وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

ایده‌هایی برای تیم سازی

اصطلاح تیم‌سازی به اندازه‌ای که ظاهر آن جذاب است،‌ در باطن جذاب و دل‌فریب نیست و در واقع، بسیاری از ما وقتی به آن به عنوان یک وظیفه نگاه می‌کنیم، دچار استرس و پریشانی می‌شویم. اما خبر خوب این است راه‌هایی وجود دارد این مسیر طولانی و طاقت‌فرسا را آسان و دلنشین کنید.

به عنوان یک مدیر اولویت دادن به تیم سازی نه تنها برای شما مفید است، بلکه بسیار مهم است. ارزش تیم‌سازی از ناهار رایگان یا فرصتی برای استراحت کارمندان در میان کارهای روزانه، بیشتر است. با سازماندهی فعالیت‌های تیم‌سازی، می‌توانید بر روحیه، بهره‌وری، حفظ و نگهداری کارکنان و موارد بسیار دیگر تأثیر مثبتی بگذارید. این اثرگذاری تنها در لحظه نیست و روشی پایدار است.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

در این مقاله درباره اهمیت تیم‌سازی و روش‌های خلاقانه و منحصربه‌فرد آن که می‌توانید به تیم خود به عنوان یک واحد منسجم کمک کنید، صحبت خواهیم کرد.

ارزش گنجاندن تیم‌سازی در سبک مدیریتی

ایده‌هایی برای تیم بیلدینگ

کار تیمی باعث می‌شود که سریع‌تر به اهداف و رویاهای تیم دست پیدا کنید، درست است؟ اما زمانی که تیم احساس از هم گسیختگی، نارضایتی و دور بودن می‌کند، این می‌تواند روی عملکرد کارکنان اثر منفی بگذارد و نگه‌داشت کارکنان در سازمان را با چالش مواجه کند. به همین دلیل است، که مدیران باید تیم‌سازی را در اولویت کارهای خود قرار دهند. برخی تحقیقات و نظرسنجی‌ها از مدیران، مشخص کرده است که بیشتر مدیران علاقه‌مند به یادگیری در مورد تیم‌سازی هستند، به طوری که ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی، تیم‌سازی را به عنوان موضوع اصلی و مورد علاقه خود در مدیریت ارزیابی کرده‌اند.

در حالی که تیم‌های منابع انسانی و عملیاتی اغلب تیم‌سازی را به روش‌های قدیمی انجام می‌دهند، اما این مسئولیت تنها بر عهده منابع انسانی نیست که به کارمندان شما کمک کند تا با هم ارتباط برقرار کنند و تعامل داشته باشند. تیم‌سازی و استفاده از روش‌های تیم‌سازی، کاملا به مدیران بستگی دارد. هنگامی که شما مدیریت و رهبری خود در سازمان را نشان می‌دهید و تیم‌سازی را در اولویت کارهای خود قرار می‌دهید، به تیم خود نشان می‌دهید که ارتباط شما با آنها و یکدیگر چقدر معنا دارد.

اما وقتی به طور منظم تیم‌سازی را وارد زندگی کاری خود می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ محققان دریافته‌اند که در میان تیم‌هایی با شیوه‌های تیم‌سازی موفقی، ۵۵ درصد فرهنگ به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی و اینکه چه کارهایی را خارج از محل کار انجام می‌دهند و ۷۲ درصد، احترام متقابل بین هم تیمی‌ها از خود نشان داده‌اند.

نکات تیم‌سازی در محل کار

ایده‌هایی برای تیم بیلدینگ

قبل از ساخت برنامه‌ای برای تیم‌سازی، مهم است که به عقب برگردید و به تصویر کلی از تیم‌سازی توجه کنید: چرا در حال حاضر روی تیم‌سازی تمرکز کرده‌اید و آیا روش شما در تیم‌سازی به نیازهای مختلف کارمندان می‌پردازد؟ برای شروع روند تیم‌سازی، این موارد و سایر نکات مهم را در ذهن داشته باشید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید
  • اهداف خود را مشخص کنید: طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، هدف استفاده از تیم‌سازی بهبود نحوه همکاری تیم‌ها، تقویت روابط بین فردی در سازمان، شفاف‌سازی در مورد نقش‌ها و توسعه مهارت حل مسئله به صورت گروهی است. تصمیم بگیرید که آیا روند شما در تیم‌سازی به شما کمک می‌کند تا به این اهداف (یا هر هدف دیگری که ممکن است داشته باشید) برسید، یا اینکه به دنبال این هستید که تیم خود را با انجام فعالیت‌های تیم‌سازی تنها سرگرم کنید؛ که برای این منظور، نیازی به تعیین هدف برای این کار ندارید.
  • تیم‌سازی را به فعالیتی انتخابی در میان تیم تبدیل کنید: یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که وقتی فعالیت‌های تیم‌سازی در سازمان‌ها اجباری یا بیش از حد بود، شرکت کنندگان این فعالیت را اتلاف وقت می‌دانستند. به همین دلیل، برخی از فعالیت‌های تیم‌سازی را اختیاری در نظر بگیرید و به اعضای تیم در فعالیت‌هایی که با هم انجام می‌دهید، حق انتخاب بدهید.
  • میان دوره‌های تیم‌سازی فاصله بیندازید: پس از یک جلسه موفقیت‌آمیز تیم‌سازی، بسیاری وسوسه می‌شوند که به کار خود ادامه دهند و یک مرحله دیگر از تیم‌سازی را طی کنند. به جای این کار، می‌توانید میانِ دوره‌های تیم‌سازی یک فاصله یک ماهه در نظر بگیرید. (یک نظرسنجی از ۱۰۰۰ کارمند تمام وقت نشان داد که اکثر پاسخ دهندگان فعالیت‌های ماهانه تیم‌سازی را به فعالیت‌های هفتگی یا هر سه ماه یک بار ترجیح می‌دهند.)
  • بگذارید نقاط قوت هر فردی بدرخشد: هیچ دو نفری نقاط قوت و ضعف یکسانی ندارند. به همین دلیل لازم است که در زمان سازماندهی و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تیم‌سازی، آنها را متفاوت انتخاب کنید تا هر یک از اعضای تیم فرصتی برای نشان دادن استعدادهای منحصربه‌فرد خود داشته باشند.
  • به تنوع اهمیت دهید: مطمئنا تیم‌سازی فرصتی برای درخشش هر از اعضای تیم است. اما وقتی صحبت از فعالیت‌های تیم‌سازی می‌شود، چه چیزی از خود تیم‌سازی مهم‌تر است؟ شما باید در زمان تیم‌سازی به تنوع فکر کنید و این را در تیم خود لحاظ کنید. قبل از اینکه دوره‌ی بعدی تیم‌سازی را برنامه‌ریزی کنید، این را در نظر بگیرید که آیا و چگونه همه اعضای تیم شما می‌توانند بسته به محل کار، سن و علایق و نگرانی‌ها، در این تیم‌سازی شرکت کنند. در واقع، این موضوعی است که در جذب نیرو نیز اهمیت بالایی دارد.

۷ ایده منحصربه‌فرد برای تیم‌سازی

ایده‌هایی برای تیم بیلدینگ

لزومی ندارد که پروسه تیم‌سازی برای اعضای تیم احساس ناخوشایند، خسته‌کننده یا کاملا کسل‌کننده داشته باشد. در ادامه چند ایده خلاقانه برای تیم‌سازی حضوری، از راه دور و ترکیبی را بیان خواهیم کرد:

  • انتخاب موضوعات به ظاهر بی‌ارزش: به جای اینکه افراد تیم را دور هم جمع کنید و سراغ موضوعاتی بروید که برای تمام اعضای تیم خسته‌کننده است و از علایق آنها دور است، به تیم خود این امکان را بدهید که از میان چندین موضوع مختلف مانند دهه ۶۰، اسکار، هری پاتر یا فیلم‌های یکی را برای دورهمی تیم‌سازی انتخاب کنند.
  • معمای قتل: در این روش تیم‌سازی، شرکت‌کنندگان که اکثر آنها دورکار هستند، به تیم‌هایی تقسیم می‌شوند که وظیفه آنها بررسی سرنخ‌ها و پرونده یک قتل است که هدف آن، حل موفقیت‌آمیز یک پرونده ساختگی با همکاری دیگر اعضای تیم است.
  • گفتگو و تعامل اجتماعی: جلسات بی‌ساختار و خسته‌کننده در زوم که برای آشنایی بیشتر با اعضای تیم برگزار می‌شود را فراموش کنید. در این روش و از طریق یک سری موضوعات چالش برانگیز، بهتر می‌توانید با اعضای تیم و اعضای تیم با یکدیگر آشنا شوند.
  • وسط ناکجاآباد: در حالی که این بازی برای تیم‌سازی خیلی جذاب به نظر نمی‌رسد، اما راهی سرگرم‌کننده برای کشف تخیل در هر فرد است. ایده بازی: همه شما در یک کوه پوشیده از برف جنگلی گیر افتاده‌اید و هدف شما این است که به صورت گروهی زنده بمانید، تا زمانی که بتوانید نجات پیدا کنید.
  • کلاس آشپزی و شیرینی‌پزی: هیچ چیز مانند تهیه یک غذای خوش طعم، افراد را دور هم جمع نمی‌کند. چه به صورت مجازی و چه حضوری، پختن یک وعده غذایی، پختن و تزئین کوکی و کیک یا تهیه آبمیوه‌های ترکیبی، یک راه عالی برای ایجاد یک علاقه مشترک در تیم است.
  • چالش ساخت لگو: بازگشت به بازی‌های قدیمی و رقابت سالم، می‌تواند باعث شود تیم شما احساس شادابی و نشاط داشته باشد. در این روش تیم‌سازی، می‌توانید تنها به ساخت برج با لگو بپردازید و از هیجان انگیز بودن این روش، برای آشنایی بیشتر با علایق افراد تیم لذت ببرید.

ایده‌هایی برای تیم بیلدینگ

سخن پایانی

فعالیت‌های تیم‌سازی به مدیران کمک می‌کنند تا عملکرد کارکنان و تعامل آنها با یکدیگر را بهبود دهند. اما، مزایای تیم‌سازی بیشتر از این موارد است. وقت گذاشتن برای ارتباط اعضای تیم با یکدیگر به روش‌های معنادار، سرگرم کننده و خلاقانه می‌تواند روحیه کارکنان را بهبود، رضایت شغلی و امکان نگه‌داشت آنها را افزایش دهد.

 

منبع blog.bonus
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.