وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

اصول موفقیت در مصاحبه شغلی؛ چطور از ضعف‌هایمان صحبت کنیم؟

مصاحبه کاری در کاریابی و برای دریافت یک فرصت شغلی، معمولا یکی از پرچالش‌ترین مراحل زندگی افراد محسوب می‌شود. پرسش‌های مطرح‌شده و پاسخ‌های کارجو در این مرحله همانند تست‌های شخصیت شناسی مثل تست MBTI می‌توانند سرنوشت‌ او را زیر و رو کنند. یکی از پرسش‌های اساسی که بعید می‌دانیم در مصاحبه‌ای از آن‌ها یاد نشود، نقطه ضعف‌های افراد است. تا حالا با چنین پرسشی مواجه بوده‌اید؟ پاسختان چه بوده است؟ اگر شما هم از پاسخ دادن‌های کلیشه‌ای به این پرسش خسته شده‌اید و به دنبال راهکار برای گفتن از ضعف‌هایتان در مصاحبه و موفقیت در کسب فرصت شغلی محبوبتان هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

هدف مصاحبه‌کننده از مطرح کردن این پرسش چیست؟

شاید با خودتان فکر کنید که پاسخ ‌دادن به این پرسش به شیوه نقطه ضعفی ندارم، بهترین کار است اما باید بپذیریم هیچ‌کس نمی‌تواند منکر نقاط ضعف خودش باشد. اما شاید با دانستن هدف از این کار با خیال راحت برای پیدا کردن پاسخ درست اقدام کنید. مصاحبه‌کننده از مطرح کردن این پرسش ۳ هدف کلی دارد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.
  1. خودآگاهی: یک کارجوی ایده‌آل، نقطه ضعف‌های واقعی خود را انکار نمی‌کند اما ضعف‌های انتخابی‌اش را به بهترین نحو ممکن ارائه می‌دهد.
  2. صداقت: دومین اشتباه بعد از انکار نقطه ضعف‌ها، دروغ‌گویی است. یک کارجوی باهوش در رابطه با نقاط ضعفش دروغ نمی‌گوید. بلکه یک گزینه واقعی را انتخاب کرده و در مورد اقداماتی که برای رفع آنها انجام می‌دهد، صحبت می‌کند.
  3. خودسازی: بخش مهمی از پاسخ شما به این پرسش نشان دادن قدرت بهبود شما است. شما باید جزئیاتی را در مورد مراحلی که برای یادگیری مهارت‌ها یا رفع نقطه ضعف‌ها طی می‌کنید را بیان کنید.

چه نقطه‌ضعف‌هایی را بیان کنیم؟

صحبت از ضعف‌ها در مصاحبه

پاسخ‌دادن به این پرسش که بزرگترین نقطه ضعف شما چیست، معمولا دشوار است. زیرا شما انتظار دارید در رابطه با مهارت‌ها، استعدادها و قابلیت‌هایی که شما را قوی‌ترین کاندید این موقعیت شغلی می‌کنند، بحث کنید. صحبت کردن درست و مثبت از ضعف‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما وقتی خودآگاهی را چاشنی این کار می‌کنید، از سایر متقاضیان متمایز خواهید شد.

کلید این کار می‌تواند نقطه ضعف‌هایی باشد که از قدرت سرچشمه می‌گیرند. برای مثال موارد زیر می‌توانند، نقاط ضعف‌های ارائه دهنده شما باشند.

۱- بیش از حد روی جزئیات تمرکز دارم

جزئیات‌گرا بودن یک ویژگی مثبت است اما اگر شما فردی هستید که تمایل دارید زمان زیادی را صرف جزئیات یک پروژه کنید، این موضوع می‌تواند به یک نقطه ضعف در شما تبدیل شود. با به اشتراک‌گذاشتن این‌که بیش از حد بر جزئیات تمرکز می‌کنید، به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهید که می‌توانید به سازمان کمک کنید تا حتی از اشتباهات جزئی جلوگیری شود.

در این رابطه با نتایج این ویژگی صحبت کنید. ممکن است کارفرماها ایده داشتن کارمندی جزئیات‌نگر را دوست نداشته باشند، اما فردی که کیفیت را تضمین کرده و برای تعادل تلاش می‌کند، یک دارایی ارزشمند محسوب می‌شود.

مثال: «بزرگترین نقطه ضعف من این است که گاهی بیش از حد روی جزئیات پروژه تمرکز کرده و زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل نکات ظریف می‌کنم. من تلاش کرده‌ام تا در فواصل منظم با خودم صحبت کنم تا پروژه را فدای این ویژگی نکنم. به این ترتیب من هنوز می‌توانم کیفیت را بدون درگیرشدن در جزئیات تضمین کنم که بر بهره‌وری من یا توانایی تیم در رعایت مهلت تأثیر می‌گذارد. »

۲-  به سختی می‌توانم یک پروژه را رها کنم

صحبت از ضعف‌ها در مصاحبه

وقتی زمان و تلاش زیادی را صرف کاری کرده‌اید، به راحتی می‌توانید از مشخص کردن آن یا انتقالش به تیم دیگر نگران باشید. همیشه جایی برای بهبود وجود دارد. برخی از افراد تمایل دارند از کارشان انتقاد بیش از حد کنند یا تغییرات لحظه آخری انجام دهند، که می‌تواند جدول زمانی تحویل را تهدید کند. از طرفی بازبینی‌های لحظه آخری می‌تواند به حذف خطاها و یک محصول نهایی بی‌عیب و نقص کمک کنند. پس اگر شما هم چنین نقطه ضعفی دارید، نحوه تلاش خود برای بهبود اوضاع و پیشگیری از خطاها را به اشتراک بگذارید.

مثال: «بزرگترین نقطه ضعف من این است که گاهی اوقات به سختی پروژه‌ای را کنار می‌گذارم. من بزرگترین منتقد کار خودم هستم. همیشه می‌توانم چیزی را پیدا کنم که نیاز به بهبود یا تغییر دارد. برای کمک به پیشرفت خود در این زمینه، به خودم مهلت تجدید نظر می‌دهم. این کار به من کمک می‌کند که در لحظات آخر تغییری ایجاد نکنم.»

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۳-  با “نه” گفتن مشکل دارم

کمک به همکاران در پروژه‌ها و مدیریت صحیح حجم کار، یک تعادل هنرمندانه است. از دیدگاه کارفرما، کسی که همه درخواست‌ها را می‌پذیرد، متعهد و مشتاق به نظر می‌رسد. از طرفی چنین فردی ممکن است محدودیت‌های خود را نداند و در نهایت برای اتمام کار خود به کمک یا تمدید مهلت نیاز دارد.

اگر آنقدر مشتاق انجام پروژه‌های جدید هستید که نمی‌توانید خود را به “نه” گفتن وادار کنید، نحوه سازماندهی وظایف خود و ایجاد توقعات واقع‌بینانه را با خود و همچنین دیگران به اشتراک بگذارید.

مثال: «بزرگترین نقطه ضعف من این است که گاهی اوقات در” نه “گفتن به درخواست‌ها دچار مشکل می‌شوم و در نهایت بیش از آنچه که می‌توانم انجام دهم را بر عهده می‌گیرم. در گذشته، این باعث شده بود که من احساس استرس داشته باشم. برای کمک به پیشرفت خودم در این زمینه، از یک برنامه مدیریت پروژه استفاده می‌کنم تا بتوانم میزان کارم را در هر لحظه تجسم کنم و بدانم که آیا زمان و انرژی بیشتری برای انجام کار دارم یا نه. »

همین‌طور که دیدید شما می‌توانید از نقاط ضعفی صحبت کنید که می‌توانند نقاط قوتتان باشند و موجب تمایز شما از سایر کارجویان شوند. فقط کافیست این نقاط را به خوبی بیان کنید. چگونه؟

۵ نکته برای صحبت در مورد نقاط ضعف در مصاحبه

صحبت از ضعف‌ها در مصاحبه

  • صادق باشید. همانطور که اشاره شد، یکی از اهداف این پرسش، سنجش میزان صداقت شماست. ممکن است در نگاه اول این فاکتور بی‌اهمیت جلوه کند، اما واقعیت دارد. پاسخی که اصیل و معتبر باشد، تاثیرگذار هم خواهد بود. کارشناس منابع انسانی یا کارفرما نمی‌خواهد فردی را استخدام کند که در عمل آن‌چه به آن اذعان دارد، ضعیف باشد. پس سعی کنید به جای دروغ‌پردازی صادقانه صحبت کنید.
  • قصه بگویید. احتمالا شما هم این جمله را شنیده‌اید که می‌گوید «نگویید؛ نشان دهید.» هنگام پاسخگویی به هر پرسش در مصاحبه باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید. به جای گفتن از نقطه ضعفتان خاطره‌ یا داستانی از تجربیاتتان را بیان کنید تا متفکر و هوشمند جلوه کنید.
  • با بصیرت و بینش پاسخ دهید. پاسخی که واقعی و شامل یک حکایت گویا است، شروع خوبی دارد اما تا زمانی که بینشی به آن اضافه نکنید، کامل نیست. در انتهای کلامتان باید هر مهارت یا صفتی را که در مورد آن صحبت کرده‌اید به نقش و شرکتی که برای آن درخواست می‌کنید، مرتبط باشد. به مصاحبه کننده بگویید که چگونه این قدرت در این موقعیت خاص در این شرکت خاص مفید خواهد بود.
  • کوتاه صحبت کنید. نیازی نیست نصف مصاحبه را به پاسخ این پرسش اختصاص دهید. بسته به نحوه بیان سوال، می‌توانید پاسخ خود را نسبتاً مختصر و بر یک یا دو نقطه ضعف متمرکز کنید. به کیفیت فکر کنید نه به کمیت.
  • اغراق نکنید. در پاسخ دادن به پرسش‌ها اغراق نکنید. پاسخ ساده، صمیمانه و مختصر شما می‌تواند تاثیرگذاری کافی روی مخاطبتان داشته باشد.

در آخر این‌که نقاط قوتتان را فراموش نکنید. شما می‌توانید از این نقاط قوت در رزومه ارسالی‌تان یاد کنید. اگر در پرکردن فرم رزومه با چالش‌هایی روبرو هستید می‌توانید از رزومه ساز ایران تلنت کمک بگیرید.

منبع zety indeed themuse
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.