وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

با اصول و آداب حضور در شرکت بیشتر آشنا شوید

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه کارهایی را نباید در محیط کاری انجام دهید؟ وقتی صحبت از کار در یک اداره یا محیط حرفه‌ای می‌شود، آداب معاشرت اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نحوه معرفی و تعامل ما با اطرافیان، سرپرستان و حتی مدیران مستقیم به طور جدی روی کار حرفه‌ای ما تاثیر می‌گذارد. در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به طور متوسط ۸ تا ۹ ساعت را در محیط کار و در کنار گروه و تیم همکاران می‌گذرانیم. پس رعایت کردن برخی نکات می‌تواند به ایجاد تعامل‌های خوب و سازنده در محیط کمک کند. اما این بایدها و نبایدهای کاری چیست؟ در ابتدا سراغ خط قرمزها می‌رویم.

خط قرمزهای حضور در محیط کار چیست؟

هر شرکت و سازمانی برای خود و در اساس‌نامه و فرهنگ سازمانی خود خط قرمزهایی دارد که شما به عنوان کارمند باید به تمام آنها اشراف داشته باشید و آنها را در محل کار رعایت کنید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۱. در میز کار مکالمه شخصی نداشته باشید

داشتن یک مکالمه شخصی در زمان کاری می‌تواند باعث حواس‌پرتی همکاران نزدیک شما شود. ممکن است مدیران و همکاران شما گمان کنند، شما نمی‌توانید زندگی شخصی خود را در خانه رها کنید که این تصویرسازی برای حرفه شما مناسب نخواهد بود. اگر هنگام کار باید یک مکالمه تلفنی خصوصی یا شخصی داشته باشید، سعی کنید مکالمه را در جایی ادامه دهید که دیگران قادر به شنیدن آن نباشند. بسیاری از محیط‌های کاری اتاق کنفرانس دارند که افراد از آن برای تماس تلفنی کمک می‌گیرند. اگر محیط کار شما از این امکان برخوردار نیست، بهترین پیشنهاد این است که بیرون بروید و مکالمه‌تان را از سر بگیرید. برای این مورد باید بیشتر در مورد قوانین استفاده از تلفن همراه در محل کار بخوایند و اطلاعات کسب کنید.

۲. احساسات و مشکلات شخصی را وارد محیط کار نکنید

احساسات و مشکلات را در خانه بگذارید و بعد راهی محیط کار شوید. شاید همکار کنار دستی شما دوست نداشته باشد از مشکلات شما چیزی بداند، یا دائما صدای گریه شما را بشنود. اگر واقعا نمی‌توانید روی کار خود تمرکز کنید، کمی وقت برای پردازش این موضوع بگذارید. این ناراحتی برای محیط کار است و چیزی در محل کار شما را آزار می‌دهد؟ برای حل این مشکل از منابع انسانی یا سرپرست خود کمک بگیرید.

۳. از سوال کردن نترسید

پرسش شما هر چقدر هم احمقانه به نظر برسد، به شما کمک می‌کند تا انتظارات را روشن کرده و از انجام اشتباه در کل یا بخشی از پروژه جلوگیری کنید. آیا ترس دارید تا سوال بپرسید و مورد قضاوت احتمالی قرار بگیرید؟ یا تمام آنچه انجام داده بودید را از اول انجام دهید؟ پس در زمانی‌که تجربه یا مهارت کافی برای انجام کاری را نداشتید یا سوال و تردیدی در ذهنتان به وجود آمد، از همکار یا سرپرست خود کمک بگیرید.

۴. درباره همکاران و مدیران شایعه نسازید

آداب حضور در شرکت

شایعه‌سازی یکی از گناهان اصلی کارهای اداری است و در محیط کار سالم این اتفاق هیچ وقت رخ نمی‌دهد. شایعات می‌توانند شما را به شخصی غیر قابل اعتماد تبدیل کنند. قبل از هر چیزی همان زمانی که وسوسه شدید در رابطه با همکاران یا را مدیران خود شایعه‌ای بسازید، به خاطر داشته باشید انجام این کار، اولین نفر به شما آسیب می‌زند.

۵. از شکلک و ایموجی در نامه‌های اداری استفاده نکنید

البته که این توصیه به مشخصات محل کار شما بستگی دارد و ممکن است برخی محیط‌های کاری از ایموجی‌ها و مکالمه‌های روان استقبال کنند، اما پیشنهاد ما برای ارسال ایمیل‌های رسمی، عدم استفاده از شکلک‌ها و ایموجی‌ها است.

۶. با مدیر خود با گستاخی حرف نزنید

حتی اگر اختلاف سنی زیادی بین شما و رئیستان وجود نداشته باشد، هرگز نباید بدون رعایت حریم‌های کاری با او صحبت کنید. البته این به آن معنا نیست که اگر در جنبه‌های کار و پروژه مخالفتی داشتید، سکوت کنید. همیشه در صورت داشتن افکار یا نگرانی‌ها باید احساس راحتی کنید، اما نحوه صحبت کردن و مخالفت شما تاثیر ویژه‌ای در عملکردتان خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که مدیر شما می‌تواند در صعود از نردبان شغلی کمک خوبی برایتان باشد.

۷. ملزومات حضور در محیط کار را فراموش نکنید

ممکن است که این مورد از نظر شما احمقانه به نظر برسد، اما به خاطر داشته باشید نشستن با لباس خیس یا کثیف در محیط کار، راه رفتن با پیراهن آغشته به قهوه و صحبت کردن با کسی که بعد از وعده ناها که، اسفناجی گوشه دندانش گیر کرده است، جالب نیست. داشتن چتر، نخ دندان و حتی پیراهن اضافی در مواقع اضطراری مثل بارش باران و تگرگ و خوردن غذاهای دندان‌‌گیر می‌تواند کمک حالتان باشد.

تا این جای کار با نبایدهای حضور در محیط کار آشنا شدیم. اما حالا نوبت بایدها است.

بایدهای حضور در محیط کار چیست؟

آداب حضور در شرکت

۸.  زود برسید

در دنیایی که تاخیر امر رایجی در آن محسوب می‌شود (به خصوص در شهرهای بزرگ که ترافیک گاهی دردسرساز است) به موقع رسیدن شما، برگ برنده شماست. اگر دائما دیرتر از همکاران و حتی مدیران سرکار حاضر می‌شوید، توجه‌ها و نظرها در مورد شما منفی خواهد شد.

۹.  با افراد خارج از اتاق یا تیم ارتباط برقرار کنید

البته که این ارتباط باید به موقع و در حد استاندارد باشد، اما به خاطر داشته باشید که مزیت داشتن شغل و بودن در محیط کار، ملاقات با افراد دیگری است که حتی علایق مشابه با شما دارند. این افراد می‌توانند از تجربیات گذشته خود توصیه‌هایی را با شما به اشتراک بگذارند. پس فرصت شبکه‌سازی به خصوص در شروع کار را جدی بگیرید. صرف قهوه یا ناهار کنار همکاران یا شرکت در فعالیت‌های جمعی می‌تواند گزینه خوبی برای شروع ارتباط‌های شما باشد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۱۰. نسبت به حفظ اسامی سریع عمل کنید

در شروع همکاری برقراری ارتباط صمیمانه تاثیر بالایی در رشد و یادگیری خواهد داشت. اسامی افراد و همکاران را به خوبی به یاد بسپارید. این موضوع نشان دهنده اهمیت افراد برای شماست. همین جزئیات را در نظر بگیرید تا محبوب دل‌ها شوید.

۱۱. نسبت به کمک کردن، تمایل داشته باشید

به نیاز و کمک همکاران خود دست یاری دراز کنید. این کار نه تنها فرصتی برای برجسته‌سازی و نشان‌ دادن مهارت‌های شماست، بلکه به پیدا کردن دوست و ایجاد ارتباط به شما کمک می‌کند. ممکن است در ابتدا این موضوع را درک نکنید، اما این دوستی به موقع به دادتان می‌رسد

۱۲. فرصت‌های کاری جدید را به عنوان یک شانس در نظر بگیرید

اگر مدیر، سرپرست و رئیستان از شما می‌خواهند کاری را انجام دهید که قبلا هرگز سراغ آن نرفته‌اید، طبیعی است که در شروع کمی عصبانی، خشمگین و مضطرب شوید. اما تمام این موارد دلیلی برای رد آن کار نیست. پذیرش پروژه‌های جدید مهارت‌های شما را گسترش می‌دهد و می‌تواند منجر به خلق فرصت‌های هیجان‌انگیزی شود. به این فکر کنید که دلیل انتخاب شما، اعتماد به توانایی‌های شماست. فقط قبل از شروع، مشاوره بگیرید و مطمئن شوید که در مسیر درست قرار دارید.

۱۳. انعطاف‌پذیر باشید

گاهی اوقات شما برای انجام یک پروژه نیاز به انعطاف‌پذیری دارید. ممکن است از شما خواسته شود که ساعت‌های بیشتری در محل کار حضور داشته باشید یا کارهایی را انجام دهید که لزوما نمی‌خواهید و برای آن‌ها استخدام نشده‌اید. تمایل به انعطاف‌پذیری شما نشان می‌دهد که برای سازمان ارزش قائلید و در نقش خود جدی هستید. البته این موضوع نباید به طور مداوم تکرار شود و به عنوان وظیفه شما تلقی شود. پس حواستان باشد تا از انعطاف‌پذیری شما سوء استفاده نشود.

آداب حضور در شرکت

۱۴. از پایین بودن صدای هندزفری اطمینان حاصل کنید

ممکن است همکاران، مدیران و سرپرستان شما علاقه‌ای به شنیدن موسیقی‌های مورد علاقه شما نداشته باشند. پس قبل از شروع به شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان حتما از وصل بودن مستقیم هندزفری به سیستم و پایین بودن صدا اطمینان حاصل کنید.

۱۵. لبخند بزنید

داشتن نگرش مثبت در زمان حضور در محل کار به طور قابل توجهی بر عملکرد شغلی شما تاثیرگذار است. ظاهر شاد، دوستانه و نزدیک می‌تواند معجزه‌هایی برای شما ایجاد کند. هرگز قدرت لبخند زدن را دست کم نگیرید.

و در نهایت به خاطر داشته باشید که مادامی که در حال رشد و یادگیری هستید، احتمال اشتباه در کار وجود دارد. هیچ کس بی‌عیب نیست. اما مهم این است که از اشتباهات درس بگیرید و آن‌ها را تکرار نکنید.

 

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.