وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه به سوال “حقوق مد نظر شما چقدر است؟” پاسخ دهیم؟

در بیشتر مراحل شغلی از افراد درباره حقوق و دستمزد سؤال می‌شود. اما در بیشتر مواقع این سؤال به طور خاص در طی فرایند مصاحبه پرسیده می‌شود تا مدیر استخدام فرصت این را داشته باشد تا انتظارات متقاضی را با آنچه که مایل به ارائه آن هستند، مقایسه کند و ارقام را در کفه ترازو قرار دهد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چرا کارفرمایان در مورد حقوق مد نظر شما در زمان مصاحبه سؤال می‌پرسند، چگونه به این سؤال پاسخ دهید، نکاتی را که هنگام پاسخ دادن به این سؤال باید در ذهن داشته باشید چیست و اینکه هنگام پاسخ دادن به این سؤال از چه مواردی باید خودداری کنید.

چرا کارفرمایان در مورد حقوق مد نظر شما در مصاحبه می‌پرسند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کارفرمایان، سؤال “حقوق مد نظر شما چقدر است؟” را در طول فرایند استخدام بپرسند. یک دلیل اصلی این است که آنها می‌خواهند مطمئن شوند که قادر به تأمین حقوق مد نظر شما هستند یا خیر. بسیاری از شرکت‌ها بودجه مشخصی را برای موقعیت‌های شغلی مختلف و کارمندانی که قرار است برای آن بخش استخدام کنند، در نظر می‌گیرند و این کار را برای این انجام می‌دهند که از کمبود بودجه در بخش‌های دیگر جلوگیری کنند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

در حالی که تمامی شرکت‌ها دوست دارند تا بر بودجه بندی خود پایبند باشند، اما در برخی مواقع ممکن است پیش بیاید که کارجویی با توجه به توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارد درخواست حقوق بیشتری کند و به این ترتیب، شرکت برای از دست ندادن آن فرد با درخواست او موافقت کند.

دلایل دیگری که یک کارفرما ممکن است این سوال را در مصاحبه از شما بپرسد عبارت‌اند از:

  • برای اطمینان از صلاحیت شما برای آن موقعیت شغلی: اگر بیش از آنچه شرکت توان پرداخت دارد پیشنهاد دهید و یا رقم پیشنهادی شما از رقم دیگر متقاضیان بیشتر باشد، ممکن است برای این موقعیت شغلی بیش از حد باتجربه و واجد شرایط باشید. اگرچه این چیز بدی نیست، اما این احتمال وجود دارد که شرکت نتواند درخواست حقوق و دستمزد شما را برآورده کند و در واقع توان پرداخت آنچه درخورد و شایسته شما است را نداشته باشد. از طرف دیگر، درخواست دستمزد و حقوق بسیار کمتر از آنچه سایر داوطلبان درخواست کرده‌اند، می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما برای این موقعیت صلاحیت یا تجربه کمتری دارید.
  • برای ارزیابی اینکه آیا ارزش خود را می‌دانید یا خیر: بهترین متقاضیان از ارزش خود و آنچه برای ارائه دارند، آگاه هستند. درخواست رقم حقوق مناسب شما و سطح مهارت و تجربه شما، به مدیران استخدام نشان می‌دهد که شما ارزش خود را می‌دانید و از درخواست آنچه که لیاقت آن را دارید ترس ندارید. از آنجایی که داشتن اعتماد به نفس یکی از ویژگی‌های خوب در استخدام است که بسیاری از کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند، می‌توانید از این ویژگی استفاده درست بکنید و رقم درخور خود را پیشنهاد دهید.

چگونه به سوال “حقوق مد نظر شما چقدر است؟” در مصاحبه پاسخ دهیم؟

حقوق مد نظر شما چقدر است؟

در زیر مراحلی را عنوان خواهیم کرد که می‌توانید برای پاسخگویی درست به این سؤال استفاده کنید:

  1. در مورد حقوق و دستمزد موقعیت شغلی تحقیق کنید. برای ارائه یک درخواست دقیق و درست برای حقوق و دستمزد که مطابق با میانگین بازار در آن صنعت باشد، ابتدا باید بدانید که میانگین حقوق و دستمزد در بازار چقدر است. وقت بگذارید و در مورد میانگین و محدوده حقوق در شهر خود برای موقعیتی که متقاضی هستید، تحقیق کنید. شما همچنین می‌توانید در مورد آنچه افراد دیگر در این موقعیت شغلی دریافت می‌کنند و دارای تجربه و سطح تحصیلات مشابه شما هستند نیز، تحقیق کنید.
  2. تمام مخارج را در نظر بگیرید. اگر برای اشتغال به کار نیاز به جابجایی یا پرداخت هزینه‌های دیگری دارید، حتماً این هزینه‌ها را در حقوق درخواستی خود لحاظ کنید. به عنوان مثال، اگر هزینه سفرهای درون شهری شما برای رسیدن به شرکت بیش از اندازه زیاد می‌شود، آن را حتما به صورت ماهانه حساب کنید و در حقوق درخواستی لحاظ کنید.
  3. محدوده‌ای برای حقوق و دستمزد خود مشخص کنید. به جای ارائه و پیشنهاد تنها یک رقم برای حقوق درخواستی خود، محدوده‌ای برای حقوق در اختیار کارفرما قرار دهید که در آن حداقل و حداکثر را تعیین کرده باشید. سعی کنید دامنه این رنج حقوقی را به جای وسیع کردن، محدود نگه دارید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سالانه ۳۶ میلیون تومان درآمد داشته باشید، خوب است که محدوده حقوق خود را بین ۳۴ تا ۴۰ میلیون تومان قرار دهید. همیشه فاصله این محدوده را کمتر از ۱۰ میلیون تومان نگه دارید.
  4. سوال را منحرف کنید. برخی از مدیران استخدام ممکن است در اوایل مراحل استخدام و قبل از اینکه شما به طور کامل تمام جزئیات شغلی را بفهمید و اصلا متوجه شوید که به این موقعیت شغلی علاقه دارید یا خیر، از شما درباره حقوق بپرسند. در حالی که شما در نهایت باید در مورد حقوق درخواستی خود صحبت کنید، اما می‌توانید برای جلوگیری از پاسخ دادن به این سؤال تا زمانی که آمادگی پاسخ دادن پیدا کنید، اقدام به منحرف کردن بحث کنید. برای اینکه بحث را منحرف کنید می‌توانید اینگونه پاسخ دهید: قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم، دوست دارم با این موقعیت شغلی و شرکت شما بیشتر آشنا شوم تا بتوانم در مورد حقوق درخواستی پاسخ دقیق‌تری ارائه دهم.
  5. آغوش خود را برای سایر گزینه‌ها در مورد جبران حقوق باز کنید. چندین روش برای جبران خسارت شما توسط کارفرما وجود دارد، از جمله بیمه تکمیلی، مرخصی با حقوقِ بیشتر، تعطیلات بیشتر و داشتن سهام در شرکت. گرچه این نوع جبران خسارت ممکن است به راحتی در فیش حقوقی شما دیده نشود، اما با گذشت زمان این مزایا برای شما جمع می‌شوند و مانند درآمد اضافی برای شما می‌شود، حتی فضای کار جذاب‌تری برای کار دارید و تعادل بین زندگی و کار برای شما برقرار می‌شود.

مثال‌هایی برای پاسخ به این سؤال

در زیر نمونه‌هایی از پاسخ به سوال “حقوق مد نظر شما چقدر است؟” را مشاهده می‌کنید:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در حالی که می‌خواهم بیشتر با وظایف این موقعیت شغلی آشنا شوم، اما طبق آن چیزی که من متوجه شدم افراد مشابه در این موقعیت شغلی که من برای آن در این مصاحبه حضور دارم بین ۵ تا ۷ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. با توجه به تجربه، تخصص و مهارت من انتظار من از حقوق این مبلغ است.

من صحبت و گفتگو در مورد حقوق را می‌پذیرم، اما با این حال، با توجه به حقوق من در موقعیت قبلی و همچنین دانش و تجربه من در این صنعت، احساس می‌کنم که حقوقی بین ۷ تا ۹ میلیون تومان حقوق منصفانه است.

حقوق پیشنهادی من برای این موقعیت شغلی بین ۴ تا ۶ میلیون تومان است. با توجه به تجربه، دانش من در این صنعت و مهارت‌های من، احساس می‌کنم این یک محدوده حقوق و دستمزد مناسب من است. با این حال، می‌توانم در مورد مزایا و پاداش نیز مذاکره کنم.

هنگام پاسخ دادن به این سؤال از چه مواردی باید اجتناب کنید

حقوق مد نظر شما چقدر است؟

در ادامه چند نکته را بیان می‌کنیم که هنگام پاسخ دادن به این سؤال از اشاره به آنها باید خودداری کنید:

  • مبلغ دقیق: در صورت امکان از اعلام مبلغ دقیق به مدیر استخدام جدا خودداری کنید. مقدار تعیین شده می‌تواند این تصور را ایجاد کند که شما اهل مذاکره نیستید.
  • آماده نبودن: مطمئنا یکی از مباحثی که در مصاحبه مطرح می‌شود، بحث حقوق است و شما نیز دوست دارید تا پیشنهاد حقوق خود را بیان کنید. آماده نبودن در مورد پاسخگویی به این سؤال می‌تواند منجر به پیشنهاد و ارائه حقوق بسیار کمتر از آنچه لیاقت دارید، شود.
  • حقوق بیش از حد بالا: برای جلوگیری از خارج شدن از لیست متقاضیان، از درخواست دستمزدی بسیار بالاتر از متوسط صنعت خودداری کنید.

تمام این موارد شما را برای پاسخ دادن به سؤال حقوق درخواستی در مصاحبه آماده می‌کند. آنها را دنبال کنید و شانس استخدام خود با حقوق مناسب را بیشتر کنید.

منبع glassdoor
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.