع هر روز برای شما پیش بیاید که هنگام خروج از خانه مهندسان بسیاری را مشاهده کنید و به این علاقه‌مند شوید که روزی کار آنها را انجام دهید. آنها از ساخت جاده‌ها گرفته تا راه آهن، خانه‌های شهری تا بلوک‌های شهرک‌ها و برج‌ها، بیشترین نقش را دارند و این نقش پررنگ آنها در ساخت و سازهای متعدد، می‌تواند انگیزه‌ای برای انتخاب این رشته برای شما باشد.

اگر می‌خواهید در دنیای اطراف خود نقش ایفا کنید و با دیدن نتایج کاری خود احساس رضایت شغلی خود را حس کنید، پس مهندسی عمران ممکن است برای شما بهترین گزینه باشد.

مهندسان عمران غالباً کار خود را با کنجکاوی و پی جو بودن آغاز می‌کنند و همیشه از اینکه یک سری کارها چگونه انجام می‌شوند، شگفت زده می‌شوند و به همین خاطر دوست دارند با کار خود دیگران را نیز شگفت زده کنند. اگر نظر شما در مورد عمران شغلی جذاب و شگفت انگیز است، و همچنین اینگونه فکر می‌کنید که این رشته از نظر مالی برای شما ایده آل است، می‌توانید با انتخاب این رشته در دانشگاه برنده این تصمیم گیری باشید.

بسیاری از افراد می‌دانند که کار به عنوان مهندس عمران در پروژه‌های بزرگ درآمد بالایی دارد. بله این درست است، اما بدانید که پروژه بزرگ نیاز به تجربه بالا و تلاش بسیار دارد، بنابراین خود را برای این پروژه‌ها آماده کنید.

برخی از واحدهایی درسی که ممکن است در دانشگاه بخوانید، عبارت‌اند از:

  • مکانیک سیالات
  • مکانیک خاک
  • ساختمان سازی
  • زمین شناسی
  • مهندسی عمران و معماری
  • مواد معدنی و آمار
  • ژئومکانیک
  • مکانیک سازه

در یک رشته مهندسی عمران چه می آموزید؟

سال اول عمدتا مشابه سال‌های سایر مدارک مهندسی خواهد بود. در رشته مهندسی عمران در سال اول اصول مهندسی و علم و ریاضیات که پایه و اساس تمام رشته‌های مهندسی می‌شود، فرا گرفته می‌شود.

رشته‌های تخصصی از سال دوم به بعد آغاز می‌شود. رشته‌های سال دوم می‌توانند شامل هیدرولیک، مصالح ساختمانی، ژئوتکنیک و نقشه برداری مهندسی شوند. اینها در سال‌های بعد حتی بیشتر مورد بررسی قرار می‌گیرند. از سال اول به بعد وارد مراحل و تمرین‌های عملی نیز می‌شوید.

بسته به اینکه مدرک لیسانس باشد یا مدرک کارشناسی باشد، دوره‌ها بین سه تا پنج سال خواهد بود.

تحصیل در مقاطع بالاتر شانس شما را برای گرفتن موقعیت‌‌های شغلی بهتر، بیشتر می‌کند. بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها شرط اصلی استخدام در کسب و کار خودشان را مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس قرار داده‌اند، به همین دلیل می‌توانید خود را با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در موقعیت‌های شغلی بهتر تصور کنید.

افراد مشهوری که مهندسی عمران تحصیل کرده‌اند

کارلوس اسلیم، یکی از ثروتمندترین مردان جهان، در رشته مهندسی عمران در دانشگاه ملی استقلال مکزیک تحصیل کرد. از زمان فارغ التحصیلی، وی به سمت ساختن یک امپراتوری تجاری رفت و بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در لیست ثروتمندترین مرد جهان قرار گرفت.

بازیگر کریس ونس، که بخاطر بازی در نقش‌هایش در سری فیلم‌های Transporter، Burn Notice و Dexter شناخته می‌شود، قبل از بازیگری در رشته مهندسی عمران در دانشگاه نیوکاسل تحصیل کرده است.

رشته مهندسی عمران، رشته‌ای محبوب و همچنین چالشی است که در صورت نداشتن علاقه نمی‌تواند شما را راضی کنید. با بررسی شرایط ورود به رشته عمران می‌توانید بهترین تصمیم را برای آینده کاری خود بگیرید.

برای مشاهده فرصت های شغلی برای مهندسی عمران و استخدام شدن به سایت ایران تلنت مراجعه کنید

تهیه شده در ایران تلنت
مطالب پیشنهادی
8 دیدگاه
  1. آسمان شب می‌گوید

    ممنونم مطالبتون خیلی خوب بود تازه یجا خوندم که یاس هم می خواسته مهندسی عمران بخونه ولی خب به خاطر شرایط اقتصادی رفته سر کار حیف شد که مهندس عمران نشد…

    1. حسام می‌گوید

      بهتر که رپر شد و زندگی خیلیارو تغییر داد دمش گرم سلطانه

  2. محمدرضا می‌گوید

    سلام دوستان ببخشید من رشته انسانی هستم آیا میتونم در رشته عمران ادامه تحصیل بدم منظورم عمران دانشگاه ازاد؟؟

  3. احمد می‌گوید

    باید توانائی داشته باشید در دروس ریاضی فیزیک و تا حدی شیمی و نیز از نظر ذهنی توانائی تحلیل مسائل را با دید علوم تجربی داشته باشید، در زمینه کاری در طراحی امکان تمرکز و حل مسائل فنی معمولا پیچیده و در اجرا حل چالشهای فراوانی پیش روی شماست، البته من در مقام نوشتن در چند جمله نمیتوانم شرایط تحصیلی و کاری این رشته را بخوبی منتقل کنم حالا اگر دیدید تا این حد از ویژگیها و توانائی ها را دارید میتوانید بیشتر پرس و جو کنید

  4. محمود می‌گوید

    مرسی ممنون از مطالبتون خیلی خوب بودومنو کاملا راهنمایی کرد.

  5. S می‌گوید

    سلام دانشگاه ال طاها غیرانتفاعی تهران خوبه یا بد ی ذره توضیح میدید؟

  6. Fatemeh می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم من یک مهاجر افغانستانی هستم متولد ایرانم می‌خوام در رشته مهندسی عمران بخونم آیا میتوانم در این راستا کار پیدا کنم؟

    1. سلام می‌گوید

      پیدا کردن کار برای ایرانی ها در این رشته سخته، دیگه شما تو این کشور نژاد پرست چه میخوای بکنی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.