وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا کارمندان‌تان تصور می‌کنند مدیر نالایقی هستید؟

وقتی به عنوان مدیر جدید مجموعه‌ای مشغول به کار می‌شوید،  مدیر ارشد به شما درباره عملکردتان بازخورد می‌دهد. اما وقتی سازمان درباره عملکرد شما حس مثبتی دارد، چطور متوجه می‌شوید کارمندان‌تان چه احساسی راجع به شما و عملکردتان دارند؟

فارغ از نظرخواهی‌هایی که دپارتمان منابع انسانی به طور ناشناس از کارمندان انجام می‌دهد (که البته باز هم نظرات واقعی داده نمی‌شود)، افراد معمولاً به طور مستقیم هیچ نظری راجع به مدیر خود نمی‌دهند. با این حال، اغلب افراد با رفتارهایی خاص به طور غیرمستقیم نشان می‌دهند که چه احساسی نسبت به عملکرد مدیریت دارند و آیا بر این باورند که با یک مدیر نالایق یا ناکارآمد سر و کار دارند.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

اگر مواردی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت برایتان آشنایی دارید، باید بگوییم احتمالاً برخی از کارکنان شما هم تصور دارند که شما یک مدیر نالایق و ناکارآمد هستید.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

طوری رفتار می‌کنند که انگار مدیری وجود ندارد

در هر سازمان حداقل یک نفر وجود دارد که به محض ورودش همه افراد سعی می‌کنند خود را مشغولِ کار کردن نشان دهند یا به احترامش از جا برخیزند. آن فرد حتی با رد شدن از کنار شما یا قرار گرفتن در نزدیک شما باعث می‌شود تا چند دقیقه‌ای مشغول کار شوید.

با این حال، اگر کارکنان احساس کنند با یک مدیر نالایق سر و کار دارند از آن مدیر حساب نمی‎برند و او جذبه لازم را نخواهد داشت. این مدیر نالایق ممکن است احساس کند اختیار و قدرت مدیریتی دارد، اما متاسفانه این طور نیست و افراد اقتداری در او نمی‌بینند و احساس قدرت از او به آنان منتقل نمی‌شود.

پس از مدتی افراد دیگر به حضور او اهمیتی نمی‌دهند حتی با ورود او سر خود را از صفحه کامپیوترشان بر نمی‌گردانند؛ انگار که او اصلاً وجود خارجی ندارد. اگر متوجه شدید که تیم شما دقیقاً همین برخورد را با شما دارد، وقت آن رسیده به شیوه مدیریت و نقش خود در سازمان به طور دقیق اندیشیده و تصمیم به بازنگری بگیرید.

یک مدیر خوب حتماً نباید بهترین دوست همه کارمندان شرکت باشد، بلکه باید طوری با افراد برخورد کند که در هنگام حضورش، کمال احترام را برای او قائل شوند.

 کارمندان مدیر نالایق را در جریان رخدادها و مسائل قرار نمی‌دهند

اگر افراد انگشت شماری در سازمان دارید که اطلاعات را از مدیریت مخفی می‌کنند، این اتفاق کاملاً عادی است زیرا اینگونه افراد در تمام سازمان‌ها وجود دارند و این رفتار آن‌ها نشان‌دهندۀ توانایی‌های مدیریتی شما نیست. با این حال، اگر تمام تیم به طور مداوم شما را در جریان رخدادها و مسائل قرار نمی‌دهد، شما با مشکلی بزرگ مواجه هستید.

حال سوال اینجاست چرا کارکنان شما نمی‌خواهند مدیرشان از همه امور مطلع باشد؟ تحقیقات نشان می‌دهد این رفتار همکاران سازمان نشانگر این است که آن‌ها بر این باورند مدیر آن‌ها نالایق است زیرا آن‌ها احساس می‌کنند اگر مدیرشان از این موضوع آگاه شود، علاوه بر اینکه به حل مشکل کمکی نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود مشکلات بیشتر شوند.

این نوع برخورد با مدیریت و عدم ارائه اطلاعات به او بسیار بد است. اما تجربه نشان می‌دهد که به عنوان مدیری لایق هم نباید انتظار داشته باشید که همکاران شما تمام اطلاعات و جزئیات را به شما اعلام کنند و مدام با جزئیات جدید شما را به‌روز نگه دارند. این انتظار غیرمنطقی است.

اگر تصور می‌کنید که اعضای تیم شما را کنار گذاشته‌اند، وقت آن رسیده که خود را در امور مشارکت دهید. با این حال باید در نظر داشته باشید که لازم است با دقت تمام، این رویکرد را پیش بگیرید تا باعث نشود به مایکرو منیجری تبدیل شوید که در تمام جزئیات کارها حضور دارد و به کارمندان اجازه نمی‌دهد تا هیچ کاری را خودشان با مدیریت خودشان پیش ببرند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

سعی کنید با گفت و گوی تک نفره با کارمندان شروع کنید. از آن‌ها بپرسید که کارها چطور پیش می‌رود و بخواهید درباره پروژه‌ای که در دست دارند با شما گفت‌و‌گو کنند.

تک‌تک اعضای تیم باید باور کنند که شما اطلاعات کافی از کارشان دارید و علاوه بر آن، شما به عنوان مدیری لایق پشتیبان آن‌ها هستید و از آن‌ها حمایت می‌کنید. پس از تحقق این شرایط است که شما را در کارها مشارکت ‌می‌دهند، در غیر این صورت احساس می‌کنند که شما چیزی بلد نیستید.

کارمندان از قوانین پیروی نمی‌کنند

به عنوان یک مدیر احتمالاً کارمندان شما را دوست خود نمی‌دانند، اما آیا تیم شما به قوانین سازمان و مواردی که برای شما و سازمان اهمیت دارد، احترام می‌گذارد؟ اگر شما و سازمان در صیانت و حفظ قوانین مسئولانه و قاطع برخورد کنید، تیم شما هم به قوانین احترام می‌گذارد.

به عبارت دیگر، وقتی تیم شما از عواقب دور زدن قوانین نگران نیست، به این معنی است که آن‌ها حتی نگران نیستند که شما چه فکری راجع به ایشان دارید. این دقیقاً جایی است که به عنوان یک مدیر باید نگران باشید.

تیم شما ممکن است شما را دوست نداشته باشد، اما حتماً باید به تفکرات و قوانین سازمان احترام گذاشته و دقیقاً طبق آن عمل کند. اگر احساس می‌کنید همکاران شما احترامی برای شما، سازمان و قوانین قائل نیستند با قاطعیت تمام و بدون هیچ گذشتی بر قوانین سازمان استوار بمانید و در اجرای آن‌ها لحظه‌ای درنگ نکنید.

جمع‌بندی

بسیار مهم است که تک‌تک این موارد را در نظر بگیرید و در صورت نادیده گرفته شدن  این قوانین توسط افراد، نتایج رفتارشان راه به ایشان گوشزد کنید.

در پایان، باید گفت همه چیز باید بر پایه احترام استوار باشد. اگر تیمتان با شما همانند مدیر برخورد نمی‌کند، باید به شیوه مدیریت و رهبری خود در سازمان نگاهی دقیق‌تر انداخته و در آن بازنگری کنید.

خبر خوب این است که اگر در پست رهبری و مدیریت خود در سازمان به طور مداوم رشد کنید نه تنها به عنوان مدیری لایق و کارآمد در سازمان شناخته می‌شوید، بلکه عملکرد کل تیم را نیز بهبود می‎بخشید.منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.