وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه کارجویان را تلفنی به مصاحبه کاری دعوت کنیم؟

یکی از کارهایی که در هر شرکتی می‌تواند همراه با چالش و سختی باشد، فرایند استخدام است. تصور دریافت انبوهی از رزومه و درخواست شغلی و آن هم تنها برای یک موقعیت شغلی خاص، می‌تواند تمام تیم استخدام را گیج کند. اینکه از میان صدها و هزاران رزومه ارسال شده، کدام کارجو را باید برای مرحله مصاحبه انتخاب کرد و آیا فرد انتخاب شده واجد شرایط کار در شرکت است، روندی است که باید برای استخدام طی کرد تا بتوان جذب نیرو را به شکل اصولی پیش برد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با روند دعوت کارجو به مصاحبه آشنا کنیم و به شما بگوییم که از چه روش‌هایی می‌توانید برای این کار استفاده کنید تا حرفه‌ای‌تر به نظر برسید. اما قبل از آن خوب است بدانید که روش دعوت به مصاحبه، شامل دو دسته کارجو می‌شود که به آنها به اصطلاح Active Candidate (کارجویانی که برای موقعیت شغلی رزومه ارسال می‌کنند) و Passive Candidate (افراد منفعل که برای فرصت‌های شغلی درخواست ارسال نکردند و به آنها از طرق دیگر دسترسی پیدا کردید) می‌شود. در ادامه، درباره روش دعوت این دو دسته به مصاحبه شغلی خواهیم گفت.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

کارجوی منفعل یا Passive Candidate کیست؟

کاندیدای منفعل کسی است که بدون ارسال رزومه، از سمت تیم استخدام شرکت‌ها برای یک موقعیت شغلی در نظر گرفته می‌شود. این افراد به فکر تغییر شغل و سازمان و درخواست برای یک موقعیت شغلی جدید نیستند. اما با این حال، شرکت‌ها و کارفرمایان دوست دارند تا این افراد را به عنوان افراد متخصص و با استعداد به تیم خود اضافه کنند و آنها را به عنوان استخدامی جدید در نظر بگیرند.

اینجاست که برند کارفرمایی قوی، سایت‌های کاریابی، حضور فعال و تعامل با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، همگی به برند کارفرمایی شما کمک می‌کنند. در واقع باید این موارد را در بین عناصر اصلی در فرایند جذب افراد منفعل در نظر گرفت، زیرا کاندیداهای منفعل به دنبال آنها هستند.

برای دعوت افراد منفعل بهتر است تماس تلفنی و یا چت طولانی نداشته باشید. بهترین و رسمی‌ترین روش، ابتدا از طریق پیام در یک پلتفرم اجتماعی است تا فرد، قبل از برقراری تماس تلفنی، با شما و موقعیت شغلی شما آشنا شود.

یک پیام کوتاه و منظم برای فرد ارسال کنید که شامل آدرس وب‌سایت شما باشد و به او بگویید که مایلید یک گپ کوتاه داشته باشید. اگر پاسخ فرد به شما «نه متشکرم» بود، باید به آن احترام بگذارید. اگر پاسخی دریافت نکردید یا فرد از شما اطلاعات بیشتری درخواست کرد، تلفن را بردارید و به او زنگ بزنید، خود را معرفی کنید و به او بگویید که می‌خواهید درباره یک فرصت شغلی خوب صحبت کنید.

تماس اولیه می‌تواند به این شکل باشد:

«سلام خانم/آقای …..

آقا/خانم ……. هستم از (نام شرکت).

اخیراً پیامی در مورد فرصت شغلی در سازمان … برای شما ارسال کردم که می‌تواند آینده شغلی شما را بهبود دهد.

آیا چند دقیقه زمان دارید تا درباره این فرصت شغلی اطلاعات کامل‌تری بدهم؟»

به این ترتیب، احتمال اینکه توجه فرد منفعل به شرکت شما و فرصت شغلی‌ای که دارید، جلب شود بیشتر است. علاوه بر این، این فرصت را به فرد داده‌اید تا در مورد تغییر شغل به شرکتی دیگر، بیشتر فکر کند و زمان داشته باشد و همچنین از هدف هدهانت قرار گرفتن، خوشحال شود.

در ایمیل دعوت به مصاحبه‌ فرد منفعل چه مواردی را باید گنجاند؟

دعوت تلفنی کارجو به مصاحبه کاری

هنگام نوشتن ایمیل برای فرد منفعل، باید سراغ بهترین روش ارتباطی بروید. به یاد داشته باشید، روش دعوت این افراد به مصاحبه شغلی مانند کارجویان فعال نیست. به این ترتیب، بسیار مهم است که ایمیل شما قوی، گویا و دارای لحنِ مثبت باشد.

ابتدا، به یک شرح شغلی واضح، مختصر و قانع کننده نیاز دارید. نکات مهم شرح شغلی از الزامات تا حقوق را در ایمیل بیان کنید و سپس، گیرنده را در نظر بگیرید. باید در ایمیل نشان دهید که فرد انتخاب شده، در لیست نهایی شما قرار دارد و با این کار، حس ارزشمند بودن را با او منتقل می‌کنید. درباره او تحقیق کنید و با او بیشتر آشنا شوید تا مطمئن شوید چگونه در ایمیل توضیح دهید که فرد برای موقعیت شغلی و شرکت شما، گزینه‌ مناسبی است.

افراد منفعل در بازار کار، معمولا به دنبال ارسال رزومه برای یک موقعیت شغلی جدید نیستند. بنابراین، شما باید برگ برنده‌ای در دست داشته باشید تا بتوانید آنها را برای تغییر متقاعد کنید. روی ارزش‌های منحصربه‌فردی تمرکز کنید که احتمالا تأثیر مثبتی بر این افراد می‌گذارند. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها روی ارزش‌های مادی تمرکز دارند، اما مزایای بهتر یا شانس بیشتر برای پیشرفت شغلی را نیز برای کارمندان خود لحاظ کنید، چرا که مهم‌ترین عوامل در قبول درخواست شغلی هستند.

علاوه بر این، افراد منفعل باید با روش‌های ارتباطی شما آشنا شوند. آیا تیم شما برای برقراری ارتباط ترجیح می‌دهد تماس تصویری برقرار کند و یا اینکه تمام روند کار را در پلتفرمی مانند Slack پیش ببرد؟ در واقع این چیزی است که کارجو باید از آن مطلع باشد تا بتوانید راحت‌تر با او ارتباط برقرار کنید.

در نهایت، باید موضوع ایمیل را جذاب در نظر بگیرید. اغلب، اگر گیرنده فرستنده را نشناسد، ایمیل را بدون نگاه کردن، پاک می‌کند. البته با توجه به حجم بالای ایمیل اسپم که برای افراد ارسال می‌شود، این کار کاملا طبیعی است. این موضوع می‌تواند کار شما سخت کند و به همین خاطر، باید موضوع ایمیل را جذاب انتخاب کنید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

از یک عبارت کوتاه برای موضوع استفاده کنید، که در آن کاملا مشخص شده که فرد به عنوان مخاطب ایمیل در نظر گرفته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از نام فرد در موضوع ایمیل، شانس باز کردن آن را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. اما توجه داشته باشید که این کار را کاملا طبیعی انجام دهید. در غیر این صورت، باید منتظر باشید که ایمیل‌تان اسپم شود.

بانک رزومه ۲ میلیون نفری ایران تلنت این امکان را به شما می‌دهد تا به غنی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین رزومه‌های متخصصین ایران دسترسی داشته باشید و از بین آنها بهترین گزینه را انتخاب کرده و مقدمات انجام مصاحبه و جذب نیروی توانمند را به سادگی انجام دهید.

با استفاده از این لینک می‌توانید به بزرگ‌ترین و غنی‌ترین بانک رزومه ایران دسترسی داشته باشید.

ارتباط با کارجویان فعال (active candidate)

دعوت تلفنی کارجو به مصاحبه کاری

در زمان برقراری ارتباط با کارجویان فعال کار سختی پیش روی خود ندارید، زیرا آنها دوست دارند تمام شرایط استخدام کنندگان را بپذیرند و علاوه بر این، به گپ زدن نیز علاقه دارند. اگر نتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و در دسترس نباشند، در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند تا بتوانند برای کار با شما حرف بزنند. این افراد، فعالانه به دنبال شغل هستند و امیدوارند که شغل خوبی پیدا کنند.

قالب تلفنی دعوت به مصاحبه برای کارجویان فعال

دعوت تلفنی کارجو به مصاحبه کاری

قالب ایمیل برای دعوت به مصاحبه‌ کارجویان فعال

دعوت تلفنی کارجو به مصاحبه کاری

بهترین راه برای یافتن نامزدهای منفعل

با توجه به اینکه کارجویان فعال معمولا سراغ شما و فرصت‌های شغلی شما می‌آیند، معمولا ساده‌تر است که سراغ آنها بروید و این افراد را به عنوان فرد واجد شرایط استخدام در نظر بگیرید. اما فراموش نکنید، که می‌توانید افراد متخصص و با استعدادی را در میان افراد منفعل پیدا کنید که حتی خبر از آگهی استخدام شما و قصد تغییر شرکت نیز ندارند.

به دنبال افراد منفعل در بانک رزومه باشید

دعوت تلفنی کارجو به مصاحبه کاری

با استفاده از جستجو در بانک رزومه کارجویان، در سایت ایران تلنت می‌توانید به تعداد زیادی از کارجویان منفعل در مدت زمان کوتاه‌تری دسترسی داشته باشید و اطلاعات کاملی از سوابق کاری، تحصیلی و.. داشته باشید. همچنین می توانید اطلاعات افرادی را که در گذشته با آن‌ها مصاحبه داشتید اما رد شده‌اند را نیز داشته باشید. اگرچه ممکن است این افراد کماکان برای فرصت‌های شغلی شما مناسب نباشند، اما با این حال، باز هم راهی عالی برای دستیابی به افراد متخصص برای فرصت‌های شغلی است.

منبع recruitee careeraddict
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.